۸۰۹۲۷۶
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

استعفای حقیقی یا حربه جذاب فشار بر دولت؟!

تهدید به استعفا تبدیل به رویه‌ای برای نمایندگان به‌منظور سهم گرفتن از دولت در بودجه شده است. اولین‌بار نمایندگان استان خوزستان در سال ۹۲ و بعد هم نمایندگان لرستان، کردستان، مازندران، اردبیل، فارس، بجنورد و بوکان به بهانه کم بودن بودجه منطقه‌ای استعفا دادند و امسال هم اصفهانی‌ها پرچم استعفا را علیه دولت علم کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا: تهدید به استعفا تبدیل به رویه‌ای برای نمایندگان به‌منظور سهم گرفتن از دولت در بودجه شده است. اولین‌بار نمایندگان استان خوزستان در سال ۹۲ و بعد هم نمایندگان لرستان، کردستان، مازندران، اردبیل، فارس، بجنورد و بوکان به بهانه کم بودن بودجه منطقه‌ای استعفا دادند و امسال هم اصفهانی‌ها پرچم استعفا را علیه دولت علم کرده‌اند.

با حضور حسن روحانی در پاستور، دیگر خبری از تأخیرهای طولانی‌مدت برای ارائه لایحه بودجه به مجلس نیست؛ با این حال فصل بودجه‌ریزی همچنان پرحاشیه است.

گرچه هنوز لایحه بودجه سال ۹۸ به نمایندگان نرسیده و رئیس‌جمهوری یکشنبه هفته آینده برای تقدیم این لایحه به مجلس می‌رود، اما ۱۹ نفر از نمایندگان استان اصفهان به دلیل آنچه «حذف ردیف‌های بودجه آب‌رسانی این استان از بودجه سال آینده» می‌خوانند، استعفا داده و ديروز هم به‌جای حضور در مجلس، در منزل نماینده ولی‌فقیه در اصفهان تجمع کردند.

هرچند اظهارات درباره اين اقدام نشان مي‌دهد احتمالاً استعفا خيلي جدي نيست و تنها وسيله‌اي براي افزایش سهم منطقه از بودجه است. سید ناصر موسوی‌لارگانی از نمايندگان استان اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا که از او درباره سرنوشت استعفای آنان پرسیده بود، می‌گوید: پیش‌بینی من این است با توجه به اینکه اگر ۱۹ نماینده که استعفا را امضا کرده‌اند از مجلس خارج شوند این تقریباً برای مجلس یک ضربه‌ای است و شاید در هیچ دوره‌ای چنین مسأله‌ای پیش نیامده باشد، رئیس مجلس وارد شود و این مشکل را برطرف کند.

اهرمي براي فشار

اولین بار نیست که نمایندگان مجلس در فصل بودجه‌ریزی برای گرفتن سهم بیشتر در بودجه برای منطقه خود، تهدید به استعفا کرده‌اند. آذر ماه سال ۹۲، ۱۸ نماینده استان خوزستان در اعتراض به اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۹۳ برای این استان استعفا دادند.

در همین سال هشت نفر از مجمع نمایندگان استان لرستان نیز به بهانه پیش‌بینی نشدن ردیف مربوط به مناطق محروم در لایحه بودجه ۹۳، مجلس را تهدید به استعفا کردند.

پس از نمایندگان استان لرستان، تمامی ۶ نماینده استان کردستان نیز در اعتراض به بودجه‌ پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۹۳ که توسط دولت تنظیم شده بود، استعفاي خود را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

نمایندگان استان مازندران نیز به تأسی از همکاران خود در اعتراض به لایحه بودجه سال ۹۳ دولت حسن روحانی را تهدید به استعفا کردند.

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان هم تهدید کرده بود چنانچه بودجه سد سیمینه بوکان در لایحه بودجه ۹۳ دیده نشود، او هم از نمایندگی مجلس استعفا می‌دهد.

سال ۹۳ نیز قاسم جعفری، نماینده بجنورد در فصل بودجه‌ریزی تهدید کرده بود درصورت عدم اختصاص اعتبار لازم برای تسریع در اجرای طرح چهار خطه کردن محور بجنورد - آزادشهر از سوی وزارت راه‌وشهرسازی، از نمایندگی در مجلس استعفا می‌دهد.

خانه ملت، سال ۹۴ هم شاهد استعفای دسته‌جمعی بود. ۱۸ عضو مجمع نمایندگان استان فارس در اعتراض به انتخاب استاندار فارس و عدم مشورت با آنان، صحن علنی مجلس را ترک و استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند.

پایان همه این استعفا‌ها اما خروج نمایندگان از مجلس نبود و همه نمایندگانی که استعفا داده‌ بودند، بعد از جلسات متعدد با دولت به کرسی‌های سبزرنگ خود تکیه‌ دادند.

این گونه اقدامات است که برخی چهره‌های باسابقه نظیر باهنر را به این ایده رسانده که باید کشور را دومجلسی کرد تا مجلسی که قرار است برای کلان کشور تصمیم بگیرد، دستخوش نگاه‌های محلی و منطقه‌ای نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدنژاد

      نامردی نکنید و استعفاء آنها را بپذیرید تا صداقت آنها به محک آزمایش بیاد!

    • بدون نام

      نه آقا دو مجلسی چرا ؟ده مجلس پانزده مجلس هم کم است با اینهمه آقا و آقازاده باید مجلسی چیزی باشد که هم مشغول و سرگرم شوند و هم اینکه اینها بالاخره شغل و کار که میخواهند بسیار فکر خوبی است.کلی اشتغال زایی دارد همین برنامه کلی آدم بیکار را بعنوان معاون و سردفتر و منشی و کارمندو آبدارچی را سر کار می برد و مشغول میشوند عالیست بسیار فکر خوبیه

    • بدون نام

      این آقایانی که با هزار وعده و وعید غیر عملی رای توده ها رو برای ورود به مجلس کسب میکنند اگر سرشونم بره حاضر نیستند از نمایندگی دست بکشند اینم طرفندیه برا مردم فریبی برا کسب رای در انتخابات بعدی. حقشونه استعفاشون قبول کنند تا مث. به التماس بیفتند

    • ahm

      انتظار آقایون اینه که از کف بیچیز بلوچستانی و کردستانی و خوزستانی و ... برداشته و جهت رای جمع کردن آقایون بکار گرفته بشه یعنی این عدالته یا اینکه داشته های ملی باید عادلانه صرف همه ملت بشه .

    • بدون نام

      بیش از۳۰درصدمدیران کشوراصفهانیان وایران واصفهان ونابودکردن واصفهان شدافغانستان وچرااخراج نمیکنیدچرابه فکروطن وهم وطنان نیستین بودجه ومنابع شغل ایران وایرانی برای حدود۲۰ملیون افغانی میکنیدخودمون واجب تریم ...

    • ایران

      علی سیبیل خیلی نامردی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج