۸۱۲۱۵۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

تئاتر لاکچری بیشتر و تئاتر تجربه کمتر می‌شود

تجربه روی صحنه زوال تئاترهای لاکچری به حدی خبرساز شدند که حتی مراجع عظام تقلید ورود کردند و واکنش نشان دادند؛ صحنه ای که روزگاری محل رفت و آمد هنرمندان کارکشته و جوانان خوش ذوق بود و آثار فاخر ارائه می دادند، حالا شده جولانگاه سلبریتی های پول‌ساز سینما.

روزنامه همدلی: تجربه روی صحنه زوال تئاترهای لاکچری به حدی خبرساز شدند که حتی مراجع عظام تقلید ورود کردند و واکنش نشان دادند؛ صحنه ای که روزگاری محل رفت و آمد هنرمندان کارکشته و جوانان خوش ذوق بود و آثار فاخر ارائه می دادند، حالا شده جولانگاه سلبریتی های پول‌ساز سینما.

صحنه را تبدیل کرده اند به گیشه ای نان و آب‌دار برای تهیه کنندگان و سرمایه‌گذاران. از سوی دیگر تئاتر تجربه را نحیف کرده اند و بودجه اش را به یک دهم کاهش داده اند.

کاهش 90 درصدی بودجه

دبیر نوزدهمین جشنواره «تئاتر تجربه» اعلام کرده بودجه این دوره از جشنواره ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است، در حالی که بودجه دوره هجدهم بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان بوده. ثبت‌نام در بخش اصلی و نمایشنامه نویسی و بینارشته ای جشنواره، در آخرین روز از فصل پاییز به پایان رسیده و قرار است بازبینی بخش اصلی جشنواره ۸ تا ۱۵ دی انجام و جشنواره نوزدهم هم از ۱۱ تا ۱۸ اسفند برگزار شود.

باید در اسفند سال ۹۶ دبیر جشنواره نوزدهم معرفی می شد ولی تنها چند روز است این اتفاق افتاده، به همین دلیل فرصت کافی برای تعیین رویکرد در تولید آثار وجود نداشته، از این رو تصمیم گرفتند بخش بینارشته ای را به جشنواره اضافه کنند.

چتر حمایتی که بسته شد

البته اتفاقاتی در دوره هجدهم جشنواره افتاد که باعث شد دانشگاه تهران، حمایت مالی خود را از جشنواره به شدت کاهش دهد. در دوره هجدهم نسبت به دوره کنونی ۱۰ برابر هزینه شد. سال گذشته بودجه جشنواره «تئاتر تجربه» بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان بود و امسال قرار است بودجه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان باشد. البته تلاش دست‌اندرکاران برای جذب حمایت بیشتر از جشنواره ادامه دارد. هر چند استقبال خوب بوده و قرار است در بخش اصلی جشنواره ۲۲۷ اثر مورد بازبینی قرار بگیرند و بیش از ۶۰ اثر نیز در بخش نمایشنامه نویسی شرکت کرده اند.

صحنه‌ای که قرار بود پل دانش و تجربه باشد

اواخر دهه ۶۰ بحثی در گروه هنرهای نمایشی ایجاد شد مبنی بر اینکه برای پیوند آموزه‌های درسی دانشجویان با کار عملی آنها و همچنین معرفی استعدادهای جوان به تئاتر کشور کاری انجام شود. جشنواره تئاتر تجربه، قرار بود ماحصل دانشی باشد که دانشجویان در کلاس‌های درسی رشته تئاتر می‌آموزند و ذوی صحنه اجرا می‌کنند. در واقع جشنواره تئاتر تجربه، فرصت مغتنمی بود که دانشجویان، تجربه‌های شان را در معرض دید قرار بدهند.

توقع از تئاتر تجربه، تلقی تئاتر پیشرو و تجربه‌گراست که بتواند مرزهای سنتی اجرا را طی کند و در این حوزه به دستاورد جدید برسد. این جشنواره تلاش داشت در عین حفظ جایگاه خود و ماندگاری، بیشتر از جشنواره‌های معمول رشد کند و به جشنواره‌ای موقر و آینده‌ساز تبدیل شود اما وقتی اندک بودجه را از آن دریغ می کنند، چگونه می توان انتظار عملکردی درخشان و پشتوانه سازی از این تئاتر داشت.

تئاتر تجربه از گذشته اعتبارات خاصی داشته ولی به دلایلی که مشخص نیست، جایگاهش از بین رفته و بودجه کافی دیگر به آن تعلق نمی‌گیرد. تئاتر تجربه در تمام زمینه‌ها به دنبال تجربه است و ایده علاقه‌مندان به تئاتر و صحنه را با امکانات اندک به مرحله اجرا نزدیک می‌کند. نیازی نیست پول کلانی برای تئاتر تجربه خرج شود اما باید نگاهی مانند تئاتر حرفه‌ای به آن داشت.

سال گذشته وعده دادند بودجه مستقلی به این جشنواره تعلق بگیرد که در صورت عملی شدن آن اتفاقات خوبی برای این جشنواره روی می داد ولی نه تنها چنین نشد بلکه بودجه اش را به شکل چشمگیری کاهش دادند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج