۸۱۲۱۹۸
۲۸ نظر
۵۰۱۳
۲۸ نظر
۵۰۱۳
پ

خروج از برجام بستری برای حمله به ایران؟!

در چند روز اخیر پس ازاعلام خروج نظامیان آمریکا از سوریه و افعانستان در برخی محافل سیاسی وخبری ایران و جهان از افزایش احتمال حمله نظامی امریکا علیه ایران سخن به میان آمده است.

دیپلماسی ایرانی: در چند روز اخیر پس ازاعلام خروج نظامیان آمریکا از سوریه و افعانستان در برخی محافل سیاسی وخبری ایران و جهان از افزایش احتمال حمله نظامی امریکا علیه ایران سخن به میان آمده است.

اگر برای افزایش احتمال وقوع حمله آمریکا به ایران به چند دلیل از جمله خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و افغانستان و انتقال بخشی از آنها به عراق، اعزام ناو استینس آمریکا به خلیج فارس و برگزاری مانورهای نظامی اخیر ایران درخلیج فارس که البته تازگی هم ندارد و برخی اظهارات تندمقامات آمریکایی و برخی دلایل دیگر استناد می شود، دلایل بیشتری نیز برای اندک بودن احتمال حمله نظامی به ایران نیز وجود دارد از جمله:

۱- تاکید ترامپ تاجر مسلک مبنی بر این که آمریکا درطول سال های اخیر ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه از جمله در تهاجم نظامی هزینه کرده و چند هزار آمریکایی هم کشته شده اند، اما هیچ نفعی برای آمریکا نداشته است. از دید ترامپ باید این پول ها را برای رشد اقتصاد آمریکا و افزایش تولید و اشتغال زایی هزینه کرد.

۲- آمریکا از حمله به عراق و افغانستان که موجب افزایش نفوذ ایران در این دو کشور و حتی سوریه شد و حضور نظامی در سوریه و کمک به عربستان در جنگ علیه حوثی ها در یمن چندان بهره ای نبرده و تمامی این حملات به نفع روسیه، ایران و طالبان شده است. از طرف دیگر اوضاع در عراق و افعانستان پس از گذشت چند سال از حمله آمریکا به ثبات نرسیده است.

۳- هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران با مخالفت کنگره و افکار عمومی این کشور مواجه خواهد شد؛ به ویژه که مجلس نمایندگان از ژانویه ۲۰۱۹ با اکثریت دموکرات ها اداره خواهد شد و پروندهای ترامپ که رابرت مولر برایش مهیا کرده و اختلافات شان با یکدیگر در زمینه های مختلف داخلی پاشنه آشیل او در این مجلس خواهد شد.

۴- شورای امنیت سازمان ملل به ویژه اعضای دائمی این شورا که دارای حق وتو هستند با حمله به ایران موافقت نخواهد کرد. اگر آمریکا به این حمله تمایل داشته باشد، به عنوان یکی از اعضای دایم شورای امنیت تنها خواهد ماند.

۵-اتحادیه اروپا (به ویژه شرایطی که در فرانسه و انگلیس و برخی کشورهای این اتحادیه شاهد هستیم) و دیگر پیمان ها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان کشورهای غیرمتعهد، سازمان همکاری کشورهای اسلامی با چنین حمله ای مخالفت خواهند کرد .

۶- کشورهای همسایه ایران و همسایه های همسایگان ایران با نگرانی های زیادی سعی در رساندن پیام های نگرانی و مخالفت خود با این حمله خواهند بود.

۷- اگرچه کشورهای امارات و بحرین درکنار عربستان و اسرائیل شاید در ظاهر از جمله به ایران استقبال کنند، اما به دلیل آسیب های زیادی که در حین درگیری های آمریکا و ایران خواهند دید، از حمله به ایران استقبال نخواهند کرد.

۸- وقوع یک جنگ در خلیج فارس می تواند امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه و غرب آسیا تا چندسال به مخاطره افکند و تبعات آن فراتر از آن چه اکنون در عراق و افغانستان شاهد هستیم، خواهد بود.

۹- این که توانایی های نظامی و اقتصادی آمریکا از هر جهت برتر از ایران است، تردیدی نیست، اما این یکی از مولفه های موثر در یک جنگ محسوب می شود، در صورتی که شرایط موجود منطقه ای و جهانی و اوضاع داخلی آمریکا و هزینه ها و تبعات تهاجم نظامی واشنگتن به ایران از دیگر فاکتورهای مهم در این تصمیم گیری خواهد بود.

۱۰- باتوجه به تاثیر تحریم های آمریکا بر ایران و عدم توانایی اروپا در اجرای تعهدات برجامی که تاثیر تحریم ها را بیشتر کرده و استراتژی آمریکا مبنی بر فشار از بیرون به امید انفجار از درون ایران که هزینه ای برای آمریکا ندارد، احتمال حمله نظامی را بیشتر کاهش می دهد.

۱۱- شروع مذاکرات یمنی - یمنی برای حل بحران یمن که با چراغ سبز کشورهای منطقه از جمله ایران و عربستان و بازیگران ذی مدخل جهانی مواجه شده است، می تواند به کاهش تنش میان ایران و عربستان و ایران و آمریکا منجر شود.

۱۲- با خروج آمریکا از سوریه، درکنار پیش بینی های بدبینانه ای که مطرح می شود، این احتمال خوش بینانه نیز محتمل الوقوع است که کشورهای روسیه، ایران و ترکیه در چارچوب روند آستانه و دیدارهای سه جانبه سران، روند حل صلح آمیزبحران تقویت شود (درهمین راستا مشکل عمده میان ترکیه و نیروهای وابسته به حزب دموکراتیک سوریه است که باید به سرانجامی برسد) و همین امر در صورت تحقق، به میزان بیشتری موجب کاهش تنش میان ایران با آمریکا و عربستان خواهد شد.

۱۳- تحولات سوریه و یمن هم چون افغانستان و عراق نشان داد که اقدام نظامی راهکار حل مشکلات داخلی و منطقه ای و جهانی نیست و آخرالامر دیپلماسی و مذاکره است که نقطه پایان بر هر جنگی می گذارد، پس اولویت دادن به دیپلماسی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

۱۴- وقوع جنگ در منطقه نه تنها امنیت منطقه ای و جهانی را به مخاطره می افکند، بلکه سبب افزایش شدید قیمت نفت می شود که ترامپ و دیگر رهبران جهان به دلیل تاثیر جدی بر اقتصاد داخلی کشورهایشان و وقوع اعتراضات مشابه جلیقه زردها در فرانسه نگران آن هستند. به خصوص که ترامپ درپی انتخاب شدن مجدد در انتخابات ۲۰۲۰ است.

۱۵- به رغم توانمدی های نظامی آمریکا، تصمیم گیرندگان نظامی این کشور از آسیب دیدن منافع مادی و معنوی آمریکا از طریق اقدامات نظامی ایران نگرانی هایی دارند.

۱۶- موقعیت محمد بن سلمان در عربستان که پس از قتل جمال قاشقجی به دستور وی در منطقه و جهان متزلزل شده و دوپینگ های ترامپ هم در احیای موقعیت قبلی او چندان موثر واقع نشده، در شرایط کنونی مانع از عرض اندام های قبلی توسط وی گردیده و خروج آمریکا ازسوریه نیز به دیوار ائتلاف سه گانه واشنگتن، تل آویو، ریاض و ناتوی عربی ترک جدی وارد ساخته است. لذا درچنین شرایطی دم زدن از جنگ علیه ایران از سوی این کشورها بلوفی آشکار برای ایجاد رعب در ایران محسوب می شود.

اگر چه دلایل برشمرده فوق احتمال وقوع جنگ علیه ایران را بسیار کاهش می دهد، اما به نظر می رسد اگر روند تحولات به گونه ای پیش رود که ایران از برجام خارج شود و اقدامات هسته ای خود را برخلاف محتوای برجام شروع و تشدید کند که منجر به ایجاد اتحاد علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد شود و تحریم ها ابعاد گسترده بین المللی پیدا کند و در نهایت ایران مجددا در شورای امنیت ذیل اصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گیرد و به عنوان مخل صلح و امنیت بین المللی معرفی شود، احتمال حمله نظامی آمریکا به رهبری ائتلافی حداقل با مشارکت اروپایی ها دور از ذهن نخواهد بود.

پس در شرایط حساس کنونی کشور و با توجه به مشکلات جدی معیشتی اکثریت مردم ایران، اعمال تنش زدایی در عرصه خارجی و برقراری انسجام و وحدت داخلی با همدلی و ارتقاء آستانه تحمل حکومت و شنیدن سخنان مردم و دلسوزان ملت و کشور از سوی هر شخص، گروه و حزب و تلاش برای حل مشکلات مردم و پرهیز از برخورد قهرآمیز با منتقدین، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کی میخواد حمله کنه؟ آمریکای فرتوت؟ زرررشک

    • بدون نام

      بااین کتابی که نوشتی حالا جنگ میشه یانه؟؟؟!

    • تبریز

      ایران خودش را خوش میکنه با چند تا دلیل بچگانه که آمریکا حمله نکنه!

    • محمدمهدی عسکری

      عجب. پاینده باد ایران. اگه به ایران تعرضی بشه ساکت نمی نشینیم و جواب دندان شکن خواهیم داد. انشالله.

    • بدون نام

      چ تحلیل احمقانه ای

    • بدون نام

      برو بابا جنگ چی کشک چی ......ولی نکته راستی راستی جنگ بشه ......خاک وچوک

    • بدون نام

      ایران یک روز نمیتوند با آمریکا در جنگ دوام بیارد
      ایران به کدام بودجه با این اقتصاد داغون با این موشک های دهه ۶۰ با آمریکا مقابله کند

    • سعید

      تمام تحلیلها رو میشه با تحلیل نفی کرد.مثلا یکیش تنهایی امریکاست .واقعا مطمئنی امریکا تنهاست .

    • بدون نام

      پولشاعربستان میده .تجهیزات ونیرو هم از امریکا .

    • بدون نام

      ایران نیازی به حمله نداره !؟

    • بدون نام

      با تمام این اوصاف،وقتی بخواد بزنه،میزنه
      بقیه اش حرفه
      صدمات ما هم اصلأ کم نخواهد بود،با توجه به اینکه در جهان بسیار منفعل هستیم
      امیدوارم هیچوقت این اتفاق نیوفته

    • بدون نام

      خدا کنه آمریکا وارد جنگ با ایران بشه چنان گوشمالی بهش بدیم که از جنگ با ویتنام بدتر باشه

    • آرش

      هر چقدر ترامپ احمق باشه احتمال جنگ زیر صفر هست

    • بدون نام

      جنگ چیزی خوب نیست بلکه برای هر دو طرف زیان اور هست

    • بدون نام

      با همه احتمالات ظهور آقا امام زمان را نزدیک تر می کند .

    • بدون نام

      با همه احتمالات ظهور آقا امام زمان را نزدیک تر می کند .

    • بدون نام

      حمله بسیار نزدیک است ،چرت و پرت تحویل مردم ندهید

    • جبارستار

      سال ۹۷ جنگ نمیشود،مطمئنم

    • خرمشهر

      ترسوها

    • بدون نام

      این همه گفتی نوشتی ک آخرش برسی ب این مردم بدبخت ک اگه یه تیکه نون خشک هم جلوت انداختن بخور دم نزن آره .فک کردی ما مردم احمقیم اینغد دیگه این آقازاده ها ب جیب زدن ک باید دلار در مقایسه غارت اینا از ریال هم ب زیر تر حساب بیاد

    • بدون نام

      خخخ
      برای ما که فرقی نمی کنه ....

    • بدون نام

      صد البته که آمریکا تصمیم حمله به تاسیسات نظامی و هسته ای داره به خاطر همین نیروهاش رو از خاورمیانه دور کرده تا ایران برای مقابله به مثل به نیروهای آمریکایی حمله نکنه

    • بدون نام

      نویسنده مقاله یا احمق است یا ساده وخودفریب .اولا هزینه جنگ ازجیب عربستان امارات و....خواهد بود .دوم تا حیثیت ترامپ بطورکامل لکه دار و استیضاح و خائن معرفی نشده روند جنگ و انحراف افکار باید بیش از رسیدگی به پرونده اش در دادگاه عالی آمریکا باشد در این حال شخصیت ترامپ بیش از اتلاف میلیاردها دلار می ارزد! ...قبلا اوکی حمله را بجرات میتوان گفت ازتمام کشورهای منطقه گرفته شاید دو سه تا ممتنع باشند نه مخالف...و ترامپ غیرقابل پیش بینی است.

    • بهلول

      آخر هر جنگی هم مذاکره میکنند بهلول ندیده تا آخر جنگ هم جنگ بکنن پس بهتره همون اول جنگ مذاکره کنن تا کار به خسارت هم نکشه وقتی جنگ صورت میگیره که یکی از طرفین در محاسباتش داره اشتباه میکنه مثلا میگه طرف دیگر قدرت نداره

    • بدون نام

      این مقاله خیلی منطقی بیان شده چرا که از شخصیت ترامپ معلوم است اصلا حمله ای علیه کشورمان وجود ندارد.ازطرف دیگر دولت مردان ایرانی نیز میدانند باوجود تحریمای ناجوانمردانه امریکا وفشار شدیدی که برمردم وجوددارد ازتحریک دشمن نیز حذر میکنند تابحال دیپلماسی ایران درمقابل خروج امریکا ازبرجام وعدم کفایت سیاسی اروپا درحفظ برجام،ایران حالت صبورانه خویش را حفظ کرده است.

    • سرباز ۴۰۲سومار

      با همه احتمالات و تحلیل ها بودجه دفاعی کشورمان رو نصف کردن. یعنی اینکه کمک مستقیم به آمریکا و رژیم صهیونیستی.

      پاسخ ها

      • davodi

        نصف نکردن عزیزم بلکه بخاطردشمن میگن نصف کردیم...مخفیش کرده اند...البته اگه امثال تو لو ندن وعلنی نکنن واسه دشمن...این جزیی ازسیاسته..

    • حق پر ست

      نگارنده مطلب یکی از افراد ی است که از امریکا می ترسد همان مطلبی که رهبری انقلاب می فرمایند که عدهای در داخل از امریکا می ترسند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج