۸۱۶۸۱۸
۲۰ نظر
۵۰۱۰
۲۰ نظر
۵۰۱۰
پ

خرازی: قرار نیست تا ابد در برجام بمانیم

مدت‌ها از خروج ترامپ از برجام می‌گذرد و تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران یکی پس از دیگری در حال اجرایی شدن هستند. اروپا بارها اعلام کرده که به برجام پایبند است و تلاش می‌کند سازوکارهای مالی برای انتفاع ایران از برجام را عملی سازد.

دیپلماسی ایرانی: مدت‌ها از خروج ترامپ از برجام می‌گذرد و تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران یکی پس از دیگری در حال اجرایی شدن هستند. اروپا بارها اعلام کرده که به برجام پایبند است و تلاش می‌کند سازوکارهای مالی برای انتفاع ایران از برجام را عملی سازد. ولی در عمل هنوز هیچ اقدام قابل ملاحظه‌ای از سوی اروپا صورت نگرفته است تا جایی که ناظران بین‌المللی نگرانی خود از سرریز شدن صبر ایران را مخفی نمی‌کنند.

همین رابطه نماینده ایران در اتحادیه اروپا هشدار جدی مطرح کرده و اروپا را متوجه خطرات بی عملی خود می‌کند. اما ایران تا چه زمانی می‌تواند متعهد به برجام باقی بماند؟ این سؤالی است که با صادق خرازی، سفیر اسبق ایران در فرانسه و کارشناس امور بین‌الملل در میان گذاشته‌ایم.

ایران باید چه بر نامه‌ای در دستور کار داشته باشد؟

قطعاً جمهوری اسلامی ایران بر اساس دو فاکتور از پیش اعلام شده حرکت خواهد کرد. ۱ـ پایبندی به برجام همانند پایبندی به سایر قواعد و مقررات بین‌المللی که تاکنون جمهوری اسلامی آن را اثبات کرده است. ۲ـ در صورت عدم دستیابی به منافع حاصل از برجام هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران برای همیشه و تا ابد در برجام ماندگار شود. چرا؟ برای اینکه اروپایی‌ها علی رغم تلاش‌های کمی که صورت دادند به هیچ نتیجه ملموسی که در واقع تأمین کننده منافع ایران باشد دست نیافته‌اند.

در حقیقت آنها مدت‌ها بحث کانا‌ل‌های مالی را معطوف به مسائل فنی کردند و باز هم جمهوری اسلامی به آنها فرصت داد. اما آرام آرام ما به این نتیجه نزدیک می‌شویم که اگر اروپا بخواهد این مشکل تکنیکی و فنی، دستمایه و دستاویزی برای کم تحرکی آنها جهت رسیدن به مسیر تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران شود، تهران هم دلیلی نمی‌بیند که دست بسته کناری بنشیند و به برجام و به دستاوردهایی که چیزی نصیب جمهوری اسلامی ایران نکرده است، نگاه کند.

در این بحث آیا تنها منافع اقتصادی مد نظر ایران است؟

اروپایی‌ها باید بدانند که یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این توافقنامه مشخص کنند و آن این است که داشتن رابطه با جمهوری اسلامی ایران فقط منافع تجاری و اقتصادی نیست بلکه حفظ برجام می‌تواند منافع امنیتی برای اروپا داشته باشد. چیزی که امریکایی‌ها نه نیاز به آن دارند و نه اهمیتی به این موضوع می‌دهند. اما این اروپا است که این فاکتور مهم را باید در نظر داشته باشد. بنابراین گذشته از منافع تجاری، فاکتور امنیتی حاصل از برجام را هم مد نظر داشته باشد و ببیند که تلاش‌های جمهوری اسلامی بوده که توافقنامه برجام را تاکنون سرپا نگه داشته است.

بر اساس گزارش همه مراکز ذیربط از جمله آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، چه قبل از خروج ترامپ از برجام چه بعد از خروج او از برجام، جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده و همه نرم‌ها و مقررات بین‌المللی را رعایت کرده است و می‌کند. اما این دلیل نمی‌شود که دیگر طرف‌های این توافقنامه از آن سوء استفاده کنند و نگذارند ایران از منافع حاصل از برجام بهره ببرد. همان طور که بارها اعلام شده است صبر و مدارای جمهوری اسلامی ایران هم اندازه‌ای دارد.

اگر راهکار مناسبی برای توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و حذف مشکلات بر سر راه چه در زمینه تجارت، چه در زمینه بیمه و چه در زمینه سرمایه‌گذاری از سوی اتحادیه اروپا، قدمی برای گشوده شدن این گره برداشته نشود، طبیعتاً ایران هم اقدامات مناسب دیگری را انجام خواهد داد.

با این وصف شما خروج از برجام را به صلاح ایران می‌دانید؟

خروج برجام مورد نظر جمهوری اسلامی ایران نیست اما ادامه این روش هم تأمین کننده منافع ملی ما نیست. بنابراین من معتقدم مسئولین ذیربط به راهکار میانه‌ای دست پیدا خواهند کرد تا این که اتحادیه اروپا تلاش خود را بیشتر کند و بتواند حضور مثمر ثمری در برجام داشته باشد. اروپا به یاد بیاورد که دوره گفتار درمانی به پایان رسیده و تاریخ آن منقضی شده است و باید عملاً اقدام مناسب انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه امریکااومده بیرون ایران نیومده واروپاهم سرکارگذاشته وروحانی به خاطرمنفعتش توافق بدگفته ازبی توافقی بهتربه گفته کارشناسان اروپاامریکاروول نمیکنه ونمیتونه

    • اسد

      ناچارید باید بمانید

    • داریوش

      با این مسئولینی که ما داریم
      ایران هیچ غلطی نخواهد کرد چرا که خروج از برجام برای ایران خطر بیشتری دارد
      کسانیکه بند ماشه رو امضا کردند
      فکر نمی کردند به اینجا برسند حتی یک درصد هم احتمال خروج آمریکا را نمی دادند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمریکا هر غلطی میخواد میکنه ولی ما غلطی نمی توانیم بکنیم.چون مسئولانی داریم که میگن اووون چنان رونققق اقتصادی

    • بدون نام

      مثلا خارج شید چه اتفاقی قراره بیفته ، قراره بمب اتمی بسازید که تهدید بخروج میکنید ،وقتی بارها اعلام کردید که هیچ اعتقاد وعزم وتصمیمی در این باره نداشته و از اساس مخالفید پس باید اونا از چه چیز برنامه بقول خودتون صلح امیز دقیقا بترسن و کوتاه بیان ،برنامه صلح امیز که ترس نداره پس این نوع تهدیدات خروج از برجام دقیقا ماهیت و معناش چیه ، همش دو پهلو حرف میزنید وشعار میدید

    • آدولف هیتلر

      قرار نیست که اصلا شما بمانید

    • بدون نام

      مثلا نمانی میخواهی چکار کنی جان مادرت بگو ما نمیدانیم ما را روشن کن فقط لاف میزنید

    • ناآشنا

      گرروه کاری سیاسی شما وابستگی وعلاقه شدیدی به غرب داره.شما توان اینکه بتونید از برجام خارج بشید رو ندارید

    • احمد

      برید بمیرید با این برجامتون

    • بدون نام

      حتمن برادر خرازی وزیر خارجه قبلی بوده شاید جا او امده

    • بدون نام

      ازابتدا مشخص بود که امریکاواروپامیخواهند بهر طریقی که شده چرخ صنعت هسته ای رامتوقف کنند،شاهدمدعااینکه درزمان خاتمی انان توانستنددریکدوره کذایی باوعده هایی ناصواب برای مدتی صنعت هسته ای رامهروموم کنند که باروشدن دستشان زمان احمدی نژاد این مهروموم منفک شد انگار روحانی رسالتی جز توقف انرژی هسته ای نداشته است که با شرکت در کاندیداتوری متاسفانه رییس جمهور شد وخواسته غرب رابرآورده کرد.انچه که غرب از توقف صنعت هسته ای داشته برآورده شد مطمئنا تاسال پایان برجام ۲۰۲۵هرگز نمیگذاردایران ازمیوه گس برجام بهره ای ببردغرب کثیفتر ازآنست که پایبند اصول اخلاقی تعهدات خویش باشد.شاهددوم مدعا درخصوص ترکیه است که ترکیه تقریبا چهل سال است که میخواهد به اتحادیه اروپا ملحق شود،ولی بااینکه به تمام خواسته های غرب عمل کرده ،هرگز به او اجازه عضویت ندادند.بصیرت سیاسی نعمتی بس ارزشمند است که فعلا رجال سیاسی ما ندارند.

    • امیر

      برجام!!!! اخه بدبختها برجام فقط برای ما معتبر شده کدوم برجام
      ؟

    • محمد سلطان

      قطعا در حال بوجود آوردن یک جنگ کوتاه مدت مدیریت شده پیش خواهند رفت تا به اهداف مالی شخصی خود برسند.حکومت برای مردم ایران نفعی ندارد.

    • رضا۰

      اگه اروپا هم خارج بشه ایران میمونه خیلی غمناکه هم تحریمیم هم برجام مونده واسه ما باید از برجام خارج بشیم..

    • رضا۰

      اگه اروپا هم خارج بشه ایران میمونه خیلی غمناکه هم تحریمیم هم برجام مونده واسه ما باید از برجام خارج بشیم..

    • AAAAAAAAAA

      مرد باشید ۱۰ روز زمان‌ برای اروپا بگذارید اگر انجام نشد کارتان را شروع کنید

    • بدون نام

      چاره دیگری ندارین خروج ایران از برجام بازگشت تحریم های بین‌المللی و اخرش حمله نظامی با مجوز شورای امنیت تحت بند ۷ منشور ملل متحد.حالا مرد میخواد جرات خروج از برجام داشته باشه اگه مردی میلینی بهش بگو تصمیم خروج بگیره

    • بدون نام

      فقط مجبری بمونین مگه الان کسی غیراز شما تو برجامه .برجام مرد همه رفتن بیرون .اروپا خوب میدونه کاری ازتون ساخته نیست.

    • سیمرغ

      نمانید چه کار کنید؟؟

    • بدون نام

      اگه جراتش راداری از برجام بیا بیرون ببین بابا ترامپ چه بلای سرت میاره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج