۸۱۷۰۶۶
۱ نظر
۵۰۶۲
۱ نظر
۵۰۶۲
پ

درباره فرهاد میثمی و نامه‌ای که نوشت

روزنامه اعتماد نوشت: «نسخه‌هاي اجتماعي «كن فيكون»‌ساز به اندازه كافي در طول تاريخ تجربه شده‌اند و ‌نتايج ناپايدار و هراس‌انگيزشان بس بيش از آن بوده كه باري ديگر تسليم وسوسه خنّاس آنها (حتي در شرايطي تا بدين حد بحراني) شويم.» شايد همين چند جمله از لا‌به‌لاي نامه سرگشاده‌اي از اوين كفايت مي‌كند تا در اتهام «اقدام عليه امنيت ملي» تجديدنظر ‌شود.

روزنامه اعتماد نوشت: «نسخه‌هاي اجتماعي «كن فيكون»‌ساز به اندازه كافي در طول تاريخ تجربه شده‌اند و ‌نتايج ناپايدار و هراس‌انگيزشان بس بيش از آن بوده كه باري ديگر تسليم وسوسه خنّاس آنها (حتي در شرايطي تا بدين حد بحراني) شويم.» شايد همين چند جمله از لا‌به‌لاي نامه سرگشاده‌اي از اوين كفايت مي‌كند تا در اتهام «اقدام عليه امنيت ملي» تجديدنظر ‌شود.

چرا‌كه از جاي جاي نامه‌اي كه در زمستان از بهداري اوين منتشر شده «اصلاح‌طلبي» به معناي واقعي كلمه و نه كنش‌هاي اصلاح‌طلبانه به سبك و سياق امروزي برداشت مي‌شود. شايد به همين خاطر است كه براندازان در قبال او سكوت پيش گرفته‌اند.فرهاد ميثمي، فعال مدني كه از مرداد امسال در زندان به‌سر مي‌برد از بهداري اوين نامه‌اي‌ سرگشاده‌ منتشر كرده است.

فرهاد ميثمي در بخش اول نامه‌ سرگشاده‌اش نسبت به رويه قضايي كه در مورد او اتفاق افتاده و قضاوت قاضي صلواتي، اعتراض كرده است. رويه‌اي كه به گفته او سه‌بار تكرار اما با پاسخ‌هايي حقوقي مواجه و در‌نهايت به رعايت مفاد قانوني ابلاغ و برخورداري از حق انتخاب وكيل مستقل منجر مي‌شود. او بعد از شرح و توصيف جلسات رسيدگي به پرونده‌اش توسط قاضي صلواتي نوشته است «تغيير رفتار حاكميت‌هاي اقتدارطلب خصوصا در «هسته سخت» آنها، شايد در نگاه اول ناممكن به‌نظر برسد... ولي «اصلاحگري تحول خواه» در نظر و عمل بر آن است كه اثر تجمعي كنش‌ها و روشنگري‌هاي مستمر همراه با ايستادگي در زمان و مكان مناسب، مي‌تواند تغيير رفتار را حتي در سخت‌ترين بخش‌هاي حاكميتي نيز پديد آورد.»

ميثمي در بخش دوم اين نامه به خواسته وزارت خارجه امريكا براي آزادي خود اشاره كرده است. او بخش دوم نامه را اين‌گونه شروع كرده «داشتم روزنامه را ورق مي‌زدم كه ناگهان چشمم بر مطلبي افتاد و همان‌جا خشكم زد! از قرار معلوم، وزارت امور خارجه ترامپ خواستار «آزادي» اين مطالعه‌گر / كنشگر كوچك مدني شده بود. در عجب شدم كه آخر چه نسبتي مي‌توان يافت بين «امور خارجه ترامپ و آزادي و اينجانب.»البته پيش از وزارت خارجه امريكا، سازمان عفو بين‌الملل نيز در ۲۴ اكتبر ۲۰۱۸ خواستار آزادي ميثمي شده‌ بودند و ۵ دسامبر همان سال نيز ۴ استاد دانشگاه امريكايي نسبت به سلامت وي ابراز نگراني كرده ‌بودند اما اين اولين‌بار است كه ميثمي نسبت به حمايت‌هاي خارج از كشور واكنش نشان مي‌دهد.

او در اين نامه كه در بهداري اوين نوشته و منتشر شده‌ در مورد حمايت وزارت خارجه امريكا از او نوشته است «ترجيح مي‌دهم تمام عمر در حبس بمانم و زندگي‌ام را صرف تلاش اصلاحگرانه خطاهاي‌شان سازم، اما لحظه‌اي مشمول ننگ حمايت پيمان‌شكناني قرار نگيرم كه با پشت كردن به تمام اصول حقوق و اخلاق، از توافق خردمندانه و صلح‌جويانه «برجام» خارج شدند و با باز تحميل تحريم‌هاي غير‌انساني، ميليون‌ها تن از هموطنان مرا به زير خط فقر كشانده‌اند...»وزارت خارجه امريكا با ادعاي حمايت از مردم ايران، نسبت به حال جسمي اين فعال مدني كه در بازداشت به‌سر مي‌برد ابراز نگراني و ادعا‌هاي خود را درباره حمايت از مردم ايران تكرار كرده ‌بود.

اين حمايت در حالي صورت گرفت كه قريب به يك ماه از تشديد شدن تحريم‌ها عليه ايران و همچنين نزديك به ۷ ماه از خروج امريكا از توافق برجام گذشته ‌بود. ميثمي همچنين در پايان نامه نوشته ‌بود «صد البته كه حمايت از سوي تمامي آزادگان و باورمندان راستين به حقوق انسان (چه از داخل يا خارج كشور) را همواره قدردان بوده‌ام و خواهم بود؛ همچنان‌كه اكنون نيز رهين و منت‌دار بسياري از تلاشگران بزرگوار و صديق حقيقي و نهادهاي حقوقي اصيلي هستم كه در اين راستا همت گماشته‌اند.

اما از امثال جنابان ترامپ، پمپئو و بولتون خواهشمندم اشك تمساح حقوق بشري‌شان را جاي ديگري بريزند.» نامه سرگشاده ميثمي از بهداري زندان اوين واكنش‌هاي زيادي را در فضاي مجازي به همراه داشت و كاربران از صحبت‌هاي ميثمي در مورد امريكا استقبال كرده‌ بودند. عباس عبدي، تحليلگر مسائل سياسي در توييتر خود نوشت «امروز متني از آقاي فرهاد ميثمي كنشگر مدني كه در زندان اوين است را خواندم، دو قسمت داشت. درباره دادگاه خودش و درباره خواسته وزير خارجه امريكا درباره آزادي او. در اين فضاي نااميدي كنوني با خواندن اين متن‌ها اميدمان به آينده بيشتر مي‌شود.»

فيض‌الله عرب‌سرخي، ‌فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز از ديگر چهره‌هايي بود كه نسبت به نامه ميثمي واكنش نشان داد و نوشت «وقتي نامه فرهاد ميثمي از زندان را خواندم بي‌اختيار گريستم، آيا كسي كه تحت فشار انفرادي قرار دارد و باز هم اين اندازه منطقي، با وجدان، شريف و وطن‌دوست هست، جايش در زندان است؟...»آذر منصوري، ‌قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ايران نيز در توييتر پيشنهاد كرده‌ بود كه همه «ايران دوستان نامه دردمندانه و راهگشاي فرهاد ميثمي را پس از ماه‌ها زندان انفرادي و مقاومت بخوانند.»

ضيا نبوي ديگر فعال و كنشگر مدني كه اتفاقا همراه با ميثمي دستگير شده‌ اما آزاد شده‌ بود هم در صفحه شخصي خود نوشت «نيم‌ساعته دارم فكر مي‌كنم در مورد نامه ميثمي چي توييت كنم و اينكه از خوندنش چه احساسي دارم؛ اينكه آيا از اينكه چنين زنداني سياسي آزاده و مسوولي داريم خوشحالم يا اينكه از بودن چنين انسان شريفي در زندان غمگينم.»

در حالي كه نامه ميثمي از بهداري اوين بازتاب گسترده‌اي در فضاي مجازي داشته و فعالان سياسي و مجازي در مورد آن صحبت كرده‌اند، رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارج از كشور در مورد اين نامه دست‌كم تا زمان نگارش اين گزارش سكوت‌ كرده‌اند يا اكانت‌هاي نزديك به اپوزيسيون خارج از كشور نسبت‌هاي ناروايي به ميثمي داده‌اند و در تقبيح اين نامه نوشته‌اند.

فرهاد ميثمي، پزشك، معلم و فعال مدني ۹ مرداد ۹۷ در خانه خود همراه با ضيا نبوي دستگير شد. نبوي پس از يك روز آزاد اما ميثمي به انفرادي زندان اوين منتقل شد. ۲۸ مرداد يعني حدود ۱۹ روز پس از دستگيري در تماسي تلفني به خانواده‌اش اطلاع داد كه دست به اعتصاب غذاي‌تر خواهد زد.

درنهايت اتهامات او در شعبه ۷ دادسراي اوين به او تفهيم شد كه تباني و اجتماع به قصد برهم زدن امنيت كشور بخشي از اين اتهامات بود. همچنين آرش كيخسروي نتوانست وكالت اين متهم را برعهده بگيرد چراكه براساس تبصره ۴۸ آيين‌دادرسي كيفري جديد متهماني كه تحت عنوان اتهامات امنيتي و سياسي دستگير مي‌شوند از ميان تعداد مشخص و محدودي وكيل كه به تاييد رييس قوه قضاييه رسيده است، ‌وكيل انتخاب مي‌كنند.

او بعد از ۳۷ روز اعتصاب غذاي‌تر وارد اعتصاب غذاي كامل شد. خواسته او حق دسترسي به وكيل منتخب و همچنين آزادي رضا خندان، همسر نسرين ستوده وكيل دادگستري بود. پس از اين اتفاق و بعد ۱۴۵ روز به اعتصاب غذاي خود پايان داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همش سیاه بازیه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج