اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۱۷۱۳۵
۱۶ نظر
۵۰۰۶
۱۶ نظر
۵۰۰۶
پ

شکایات مردمی از خودروسازان به مجلس

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: قرار است به زودی کارگروهی تشکیل شود و بر این اساس راجع به نحوه قیمت‌گذاری خودرو و هم‌چنین نحوه انجام تعهد خودروسازان بحث جدی خواهد شد.

خبرگزاری فارس: بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هفته جاری طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بررسی می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه طرح‌های قبلی و بررسی‌های آن به طول انجامید بنابراین بحث بررسی طرح ساماندهی خودرو نیز کمی به تعویق افتاد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: بیشترین شکایتی که به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی رسیده است عدم تعهد خودروسازان به وعده‌های خود است. هم در بحث تحویل خودروها، کیفیت و همچنین عدم خدمت‌رسانی طبق قرارداد خودروسازان از جمله گارانتی نیز شکایتی به کمیسیون گزارش شده است.

پارسایی بر همین اساس اضافه کرد: عمده شکایات واصله راجع به تخلف در تحویل خودرو است که این دارای آمار بسیار بالایی است یعنی خودروهایی که بر اساس زمان مشخص تحویل داده نشده است بسیار زیاد است و به اذعان دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا حدود ۳۰۰ هزار خودرو از جمله این مورد محسوب می‌شود و این آمار، آمار بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: شکایتی که به کمیسیون رسیده است فقط در بحث عدم تحویل خودرو نیست بلکه بحث این است که عمدتاً شرکت‌های خودروسازی مردم را تهدید می‌کنند که یا پول خود را پس بگیر و یا قیمت خودرو را افزایش بدهیم و این تخلف محسوب می‌شود. به هر حال زمانی که خریدار ثبت خرید کرده است و بر اساس همان قرارداد اولیه برآورد قیمت و ثبت‌نام کرده است قطعاً اگر خریدار می‌دانست که اگر قرار است تا زمان تحویل خودرو، خودرو‌‌اش قیمت آن بسیار افزایش پیدا کند اقدام به خرید خودرو دست دوم می‌کرد تا دچار خسران و ضرر و زیان نشود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پاسخ به این سؤال که بنابراین در کمیسیون اصل ۹۰ بحث تهدید مردم از سوی شرکت‌های خودروسازی در خصوص افزایش قیمت و یا انصراف از خرید را بررسی می‌کنیم، گفت: بله، به هر حال هر کسی که مورد تهدید قرار بگیرد و یا اینکه بتوانند به اجبار او را منصرف کنند می‌توانند شکایت خود را به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع دهند.

پارسایی همچنین خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو از اردیبهشت ماه سال جاری در دستور کار مجلس قرار گرفت و در آن زمان ما پیش‌بینی کردیم که در حوزه خودرو با مشکلاتی مواجه شویم اما این مشکلات مربوط به بعد از ارائه طرح است که قرار است کمیته تخصصی کمیسیون اصل ۹۰ به صورت ویژه قرار است این موارد را بررسی کنند البته در این نشست قرار است نمایندگان خودروسازان و مسئولانی از سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، سازمان تعزیرات و احتمالاً بازرسی حضور یابند به صورت مفصل راجع به قیمت‌گذاری خودرو و موارد مذکور بحث کنند.

وی در خصوص زمان برگزاری نشست کارگروه بررسی قیمت‌گذاری خودرو با حضور مسئولان مربوطه اعلام کرد که با توجه به مکاتبات صورت گرفته کمیسیون اصل ۹۰ با دستگاه‌های مربوطه برای تعیین اعضا به محض مشخص شدن اعضای این کارگروه کمیته را تشکیل داده و واقعاً یک تصمیم جدی در این رابطه گرفته می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به جلسه گذشته کمیسیون اصل ۹۰ برای بحث ساماندهی بازار خودرو و بررسی مشکلات مربوط به این بخش، گفت: جلسه گذشته به گونه‌ای بود که همه افراد مؤثر در قیمت‌گذاری خودرو حضور داشتند از جمله وزیر صنعت، مشاور رئیس جمهور، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، نماینده سازمان بازرسی و خودروسازان بودند که مباحثی مطرح شد.

پارسایی همچنین به ایرادات به بخش خودروسازی خاطرنشان کرد: یکی از این ایرادات این است که خودروسازان به تعهد خود عمل نمی‌کنند همچنین قراردادها را به صورت یک‌طرفه تنظیم کرده‌اند و خودروسازان هر گونه‌ای که خود خواسته‌اند قراردادها را بند به بند نوشته‌اند و خریداران هم چاره‌ای جز امضای آن نداشتند.

وی افزود: به هر حال قراردادهایی که شرکت‌های خودروسازی داخلی با خریداران منعقد می‌کنند کاملاً یک‌طرفه است و غیرمنصفانه محسوب می‌شود که این از لحاظ حقوقی می‌تواند یک تخلف محسوب شود که افراد را وادار به امضای قرارداد یک‌طرفه کنند که قرار شد این قرارداد هم با مشاور حقوقی رئیس جمهور، کمیسیون و خودروسازان امضا شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه پیش‌بینی‌های خوبی برای ساماندهی بازار خودرو و قراردادهای بین شرکت خودروسازی و خریداران صورت گرفته است، گفت: با توجه به اینکه کمیسیون درگیر مسائل دیگر هم است ممکن است زمان‌بر باشد اما ما انتظار داریم که وزارت صمت، خودروسازان، سازمان تعزیرات و سایر دستگاه‌های ذیربط نمایندگان خود را هر چه سریعتر معرفی کنند تا کمیته مذکور برای ساماندهی این وضع هر چه سریعتر تشکیل شود و طی تشکیل این کارگروه و برگزاری نشست تخصصی‌اش راجع به نحوه قیمت‌گذاری خودرو و همچنین نحوه انجام تعهد خودروسازان بحث جدی خواهد شد.

«بنده معتقدم خودروساز تا تعهدات قبلی خود را جامه عمل نپوشاند حق ندارد خودرویی بفروشد و یا پیش‌فروش کند که ما اکنون شاهد این اقدام هستیم البته این را هم بگویم که خارج از قانون پلاک‌گذاری هم نمی‌توانند شماره‌گذاری برای پلاک را هم متوقف کنند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حرف زیاد میزنید و زدید نمیدونم چجوری دهان یک عده زیادی که هروقت حرف زدند بلافاصله بسته شد وادامه ندادند الان هم چندروز مطرح میشو بعد دهان همه بسته می شود چرا؟ واین ماجرا همچنان مثل موسسات کنکور ادامه دارد؟

      پاسخ ها

      • ب

        عدالت اینه که مدیران عامل دو خودروسازی رو به عنوان سلطان خودرو اعدام کنن

    • کارمند

      وقتی خود مجلس در این مشکلات ذینفع باشد شکایت به مجلس هم دردی از مردم بدبخت دوا نمیکند

    • بدون نام

      لعنت به کسی که بخواد پرایدی که بهمن پارسال ثبت نام کردم گرون کنه. لعنت بیشمار

    • نگران

      نه خودرو ساز نه وزارت صنعت نه ستاد تنظیم بازار نه سازمان حمایت حقوق مصرف کننده نه نه نه نه.... به مردم رحم نمیکنن.مردم باید خودشون عرضه داشته باشن هوای همدیگه رو داشته باشن

    • تبریز

      واقعاً خجالت نمیکشید؟!

    • بدون نام

      حقتونه مردم نادان بی عرضه ها باید از این هم بدتر بلا سرتون بیاد

    • بدون نام

      مافیای خودرو در ایران ریشه در بعضی از مدیران داره و هر روز بنفع جیبشون و علیه مصرف کننده حرکت می کنند و هیچ فریادرسی هم نیست چاره اش نخریدن و تحریم این آشغالهاست

    • بدون نام

      طرح ساماندهی واردات و بازار خودرو چی شد یکسال است از طرح و تصویب دو فوریت ان در مجلس میگوئید ولی هیچ خبری نیست.

    • بدون نام

      مجلس خودش شریکه بدبختها؟؟؟؟

    • بدون نام

      حقه این ملته.هر کی هم اعتراض کنه بیجاست.کمپین نه به خرید خودرو صفر رو امثال همین مردم زدن ناقص کردن وگرنه این دوتا لگن ساز کارشون تموم بود

    • بدون نام

      کارگزاران اصلح طلبان پشتشن وبی فایدس واینهامنفعت طلبان هستن نه به فکرمردم ومملکت فکرجیلشونن باعوام فریبی توجیحی روشن فکری وتوجیح ....

    • شاخ

      مجلس محترم شما شش ماه جلوی خودرو خارجی باز بگذارید اگر کسی ارابه مرگ خرید من قول شرف به شما میدم

    • محمدنژاد

      چرا شما مسئولان کوته فکر نمیفهمید که تا واردات خودرو بدون عوارض آزاد نشود، خودروسازی کشور رشد نمیکنه؟!
      ممکنه در مرحله اول خودروساز و گروه های وابسته اندکی ضرر کنند ولی قطعٵ بعداز مدتی با افزایش کیفیت و بهره وری اوضاع بهبود پیدا میکند.

    • حمید

      ای نمایندگان مجلس کی به این خودرو سازان بی کیفیت چراغ سبز نشون داده ۸۰درصد خودرورو گرون بکنن مگه بهونتون دلار نبود دلار که پایین هستش چرا این همه یهویی گرون کردید به خدا به مردم مدیون هستید مگه حقوق ما توسال ۵۰ درصد بیشتر میشه که شما این طوری کردید.مجلس در راس امور است رسیدگی کنید. مجلسیا

    • حمید

      باسلام اقای وزیر دلتون به مردم بسوزه تورو خدا چرا این شرکت سایپا دوباره قیمت هارو افزایش داد با کدام منطق چرا پیگیری نمیکنید من کارگر درسال ۲۰ درصد حقوقم افزایش نداره چراخودرو ۲۲ ملیون یه هو ۵۰ درصد گرون میشه بدون کیفیت پراید حتی زهه رو درم نداره برداشتن شما بگید ما چیکار کنیم بازار ازاد یعنی خودرو های داخلی با خارجی رقابت داشته باشن نه اینکه فقط قیمت رو افزایش بدن پیگیری بفرمایید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج