۸۲۴۳۷۱
۱۹ نظر
۵۰۰۸
۱۹ نظر
۵۰۰۸
پ

تورم مسکن؛ اجاره‌بهاء ۱۰ درصد و خرید ۹۰ درصد

افزایش اجاره‌بها در نقاط مختلف شهری در سالجاری، خانه‌به‌دوشی مستاجران و کوچ اجباری آنان به محله‌های دیگر را قم زده است. در صورت تداوم چنین روندی و هجوم تورم اجاره‌بها در سال آینده، می‌توان پیش‌بینی کرد که بسیاری از ساکنان مناطق شهری به‌ویژه در شهر تهران به شهر‌های کوچکتر و یا حاشیه‌ کلانشهرها کوچ کنند.

برترین ها: افزایش نرخ ارز در التهابات اقتصادی نیمه نخست سالجاری، افزایش تورم در همه بخش‌ها را رقم زد. این امر به‌ویژه در بخش مسکن اثرگذار بود. تا جایی که به سبب افزایش بی‌پروای نرخ مسکن در این مدت بدون توجه به کاهش قدرت خرید سمت تقاضا، بازار مسکن بیش از پیش در رکود فرو رفت.

در اين ماه شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۱۹.۲ و ۱۶.۲ درصد رشد نشان مي‌دهد. با توجه به اینکه بر اساس یک سنت، خرید و فروش و رهن و اجاره آپارتمان‌ها در نیمه دوم سال کاهش و در مقابل آن در اواخر بهار و فصل تابستان به‌شدت افزایش می‌یابد، پیش‌بینی می‌شود این روند رو به رشد، در نیمه نخست سال آینده، سرعت بیشتری بگیرد.

فعالان حوزه مسکن نیز با اشاره به تبعات رشد قیمت مسکن و تاثیر آن بر اجاره‌بها، نیمه خرداد تا پایان شهریور سال آینده را فصل سخت مستاجران می‌دانند. بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی مبنی بر رشد قیمت ۱۶.۲ درصدی کرایه واحد مسکونی شهری در آذرماه سالجاری که معمولا نقل و انتقالات و رهن و اجاره نیز در این مدت زمان به ندرت انجام می‌شود به‌نظر می‌رسد، پیش‌بینی‌های کارشناسان برای سال آینده چندان دور از انتظار نیست.

افزایش اجاره‌بها در نقاط مختلف شهری در سالجاری، خانه‌به‌دوشی مستاجران و کوچ اجباری آنان به محله‌های دیگر را قم زده است. در صورت تداوم چنین روندی و هجوم تورم اجاره‌بها در سال آینده، می‌توان پیش‌بینی کرد که بسیاری از ساکنان مناطق شهری به‌ویژه در شهر تهران به شهر‌های کوچکتر و یا حاشیه‌ کلانشهرها کوچ کنند. در سالجاری، بسیاری از مستاجران مناطق مرفه‌شهر به سمت مناطق میانی و مستاجران مناطق میانی به سمت مناطق پایین‌تر مهاجرت کردند. طبعا این روند در میان ساکنان مناطق پایین‌تر به سمت نقاط حاشیه‌ای شهر صادق بوده است و از همین‌رو می‌توان افزایش حاشیه‌نشینی را یکی از نتایج منفی افزایش هیجانی قیمت مسکن دانست.

بر اساس آمار بانک مرکزی، شاخص بهاي اجاره مسكن در مناطق شهري ايران در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۷ به عدد ۱۱۸.۸ رسيد كه نسبت به سه ماهه قبل، معادل ۳.۶ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل، ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس، متوسط شاخص بهاي اجاره مسكن در شش ماه اول سالجاري نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰.۸ درصد افزايش نشان مي‌دهد. شاخص مذكور در دوازده ماه منتهي به شهريورماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهي به شهريورماه ۱۳۹۶ معادل ۹/۹ درصد افزایش داشته است. در این میان اما، همچنان دهک‌های بالایی جامعه به دور از همه این التهابات در حاشیه امن خود بسر می‌برند.

رشد ۹۰ درصدی قیمت مسکن در تهران

گزارش تازه بانک مرکزی با تایید آمار وزارت راه وشهرسازی، رشد قیمت مسکن در شهر تهران در دی ماه امسال نسبت به سال گذشته را ۹۰.۸ درصد اعلام کرد.

این بانک در گزارش تازه ای که درباره وضعیت بازار مسکن شهر تهران منتشر کرده و به وضعیت این بازار در دی ماه امسال پرداخته است، اعلام کرده متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در دی‌ماه سال ۱۳۹۷، ۹۸ میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵ و ۹۰.۸ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در دی‌ماه سال جاری به ۶.۷ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ و ۶۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سرباز ۴۰۲سومار

      بعضی از آقایان و خانواده ها آنقدر بفکر رفاه خودشان هستند و بیخیال ملک مورد اجاره شان هستند که ساختمان نوساز یکساله رو پس از مدت کوتاهی تبدیل به ویرانه میکنند فقط به خاطر اینکه کرایه خونه میدهند اگر در ماه یک میلیون تومان کرایه پرداخت کنند که یکساله ۱۲میلیون تومان میشود موجر بنده خدا باید ۲۰ میلیون تومان خرج بازسازی واحد مسکونی مورد اجاره کند پس اعطای اجاره دادن رو به لقایش میبخشد در چند سال اخیر چندین بار مشاهده کرده ام بگذریم کسانی هستند ملک مورد اجاره رو مثل مال خودشان با دلسوزی و امانت داری میکنند ولی با قیمت سرسام آور ملک و مصالح ساختمانی هرجوری موجر اجاره بگیرد به ضررش تمام میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش من خدا وکیلی خسته شدم ماهی ۹۰۰ تومان اجاره میدم همشم کم میارم تازه کارگر که هستم ۱۵۰۰ حقوقم حالا با یک بچه مدرسه ای شما بگو با ۵۰۰ چی کار کنم خدا لعنتشون کنه حقوقمونم افزایش نمیدن به کی بگم والا همین جور موندم

      • مریم

        سرباز ۴۰۲ شاید شما بلد نباشی اما من همونطور که اجاره میدم ملکم و همونطور هم تحویل میگیرم

      • ب

        پس این مسئولین بی عرضه چیکار میکنن. چرا کسی فکر مستاجرای بیچاره نیست

    • ناشناس

      در جوابیه سرباز سومار باید عرض کنم این نظر شما ربط چندانی به تیتر ماجرا نداره در ضمن ناقلا معلومه صاحب خانه چندین ملک استیجاری هستی که چنین دفاع تمام قدی از موجر داری

      پاسخ ها

      • سرباز ۴۰۲سومار

        خیر داری اشتباه میکنی من خودم یک خانه رو با قرض و بدهی و وام بانکی خریدم ولی دارم میبینم که بعضی ها چه بلای سر مال مردم میارند انشاالله بزودی زود تمام مستاجرها صاحب خانه بشوند و کمتر دربدر ی بکشند

    • بدون نام

      نه دولت نه وزیر مسکن هیچ مسئولی به فکر خونه و مردم نیست

      پاسخ ها

      • shahramoghimi

        باید مانند جاهای دیگر دنیا دولت قیمت نود در صد مسکن را به خریدار بپردازد و خریدار ده در صدر ا وبا این عمل همه صاحب خانه خواهند شد اما متاسفانه در جامعه ای زندگی میکنیم که هر کسی بفکر جیب خودشه خصوصا دولتمردان

    • بدون نام

      بعد از این جا نگران مادورو هستند الان در چه وضعیه مردم خومون رو نمی بینند

    • بی نام

      چرا دروغ میگین اجاره بها 100درصد شده

    • کارگر

      دروغ تا کی ... لعنت بر همه مسئولینی که مردم رو به اینجا رسوندن که حقوق من کارگر کفاف 5 روز زندگیم رو هم نمیده

    • 000000

      رئیس جمهور محترم
      به ولای علی قسم بادیدن این خبر تن ما مستاجرین به لرزه می افتد
      ترو به خدا امسال کاری کنید قیمت اجاره مسکن پایین بیاید.
      طاقتمون دیگه بخدا داره تموم میشه.
      چیکار کنیم بریم بیرون چادر بزنیم؟

    • بدون نام

      من تو پرند خونه خریدم...دهنم صاف شد از اجاره نشینی...نخواستیم تهرانو بخدا

    • بدون نام

      قیمت مسکن سقوط آزاد خواهد کرد و دنبال آن اجاره بها سقوط آزاد خواهد داشت مطمئن باشید

      پاسخ ها

      • ترسو

        حتي اگر قيمت ملك هم ارزون بشه ، ربطي به ميزان اجاره بها نداره و قيمت اجاره بيشتر و بالاتر از نرخ تورم راه خودشو ميره شما هم از اين مورد مطمئن باش ! !

      • بدون نام

        اجاره بها درصدی از قیمت مسکنه و قطعاً وقتی قیمت مسکن پائین بیاد اجاره هم میاد پائین

    • امیر

      مسکن هر روز گرون میشه اجاره بدتر ازاون

    • بی نام

      چرا دروغ میگی ۲۰ سال ساخت شده ۱۰ میلیون

    • بدون نام

      خوش به حال ملت که هر چی سرشون میارن صدا ازشون درنمیاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج