۸۳۲۵۰۶
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

۱۳ هزار خودروی دپو شده منتظر رأی مراجع قضائی

نحوه تعیین تکلیف خودرو‌های دپو شده در گمرک به این دلیل که پرونده این خودرو‌ها تحت عنوان کالای قاچاق در مراجع قضایی در حال رسیدگی است، هنوز مشخص نیست.

خبرگزاری مهر: هیات وزیران اوایل بهمن ماه در جلسه‌ای با بررسی وضعیت خودرو‌های دپو شده در گمرک که بخشی از آن‌ها ثبت سفارش جعلی داشتند و یا بعد از ممنوعیت واردات کالا‌های لوکس به کشور وارد شده بودند، تصمیم به تعیین تکلیف این خودرو‌ها گرفت.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، مقرر شد که سایت ثبت سفارش برای خودرو‌های دپو شده، باز شود؛ البته خودرو‌هایی که ثبت سفارش جعلی داشتند مشمول این موضوع نشدند و قرار شد مرجع قضایی در این رابطه تصمیم گیری کند.

۱۳ هزار خودروی دپو شده منتظر رأی مراجع قضائی

طبق آمار موجود، از ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک، ۶۴۸۱ خودرو طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ با ثبت سفارش فاقد اعتبار وارد کشور و حدود ۱۹۰۰ دستگاه بعد از اظهار از گمرک ترخیص شدند؛ بنابراین باید ۴۵۰۰ دستگاه خودرو در گمرک و محوطه گمرکی و بندری که با ثبت سفارش‌های جعلی وارد شده‌اند موجود باشد که طبق پیگیری خبرنگار مهر از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۳۷۲۲ دستگاه خودرو طی سال جاری تحت عنوان کالای مظنون به قاچاق ثبت شده اند.

هفته گذشته، گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد خودرو‌هایی که با ثبت سفارش جعلی در گمرک دپو شده اند، تحت عنوان «کالای قاچاق» و نه «کالای متروکه» به سازمان اموال تملیکی تحویل خواهند شد.

تصمیم برای تحویل این خودرو‌ها به سازمان اموال تملیکی درحالی است که رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی چندی پیش از دپو شدن هزار دستگاه خودرو اعم از متروکه، قاچاق و ضبطی در انبار‌های این سازمان طی سه سال گذشته خبر داده و گفته بود که برای تعیین تکلیف منتظر کسب مجوز‌های لازم از مبادی ذیربط مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد هستند.

طی سه سال هنوز نحوه برخورد با خودرو‌های انبار شده در سازمان اموال تملیکی مشخص نشده و این خودرو‌ها در انبار خاک می‌خورند و باز هم قرار است تعداد زیادی خودرو به این انبار‌ها وارد شوند بدون اینکه مشخص باشد چه برخوردی قرار است با این کالا‌ها صورت گیرد.

پرونده خودرو‌ها در مرجع قضایی همچنان باز است

طبق اخبار واصله، قرار بود دو هفته پیش دادگاه نظر خود را در خصوص خودرو‌های دپو شده در گمرک (با ثبت سفارش جعلی) اعلام کند، اما یک مقام آگاه در گمرک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پرونده خودرو‌هایی که ثبت سفارش جعلی داشتند، همچنان در مراجع قضایی مطرح بوده و در حال رسیدگی است.

وی با اشاره به بخشنامه گمرک مبنی بر تحویل خودرو‌ها به سازمان اموال تملیکی، اظهار داشت: با توجه به اینکه پرونده خودرو‌ها در مرجع قضایی تحت عنوان «کالای قاچاق» در حال رسیدگی است، بخشنامه مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک به صورت تاکیدی به گمرکات اجرایی اعلام کرده که خودرو‌هایی که ثبت سفارش جعلی داشته اند، مشمول مصوبه دولت برای ترخیص نمی‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه مدت زمانی که خودرو‌ها می‌توانستند در محوطه انبار‌ها بمانند در چارچوب قانون گمرکی تمام شده است، پرونده این کالا‌ها به جرم قاچاق در مرجع قضایی رسیدگی می‌شود تا تکلیفشان مشخص و تحویل سازمان اموال تملیکی شود.

وی ادامه داد: مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک تحت عنوان ماده ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده که این خودرو‌ها پس از تعیین تکلیف، به نمایندگی‌های سازمان اموال تملیکی تحویل شوند.

وی با بیان اینکه استفاده از سند جعلی موجب محکومیت فرد می‌شود، گفت: بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، ۶۴۸۱ خودرو با ثبت سفارش جعلی به کشور وارد شدند که ۱۹۰۰ دستگاه بعد از اظهار ترخیص شدند.

وی افزود: امکان دارد برخی از خودرو‌ها ثبت سفارش جعلی داشته باشند، ولی به گمرک اظهار نکرده باشند و بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۳۷۲۲ دستگاه با ثبت سفارش جعلی به گمرک اظهار شده اند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه هنوز به طور کامل تکلیف پرونده خودرو‌ها مشخص نشده است، نمی‌توان تحت عنوان کالای متروکه از آن‌ها یاد کرد.

این مقام آگاه گفت: به هر حال با نظارت نهاد‌های نظارتی، این خودرو‌ها (هر تعداد که اعلام شود) تحویل سازمان اموال تملیکی خواهند شد؛ اما هنوز نحوه برخورد با این کالا‌ها مشخص نشده است.

متولیان سازمان اموال تملیکی نیز هر گونه اظهار نظر در خصوص تحویل خودرو‌های دپو شده در گمرک به این سازمان را، منوط به زمان تحویل عنوان کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هرچه زودترتکلیف آنهامشخص،شود،هم جاوهم سرمایه کشورخاک میخورد!هرچندمال اشخاص،میباشد

    • بدون نام

      دپوها را آزاد کنید تا قیمت خودرو شدیدأ کاهش یابد؛!؟؟؟

    • بدون نام

      یعنی ادم واقعا نمیدونه چی بگه،بابا هر کی قراره نظر بده رو یهو جمع کنین(اتحادیه کفاشا،شهرداری،رییس جشنواره فیلم فجر،رییس انرژی اتمی،رییس اتحادیه دامداران،هوا فضا،کله پاچه ایی محل...)والا بی درو پیکره دیگه.

    • بدون نام

      اگه ترخیص بشن از گمرگ خودروهای داخلی قاعدتا بشدت با کاهش قیمت مواجهه خواهند شد... ولی نباید با وارد کنندگان غیر قانونی اینا هم برخورد نشه... .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج