۸۳۳۳
۱۶ نظر
۵۰۳۳
۱۶ نظر
۵۰۳۳
پ

گلایه رئيس مرکز جامع صادراتي ايران

تبليغات صدا و سيما مايه خجالت است

بیش از ۹۰% تیزرهای تبليغاتی شرکتها که از طریق صدا و سیما پخش میشوند موجب خجالت و شرمساری است که نه تنها تمسخر عوام و افسوس کارشناسان و صاحب نظران را به دنبال دارد بلکه موجب ميگردد تا اقتصاد کشور از ديد ناظر بيروني ضعيف وبي هويت جلوه گردد .

بیش از ۹۰% تیزرهای تبليغاتی شرکتها که از طریق صدا و سیما پخش میشوند موجب خجالت و شرمساری است که نه تنها تمسخر عوام و افسوس کارشناسان و صاحب نظران را به دنبال دارد بلکه موجب ميگردد تا اقتصاد کشور از ديد ناظر بيروني ضعيف وبي هويت جلوه گردد .

محمدرضا سبزعليپور رييس مرکز جامع صادراتي ايران گفت: اقتصاد ايران پس از انقلاب اسلامي به خصوص بعد از جنگ تحميلي رشد چشمگيري داشته و به طبع آن شرکت هاي بزرگ و کوچک توليدي و تجاري مختلفي تاسيس و در امر توليد، واردات و صادرات کالاهاي سنتي و صنعتي فعال شده اند .

وي افزود: سرمايه گذاريهاي کلاني از طرف بخش هاي خصوصي در جهت ساخت و راه اندازي صنايع مختلف به اجرا درآمده که حاصل آن کارخانجات ريز و درشتي هستند که امروزه عموم مردم با نام و محصولات توليدي آنها کم و بيش آشنايي دارند .

عليپور افزود: سرمایه گذاری، ساخت، راه اندازي و به توليد رسانيدن واحدهاي توليدي و صنعتي يکطرف معادله بوده اما انتخاب نام شرکت، شناساندن و جا انداختن نام تجاري محصولات تولیدی (برند يا تريد مارت) در جامعه و اذهان عموم و بدنبال آن سرپا نگه داشتن کارخانه و سودآوري آن، بعد ديگر معادله ميباشد.

وی اظهار داشت: يک واحد توليدي اگر محصولات قابل قبول و با کيفيتي را توليد نمايد اما ناشناخته و گمنام باشد کمتر کسي حاضر به خريد محصولات آن خواهد بود اما برعکس چنانچه نام شرکت و محصولات توليدي و تجاری آن براي مردم شناخته شده باشد غالب مصرف کنندگان چشم بسته حاضر به خريد کالاها و محصولات توليدي آن واحد خواهند بود چه بسا که توليدات آن شرکت بي کيفيت يا گرانقيمت تر از انواع مشابه باشد زیرا برای مردم، اسم و برند تجاری شرکتها مهمتر از کیفیت و قیمت محصولات آنها میباشد.

عليپور با اشاره به اهميت بسيار بالاي برند يا نام تجاري معتبر و شناخته شده تصريح کرد: معرفي، شناساندن و جا انداختن يک نام تجاری در سطح جامعه و اذهان عموم و بوجود آوردن برندی معتبر کاري سخت و دشوارتر از ساخت یک کارخانه ميباشد زيرا اين کار بسيار زمان بر و پرهزينه بوده و ابزارهاي خاص خود را طلب میکند. شناساندن نام تجاري از طريق تبليغات گوناگون دیداری و نوشتاری بقدري گرانقيمت است که بعضاً بودجه اي معادل و یا بیش از کل مبلغ سرمايه گذاري شده جهت ساخت و راه اندازي همان واحد توليدي نياز دارد.

رييس مرکز جامع صادراتي ایران در ادامه افزود: بطور مثال اگر کارخانه اي با حجم سرمايه گذاري معادل پانصد ميليارد ريال راه اندازي شده باشد مطمئنا شناساندن و معرفي کارخانه و نام تجاري آنشرکت نزديک به همان ميزان سرمايه گذاري نياز دارد. پس با يک بررسي کارشناسانه و توجه به ارقام ذکر شده به اين نتيجه خواهيم رسيد که کار تبليغات چقدر حساس، با اهميت و هزینه بر است.

در همین راستا شرکتها براي معرفي محصولات تولیدی و تجاری خود به ابزارها و راه هاي مختلف و گوناگوني متوسل ميشوند که از جمله برگزاري سمينارها و جلسات تبليغاتي، استفاده از رسانه هاي گروهي ديداري و نوشتاري، تبليغات خياباني، چاپ کاتالوگ و بروشور، شرکت در نمايشگاهها و دهها مورد ديگر اما در بين موارد اشاره شده سهم و اهمیت رسانه هاي گروهي بويژه راديو و تلويزيون و شبکه های ماهواره ای بدليل گستردگي و وسعت پخش و بالا بودن مخاطب آنها بيش از سايرين است .

وي خاطرنشان کرد: برهمين مبنا تمامي شرکتهاي علاقمند داخلي و خارجي جهت معرفي نام تجاري خود از طريق راديو و تلويزيون، اقدام به ساخت پيامهاي بازرگاني و تيزرهاي گوناگوني مينمايند که با سلايق شخصي مديران ارشد شرکتها و يا صاحبان صنايع، این تيزرها را ساخته و پس از تاييد نهايي توسط مسئولين صدا و سيما جهت پخش به قسمت مربوطه ارسال ميگردد.

همین امر موجب شده است که تبليغات و ساخت و پخش تيزرهاي تلويزيوني به يک تجارت مستقل و پرسود تبدیل گردد و شرکتهاي زيادي را در اين تجارت پردرآمد فعال نماید. از اين رو هريک از شرکتهاي داخلي و یا خارجي جهت ساخت تيزرهاي تلويزيوني خود میبایست با یک و یا تعدادي از همین شرکتهاي تبليغاتي سازنده تيزر قرارداد بسته و با آنها کار کنند.

بحث اصلي اينجاست که نوع و شکل تيزر و تبليغات تلويزيوني هر شرکت مبين و مشخص کننده وضعيت و شخصيت کلي و طرز تفکر مدیران آنشرکت ميباشد. هرچند که درحال حاضر امکانات کافي جهت ساختن و پخش آگهي هاي بازرگاني آنهم در سطح عالي درکشور مهيا است اما متأسفانه دائماً از طريق راديو و تلويزيون ديده و شنيده ميشود که اکثرهای داخلی شرکتها مبادرت به پخش تبليغاتي بسيار ضعيف، سطح پايين، لوس و خجالت آور مي کنند که نه تنها تمسخر عوام و بهت و تعجب صاحب نظران را بدنبال دارد بلکه موجب ميگردد تا اقتصاد کشور از ديد بيرون ضعيف وبي هويت جلوه گردد.

برهمین اساس به جرأت میتوان گفت که بیش از ۹۰% تیزرهای تبليغاتی شرکتهای داخلی موجب خجالت و شرمساری است که خود جای گلایه دارد.

به گفته وي استفاده از اعضاء خانواده مديران و صاحبان صنايع در تيزرهاي تلويزيوني و يا خنداندن مردم با اعمال نسنجيده و خارج از عرف جدای از اینکه افتخار محسوب نميگردد بلکه مايه تأسف نیز میباشد.

اصولا مشخص نیست که این تیزرها را چه کسانی و بر چه مبنایی تولید میکنند؟
واقعاً این نوابغ با خود چه فکری کرده و مردم شریف ایران را چه فرض میکنند که این تیزرهای سطح پایین را به اجبار به خوردشان میدهند؟

البته مقصر اصلی شرکتهای سازنده تیزر نیستند بلکه مدیران شرکتهای سفارش دهنده تیزرها تقصیر دارند که چشم بسته و با شوق و ذوق هر تیزری را که ساخته میشود بدون هیچ اعتراضی قبول کرده و هزینه آنرا بی کم و کاست می پردازند، اما از همه مهمتر صدا و سیما را باید تقصیرکار دانست که پیش از پخش تیزرها بررسی لازمه را انجام نداده و به راحتی آنها را از فیلتر خود عبور داده و روانه پخش میکند و ظاهراً درآمد حاصله از پخش پیامهای بازرگانی را با اهمیت تر از کیفیت آنها میداند.

البته لازم بذکر است که تبلیغات چند شرکت تولیدی و خدماتی که برخی از آنها در این ایام نیز در حال پخش میباشند راضی کننده بوده و اثر مثبتی را نیز بر بیننده گان و مخاطبین خود میگذارد.

ضمناً بهره بردن از کودکان نازنین کم سن و سال و همچنین تصاویر کارتونی و عروسکی در ساخت تیزرهای بازرگانی خیلی بهتر و تأثیرگذارتر از هنرنمائی خانمها و آقایان بی انگیزه و مثلاً هنرمند برای بازاریابی شرکتها و عدم خستگی مردم جواب میدهد.

رييس مرکز جامع صادراتي ایران گفت: اميد بر اين است که مسئولين شرکتها با تماشا و بررسي تيزرها و تبليغات تجاري شرکتهاي موفق جهان بنحوي اقدام نمايند تا نه تنها هزينه هاي گزاف و هنگفت صرف شده جهت ساخت تيزرها و تبليغات بازرگاني را بدرستی مدیریت کرده باشند بلکه با حرکتهاي سنجيده و مدبرانه خود موجب تاثيرگذاري مثبت در اذهان مردم و سربلندي نام و اقتصاد ایران گردند.

منبع: تابناک

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

تبليغات صدا و سيما مايه خجالت است


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ژاله

      جانا سخن از زبان ما مي گويي. حالا تبليغات بي مزه خودمون كم بود حالا ديگه تبليغ عربي هم برامون پخش مي كنند. مثل اينكه يادشون رفته ما فارسي زبانيم و نيازي به تبليغات آنچناني عربي نداريم.

    • مرد تنهاي شب

      ما چيمان درسته كه تبليغاتمان درست باشه

      پاسخ ها

      • parsan

        دقیقا اونقدرسمن داریم که یاسمن توش گمه!!!!!

    • x

      ma osulan copy kardano khub balaDm vali tu in mored nmidunam chera in kar o nemikonim.

    • بدون نام

      من خیـــــلی وقته که دیگه اصلا طرف صدا و سیما نمیرم

    • بدون نام

      منم همینطور

    • bahar

      اره باهاتون موافقم این تبلیقات حال ادمو بهم میزنه

    • نیلوفر

      البته از حق نگذریم بعضی تبلیغاتشون خیلی قشنگه طوریکه ادم دوست داره چند بار ببینه مثل پوشک ماما اون بچه شیرین توجه همه رو به خودش جلب کرده.......ولی از 10تایکیش قشنگه...در کل تبلیغات بی مزه زیاد دارن....به خصوص تایم تبلیغات بین فیلمها ادمو کلافه میکنه....چه میشه کرد؟؟؟؟؟

    • parsan

      کلا احترام به مردم وحفظ اون به عنوان یک سرمایه مهم درایران ازبین رفته ودیگه کم پیدامیشه اون دسته ازآدم هاکه برای دیگران ارزش قائل میشن

    • parsan

      کجای تبلیغات پوشک ماماقشنگه؟؟؟همینشون مونده بودکه ارزش مادر رواون قدربیارن پایین واسم ماما روروی پوشک بچه بزارن!!!!!

    • شيما

      به نظر من تبليغات نسبت به چند سال پيش خيلي بهتر شده حداقل يه موزيك و رنگ و لعابي پيدا كرده قبلا كه فقط تبليغات كليشه اي و مسخره وجود داشت

    • ناشناس

      بابا چه تبلیغاتی مگه ما تبلیغ هم داریم همشون فقط تبلیغات بانک و ایرانسله

    • نگار

      واقعا تبلیغات ما باعث خجالتِ اصلا موضوع بیشترشون هیچ ربطی به چیزی که پخش میکن نداره البته این موضوع مربوط به تبلیغی که خودشون میسازن بقیش یا کپی یا تبلیغات شبکه های خارجی رو با کمی سانسور پخش میکن

    • بدون نام

      تبلیغات یعنی اینکه یه محصول جدید یه نو اوری ویا خدمتی جدید رو به طور کامل تبلیغ کردن کجایه تبلیغات ما اینه

    • بدون نام

      vaaaay ino khub umadina
      in tablighe easy life o ke nagu tahe suje khandas be khoda
      didi hishki nafahmid?!!!!
      akhe khodaee che fekri kardan in tabligho sakhtan? bichare un piramarde

    • سوپرمن

      حالاچراماما بیچاره باباها مثل اینکه بهشت زیرپای باباهاست.بیچاره بابا های فداکار!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج