۸۳۵۵۷۹
۲۴ نظر
۵۰۰۲
۲۴ نظر
۵۰۰۲
پ

مدت زمان تهیه مسکن در ایران کاهش می‌یابد؟

روزنامه همدلی گزارش داد: برای خرید خانه عجله نکنید، حداقل باید ۲۵ سال در صف انتظار باشید. این جمله با همه تلخی‌هایش یکی از واقعیت‌هایی است که این‌روزها بسیاری از آگاهان اقتصادی بر آن تاکید می‌کنند. عمق فاجعه را زمانی می‌توان درک کرد که به وضعیت کشورهای دیگر در این زمینه مراجعه کرد.

روزنامه همدلی گزارش داد: برای خرید خانه عجله نکنید، حداقل باید ۲۵ سال در صف انتظار باشید. این جمله با همه تلخی‌هایش یکی از واقعیت‌هایی است که این‌روزها بسیاری از آگاهان اقتصادی بر آن تاکید می‌کنند. عمق فاجعه را زمانی می‌توان درک کرد که به وضعیت کشورهای دیگر در این زمینه مراجعه کرد.

آن‌طور که گزارش‌ها وضعیت مسکن در کشورهای دیگر را به تصویر می‌کشند، مدت زمان انتظار برای خرید خانه در دنیا ۵ سال است، این در حالی است که در ایران باید بیش از ۲ دهه در انتظار بود تا شاید شاهد خانه‌دار شدن قشر متوسط و ضعیف جامعه بود. سوال اینجاست که چه عاملی باعث شده است تا مدت زمان انتظار برای خرید خانه در ایران با کشورهای دیگر جهان با این همه فاصله همراه باشد و از استانداردهای جهانی دورتر باشیم؟

به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی، افزایش شکاف زمانی میان خرید مسکن در ایران و جهان تنها یک دلیل دارد و آن‌هم چیزی نیست جز بحث نوسان قیمت‌ها در این بازار و تورمی که هر سال فاجعه‌باتر از سال‌های گذشته تجربه می‌شود.

آن‌طور که بانک مرکزی تحولات بازار معاملات مسکن در پایتخت را گزارش کرده است، در اولین ماه زمستان سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی، ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که نسبت مدت مشابه در سال ۹۶، ۹۰.۸ درصد رشد کرده است.

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی، در این‌باره می‌گوید: «با این فرض باید گفت خرید مسکن در ایران به ۲۵ سال زمان نیاز دارد، که مردم در حاشیه شهرها و یا شهرهای کوچک، یک خانه ۱۰۰ متری را خریداری کنند. یعنی در مناطق شمالی شهر و متوسط، حتی بیش از ۲۵ سال زمان لازم است.»

این تحلیل‌گر اقتصادی صحبت‌های خود را این‌طور ادامه می‌دهد: «میانگین قیمت خانه در تهران ۱۰ میلیون تومان است، این یعنی برای خرید یک واحد ۱۰۰ متری باید حداقل یک میلیارد تومان هزینه کرد. این در حالی است که قشر متوسط از این توانایی برخوردار نیستند و همین مسئله باعث شده تا مدت زمان لازم برای خرید خانه در ایران به بیش از ۲۵ سال برسد.»

معضل خرید مسکن در ایران سال‌هاست که وجود دارد و این موضوع همچون میراثی از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شود. حق‌شناس می‌گوید: «از زمان بعد از انقلاب تاکنون، دولت‌ها راهکارهای مختلفی را برای خانه‌دار شدن مردم به کار برده‌اند و این نشان می‌دهد که دولت‌ها همواره به فکر رفاه مردم بوده‌‍اند، اما با راهکارهای نادرست در این مسیر گام برداشته‌اند.»

او در ادامه گفت: «دولت‌ها در برخی از سال‌ها با واگذاری زمین، در برخی از سال‌ها با تسهیلات ارزان‌قیمت و در برخی از سال‌ها با سیاست‌هایی مثل مسکن مهر، سعی کرده‌اند تا مشکل مسکن مردم را حل کنند ولی به دلیل اینکه به فاکتور مهمی مانند تورم توجه نکرده‌اند، این مسیر‌ها به بی‌راهه ختم شده است.»

این تحلیل‌گر اقتصادی در ادامه افزود: «سیاست‌ دولت‌ها در زمینه مسکن همواره با نقاط ضعف و قوت همراه بوده است، اما به دلیل اینکه یک شرط فراموش شده است، سیاست‌های رفاهی مردم همواره به بی‌راهه رفته است.»
حق‌شناس در ادامه به مسئله نوسان قیمت ارز، سکه، خودرو و مسکن اشاره کرده و می‌گوید: «اگر مردم احساس کنند که در سال آینده قیمت این کالاها افزایش نمی‌یابد، هرگز به سراغ خرید مسکن یا ارز نخواهند رفت و به این ترتیب دیگر تورمی در این بخش‌ها ایجاد نمی‌شود.»

به گفته این کارشناس اقتصادی: «باید سوال کرد که چرا مردم هر روز صبح قیمت ارز، سکه، مسکن و خودرو را بررسی می‌کنند؟شکی نیست، اگر تورمی در کار نبود، سرمایه‌های مردم به این بازارها هدایت نمی‎‌شد تا بخواهند برای حفظ ارزش پول ملی و حفظ قدرت خریدشان به بازار مسکن بروند.» این نکته‌ای است که بارها از زبان دیگر تحلیل‌گران اقتصادی نقل شده است. معضل خرید خانه در ایران به این دلیل هر سال رو به وخامت می‌رود که تورم موجود در این بازار عده‌ای سرمایه‌دار را راهی این بازار می‌کند. تا آنجا که تورم برای افراد ثروتمند اتفاق خوبی را رقم زده و برعکس قشر ضعیف را هر روز از خرید مسکن دورتر می‌کند.

هر چه که هست، مسکن در کشورهای دیگر با تورم مواجه نیست و به عنوان کالای مصرفی مورد استفاده است. اما در ایران این داستان کاملا فرق دارد و هر سال گرانتر شدن خانه‌ها، راه را برای خرید مسکن سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. به گفته حق‌شناس: «اگر در اقتصاد ایران نیز مانند دیگر کشورهای دنیا، نرخ تورم کمتر از 5 درصد باشد، دیگر شاهد افزایش قیمت خانه و پایین رفتن قدرت خرید مردم نخواهیم بود.»

آن‌طور که از صحبت‌های کارشناسان برمی‌آید، دولت‌ها به جای سیاست‌های حمایتی خرید مسکن، باید راهکاری برای هدایت نقدینگی سرگردان مردم داشته باشند. با هدایت سرمایه‌های مردم به بخش تولید و بورس، دیگر کسی ، مسکن یا خودرو را به عنوان کالای سرمایه‌ای در نظر نمی‌گیرد و این یعنی قیمت‌ها در این بازارها نه تنها تورم را تجریه نخواهند کرد، بلکه به راحتی شرایط را برای خرید همه قشرهای جامعه فراهم می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آهن از22بهمن تا حالا کیلویی 1500تومان گران شده اینم تشکر حاکمیت از مردم بخاطر شرکت در نمایش جشن انقلاب.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون موقع که اصلاً هیچ چیزی قیمتش بالا نرفته بود قیمت خونه رو 3 برابر کردید و خوشحال بودید که سود باد آورده به جیب می زنید! حالا چی شده منطقی شدید و می خواهید با افزایش بهانه ای قیمت دیگر کلاها گرانفروشی نجومی خود را توجیه کنید! جز ضرر فراوان در انتظار شما نخواهد بود!!!!!!!

    • بدون نام

      ۲۲ بهمن
      ۲۲ بهمن
      مرگ بر آمریکا
      خخخخخخ

    • بدون نام

      سودجویانیکه امیدوارند با قیمتهای نجومی تخیلی ملکشان فروخته شود منتظر ضررهای هنگفت باشند!!!!
      قیمت واقعی مسکن متری کمتر از 1 میلیون تومان آنهم با کیفیت لاکچری است!

      پاسخ ها

      • اسماعیل

        به همین خیال باش.البته من هم مثل شما فکر میکردم ولی چوبشا خوردم.
        فعلا سوریه واجبه ۲۰۰هزارتا خونه تو سوریه ایران قراره بسازه.نمیدونم از اینا چی به ما میرسه .
        هرسال باید اسبابامونا کول کنیم .

      • بدون نام

        اسماعیل جان همه مثل تو تو توهم نیستن! همین امثال تو قبلاً باعث شدن قیمت خودنه در هر دوره نجومی بشه تو برو اسباب و اثاثیه تو به کولت بکش!
        سقوط قیمت مسکن صدرصده

      • بدون نام

        من پول خرید خونه نجومی رو دارم ولی انصاف نیست آدم پولشو بده به چیزیکه اصالاً ارزش خرید نداره و قیمتش تخیلیه!!!

    • مش قاسم

      هر جا دست می‌گذاری خراب است. یکی بگه کجا موفق بودیم

    • بدون نام

      روزنامه جان خیلی دلسوز مردم نیستن اینا اگه بودن قیمت پایین میاوردن که به قیمت 20سال پیش خونه بخره البته الان سربه فلک رفته اینم بدون که مردم10 ساله دوست ندارن قیمتها بالابره بعد شما چی میگی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عمو من الان 24ساله که آرزو خونه دار شدن رو دارم اصلن از زن گرفتن خودم به خون حسین پشیمانم. هر سال شرمنده شونم. به خدا جلو همه مسعولین رو پل صرات میگیرم چون دیگه راهی ندارم

    • بدون نام

      والا با حقوق كارگري 1200000 تومان 250 سال بايد صبر كنيم

    • بدون نام

      اخه یک مشت دنیا دوست و ازخدابی خبر که به هیچی اعتقاد ندارند میشن مسول یک ملت.فقط به فکر جیب و توله هاشونند به فکرمردم نیستند.مگه من چند سال زنده ام که ۲۵سال باید کار کنم تا شاید بعد ۲۵سال بتونم ی الونک برا زن وبچم تهیه کنم.فقط باید بگم خاک برسرمون.

    • بدون نام

      زمین مجانی بدین سیمان گچ ماسه آجر آهن تولید داخل هست با دلار حساب نکنید هزینه شهرداری و دارایی و پروانه ساخت و مجانی حساب کنید وام مسکن بدون سود بدین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون که دنبال خونه متری یک ملیونیه ادرس قسمت پاینی بهشت زهرا خخخخخ

      • بدون نام

        11:48!
        اون موقعی بیشتر حندت میگره و سکته می زنی که ببینی با رؤیاهات چه ضرر سنگینی به خودو هم پالگیات خورده اونو موقع رفتن شما به پائینتر از بهشت زهراست!!!!!!

      • بدون نام

        باشه موقعی از تخیل بیرون میئید که ببنید با سودجویی هاتون چقدر به خودتون ضرر زدید!

      • بدون نام

        قیمت خونه حتی کمتر از متری 100 هزار تومان میرسه و کسی مفت هم نمی خره!

    • بدون نام

      مسکن مرد و دفن شد و هفته و ماهش هم گذشت. سالگرد ان هم به زودی مفتضحانه خواهد رسید. بیخود برای بانکها دست و پا نزنید. بانکهای دلال و اختلاسگر بدانند کار تمام است. دست های پشت پرده شان هم بدانند که باید گورشان را گم کنند.

    • حجت

      آخه کسی که ساختمان نساخته نمیدونه مصالحه که ساعتی گران میشه شهرداری پدرسازنده درآورده تا ساختمانی تکمیل بشه باید با شهرداری نصف بکنی تا پایان کار بهت بدن بجر زیرمیزی ورشوه وباج اگه هم ندی کاری بهت می‌کنند به مرگ راضی بشی بعدش مردم فکرمی کنن که مقصرسازنده س نه آقا سازندها هم بدبختن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید اون موقع بفکر این چیزها می افتادی که خودت بدتر از شهرداری نیشی و به چون خلق الله بیافتی و بدون هیچ دلیلی و فقط برای سودجوئی قیمت مسکن چند برابر نکنی!
        حالا خود کرده را تدبیر نیست و نمی تونید با این توجیهات قیمتهای تخیلی تونو عادی جلوه بدید!!!!!!

      • بدون نام

        حجت!
        سودجوئی هاتون برای همه رو شده دنبال منطقی جلوه دادن قیمت های نجومی تخیلی نباشید

    • بدون نام

      خودمان خواستیم که لعنت برخودمان بادددد

    • بدون نام

      منظورتون مدت انتظار 100 ساله میشه 200 سال؟

    • اسد

      فعلا که داریم تو سوریه خونه می سازیم بگذارید عجله نکنید نوبت شما هم میشود البته بعد ۵۰ ساله خخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج