جاباما
۸۳۵۸۵۷
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

ممنوعه‌های آبریزش بینی!

گاهی اوقات به نظر می‌رسد که یک جعبه دستمال کاغذی نیز برای مقابله با آبریزش بینی و احتقان سینوس‌ها کافی نیست. آبریزش بینی یکی از علائم ناخوشایند در فصل آنفلوآنزا و سرماخوردگی است. این شرایط می‌تواند به واسطه آلرژی‌های فصلی آزاردهنده نیز رخ دهد.

عصر ایران: گاهی اوقات به نظر می‌رسد که یک جعبه دستمال کاغذی نیز برای مقابله با آبریزش بینی و احتقان سینوس‌ها کافی نیست. آبریزش بینی یکی از علائم ناخوشایند در فصل آنفلوآنزا و سرماخوردگی است. این شرایط می‌تواند به واسطه آلرژی‌های فصلی آزاردهنده نیز رخ دهد.

در شرایطی که برخی مواد غذایی می‌توانند به پیشگیری از بیماری و عفونت کمک کنند، مصرف برخی مواد غذایی دیگر در زمان بیماری ایده خوبی نیست.

برخی مواد غذایی می‌توانند موجب تولید مخاط بیشتر در بدن شده و شرایط را وخیم‌تر سازند. برخی مواد غذایی دیگر التهاب‌زا بوده و می‌توانند احتقان بینی و تنفس را دشوارتر کنند. اگر با آبریزش بینی مواجه هستید بهتر است از مصرف مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره شده است، پرهیز کنید.

الکل

قند و الکل هر دو موجب کم‌آبی بدن و التهاب می‌شوند و مقابله با آبریزش بینی را دشوارتر می‌کنند. تأمین آب مورد نیاز بدن یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید برای کنترل علائم سرماخوردگی انجام دهید.

موز

اگر بی‌حوصله و کم انرژی هستید، مصرف یک موز می‌تواند به واقع شرایط شما را تغییر دهد اما اگر با احتقان مواجه هستید شاید بهتر باشد از مصرف این میوه تا زمان حصول بهبودی پرهیز کنید. موز می‌تواند موجب یک واکنش هیستامینی شود که تولید مخاط در بدن را افزایش می‌دهد.

پنیر

پنیر یک محصول لبنی است و زمانی که با آبریزش و احتقان بینی مواجه هستید، بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید. محصولات لبنی دارای کازئین هستند که یک عامل افزایش تولید مخاط محسوب می‌شود. این ماده از بافتی چسب مانند و خواص تولید هیستامین برخوردار است که شرایط را برای تولید مخاط بیشتر در بدن هموار می‌کند.

قهوه

قهوه و دیگر نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه می‌توانند موجب کم آبی بدن انسان شوند. زمانی که بیماری هستید، تأمین آب مورد نیاز بدن از بخش‌های مهم روند بهبودی محسوب می‌شود. کم آبی بدن می‌تواند موجب تشدید علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا شده و دوره بیماری را طولانی‌تر کند.

بستنی

بستنی حاوی شیر و قند فراوان است که هر دو آنها می‌توانند آبریزش و احتقان بینی را تحریک کنند. اگر جایگزین‌های بدون شیر را انتخاب کنید، ممکن است شدت تحریک کمتر باشد، اما قند موجود در بستنی همچنان التهاب‌زا خواهد بود.

شیر

چه به عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشید و چه نباشید، احتقان و مصرف یک لیوان شیر ترکیب خوبی محسوب نمی‌شوند. همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، محصولات لبنی حاوی کازئین هستند که موجب افزایش تولید مخاط در بدن می‌شود. کازئین تولید و غلظت مخاط را افزایش می‌دهد. مصرف جایگزین‌هایی مانند شیر بادام را مد نظر قرار دهید.

مونوسدیم گلوتامات

حتی اگر آگاه نباشید، این احتمال وجود دارد که به مونوسدیم گلوتامات آلرژی داشته یا توانایی تحمل آن را نداشته باشید. آلرژی به این ماده موجب یک واکنش هیستامینی شده و تورم غشاهای تولیدکننده مخاط را در پی دارد. برای دفع محرک، بدن مخاط بیشتری تولید می‌کند و سینوس‌ها هرچه بیشتر متورم می‌شوند.

پیتزا

زمانی که با آبریزش بینی مواجه هستید، پیتزا غذای خوبی برای شما محسوب نمی‌شود. لبنیات و گوجه فرنگی دو ماده اصلی در این غذای سرشار از کربوهیدرات محسوب می‌شوند که هر دو آنها افزایش تولید مخاط و احتقان را در پی دارند. همچنین، پیتزا ممکن است حاوی قندهای تصفیه شده باشد که این مواد نیز موجب تشدید علائم می‌شوند.

گوشت قرمز

بسیاری از انواع گوشت قرمز، به ویژه انواع سرشار از چربی، می‌توانند موجب افزایش تولید مخاط در بدن شوند. در همین راستا، استفاده از گوشت‌های بدون چربی یا منابع پروتئین غیر گوشتی توصیه شده است.

قندهای تصفیه شده

در شرایطی که مصرف قندهای طبیعی، مانند آن چه در میوه‌ها وجود دارند، مشکل آفرین نیست، اما قندهای تصفیه شده از منابعی مانند نوشابه، آبنبات و دیگر محصولات فرآوری شده گزینه‌های ایده‌آلی محسوب نمی‌شوند. این قندها می‌توانند موجب التهاب در بدن شوند که فعالیت سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار داده و موجب انباشت مخاط در حفره‌های سینوس می‌شود.

غذاهای شور

رعایت حد اعتدال در مصرف نمک برای سلامت انسان ضروری است و می‌تواند به هیدراته نگه داشتن بدن کمک کند. اما سدیم بیش از حد در جریان خون می‌تواند میزان آب در مسیرهای هوایی ریه‌ها را کاهش داده و مخاط در دستگاه تنفسی غلیظ‌تر شود. پرهیز از سیب زمینی سرخ شده و دیگر غذاهای شور ایده خوبی است اما به خاطر داشته باشید که برخی غذاهایی که به طور منظم مصرف می‌کنید می‌توانند حاوی میزان نمکی بیش از تصور شما باشند.

نوشابه‌های گازدار

در زمان ابتلاء به سرماخوردگی و آنفلوآنزا بهتر است به جای نوشابه‌های گازدار مصرف چای را مد نظر قرار دهید. نوشابه‌های گازدار حاوی شکر فراوان و ترکیبی از مواد شیمیایی دیگر هستند. قندهای تصفیه شده و دیگر مواد افزودنی مصنوعی در یک نوشابه گازدار می‌توانند به افزایش رشد باکتری‌های مضر و سطح التهاب در بدن کمک کنند.

این شرایط سیستم ایمنی را به تولید مخاط بیشتر برای دفع مواد زائد وادار می‌کند. به جای نوشابه‌های گازدار مصرف مایعات مفید دیگر مانند آب و دمنوش‌های گیاهی را مد نظر قرار دهید.

محصولات سویا

سویا یکی از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در غذاهای فرآوری شده است و این ماده غذایی می‌تواند موجب آلرژی‌های غذایی شود. یک آلرژی غذایی می‌تواند موجب بروز کهیر، تورم و افزایش تولید مخاط و احتقان بینی شود.

گوجه فرنگی

اگرچه گوجه فرنگی حاوی ترکیبات مفید ضد سرطان است، اما بهتر است در زمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا از مصرف آن پرهیز کنید. این ماده غذایی می‌تواند موجب تولید هیستامین در بدن شود که شرایط آلرژی‌ها را وخیم‌تر می‌سازد. هیستامین حفره‌های بینی را به منظور مقابله با آلرژن‌ها برای تولید مخاط بیشتر تحریک می‌کند.

ماست

ماست سرشار از پروتئین و پروبیوتیک ‌هاست اما حاوی کازئین نیز است که این ترکیب موجود در شیر می‌تواند احتقان و آبریزش بینی را تشدید کند. اگر بیمار هستید و با احتقان مواجه نیستید، می‌توانید مقداری ماست مصرف کنید زیرا پروبیوتیک‌های موجود در ماست برای فصل آنفلوآنزا مفید هستند.

در غیر این صورت حداقل طی دوره بیماری بهتر است مصرف جایگزین‌هایی مانند پودینگ چیا یا گزینه‌های دیگر را مد نظر قرار دهید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرد حسابی اینهم شد طبابط بگو چه بخوریم خوب شویم اینهای که گفتی بدرد خودت میخوره هدف فقط حذف گوشته : خخخخخخخخخخخ

    • جناب خان

      ای بابا ... با این وضع الان چی مونده واسه خوردن!!!!!

    • بدون نام

      پس چی بخوریم منی که الرژی دارم واقعا چیکارکنم????

    • مرمر

      هيچي ديگه، يهو بگو سرمون رو بزاريم بميريم اكه آبريزش بيني گرفتيم...
      آب، آب خالي ميشه خورد؟!

    • مرمر

      هيچي ديگه، يهو بگو سرمون رو بزاريم بميريم اكه آبريزش بيني گرفتيم...
      آب، آب خالي ميشه خورد؟!

    • بدون نام

      هیچی نخوریم دیگه بمیریم اینا راه های سریع تر منقرض شدنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج