اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۳۸۲۸۸
۱۹ نظر
۵۰۰۶
۱۹ نظر
۵۰۰۶
پ

زیباکلام: مجلس به جای رأس، در قعر امور است!

زیباکلام گفت: ای‌کاش نمایندگان مجلس قبل از آنکه به مسائل مانند تعداد دفعات دوره‌های نمایندگی نمایندگان بپردازند، خود را در قبال موضوعات کلان کشور مسئول بدانند. باید بررسی کنند که چرا مجلسی که قرار بود در رأس امور باشد، در قعر امور است؛ چرا مجلسی که باید مهم‌ترین موضوعات کشور را بررسی کند، درگیر مسائل بی‌اهمیت شده است؟

نامه‌نیوز نوشت: زیباکلام گفت: ای‌کاش نمایندگان مجلس قبل از آنکه به مسائل مانند تعداد دفعات دوره‌های نمایندگی نمایندگان بپردازند، خود را در قبال موضوعات کلان کشور مسئول بدانند. باید بررسی کنند که چرا مجلسی که قرار بود در رأس امور باشد، در قعر امور است؛ چرا مجلسی که باید مهم‌ترین موضوعات کشور را بررسی کند، درگیر مسائل بی‌اهمیت شده است؟

صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی باور دارد که تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری بیش از سه‌دوره متوالی نمایندگان خلاف اصل مردم‌سالاری و مغایر با قانون اساسی است. او گفت: «تعیین تعداد دوره‌هایی که نمایندگان می‌توانند در انتخابات مجلس شرکت کنند و محدودکردن آن به ۳دوره پیاپی با قانون اساسی و اصل مردم‌ساری در تضاد است.

مردم حق دارند که بگویند چه کسی نماینده‌شان بشود؛ خواه یک‌نماینده سه‌دوره یا سی‌دوره نماینده باشد. هیچ‌قدرتی نباید به‌جای مردم تصمیم بگیرد زیرا عزم و اراده مردم تعیین‌کننده راه و روش کشور است. قانون‌گذار در قانون اساسی آورده است که نباید جلوی خواست مردم را گرفت. اگر نمایندگان واقعا به فکر کشور ومردمند، بهتر است در مقابل اِعمال نفوذهای سیاسی و اقتصادی بایستند نه آنکه حق انتخاب مردم را محدود کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «ای‌کاش نمایندگان مجلس قبل از آنکه به مسائل مانند تعداد دفعات دوره‌های نمایندگی نمایندگان بپردازند، خود را در قبال موضوعات کلان کشور مسئول بدانند. باید بررسی کنند که چرا مجلسی که قرار بود در رأس امور باشد، در قعر امور است؛ چرا مجلسی که باید مهم‌ترین موضوعات کشور را بررسی کند، درگیر مسائل بی‌اهمیت شده است؟ اگر به تاریخ ۱۰ساله گذشته نگاه کنیم، درمی‌یابیم که مجلس در کمتر موردی به موضوعات سیاست خارجی ورود پیدا کرده است.

نکته دیگری که اشاره به آن ضروری به نظر می‌رسد، نوع نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است. نظارت استصوابی باعث می‌شود که علاوه بر ردصلاحیت بسیاری از افراد، نمایندگان نیز در طول دوره نمایندگی خود مدام از گفتن مسائل متعدد بترسند زیرا همواره نگران ردصلاحیت در دوره بعد خواهند بود. به هر روی اگر مجلس می‌خواهد، بالنده و تأثیرگذار باشد، باید خود را به جایگاه اصلی‌اش بازگرداند و از سوی دیگر بحث نظارت استصوابی حل شود».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا راست میگه..دمش گرم..هر وقت مصوبات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مجلس باید تایید کنه و حرف اخر بزنه قبول

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازرش هر چیز رو افراد اداره کننده ان تامین میکنند مادام همه در مجلس به دنبال منافع شخصی یا منطقه ای خود باشند معلوم هست که مجلس معلوالحال خواهد بود

    • بدون نام

      مجلس دکوری فرمایشی

    • بدون نام

      من شخصا کارندارم این حرف رااقای زیباکلام یا کس دیگری زده اما کاملا. درسته درحالیکه به فرمایش امام ره مجلس بایددرراس امورباشد متاسفانه بازیچه دست عده ای گشته که رای اکثریت نمایندگان مردم را به تمسخر گرفته

    • بدون نام

      به نظر من مجلس یعنی کشک وقتی شورای نگهبان هست بهتره منحل بشه هزینه اضافیه

    • علی

      خوبه استتد خودش جواب خودش را داد... نماینده ملاحظه کار..به درد مجلس نمیخوره..بعدم کدام انتخابات.. چند نفر که از صدتا فیلتر رد شده اند را میارن که رای بدهید.....

    • بدون نام

      یکی نیست این مردک خفش کنه

    • پرویز

      استاد مردم کیلویی چند است ؟ نماینده اش گرمی چند جمع کن این چرت و پرت ها را

    • بدون نام

      تو غلط اضافی نکن

    • ستاره

      برترینها نمیدونم چه حساسیتی رو کلمه ی توپ داره، بابا یبارم که شده حذف نکنید حرف من و ..... مجلس و فقط باید به توپ بست همین ....

    • کاوشگر فضایی

      تازه فهمیدی نابغه لیبرال ...؟

    • بدون نام

      تو.کجایی این بازی هستی

    • mehdi...3424

      قعر که ما مردمیم صدامونم ب جایی نمیرسه ...

    • محمد

      مجلس وات؟؟؟
      اینا همش بازیه.
      ماهم که گوشامون درازه.

    • بدون نام

      چون انقدربارخودش رامی بنددکه دیگرنیازی به دوره های بعدی نیست هرچنددوراول سیرمیشن.

    • بدون نام

      در جوامعی که در انتخاب نماینده ، ملاکها ظاهری و سطحی نگری ، دوست بازی و فامیل گرایی است ، نتیجه همینه !

    • بدون نام

      ایکاش در قعر بود. اصلا نمیدونن در ایران چه خبره و فقط در حال یارگیری هستن برای جبهه بندی های آینده. مشکلات مردم کیلیویی چند؟

    • بدون نام

      این باز حرف زد
      این بازحرف زد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توبازکامنت گذاشتی
        توبازکامنت گذاشتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج