جاباما
۸۳۸۳۰۳
۱۱ نظر
۵۰۰۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
پ

قیمت لپ تاپ به ۱۲میلیون تومان رسید!

امسال برای فعالان صنف رایانه، سال بسیار سخت و پرفراز و نشیبی بود

دنیای اقتصاد: قیمت کالاهای بازار سخت‌افزار بر اساس محاسبه اتحادیه رایانه تهران در سال ۹۷ با افزایش ۳۷ درصدی همراه بود و حالا با نزدیکی شب عید در این بازار و جلوگیری از احتمال افزایش قیمت‌ها تشدید نظارت از سوی بازرس‌ها به جریان افتاده است. به همین دلیل رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از واحدهای صنف رایانه خواسته تا با نصب قیمت روی کالا در روزهای آینده همکاری لازم را با بازرسان نظارتی داشته باشند.

رشد قیمت کالاهای سخت‌افزار در سال 97

مهدی میرمهدی، با اشاره به اینکه افزایش قیمت در لپ تاپ باعث شده که مردم به خرید لپ‌تاپ‌های دست دوم روی بیاورند به «دنیای اقتصاد» می‌گوید:«این افزایش قیمت‌ها موجب شده که خرید کالای دیجیتال از سبد کالای خانوار خارج شود چراکه لپ تاپی که تا سال گذشته با بودجه ۳ میلیون تومانی قابل خرید بود حالا به ۱۲میلیون تومان رسیده است.»

با این وجود رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران تاکید می‌کند هیچ فروشنده‌ای در بازار کامپیوتر نمی‌تواند به دلخواه خود قیمت کالا را افزایش دهد.« واردات کالای آی‌تی به‌صورت قانونی با ثبت سفارش انجام می‌شود و در این روند به‌صورت شفاف مشخص است که هر کالا چه میزان ارز دریافت کرده و پس از آن هزینه حمل و نقل، گمرکی و گارانتی به کالا افزوده می‌شود.»

به گفته او به‌صورت قانونی هر واردکننده مجاز است ۱۸ درصد سود روی کالای واردشده در نظر بگیرد و فروشندگان نیز علاوه بر این ۱۸ درصد بسته به نوع کالا مابین ۷ تا ۱۲ درصد سود می‌توانند روی کالای وارد شده در نظر بگیرند که در مجموع ۳۷ درصد خواهد شد. او ادامه می‌دهد:« واردکننده در این ۱۸درصد سود باید هزینه‌های جانبی و تامین قطعات برای خدمات دو سال گارانتی کالا به مشتری را در نظر بگیرد. هزینه‌هایی که موجب شده بسیاری از واردکنندگان در انتهای سال چیزی جز ضرر را تجربه نکنند.»

میرمهدی ادامه می‌دهد: « به دلیل اینکه واردکننده بتواند اجناسش را وارد کند باید برای اخذ مجوز در ابتدا از اتحادیه به سازمان صمت نامه نگاری کند و ما در این رهگذر از همه آنها تعهد می‌گیریم که ارائه خدمات به‌صورت درست و اصولی انجام شود و در زمان فروش کالا نیز این واردکنندگان تنها مجاز هستند که طبق جدولی که از سوی ما ارائه می‌شود، قیمت کالا را برای فروش تعیین کنند.

چیزی که باعث می‌شود گرانفروشی با بهانه‌هایی همچون افزایش هزینه‌های جانبی در خرده فروشی و گرانی آب و برق و گاز امکان پذیر نباشد و در صورت وقوع نیز با متخلفان برخورد می‌شود.» به گفته رئیس اتحادیه رایانه تهران در بازار شب عید کامپیوتر تهران در سال‌های گذشته با درخواست‌های متعدد فروشندگان برای برپایی جشنواره‌های تخفیف مواجه بودند اما تا این لحظه هیچ درخواستی برای تخفیف قیمت به اتحادیه رایانه تهران ارائه نشده است؛ اتفاقی که بی سابقه است. «تا امروزهیچ درخواست کتبی یا حتی شفاهی از فروشندگان یا مسوولان مراکز خرید کامپیوتری برای کاهش قیمت یا تخفیف دریافت نکرده‌ایم.»

به گفته او سال ۹۷ برای فعالان صنف رایانه مانند بسیاری از صنوف دیگر، سال بسیار سخت و پرفراز و نشیبی بود که منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی شد. شرایط بازار کامپیوتر با سال‌های قبل کاملا متفاوت بود، چراکه با بالا رفتن قیمت ارز افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای در کالاهای کامپیوتری روی داد. از این رو میرمهدی تاکید می‌کند که خریداران بازار کامپیوتر می‌توانند در صورت شکایت از قیمت‌ها و هر نوع تخلف آن را به شماره ۴۱۰۱۵ اطلاع دهند تا اتحادیه با رسیدگی به این شکایات مانع از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدالعنت کند شما را

    • بدون نام

      ماشالله

    • بدون نام

      گرانفروشان تعطیل بشوند بهتر است تو ایران کامپیوتر را با دلار 20000 محاسبه می کنند.

    • بدون نام

      لعنت به این دولت

    • بدون نام

      خیلی چیزطبیعی به نظر میرسه گرانی

    • میلاد

      یه رب هم پارسال 8تومان بود الان شده 17 تومان ... دیگه از دست ملت چه کاری میاد بشینن نظاره کن زنو بچه اش از گشنگی بمیرن هر چی به روحانی میگن انگار دیوار شنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۴ تومن بود

      • بدون نام

        ۴ تومن بود

      • حسین محمدی

        8تومن نبود 4تومن بود

    • amirbahador

      به یه فروند لیاخوف روسی نیازمند است . تا بزنه کل این مجلس و دولت و اقا رو با خاک یکسان کنه

    • بدون نام

      از دست ملت برمياد كه لعنت بفرستند همانطور كه تا حالا مرگ بر آمريكا ميفرستادند از اين به بعد هم لعن و نفرين به دولت بفرستند. بخدا مزخرف ترين و مهمل ترين مردم دنيا بوديم فقط خودمون خبر نداشتيم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج