۸۴۵۵
۳ نظر
۵۰۱۸
۳ نظر
۵۰۱۸
پ

هر لحظه ممكن بود هواپيما منفجر شود

روایت محسن رضایی از حادثه پرواز ۶۱۳

محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به بيان روايتي از لحظه به لحظه حادثه پرواز ۶۱۳ پرداخت.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام طي يادداشتي حادثه پرواز ۶۱۳ را بازگو كرد.

متن يادداشت محسن رضايي در اين باره، به شرح ذيل است:

برای عزیمت از تهران به مشهد مقدس، خودمان را به پرواز ۶۱۳ ماهان رساندیم. موقع بلند شدن احساس کردم چرخ های هواپیما با زمین اصطکاک زیادی پیدا کرد و صدای برخورد چرخ‌ها روی باند کمی توجه‌ام را جلب کرد. در طول مسیر پرواز خوبی داشتیم خلبان توضیحاتی در حین پرواز داد در ارتفاع ۳۳ هزار پایی پرواز کردیم نرسیده به مشهد لحظاتی خوابم برد قبل از فرود بیدار شده بودم.

هنگامی که هواپیما روی باند قرار گرفت احساس کردم ترمزهای هواپیما سفت‌تر از پروازهای دیگر گرفته شده بود گویی خلبان می‌خواست بجای رفتن به انتهای باند از وسط‌های باند بپیچد. احساس کردم خلبان می‌خواهد از همان فاصله‌ای که احتمالا رمپ خروج از باند است خارج شود، ناگهان صدای بسیار شدیدی از نوع برخورد هواپیما با یک مانع سخت را شنیدم و کمتر از یک دقیقه هواپیما متوقف شد. صلواتی فرستادم. پس از لحظاتی که سکوت بر مسافرین و کادر پرواز و خدمه حاکم بود سروصداهایی در هواپیما بلند شد. بالاخره افرادی از خدمه هواپیما از مسافران خواستند از جای خود بلند نشوند پس از چند دقیقه خلبان به مسافران توضیح داد که مسئله خاصی نبوده است.

منتظر باز شدن درهای هواپیما بودیم که ناگهان اعلام شد درها قابل باز شدن نیستند و باید از درهای اضطراری بیرون برویم یک مرتبه سرو صدا و هیجانات فضای هواپیما را پر کرد. صدای گریه زنها و بچه‌ها بلند شد مسافران متوجه شده بودند که حادثه‌ای اتفاق افتاده است ولی نمی‌دانستند حادثه چیست؟ آنها متوجه شدند که موضوع به آن سادگی که خلبان گفته بوده نیست.بعد از این از سرسره‌های اضطراری به پایین هدایت شدیم و متوجه شدیم که قضیه چه بوده است چرخ جلوی هواپیما کنده و پرت شده بود هواپیما از باند خارج و آتش گرفته بود باند و زمین اطراف آن خیس بود. از آبهای کف باند و اطراف آن مشخص بود که آتش نشانی به موقع عمل کرده است.

گویا خانم یکی از پاسداران گارد پرواز که در همان نزدیکی خانه‌ای دارد از پشت پنجره دیده بود که هواپیما آتش گرفته و تلفنی شوهرش را مطلع می‌کند. من از در اضطراری سمت چپ هواپیما بیرون پریدم مقدار کمی هم دستم زخم شد و روی خارو خاشاک خارج از باند پیاده شدم‌. از منطقه بیرون باند روی باند آمدم. به بقیه مسافرین گفتم از هواپیما فاصله بگیرید محافظین هم از من می‌خواستند که سریع از هواپیما فاصله بگیرم اما شیون و گریه خانم‌ها و بچه‌ها هر نوع حرکتی برای خروج از صحنه را از من گرفته بود.

به دوستانم گفتم ما در بین مردم می‌مانیم تا اگر کسی نیازی داشت به او کمک کنیم. آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با همسر و دو فرزندش که از مسافران این هواپیما بودند نیز از هواپیما خارج شدند پسر کوچک ایشان کیفش در هواپیما مانده بود و گریه میکرد. حجت الاسلام والمسلمین آقای رشاد و چند نفر روحانی دیگر هم از درهای اضطراری بیرون پریدند. خودروهای سواری از پاویون شخصیت‌ها به سمت ما آمدند و پاسداران گارد هوایی اصرار می‌کردند که سوار شده و از محوطه خارج شوم. آنها می گفتند هر لحظه ممکن است هواپیما منفجر شود اما نمی توانستم قبول کنم با دوستان دیگر آنجا ماندیم تا مردم سوار اتوبوس شوند و بروند. با آخرین اتوبوسی که مردم را به ترمینال می‌برد رفتم. دلم می‌خواست میان مردم باشم تا اگر نیازی بود کمک کنم.

حدس می‌زدم مردم عصبانی، بخواهند ناراحتی‌شان از مسئولین را با من در میان گذاشته و گره‌های دل خود را باز کنند. وارد ترمینال که شدم بسیاری از مسافرین مرا که دیدند اطرافم جمع شدند و هر کسی چیزی می‌گفت. خانمی می‌گفت: آقای رضایی چرا اینجا دکتر نیست؟ آقایی می‌گفت: آقا امام رضا کمک‌مان کرد. کم کم چهره‌های گرفته مردم باز می‌شد، لبخندها جای نگرانی‌ها را می‌گرفت ، گریه‌های کودکان خاموش می‌شد. حدود ۱۱ نفر جراحت کمی برداشته بودند که اکثر آنها در همان فرودگاه مداوا شدند. با بهتر شدن روحیه مردم، خوشحالی به درون من برگشت. هواپیما حامل بیش از ۲۰۰ مسافر بود و از یک فاجعه‌ای جلوگیری شده بود. مطمئن شدم که امام رضا به کمک زوارش آمده بود. وقتی از میان آنها رفتم چهره‌های باز شده مسافران حکایت از بازگشت آرامش به درون آنها داشت. احتمال عجله خلبان در خروج از باند یا اشکال فنی در باند فرودگاه مشهد وجود دارد.

ان‌شاءالله به مسئولان خواهم گفت که رسیدگی جدی به عمل آورند.

منبع: فارس

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

روایت محسن رضایی از حادثه پرواز 613



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      آقای رضایی کاش آن روزها که پژو 405 ها منفجر میشد خانواده ای را بی سرپرست میکرد و به خاک سیاه می نشاند بودید تا وقایعش را ببینید ! شما قهرمان جنگ هستید ، برای مردم جنگیدید زحمتها کشیدید ولی حیف! من جوان از زحمات جبهه و جنگ شماها متشکرم ولی دلمان خیلی شکسته !! بزرگ بودید ولی بالای سرمان بزرگی تان را حس نکردیم و به آرامش نرسیدیم. زحماتتان را بر ما حلال کنید.

    • همشهری

      این بار امام رضا کمک کرد سری های بعد کی می خواد کمک کنه ؟
      واقعاً این هواپیماها دیگه بدرد مرغدارری هم نمی خورند .
      بابا یه فکری به حال مردم بکنید بخدا که مسافرت با این هواپیماها یعنی دیوار مرگ.
      من که هر بار سوار می شم انواع و اقسام دعاهایی که بلدم می خونم شاید فرجی حاصل شه.
      با تشکر

    • مجید

      مدیریت محترم سایت، نظر بنده را زیادی سانسور کردید اگر ناخرسندید خودتان زحمت این قسمت راهم بکشید ! یا نظر نخواهید اگرمی خواهید لطفا همه مطالب را منعکس فرمائید. البته غیر از موارد غیر اخلاقی ! اگر یک بار دیگر نظرات بنده به خوبی منعکس نشود دیگر هیچ مطلبی نخواهم نوشت وبقیه دوستان را هم به عدم شرکت دعوت خواهم کرد.ما بی سواد نیستیم که حرفمان یا نظراتمان نیاز به چنین اصلاحات یا به عبارت دیگر تو دهن زنی شما داشته باشد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج