۸۴۶۴۱۰
۱۳ نظر
۵۰۱۵
۱۳ نظر
۵۰۱۵
پ

دلیل سیل شیراز چیست؟

یک استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سیلاب‌های ۲۰ سانتی هم می‌تواند خطرآفرین باشد، دلایل سیل شیراز را اشغال بستر رودخانه دانست.

خبرگزاری ایسنا: یک استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سیلاب‌های ۲۰ سانتی هم می‌تواند خطرآفرین باشد، دلایل سیل شیراز را اشغال بستر رودخانه دانست.

در روزهای گذشته در اثر فعالیت یک سامانه بارشی، تعداد زیادی از شهرهای کشور با بارش‌های شدید و حتی سیل و طغیان رودخانه‌ها مواجه شدند. شیراز یکی از از آن شهرهایی است که متاسفانه درگیر سیل شد و تلفات زیادی هم داشت.

دلیل سیل شیراز چیست؟ محمد ابراهیم بنی‌حبیب کارشناس حوزه مهندسی آب و استاد دانشگاه تهران، در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عدم حفاظت از مراتع و استفاده بیش از حد از ظرفیت مراتع و اشغال بستر رودخانه از طریق جاده‌سازی باعث وقوع سیل شده است.

وی ادامه داد: در تصاویر مربوط به سیلاب‌های اخیر کشور از جمله سیل شیراز، می‌بینیم که سیل گل‌آلود است و آب خالص نیست. چون رسوبات رودخانه‌ها به دلیل سستی خاک غلیظ شده و همین هم باعث وقوع سیلاب‌های عمیق و افزایش پهنه سیلاب شده است.

غلظت رسوبات بالا باعث افزایش وزن مخصوص سیلاب و افزایش قدرت شناورسازی اجسام توسط این نوع سیلاب‌ها می‌شود، بنابراین این سیلاب قدرت آن را دارد که اجسام سنگین را به راحتی جابه‌جا کند.

در سیل شیراز می‌بینیم که سیل کم عمق هم به راحتی خودروها و حتی انسان‌ها را شناور کرده و با خود حمل می‌کند، به این سیلاب‌ها، سیلاب‌های واریزه‌ای یا گِلی (Debris flow) گفته می‌شود.

این کارشناس حوزه مهندسی آب گفت: آبگذرهای کوچک (نظیر آبگذر احداثی در دوازه قرآن شیراز) به آسانی توسط رسوبات سیلاب‌های واریزه‌ای (سیلاب‌های گِلی)، مسدوده شده و موجب سیل گرفتگی بیشتر می‌شود.

به گفته بنی‌حبیب، سیلاب شیراز نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرداری‌ها نه تنها باید ظرفیت آبگذری پل‌ها را به شکل استاندارد طراحی کنند، بلکه با توجه به سیلاب‌های اخیر، استاندارد ها نیز برای مهار سیلاب‌های واریزه‌ای و گلی اصلاح شوند.

این استاد دانشگاه تهران، در پایان ضمن تسلیت به داغدیدگان سیل‌های اخیر کشور، گفت: به کلیه هم‌میهنان می‌گویم بیش از آنچه که فکر می‌کنیم؛ ممکن است پهنه‌های سیلاب‌های واریزه‌ای گسترده باشد، بنابراین باید از رودخانه‌ها بیشتر فاصله بگیریم.

سیلاب‌ها با عمق ۲۰-۳۰ سانتی‌متر را کوچک فرض نکنیم، این سیلاب‌ها به علت غلظت بالا ، قدرت شناورسازی و حمل اجسام سنگین‌تری را دارند و می‌توانند به آسانی خودروها و افراد را جابه‌جا کند. امیدواریم با تدبیر مسئولین ذیربط و اجرای برنامه‌های لازم مقابله با این نوع سیلاب‌ها و پیگیری مردم دیگر شاهد این نوع وقایع نباشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرنوش دخانیات

      اورین

      پاسخ ها

      • AAAAAAAAAA

        یکی از دلایل سیل بی نماز بودن مردم است.
        دوم اینکه روحانی را پذیرفتن.

    • فرنوش دخانیات

      اورین

    • عباس مرادی

      شما که دلیل سیل را دانستید به اقای روحانی بگویید تقصیر سپاه پاسداران نگذارد

      پاسخ ها

      • خودم

        خودشم میدونه دروغ گفته

    • بدون نام

      دلیل خشکسالی بی حجابیه. دلیل سیل احتمالا رعایت زیادی حجابه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لازمه یه کم روسری ها شل شوند

      • بدون نام

        همش الکیه

    • ریه های زمین رادریابیم

      جناب کارشناس خیلی بااحتیاط این مورد مهم رو واکاوی فرمودید! آیابهترنبود درپایان سخنانتان خیلی مصرانه پیشنهادمیدادید این جاده بایستی تخریب شود وررودخانه مجددا به حیات خود بازگردد تا باردیگر شاهد چنین فجایع انسانی نشویم ؟ یابه این بسنده کردید ، که اینهم بگذرد وازیاد مردم خواهدرفت ودگرباره ........

    • بدون نام

      دلایل بدبختی و خوشبختی هر کشوری مربوط میشود به سازمان مدیریت و استخدامی کشوری و لشکری آن کشور

    • بدون نام

      دلیلش بارندگی زیاد حالا شما بگویید دلیل طوفان کاترینا چه بود؟؟

    • احمدرضا

      پیاز چند؟اصلا این مملکت کیلویی چند؟

    • بدون نام

      از انجایی که گرانیهای (اخیر و غیر اخیر)بدنبال یک دلیل قانع کننده میگشت سیل را به وجود آورد تردد بیش از حد کامیونها به غرب و شرق ؛از دست ندان بازار های جهانی،همه چیز هموار گشته در نتیجه جریان بهتری برای آب گل آلود به وجود می آید و ماهیگیری نیز راحتر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج