جاباما
۸۶۵۶۸۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اشعار قیصر از کتب درسی حذف نمی‌شود

تغییر متون کتب درسی همیشه حاشیه‌دار بوده است، مخصوصاً اگر این تغییر در کتاب‌های ادبیات فارسی و دینی رخ بدهد. علی‌رغم اینکه این تغییرات با نظر کارشناسان است، اما گاهی سلیقه‌ای و سیاسی است.

خبرگزاری ایرنا: تغییر متون کتب درسی همیشه حاشیه‌دار بوده است، مخصوصاً اگر این تغییر در کتاب‌های ادبیات فارسی و دینی رخ بدهد. علی‌رغم اینکه این تغییرات با نظر کارشناسان است، اما گاهی سلیقه‌ای و سیاسی است.

محمدرضا ترکی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران در صفحه اینستاگرام خودش از زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال حذف شدن اشعار قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی از کتاب‌های درسی خبر داد. او این‌گونه نوشت: زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که می‌خواهند شعر‌های شاعرانی، چون قیصر و سید حسن حسینی را از کتاب‌های درسی حذف و شعر چند شاعر برجسته معاصر (!) را جایگزین کنند.

ترکی گفت: به گوش من رسیده که زمزمه و بحثی در این‌باره مطرح شده است. هنوز تصمیم قطعی نیست و من فقط قصدم این است که به گوش مسئولان برسد و در صورت مطرح بودن، چنین کج‌سلیقگی را انجام ندهند و امیدوارم در همین حد تذکر مؤثر بیفتد و اصلاً چنین اتفاقی محقق نشود.

قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی از جمله شاعران محبوبی هستند که زبانی روان و به‌روز و اشعاری دلنشین و همه‌فهم دارند و برخی شعرهایشان زمزمه عام و خاص است. گرچه مشی و مرام این دو شاعر فقید همواره دستمایه برخی دعوا‌های سیاسی بوده است، اما هیچ‌کس تردیدی در قوت و اهمیت آثار این دو شاعر معاصر ندارد.

علاوه بر این‌ها، اخیراً تغییراتی در مجموعه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش انجام شده و گاهی این‌گونه تغییرات با برخی اعمال سلیقه‌های نگران‌کننده نیز همراه خواهد بود. خبرنگار ایرناپلاس برای اطلاع از صحت این خبر در گفت‌وگو با حسین قاسم‌پور، مدیر گروه ادبیات دفتر تألیف کتاب‌های درسی صحت این ماجرا را جویا شد.

قاسم‌پور در‌باره این خبر گفت: اینکه قرار است اشعار قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی حذف شود، صحت ندارد و برای سال آینده تغییری نداریم. ممکن است کسی جایی یا در جلسه‌ای حرفی گفته باشد، ولی هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه وقتی کتاب‌های قبلی کنار گذاشته شد و کتاب‌های جدید آمد، برخی مطالب جا ماندند، مثلاً اگر معلم و شاگرد به نامناسب بودن متنی اذعان کرده باشند و کارشناسان تأیید کرده باشند، ممکن است تغییر کند. مثل درس حسنک وزیر از تاریخ بیهقی که تغییر کرد و ما سراغ متن دیگری از تاریخ بیهقی رفته‌ایم و آن جایگزین شده است.

قاسم‌پور به دیگر دلایل تغییرات احتمالی در کتاب‌های درسی هم اشاره کرد و گفت: گاهی ممکن است تغییر از طرف یک مدیر باشد، مثلاً مدیر جدید می‌گوید این شعر ضعیف است و به جایش فلان شعر را بگذارید، ولی این هم باید با ادله و نظر کارشناسان باشد.

مدیر گروه ادبیات دفتر تألیف کتاب‌های درسی در ادامه به نکته دیگری درباره جایگزینی و تغییر متون در کتاب‌های ادبیات فارسی اشاره کرد: مثلاً مرحوم حمید سبزواری شاعر انقلاب است، ولی وقتی می‌خواهی شعرش را وارد متن آموزشی بکنی، آن متن و شعر با آن سن و نیاز‌ها نمی‌خواند، ولی برخی مانند قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی، حسین منزوی یا حتی فاضل نظری شعر‌هایی دارند که خوراک خوبی برای بچه‌های امروز هستند. ممکن است شعری از شاعر بزرگی هم باشد، ولی در متن آموزشی ننشیند و دانش‌آموز پس بزند.

قاسم‌پور درباره تغییرات احتمالی کتاب‌‎های درسی در سال بعد گفت: برای سال بعد احتمالاً دو سه تا رباعی از مصطفی محدثی خراسانی، مصطفی علیپور و سلمان هراتی تغییر کنند که البته قطعی نیست و در حال بررسی است و شاید به‌جایشان شعر بانگ جرس از حمید سبزواری را بگذاریم.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا از احمد شاملو و فروغ فرخزاد در کتاب‌های درسی شعری داریم یا نه، گفت: از احمد شاملو و فروغ فرخزاد شعری در کتاب‌های درسی نداریم و فقط در کتاب علوم و فنون ادبی سال سوم دبیرستان، اسمی از این‌ها به‌عنوان شعرای قبل از انقلاب آمده است. فضای کتاب درسی اجازه نمی‌دهد که از این شعرا هم شعری داشته باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج