۸۷۰۵۰۷
۳۲ نظر
۵۰۰۸
۳۲ نظر
۵۰۰۸
پ

زندانی شدن بیش از دو هزار نفر به خاطر مهریه

قائم مقام ستاد دیه کشور گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ مرد به علت ناتوانی در پرداخت مهریه در سطح زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کنند.

خبرگزاری مهر: قائم مقام ستاد دیه کشور گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ مرد به علت ناتوانی در پرداخت مهریه در سطح زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کنند.

علی مهربان با اعلام این خبر افزود: برطرف کردن مشکل زندانیان چند هزار نفری مهریه اگرچه تا حدود زیادی به اهرم قانونی و اصلاح معیار درست‌تر در رفع جنبه کیفری از این دست پرونده‌ها نیاز دارد اما بیش از آن، نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر در میان خانواده‌هایی است که برای تعیین مهریه‌ها نامعقول و نسنجیده عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: البته با رویکرد رئیس قوه قضائیه قرار است پرونده زندانیان ناتوان از پرداخت مهریه مورد بررسی دوباره قرار گیرد که این اتفاق مبارک می‌تواند به کاهش شمار زندانیان منجر شود.

مهربان گفت: برخلاف سبقه مذهبی و سابقه تاریخی مردم ایران زمین هنوز برخی از خانواده‌ها در زمان ازدواج مهریه‌های بالا تعیین می‌کنند و با پیروی از یک ضرب‌المثل غیرواقعی که «مهریه را کی داده کی گرفته» هم خودشان و هم دختران و پسران‌شان را گرفتار مشکلات متعددی می‌کنند.

وی اضافه کرد: آنها جوانان خود را بدون توجه به موضوع عندالمطالبه بودن مهریه در زمان تقاضای زوجه یا طلاق بدهکار سکه‌هایی می‌کنند که دامادها از پرداخت حتی پنج سکه بهار آزادی عاجز هستند و سکه‌هایی که نام آزادی بر روی آن‌ها سوار است موجبات سلب آزادی آن‌ها می‌شود.

بدهکاران دیات ناشی از حوادث رانندگی

معاون ستاد دیه کشور گفت: بخش دیگری از زندانیان جرایم غیرعمد مربوط به بدهکاران دیات ناشی از حوادث رانندگی است که با اجباری شدن بیمه شخص ثالت، شمار این زندانیان نیز در سال‌های اخیر کمتر شده است، اما همچنان سالانه در کشور ۱۱۷ هزار نفر از هموطنان به دلیل بی‌احتیاطی و سبک زنگی نامتعارف در امور ناهنجاری چون تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.

مهربان اضافه کرد: همچنین ۲ برابر آمار اعلام شده هم با جراحت‌های بعضاً جبران ناپذیر روانه بیمارستان و گرفتار در بستر بیماری و اقدامات مربوط به جراحی می‌شوند.

قائم مقام ستاد دیه کشور، ترویج تعیین مهریه معقول، رعایت ایمنی کارگاهی و مقررات راهنمایی و رانندگی را از راهکارهای کاهش شمار زندانیان جرایم غیرعمد مطرح کرد و گفت: امسال تاکنون بیش از ۳۰۰ جشن گلریزان در سطح کشور برگزار شده است که امید است از محل این محافل معنوی ضمن کنترل ورودی به زندان‌ها بتوانیم آن دسته از بدهکاران دیات یا محکومان مالی نیازمندی که به دلیل بدهی‌های غیرکلاهبرداری روانه زندان شده‌اند، از بند رهایی بخشیم.

مهربان با اشاره به مبلغ بدهی زندانیان جرایم غیرعمد اظهار داشت: بدهی این افراد رقمی بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال است که با کمک اعضای ستاد دیه استانی و مددکاران زندان‌ها امید است نیمی از این مبلغ در قالب برگزاری جلسات صلح و سازش از مجموع محکوم‌ٌبه کسر شود که این اقدام تسریع در وصولی حقوق حقه اولیاءدم و شکات خصوصی را هم به دنبال دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      اواره کردن ۲هزار زن بخاطر عدم پرداخت حق .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای ول یه کامنت درست حسابی

      • ممد

        پرداخت حق؟؟؟ ببخشید زن چه حقی داره که پونصد میلیون باید بهش بدی؟؟ پس حق مرد چی که تمام خرج زندگی و خونه و ماشین و لباس بچه و خرج مدرسه و بیمارستان و قبرستونشون با پدره

      • حمید

        خیلی حرفت مذخرفه

      • نجف از بهبهان

        واقعا مایه تأسف است.مانخواستیم سخت بگیریم وبرای دخترم به پیشنهاد خودش ۵سکه زدیم که حتی عاقددرثبت تعجب کرده بود.
        حالا بهمین خاطر،طرف دخترم راازخونه بیرون کرده.اونم فقط بخاطر اعتراضش به ارتباط پیامکی آن نامردباکسی دیگه.ازسرکارش بهش گفته نیاخونه. تاحالاهم نه حاضربه پرداخت مهریه شده ونه اجازه برداشتن طلاهاشوازداخل کمدداده.وکیل هم گرفتیم و تاکنون بیش از ده میلیون هزینه کردیم و نتیجه نگرفته ایم.وجداناحق زن هاروچراضایع می کنند؟
        این بی وجدان کارمند هم هست.

    • محمدعلی نجفی

      فعلا که مهریه رو هم جمع کردند تا دیگه آب تو دل مردها تکون نخوره و هر وقت زنشون رو نخواستن و تا دم گووور برن تر و تازه اش رو بگیرند

      پاسخ ها

      • حمید

        بد به حال تو

    • ن.ح

      مگربرای مهریه سقف تعیین نشده؟حالااگرکسی زیرسقف مهریه خواسته،چرابایدحقش ضایع بشه؟.آیااین ظلم به زنان نیست؟
      بالاخره تاکی بایدشاهداین چندگانگی در اجرای قانون باشیم؟واقعابقوانینی که می تونه یک شبه تغییر کنه،میشه اعتماد کرد؟بنظرمن این قانونی زن ستیزانه است.

    • ر

      اخه عزیز دل سکه ۱ میلیونی شده ۵ میلیون اگه اون ۱۱۰ که ضمانت اجرا داره حساب کنی شده ۵۵۰ میلیون ایا حقوق یه مرد که مثلا ۳ میلیون بوده شده ۱۵ میلیون ؟
      مشکل از قوانیت هست الان باید سکه به تعداد ۳۰ عدد بشه از ۱۱۰ عدد .
      کسی که توتن مالی نداره نباید زندان بره

      پاسخ ها

      • نجف از بهبهان

        بزرگوار،اگه ۵عددسکه باشه،اونم بخواست خوددختر،وحالاهم طرف نمیخواد بده.
        این ضایع کردن حق زن نیست؟
        منصف باشیم.طرف دختربازی کرده وحالاهم نمیخواد مهریه بده.

    • ممد

      بابا هزارتا دختر خوب تو همین ایران خودمون توی شهرستان ها هست. سر یه چشم ابرو آرایش کرده جوگیر نشید. تعداد بالای سکه نشان‌دهنده میزان خریت شماست نه جنتلمن بودنتون. سکه بالا ندید که بعد هم به شکر خوردن نیوفتید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو تهران نیست؟؟

    • ممد

      فقط تو ایرانه که شب اول خاستگاری چهار تا بزرگتر میشینن سر دختر قیمت میزارن و چونه میزنن تا به توافق برسن. بعد دخترا میگن چرا به زنان ایرانی به عنوان کالا نگاه می‌کنید. جنسمونه هر جوری خواستید ازش استفاده میکنیم. بعله اینطوریاس

    • کامبیز یحیایی

      همچین چیزی نیست‌ . با تقاضای اعسار وتقسیط کسی بابت مهریه یا بدهی مالی تو زندان نمی مونه. من بخاطر شغلم اطلاع دارم. همه مردم عادی هم تقریبا می دونن

    • بدون نام

      این انقلاب برای زنها در مورد مهریه خوب شد زمان گذشته زن جرات نداشتن حرف بزند چه برسد مهریه اش را اجرا بگذارد

    • بدون نام

      من مهریه ام رو می خوام نمیتونید برخلاف ان چه که شرع در قران قرار داده از حق طبیعی محروم کنید جنبه کیفری رو با پرداخت بیست هزار تومان در شش ماه مبری میدانید ومجازهت نمی کنید حال جنبه کیفری مهریه را نیز حذف نموده اید زن زنده به گور شد از این همه لطف در جامعه اسلامی ایران

      پاسخ ها

      • نجف از بهبهان

        من بامهره زیادمخالف بودم وحالا همان ۵سکه دخترم را هم آن نامردخائن نمیخوادبده.

    • بدون نام

      حالا کی داده کی گرفته. چشمتون هم کور.

    • بدون نام

      میخوان مهریه رو هم بردارن ..هی از این خبرا میدن
      یا دوست دارن
      کامنت و بازدید بره بالا ،مرتب از این خبرا میزارن

      اگه مهریه رو برمیدارین
      باید قانون های دیگه رو به نفع زن کنید
      نمیشه هم حلوا هم خرما

    • sh.

      بهتر بود مجلس و قوه قضاییه تدبیری اتخاذ میکردند که مهریه حداکثری و حداقلی را مشخص می نمودند نه اینکه هر دختری و هرطور بخواهد مهریه تعیین بکنه، چون اغلب مهریه سکه می زنند الان هم که سکه شده حداقل 5 میلیون مطمئنا هیچ دختری بدش نمیاد مهریه خود را بزاره اجرا.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسی خر نیست سکه بده به این دخترا

    • بدون نام

      سلام دوستان
      اخه اون زنی که ۲۰۰ یا ۳۰۰ یا بیشتر مهریه خودشو تعیین میکنه و پسره بیچاره رو بیچاره میکنه
      چه زنه زندگیی میتونه بشه وقتی از روز اول ملاک پول و زور و میلیاردها تومان پول وسط بیاد از اون زندگی توقعی یه خوشیختی نخواهد بود
      اون اقایی هم که مهریه پایین میگیره باید ارزش خانونه خودشو در زندگی کردن نشون بده
      هم اقایون هم خانومها حق دارند ولی به حد خودشون
      اگر ترازو حقانیته یکطرف سنگینتر و پر بشه احتمال سو استفاده هست پشت عدالت و توازن لازمه زندگیه اگر نباشه ۱۰۰۰ تا سکه هم خانومها رو خوشبخت نمیتونه کنه
      تا اخلاقیات نباشه خوشبختی محاله

    • بدون نام

      اخه زندان که نشد راه حل
      چا خانومها به تعهدشون که امضا کردن عمل نمیکنند
      زندان نمیشن
      ولی اقایون برا تعهد زندان میشن
      پس عدالت ور قانون زناشویی نیست
      خانوما خیلی راحت زندگی رو با چند تا بچه ول کنن برن برا کارای دیگشون رفتن و مرد هم کاری نمیتونه بکنه ولی مرد ول کنه از هزار جا روش فشاره
      این نشد عدالت
      الان خانومها راحت میتونن برن و زندگی رو ول کنن
      که الانم دارند اینکار رو میکنن

    • بدون نام

      خانواده رو بیشتر ازبین ببرین..... پایین آوردن مهریه در گرو حمایت از زنان در قانون است حمایت عملی نه شعاری... در قباله های ازدواج نوشته حق کار و حق تحصیل و حق...... اینها شاید با روزگار الان دیگه همخوانی نداشته باشه اگه اینا حق مرده پس چرا زن رفته درس خونده و تخصص به دست آورده ؟ چرا کشور این همه هزینه کرده ؟ داد گستری پراز این پرونده هاست اینها مهریه رو بالا می بره و آمار طلاق رو هم بالا می بره.... مثلا دستور داده بشه کسی به خاطر مهریه نمی ره زندان ... خواهید دید آمار ازدواج سفید بالا می ره و زنها خواهات ملک به نامشان خواهند شد و آمار ازدواج پایین خواهد آمد اگر هدف نابودی خانواده نیست باید قوانین درست در حمایت از زنان تصویب و اجرا شود ....

    • بدون نام

      مهریه باعث اکثر طلاقها تو این کشوره و هیچ دلیلی برای پرداخت آن وجود ندارد

    • هم وطن

      اگه خانمها راست میگن و دم از قران و اسلام می زنند پس بیان مهربه حضرت فاطمه رو قبول کنند. هیچ جای دنیا این همه ظلم و بی عدالتی وجود نداره . فعلا که همه چیز به نفع این زنهای مرد بدبخت کنه. لعنت خدا بر چنین زنهایی که بی دلیل و فقط از روی چشم و هم چشمی این مهریه رو به اجرا میذارن. من شاهد موردی بودم که زنه به شوهرش خیانت کرده بود و به راحتی تقاضای مهریه هم کرده بود. خانما مطمین باشین دوران زن سالاری بزودی به گور میره تا ابد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا قرنها مرد سالاری بوده و الانم هست
        کدوم زن سالاری ؟؟؟؟
        اخه با انصاف این همه خیانت مردارو نادیده گرفتی
        چسبیدی به خیانت زن

      • بدون نام

        برو بابا دلت خوشه

    • بدون نام

      افرین خوب گفتید 2500 زن اواره میشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به جهنم

      • ممد

        به درک که آواره میشن.خخخ مثل مردا برن کار کنن دربیارن که آواره نشن یا زبون درازشونو جلو شوهر تاب نندازن

    • بدون نام

      چشم خودت کور بخدا اگر قانونی برا گرفتن مهریه تو دین اسلام نباشه خودم دست به کار میشم اتیش بیار معرکه ماشینشو زندگی بدهکار مهریه رو به اتش خ اهم کشید اگه قانونی نباشه اگه به همان اندازه که همش میگن 2500 مرد حبسن اگر علما اشاره ای راجه به این که شرع پیغمبر باید پرداخت شه خواهم کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج