جاباما
۸۸۷۷۹۸
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

ظریف: مخالف با حقوق فلسطینیان شدنی نیست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هر گونه ابتکار منفصل از حقوق بین‌الملل و مخالف حقوق انسانی و سیاسی فلسطینیان، شدنی و عادلانه نخواهد بود و با نگون بختی و خواری شکست را پذیرا خواهد شد.

ایرنا: به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، «محمد جواد ظریف» در جلسه کمیته فلسطین وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در کاراکاس اظهارداشت: امروز در زمانی دور هم گرد آمده ایم که مردم فلسطین در وضعیتی نامطمئن و بی‌ثبات به سر می‌برند. پیگیری سیاست یکجانبه گرایانه افراطی و نادیده انگاری حقوق بین الملل توسط دولت کنونی آمریکا مساله فلسطین را تشدید کرده است این سیاست اثری سه گانه بر جای نهاده است.

ظریف افزود: دولت آمریکا با تمام توان در پی آن است تا موضوع فلسطین را به حاشیه رانده و مرکزیت و ربط آن به عنوان مساله محوری در خاورمیانه را کاهش دهد و در دستیابی به این هدف، کوشش هایی برای اولویت بخشیدن به برخی موضوعات غیرمهم و جایگزین کردن آنها به جای مساله فلسطین در دستور کار برخی کشورهای وابسته در منطقه در حال انجام است.

ظریف: مخالف با حقوق فلسطینیان شدنی نیست

وی خاطرنشان کرد: مایه تاسف است که برخی در این دام گرفتار شده‌اند و با تمرکز بر موضوعات غیر مهم، در مسیر پیشبرد دستور کار آمریکا و رژیم اسرائیل گام برداشته و در نتیجه توجهات را از آلام مردم فلسطین منحرف می‌سازند. این مساله ای مهم است که جنبش ما باید مقابل آن مقاومت کرده و تمامی کوشش خویش را برای خنثی ساختن آن مصروف دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: دولت آمریکا اکنون پرده از چهره فریبکارانه اسلاف خویش برافکنده و با تمامی قوا درصدد برآمده تا حقوق مردم فلسطین به ویژه حق تعیین سرنوشت آنان را به محاق برده و لگدمال کند. زیرپا نهادن حقوق بین الملل در اینجا بیش از هر جای دیگری، تکان دهنده و شنیع است.

ظریف یادآورشد: با وجود قطعنامه های صریح مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قضیه فلسطین، آمریکا از اینکه به صراحت الزام مربوط به ایجاد یک دولت فلسطینی پایدار به عنوان اولین گام اجتناب ناپذیر برای رسیدگی به دیگر جنبه‌های مساله فلسطین از جمله وضعیت اقتصادی فاجعه آمیز فلسطینی ها را نادیده انگارد، شرم نمی‌کند.

وی ادامه داد: تحرکات شرورانه ای مانند شناسایی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و انتقال سفارت خود به این شهر که هر گونه کوشش برای یافتن راه حلی عادلانه و ماندگار برای بحران فلسطین را مانع شده و ناکام می‌سازد، وضعیت را وخیم‌تر ساخته است.

وزیر امور خارجه گفت: تلاش های ساده لوحانه و ناشیانه در زمینه تحمیل به اصطلاح «معامله قرن» بر فلسطینی ها و منطقه نمایان‌گر آن چیزی است که آمریکا برای فلسطین در انبان خویش دارد. آنان در توهم این اندیشه قرار دارند که صلح و رفاه اقتصادی می‌تواند بدون پرداختن به موضوع اشغال که در مرکزیت مساله فلسطین قرار دارد، محقق شود.

ظریف افزود: از آنجا که این طرح توطئه آمیز حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خویش را انکار می‌کند و معامله خرید استقلال سیاسی و تشکیل دولت فلسطینیان در مقابل برخی کمک‌های مالی را مطرح می‌سازد، پر واضح است که تلقی تمامی فلسطینیان از آن به عنوان یک پیشنهاد غیرقابل قبول و غیرقابل اجرا امری قطعی باشد. تردیدی نیست که هر گونه ابتکار منفصل از حقوق بین الملل و مخالف حقوق انسانی و سیاسی فلسطینیان، شدنی و عادلانه نخواهد بود و بنابراین، با نگون بختی و خواری شکست را پذیرا خواهد شد.

وی اظهار داشت: حمایت مطلق آمریکا از اشغالگر فلسطین تنها و تنها صهیونیست ها را برای به زیرپا نهادن حقوق بین الملل، دامن زدن به نقض حقوق بشر و ارتکاب اعمال بی رحمانه علیه مردم فلسطین و استعمار سرزمین آنان تشجیع کرده است. سیاست خشنود سازی اسرائیلی ها هرگز جواب نداده است و در آینده نیز کارساز نخواهد بود.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: صلح، تنها از طریق خاتمه دادن به اشغالگری، پایان بخشیدن به نظام آپارتاید و اجازه به فلسطینیان برای برخوداری از یک دولت کامل متعلق به آنان قابل دستیابی است. به منظور تحقق این مهم، اقدامات جدی باید فوراً توسط جامعه بین المللی به منظور پاسخگو کردن رژیم اسرائیل صورت گیرد و برای موارد نقض و تعدی، باید پیامد و عقوبتی باشد.

ظریف با بیان اینکه نیاکان ما در جنبش عدم تعهد حق داشتند که موضوع فلسطین را در اولویت دستور کار خویش قرار دهند، گفت: در شرایط ناخوشایندتر و دشوارتر کنونی برای فلسطین، لازم است که ما بر این سیاست پایمردی و پایداری بورزیم.
‌رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان گفت: در شرایط حاضر، وظیفه ما است که متحد بمانیم و در صفی واحد با دیگر سازمان‌های همفکر و اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه تاکتیک های قلدرمآبانه و نقض حقوق بین الملل ایستادگی نماییم و برای مواجهه با دشمنی رژیم اسرائیل و آمریکا نسبت به فلسطین تردیدی به خود راه ندهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      جناب دکتر ما تو حل مسائل خودمون موندیم فلسطین دیگه چه صیغه ای هستش؟!خود اعراب با تمام کشورهای جهان ارتباطات عادی دارند حتی با اسرائیل آنوقت ما شدیم کاسه داغ تر از آش!!!

      پاسخ ها

      • شانجانی

        لطفا اهالی فلسطین را برای ادامه زندگی خود به ایران دعوت نمایید!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج