۹۰۰۷۷۲
۳۰ نظر
۵۰۱۱
۳۰ نظر
۵۰۱۱
پ

آقای وزیر خارجه! چرا می‌روی سفر خارجه؟

سفر ناگهانی محمد جواد ظریف به جنوب فرانسه برای دیدار با رییس جمهوری و وزیر خارجۀ این کشور در حاشیه اجلاس گروه ۷ ( هفت قدرت صنعتی جهان) و گفت و گو دربارۀ بستۀ پیشنهادی ماکرون (خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری) با انتقاد و اعتراض هایی در داخل رو به رو شده و آن را «بازی در زمین آمریکا» دانسته اند در حالی که مهم ترین مخالف خود آمریکا بوده است! اما چرا دوست ندارند ظریف موفق شود؟

عصر ایران: سفر ناگهانی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به جنوب فرانسه برای گفت و گو با رییس جمهوری و وزیر خارجۀ این کشور در حاشیۀ اجلاس گروه ۷ (هفت قدرت صنعتی جهان) دربارۀ بستۀ پیشنهادی امانوئل ماکرون ( خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری و معاف شدن چین و هند از تحریم نفتی) با انتقاد و اعتراض اصول‌گرایان رادیکال و مشخصا روزنامه کیهان رو به رو شده که این سفر را نابه جا دانسته است.

حال آن که اگر هیچ دستاوردی نداشته باشد -که ان‌شاءالله خواهد داشت- همین که وزیر خارجۀ تحریم شده جلوی چشم ترامپِ تحریم کننده مورد استقبال قرار می گیرد به خودی خود یک دستاورد است و می‌توان پرسید اینان که روزشان را با فحش به آمریکا شب می کنند این را نمی دانند یا می دانند و باز می گویند نابه جا بوده است؟

کیهان البته به اشتباه به جای «بیاریتز» نوشته پاریس. حال آن که اجلاس گروه ۷ نه در پاریس که در ۷۵۷ کیلومتری پاریس برگزار شده است. جز این اشتباه که می‌تواند این گونه توجیه شود که منظور از پاریس، نه یک جغرافیا که حوزۀ سیاسی فرانسه است یا ناشی از سرعت عمل و ممکن نبودن اصلاح خطا در روزنامه‌نگاری کاغذی پس از چاپ (بر خلاف رایانه) بوده می‌توان پرسشی را طرح کرد و به اقتضای آن نکاتی را بازگفت:

مثلا این که آیا نمی‌دانند کار وزیر خارجه سفر به ممالک خارجه در راستای منافع ملی است؟ اگر وزیر خارجه به سفر خارجه نرود وزیر داخله برود؟ اگر امضا کنندۀ برجام به دنبال برجا ماندن آن نباشد مخالفان برجام دنبال آن باشند؟ این را نمی دانند؟ اتفاقا می دانند!

یا نمی‌دانند وقتی دونالد ترامپ مخالف بوده و هست، سفر ظریف به باریتز در حاشیۀ نشست گروه هفت نمی‌تواند «بازی در زمین آمریکا» باشد که آن را این گونه توصیف می‌کنند و بازی در زمین آمریکا یا افتادن در تله گذاری آمریکا می‌دانند؟ می دانند! شاید بگویند ترامپ گفته اطلاع داشته ولی قبل از آن گفته بود نداشته است و تازه مگر معیار ما صحبت های اوست و یادشان رفته همین ترامپ، طریف را تحریم کرده بود؟ این را می دانند یا نمی دانند؟ می دانند!

آیا نمی دانند که ظریف در خلال تور اروپایی به ایران برگشته و دوباره بار سفر بسته و این یعنی اجازه های لازم را کسب کرده است؟

شرح عکس: دیدار محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و ایمانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در حاشیه نشست گروه ۷ در گردشگاه باریتز در جنوب فرانسه - توییت ظریف

آقای وزیر خارجه! چرا می‌روی سفر خارجه؟

آیا نمی‌دانند اصل درآمد ایران با همۀ شعارها از صدور نفت خام است و حداقل یک میلیون بشکه در روز را باید صادر کنیم و مهم ترین هدف سفر تأمین همین و معافیت هند و چین از تحریم بوده و خط اعتباری 15 میلیارد دلاری می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و تنگناهای اقتصادی منجر به فشار معیشتی می‌تواند تبعات اجتماعی و امنیتی داشته باشد و باید پیش‌گیری کنند؟ می‌دانند!

آیا نمی‌دانند اگر رییس دستگاه دیپلماسی با این همه تجربه و تخصص و ایران دوستی در دام آمریکا بیفتد و در زمین آمریکا بیفتد دیگران نیز به احتمال زیاد چنین اند؟ می دانند! همه را می‌دانند.

آیا حال که می‌دانند و خود را به ندانستن زده‌اند، تجاهل یا تغافل می‌کنند یا داستان چیز دیگری است؟

اصل داستان را می توان از تیتر روز قبل و سخنان آقای حسین شریعتمداری در جمع دانشجویان طرح ولایت در مشهد دریافت که به صراحت و بی لکنت و رودربایستی بیان شده است: «شمارش معکوس خروج جریان غرب‌گرا از مراکز تصمیم ساز آغاز شده است».

منظور از «جریان غرب‌گرا» نه می تواند نهضت آزادی باشد چون سال‌هاست از حاکمیت و «مراکز تصمیم‌ساز» حذف شده‌اند. نه می تواند روشنفکران سکولار باشد چون در مراکز تصمیم‌ساز حضور ندارند. نه اصلاح طلبان است که هر چند از دولت اعتدال گرا حمایت کرده‌اند اما عملا نقش چندانی در دولت ندارند و معاون اول هم ذیل رییس جمهوری تعریف می شود و نقش نخست وزیر را ایفا نمی کند. اصلاح طلبان مجلس نیز درجه یک نیستند و مجلس هم دیگر مرکز تصمیم ساز نیست.

پس مراد از جریان غرب‌گرا « دولت روحانی» است.

پروژه‌ای که در قالب یک پروسۀ طبیعی دنبال می شود این است:

کاهش تعهدات برجامی در گام سوم عملا به خروج ایران از برجام بینجامد و قیمت دلار بالا برود و دست دولت از درآمد نفت هر روز کمتر شود و با افزایش نارضایتی و کاهش استقبال از انتخابات اسفندماه مجلس، دولت روحانی سقوط کند.

پس، راز مخالفت با سفر ناگهانی ظریف به جنوب فرانسه را در این باید جُست که هر اتفاقی که برجام را برجا نگاه دارد از نظر آنان مردود است. چون شمارش معکوس برای «خروج جریان غرب‌گرا» آغاز شده و منظور از جریان غرب‌گرا هم دولت اعتدال‌گرا و برجامی است و گرنه باقی نکات گفته شده را می‌دانند و خوب هم می دانند.

سروش بامداد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تحریمها معلوم می شه برای این معترضین نون داره ....وقتی مذاکره ای بخواد انجام بشه دزدان بیت المال به دست وپا می افتند و فریاد واعزتا واشریعتا سر می دهند.....دیگه حناتون رنگی نداره ....

      پاسخ ها

      • ف14

        من نمیدونم این با چه بودجه هنگفتی داره این کشور به اون کشور میره ؟

        رکورد سفر خارجی بیهوده رو رد کرده
        عکس از پشت سرشم گرفتن بازدهم معلومه نیشش تا بناگوش بازه

    • کارمند

      فعلا که مملکت صحنه ی دعوای سیاسی شده و مردم هم که اصلا مهم نیستند وفقط به قدرت رسیدن مهم است

    • بدون نام

      بزارید با جهان تعامل کنیم،مرگ بر این و ان کار دیوانه هاست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کشوری که نمی تونه نیازهای ملتش را تامین کنه احتیاج به تعامل وهشیاری با دنیا داره .
        مملکت با مرده باد و زنده باد پیش نمی رود .اخبار را دنبال کنید متوجه میشوید عده ای دقل کار از خدا بی خبر منافعشان با جنگ و تحریم گره خورده .نمیخوان آسایش مردم را ببینند.کورشن

    • مشتی

      با برجام ملت رو بدبخت کردید
      کاری به کیهان ندارم ولی شما صد مرتبه بدتر از اونایید
      خودتو به نفهمی زدی اونا تعطیلی موشکها رو میخوان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امنیت داریم .

      • بدون نام

        اخرشم میرسن

    • sep

      کاملا درسته خودشون اون بالا نشستن و از پول بیت‌المال میخورن و فکر خودشون و خانوادهاشون هستن و اصن به فکر مردم ایران و اقتصاد ایران نیستن ببین چقدر باید برش داشته باشد یه مدیر روزنامه که تو کارهای رئیس جمهور و وزیر خارجه دخالت میکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برش نداره. از پشت سر خیالش راحته. بمب هسته ای هم این اقا را با روزنامه ش تکون نمیده.

      • بدون نام

        برش نداره. از پشت سر خیالش راحته. بمب هسته ای هم این اقا را با روزنامه ش تکون نمیده.

    • حرف حساب.

      آزموده را ازمودن خطاست.۶ سال تمام است که اقتصاد مردم را به همین سفرهای خارجی دلبسته کرده اید جز فشار و تورم چه جیزی عاید مردم شده است؟؟؟بشکند قلمی که ناجوانمردانه مانند این متن سراب را به مردم نشان میدهند.دقیق مشخص است که نویسنده سیاسی بازی میکند

    • بدون نام

      درود بر شما که ماهیت کثیف این صورت قشنگ /شریعتمداری/اینها دیگه پایگاهی در کشور ندارند

    • مقدم

      حسنت درودبرسروش بامداد بسیار مقاله صادقانه ومنطقی واقیعت امرگفتند؟ظریف نبین چه ریزه شش قدرت جهانی رو حریفه»تاریخ ایران تابحال رییس دیپلماسی وسیاست خارجی مثل دکترظریف بخود ندیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۱۰۰درصد!!!!

    • بدون نام

      برای امثال کیهان و دوستان مردم هدف نیستند و فقط منافع شخصی مورد نظر هست حتی اگر به نابودی مردم و کشور ختم شود

    • A2

      این را هم می‌دانند که قسم راست ظریف شده بود جان کری. مردم ایران اگه حرف زدن بلد نیستید بروید بدرک. آمریکا بلد است. تا دیروز پیراهن آمریکا به سینه میزدید. امروز مرگ بر آمریکا. چند چندی رفیق

    • محمد

      به به داره چه تفسیری کردی کیهان ...

    • بدون نام

      حالا حی چوب لای چرخ این بنده خدا بزارید خدا لعننتان کند

    • بدون نام

      خوب اون وقت کاسبان تحریم سودشون را از دست می دن

    • بدون نام

      نفت کش گریس 1/5 فروختی قول فروش نفت نصف قیمت به فرانسه دادین واسطه بشه دریای خزر وخلیج فارس هم به روسیه دادین ...

    • بدون نام

      به عده ای حق میدم از موفقیتهای ڟریف ناراحت باشند !!!! چون با موفقیت ظریف ملت موفق میشود اما شکست ان عده ی خاص را بدنبال دارد!!

    • بدون نام

      کجابره ولاد مسلمین ومستضعفین ( یا امریکا .انگیس.اسرائیل.
      فرانسه۱+۴)

    • بدون نام

      بهتر نیست آقای شریعتمداری را برای مذاکره بفرستند تا کشور را نابود کند مردم که مهم نیستند

    • بدون نام

      خوب کار سازنده و مثبتی که برای کشور نمیکنه ، لا اقل بگذارید بنده خدا بره قدری گردش کنه تا خستگی از تنش دراد

    • بدون نام

      برای سردبیران محترم روزنامه ها که مهم نیست چه فشاری روی مردم هست فقط می خواهند روزنامه هایشان با تیتر های که می نویسند به فروش برسد نه عاقلانه فکر می کنند نه با فکر می نویسند

    • مسلمان

      لازم به یادآوری به عصر ایران است که ، دولت تمام فکر و ذکر خودش رو منعطف کرده به ترامپ و نفت . من کاری به دعواهای سیاسی ندارم چون سالهاست این دعوای زرگری وجود داشته و در نهایت تنها متضرر این دعواها مردم بودن . اولین وظیفه دولت و مهمترین وظیفه دولت ساختن جوی پایدار در اقتصاد داخلیست تا مردم از پا نیوفتن و وقتی توان مقاومت به مردم داده شد بعد برن سراغ ترامپ دیوانه و دوستان اراذلش . ولی دولت چه کرد ؟ فقط محاسبه سرانگشتی اختلاسها و رانتها ( بر اساس اخبار منتشره ) نشان میده که دولت در قبال مردم فقط بی اعتنایی کرده . چهار روز دیگه بازم با شعارهای پوشالی میخوان رای جمع کنن . بیخودی از دولت دفاع نکنین . بی کفایتی دولت در ۲ سال اخیر به هیچ وجه قابل دفاع نیست .

    • بدون نام

      دلش خواسته مردم که خیلی خوشحال شدند به غیر از کاسبان تحریم

    • بدون نام

      چکار کنه بنده خدا کفگیر به ته دیگ خورده خوب

    • علی ف

      مگه دشمن ما آقای ظریف را تحریم نکرده؛
      پس آقای ظریف اگه برای خودت وشخصیت وزارتی کشور
      ارزشی حساب نمی‌کنید لااقل برای عظمت مردم شریف ایران
      ارزش نگه دارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج