۹۰۲۰۶۵
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

موسویان: داعش هیچ ربطی به شیعه و ایران ندارد

در میزگردی که تلویزیون چین در آمریکا در مورد تجدید قوای داعش درسوریه و عراق برگزار نمود، سید حسین موسویان دیپلمات پیشین ایران ، جان سیتیلیدس مشاور وزارت خارجه آمریکا، مجید گلی ژورنالیست کردستان عراق و یوسف الااباردا تحیلگر ترکیه حضور داشتند.

خبرآنلاین: در میزگردی که تلویزیون چین در آمریکا در مورد تجدید قوای داعش درسوریه و عراق برگزار نمود، سید حسین موسویان دیپلمات پیشین ایران ، جان سیتیلیدس مشاور وزارت خارجه آمریکا، مجید گلی ژورنالیست کردستان عراق و یوسف الااباردا تحیلگر ترکیه حضور داشتند.

نتان کینگ گزارشگر تلویزیون چین درکاخ سفید: حدود ۱۸۰۰۰ عضو داعش درعراق و سوریه وجود دارند و حدود ۴۰۰۰ عضو داعش در افغانستان هستند که درحال سازماندهی مجدد برای آغاز عملیات دراین سه کشور و درمرزهای ایران هستند. آمریکا در حال تفاهم با طالبان برای مقابله با داعش است. درعراق هم آمریکا با نیروهای متحد ایران برای مقابله با داعش همکاری کرد.

مجری: پنتاگون و سازمان ملل میگویند که داعش درحال سازماندهی مجدد است.

یوسف الا اباردا: داعش اکنون حدود ۴۰۰ میلیون دلاردر اختیار دارد و همچنان تهدید جدی در سوریه و عراق است. داعش همچنان پول و اسلحه و پشتیبان دارد و فعال است.

مجری: آیا سیاست آمریکا درمورد خروج نیروهایش از سوریه و عراق شانس تجدید سازماندهی مجدد به داعش داده است؟

جان سیتیلیدس: ترامپ شکست داعش را اعلام کرد اما داعش یک خطر درازمدت است با یک ایدئولوژی که دهها هزار طرفدار دارد.

مجری:وضعیت داعش در سوریه چیست؟

مجید گلی: آمریکا با طرح ترکیه درمورد منطقه امن دارد توافق میکند که این طرح موفق نخواهد بود.نتیجه اجرای این طرح این خواهد بود که داعش موفقیت بیشتری بدست خواهد آورد.

موسویان: داعش هیچ ربطی به شیعه و ایران ندارد

مجری: ترامپ بخشی از نیروهایش را از سوریه بیرون کشیده و جنگ با داعش به کجا ختم خواهد شد؟

موسویان: داعش تنها یک گروه نظامی نیست. داعش یک ایدئولوژی است.این ایدئولوژی هم ظرف دوسه سال بوجود نیامده است. داعش و گروههای مشابه مثل القاعده، بوکوحرام، الشباب و غیره از ایدئولوژی وهابیت تغذیه میشوند. سرزمین مادری این ایدئولوژی عربستان است که طی 50-60 سال دهها میلیارد دلار جهت ترویج این ایدئولوژی هزینه کرده بطوریکه صدها هزار پیرو افراطی درمنطقه خاورمیانه، آفریقا وسرتاسر جهان دارد. اگر بنا باشد با داعش مبارزه ای جدی بعمل آید، اولویت اول مقابله با این ایدئولوژی است. کشوری که بیشترین نقش را در این مبارزه میتواند داشته باشد، آمریکاست زیرا منبع فکری و مالی این ایدئولوژی کشورهای متحد آمریکا مثل عربستان هستند.

نکته دوم این است که کمک های مالی و تسلیحاتی به داعش قطع نشده و کشورهای متحد آمریکا درمنطقه همچنان به حمایت مالی و تسلیحاتی داعش ادامه میدهند.

مجری: موسویان معتقد است که کشورهای متحد آمریکا،منبع اصلی حمایت از داعش هستند، همچون عربستان.

جان سیتیلیدس: ما میدانیم که عربستان میلیارها دلار برای آموزش وهابی در منطقه و جهان هزینه کرده اند اما این بخاطر مقابله با انقلاب شیعی ایران بود.

مجری: آقای موسویان! آیا شما قبول دارید که اقدام سعودی واکنش به انقلاب شیعی ایران بود؟

موسویان: نه من قبول ندارم. عملیات تروریستی که داعش در آمریکا و اروپا انجام داد برای مقابله با ایران شیعه بود؟ هیچ ربطی به شیعه ندارد. ما درآمریکا و اروپا حکومت شیعی نداریم که داعش برای مقابله با آن، عملیات تروریستی کرده باشد. داعش بخش سنی نشین عراق را اشغال کرد و نه بخش شیعه نشین را. داعش سنی بیشتر کشته تا شیعه. لذا این جریان تروریستی هیچ ربطی به شیعه و ایران ندارد. همه مذاهب اصلی جهان اهل سنت همچون شافعی و مالکی با وهابیت و داعش و القاعده مخالفند. بیش از 90% جهان اهل سنت مخلف وهابیت است.

مجری: یوسف: نظر شما چیست؟

یوسف الا اباردا : من با آقای موسویان موافقم که اکثریت اهل سنت مخالف وهابیت هستند منتهی مسایل دیگری هم عامل پیدایش داعش بوده اند.

مجید گلی: یکی دیگر از عوامل رشد داعش این بود که دولت شیعه عراق مورد حمایت ایران، اهل سنت عراق را منزوی کرد.

مجری: آمریکا نقشی برای ایفاء دارد؟ پنتاگون معتقد است که داعش در حال تجدید قوا هستند.

جان سیتیلیدس:تنها آمریکا نیست که نقش مهم دارد. دولتهای روسیه و ایران و عراق و سوریه نقش مهم دارند.انتقال داعش به افغانستان خطر بزرگی است.ایدئولوژی داعش با اهداف سیاسی برای قبضه کردن حکومت مخلوط شده است. باید هم با ایدئولوژی و هم با اهداف سیاسی آنها مقابله کرد.

مجید گلی: ترامپ درست نمیگوید زیرا داعش نه شکست خورده و نه حکومت خلیفه آن ساقط شده است.

مجری: ترامپ علاقه ای به ادامه حضوردرسوریه و عراق ندارد.ترامپ میگوید که خود کشورهای منطقه باید اقدام کنند.

یوسف الا اباردا :درست است که کشورهای منطقه باید اقدام کنند. منتهی رژیم سوریه اهل سنت این کشورراهدف قرارداده است. روسیه وترکیه و ایران باید با داعش مقابله کند.

جان سیتیلیدس: حتی دموکرات ها هم علاقه به حضور نیروی نظامی آمریکا در سوریه و عراق ندارند. لذا بعد از انتخابات بعدی آمریکا هم همین سیاست ترامپ ادامه خواهد یافت.

مجری: آقای موسویان نظر شما چیست؟

موسویان: باید همکاری جمعی مشترک بین قدرتهای منطقه و قدرتهای جهانی برای مقابله با داعش شکل گیرد و تا زمانی که این همکاری جمعی مشترک وجود نداشته باشد، موفق نخواهیم شد.

ملاحظه: تلویزیون چین مابقی توضیحات موسویان به شرح زیر را سانسور کرد:

موسویان در ادامه گفت باید با ریشه ها و عوامل تروریسم داعشی مقابله کرد. قبلا در مورد ایدئولوژی صحبت کردیم. عامل مهم دیگر دخالت خارجی درمنطقه است. حمله آمریکا به عراق و افغانستان، حمله عربستان و آمریکا به یمن، حمله ناتو و عربستان به لیبی از جمله جنگ ها و دخالتهایی که موجب رشد تروریسم درمنطقه شده است.

عامل مهم سوم هم رژیمهای فاسد دیکتاتوری مورد حمایت آمریکا در منطقه هستند که موجب فقر و فساد در این کشورها شده و تروریسم را گسترش داده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      من خودم یک ایرانی سنی مذهب هستم و بشدت از داعش و هم پیمانانش نفرت دارم ازین که کسی فکر کند اینها سنی هستند میخوام بپرسم کدام سنی میگوید بمب به خودتان ببندید و ادمهای بیگناه را بکشید لعنت بر داعش و پشتیبانان انها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت.

      • بدون نام

        لعنت به داعش وداعشی لعنت به زاینده تولید کننده ومتفکرداعشی!لعنت به تامین کننده داعش وداعشی ومرگ به داعش وتولیدکنندش وحامی داعش هرکس درهرکشوری وهرمقامی وهرشغلی وهرلباسی!

      • AAAAAAAAA

        بچه ها روی موسوی هم سانسور چی فعال شد

    • بدون نام

      اینهمه حرف زدندولی اخرش معلوم نشدکی داعش رابدنیااورده!؟ طرف ایرانی میگه من نبودم!؟!!!امریکاعراق سوریه هم میگه مانیستیم!پس منه منه کله گنده!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخ دمت گرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج