۹۰۴۸۷۱
۱۰ نظر
۵۰۱۰
۱۰ نظر
۵۰۱۰
پ

دانشمند ایرانی در جستجوی درمان طلایی سرطان

پژوهشگران استرالیایی به سرپرستی دکتر "ندا میرزاده" دانشمند ایرانی سعی دارند برای درمان سرطان، از مولکول‌های مهندسی شده طلا استفاده کنند.

خبرگزاری ایسنا: پژوهشگران "موسسه سلطنتی فناوری ملبورن"(RMIT) استرالیا، مولکول‌های مبتنی بر طلا را طوری مهندسی کرده‌اند که می‌توانند بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم، سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهند. این پژوهش می‌تواند راه را برای کشف داروهایی با عوارض جانبی کمتر هموار کند.

پژوهش‌های پیش بالینی نشان داده‌اند که مولکول‌های طلا می‌توانند تا ۲۴ برابر بیشتر در از بین بردن سلول‌های سرطانی، موثر باشند. پژوهشگران باور دارند تاثیر این مولکول‌ها، به مراتب از داروهای ضد سرطان از جمله "سیس‌پلاتین" (cisplatin) در مهار رشد تومور بیشتر است.

دانشمند ایرانی در جستجوی درمان طلایی سرطان

مولکول‌های طلا می‌توانند سلول‌های انتخاب شده و مورد نظر را هدف قرار دهند؛ در نتیجه می‌توانند گزینه‌های خوبی برای پیشرفت در زمینه کشف داروهایی باشند که بدون از بین بردن سلول‌های سالم، سرطان را از بین می‌برند.

مولکول‌های مصنوعی معمولا با ویژگی‌های مقاومتی ساخته می‌شوند که به حفظ تاثیر آنها کمک می‌کند؛ در حالی که بسیاری از انواع شیمی‌درمانی، این ویژگی را ندارند.

پژوهشگران در این پروژه، چهار نوع مولکول فعال زیستی را معرفی کرده‌اند و جزئیاتی در مورد عملکرد آنها در مقابله به پنج نوع سلول سرطانی ارائه داده‌اند.

دکتر "ندا میرزاده"(Neda Mirzadeh)، سرپرست گروه مهندسی مولکولی موسسه فناوری ملبورن گفت: محدودیت‌هایی که در مورد شیمی‌درمانی با فلزات وجود دارد، معمولا موجب نیاز به یافتن یک جایگزین بهتر می‌شود.

وی افزود: پژوهشگران طی دهه‌های اخیر، به دستاوردهای بزرگی در زمینه درمان سرطان رسیده‌اند اما این بیماری هنوز سالانه بیش از ۹.۵ میلیون نفر را در جهان از بین می‌برد و دومین دلیل بزرگ مرگ و میر در جهان است. اگرچه داروهای مبتنی بر فلزات، موفقیت‌هایی را در نجات بیماران به دست آورده‌اند اما تاثیر آنها به خاطر عوارض جانبی، ثبات کم و مقاومت تومورها در برابر دارو، محدود است. مولکول‌های طلایی که ما طراحی کرده ایم، ثبات بیشتری دارند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که احتمالاتی باورنکردنی در مورد پیشرفت درمان‌های جدید سرطان وجود دارد که می‌توانند قدرت و دقت بالایی داشته باشند.

مولکول‌های طلا، در آزمایش‌های پیش بالینی آزمایش شدند و سمیت سلولی بالایی را در برابر سرطان‌های پروستات، پستان، ملانوما و روده بزرگ از خود نشان دادند. آزمایش روی حیوانات نشان داد که درمان با کمک مولکول‌های طلا می‌تواند رشد تومور را تا ۴۶.۹ درصد مهار کند؛ در حالی که سیس‌پلاتین، تا ۲۹ درصد توانایی مهار کردن را دارد.

ترکیبات مبتنی بر طلا می‌توانند فعالیت نوعی آنزیم موسوم به "تیوردوکسین ردوکتاز"(TrxR) را نیز در سلول‌های سرطانی مهار کنند که با رشد سرطان و مقاوت در برابر دارو در ارتباط است. مولکول‌های طلا، ویژگی‌های مهم ضد التهابی نیز دارند که به تاثیر درمانی و کاربرد آنها در درمان بیماری‌های مزمن التهابی از جمله التهاب مفصل کمک می‌کند.

این پژوهش، در مجله "Chemistry - A European Journal" به چاپ رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه بانوی دانشمند ایران بود الان باید کهنه بچه می‌شست بهترین کار مهاجرت نخبگان است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو هم میتونی با رفتنت ما رو خوشحال کنی...

      • بدون نام

        اونایی که کهنه می شستن .دیگه نمی شورن.
        حتی پایین تر افراد جامعه کلا پوشک

      • آریایی

        اگه توی ایران بود در نهایت میشد خانم جلسه ای

    • آزاد

      اینجا این خانم افتخار ایران است ،حالا با روسرس یا بدون روسری ،اما در داخل کشور هزاران زن دلسوز و نخبه از هر نظر چه سیاسی ،پزشکی ،اقتصادی و...به علت محدودیت های بی مصرف متاسفانه یا خانه نشین هستند یا ...

    • بی نام

      دیدین وقتی یک ایرانی موفق و دانشمند پیدا میشه چه سریع تبلیغ میکنن و ایران را میچسبانن بهش .بابا جان اون تو ایران بدنیا آمد وشد ایرانی منتها اینجا بهش اجازه پیشرفت و تحقیق ندادن گیر دادن یه چسب مانتو و قد روسری و مانتو رفت در خدمت کفار اونجا بهش احترام میزارین و امکانات میدن :بشه دانشمند موفق حالا شما هی سعی کنید بچسبانیدش به ایران

    • بدون نام

      این نخبه ها اونطرف مقام خودشونو پیدا میکنن نه در کشورهای جهان سومی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله که ایرانی است شک نکن.

    • بدون نام

      اگر ایران بود آنقدر در مقابلش سنگ اندازی می کردن که عطای علم را به لقایش می بخشید کاش ما هم پول داشتیم

    • بدون نام

      لعنت به سرطان ،که اسمش از خودش ترسناک تره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج