جاباما
۹۱۳۱۲۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

کشف ماده تاریک با کمک فناوری شناسایی صورت!

محققان دانشگاه زوریخ با استفاده از انواع مختلف شبکه‌های عصبی که در فناوری شناسایی صورت به کار می‌روند، ابزار‌های هوش مصنوعی برای کشف ماده تاریک ابداع کرده اند.

خبرگزاری مهر: به نقل از دیجیتال ترندز، محققان تصمیم دارند با استفاده از فناوری شناسایی چهره که برای باز کردن قفل موبایل ها استفاده می شود، یکی از رازهای جهان را کشف کنند.

کشف ماده تاریک با کمک فناوری شناسایی صورت!

در همین راستا محققان دانشگاه ETH زوریخ با کمک انواع مختلف شبکه های عصبی که در فناوری شناسایی صورت به کار می رود، ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی ابداع کرده اند که به کشف ماده تاریک کمک می کند.

فیزیکدانان معتقدند درک ماهیت این ماده مرموز برای پاسخ به سوالاتی بنیادین درباره ساختار جهان حیاتی است.

یانیس فلوری یکی از دانشجویان مقطع دکترا در این دانشگاه می گوید: ما از الگوریتمی استفاده کردیم که شباهت زیادی به چیزی دارد که در فناوری شناسایی صورت استفاده می شود. نکته جالب درباره هوش مصنوعی آن است که این سیستم می تواندهرگونه اطلاعاتی را بیاموزد. هوش مصنوعی در فناوری شناسایی صورت می آموزد چگونه لب ها، چشمان و بینی ها را شناسایی کند.اکنون ما به دنبال ساختارهایی هستیم که نشانه هایی درباره ماده تاریک را عیان کنند. این الگوی شناسایی ماهیت اصلی الگوریتم را تشکیل می دهد.

او در این باره توضیح می دهد: پیش از این محققان «نقشه های وسیع لنزینگ ضعیف»(weak lensing mass maps) را بررسی و خود به طور دستی ویژگی های مرتبط را گزینش می کردند. این فرایند کار بسیار پیچیده است و هیچ تضمینی وجود ندارد که ویژگی های انتخاب شده شامل تمام اطلاعات مربوطه باشد. برای این منظور ما از هوش مصنوعی کمک گرفتیم. شبکه های عصبی پیچیده ای در این پژوهش استفاده شدند تا الگوهای شناسایی را بهبود دهیم.

این در حالی است که طی یک قرن نظریه های مختلفی درباره وجود ماده تاریک ارائه شده است. دانشمندان معتقدند ماده تاریک ۲۷ درصد جهان را تشکیل می دهد و وزن آن بیش از ماده قابل مشاهده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج