۹۱۴۹۱۴
۴ نظر
۵۰۱۲
۴ نظر
۵۰۱۲
پ

سفری در ذهنیت نسل جدید با یک فیلم

فیلم از طریق حرکت یک دوربین رو به جلو و همزمان با ابهام زود گذر ماهیت سوژه تنش‌هایش را آغاز می‌کند، اما تو گویی برای تماشاگر پایان فیلم به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد و گره‌گشایی از آن تنش‌هایی که در همین آغاز دیده می‌شود اهمیت کمتری در بافت فیلمنامه خواهند داشت.

اعتماد: فيلم از طريق حركت يك دوربين رو به جلو و همزمان با ابهام زود گذر ماهيت سوژه تنش‌هايش را آغاز مي‌كند اما تو گويي براي تماشاگر پايان فيلم به گونه‌اي ديگر رقم خواهد خورد و گره‌گشايي از آن تنش‌هايي كه در همين آغاز ديده مي‌شود اهميت كمتري در بافت فيلمنامه خواهند داشت.

سفری در ذهنیت نسل جدید با یک فیلم

در حقيقت، كارگردان از طريق گره زدن مخاطرات نابهنگام سفرها به ويژه سفرهاي تفريحي با تنش‌هاي متعدد عشقي و عاطفي در زندگي نسل جديد تم قدرتمندي را انتخاب كرده است. به نظر نگارنده از آغاز تا ميانه و نزديك‌هاي پايان روايت، كشمكش‌ها اگر چه از طريق علت‌ و معلول‌هاي نسبتا منطقي رو به پيش‌ مي‌روند اما از طرف ديگر، اين تنش‌ها بسيار احساسي جلوه‌گر مي‌شوند و قدرت دراماتيك چنداني در آنها احساس نمي‌شود.

البته شايد پديدار شدن چنين كمبودهايي بيشتر از آنكه ناشي از ضعف خود پيرنگ فيلم باشد بيشتر برخاسته از خصلت روايي كشمكش‌ها باشد، زيرا در بافت روايت بيشترين تنش‌ها را ميان چهار نفر يعني آوا با علي از يك طرف و مهتاب با منصور روي مي‌دهد كه برخي از آنها يعني مهتاب و آوا در يك سن بسيار احساسي، كودكانه قرار دارند و فارغ ازهرگونه تصميم‌گيري دورانديشانه، به تنش‌ها بيشتر دامن ‌زده‌اند.

پاسخ برخي پرسش‌ها رها شده‌است مثلا علت عدم توجه جدي پدر آوا به حضور مكرر علي در زمان بستري شدن آوا به درستي روشن نيست. يك بار ديگر پايان فيلم را به ياد بياوريم كه چگونه علي و منصور دچار دگرگوني ذهني شده‌اند و تصميم بر آشتي با گذشته آوا و مهتاب كرده‌اند اما در پيرنگ فيلم آنچه اندكي مبهم به نظر مي‌رسد حذف يك علت مهم يا لا اقل عدم پروراندن قدرتمند علت يك معلول در تنش‌هاي ميان منصور و مهتاب است؛ تنشي كه در صورت ادامه آن مي‌‌توانست مسير پس از تعليق تنش‌زا را در كل مسير روايت به جهت ديگري سوق بدهد.

اين چنين است كه تماشاگر علت دگرگوني‌هاي ذهني و قلبي منصور را درك نمي‌كند و نمي‌داند كه چگونه و از راه كدام عامل، منصور با او آشتي كرده است و نزديك دانشكده منتظر او خواهد ماند! شايد ميزانسن پاياني‌ترين سكانس اين عامل پنهاني را در گذر زماني مي‌بيند كه در آن مهتاب و منصور را با هم آشتي داده است و منصور با خونسردي از ماجراي صميميت مهتاب با علي گذشته است.

اما ماهيت شخصيت‌پردازي علي چگونه است كه در زمان دلواپسي براي آوا با مهتاب در حال صميمي شدن و دل در گرو او گذاشتن است؟! شايد اين هم گذر زمان است كه در پايان فيلم او را به گونه‌اي ديگرمي‌بينيم. شايد در جهان واقعيت، همان خصلت دمدمي مزاجي مهتاب يا واكنش كودكانه آوا هم در برخي نسل‌هاي سوخته امروزين به وفور ديده مي‌شود كه نمي‌دانند به كجا مي‌روند و هر لحظه ممكن است زير چرخ عواطف بي‌بنياد و زودگذر له شوند. سرانجام والدين‌شان نيز غافلانه بار جور اين عواطف هزار چهره را در حالي به دوش مي‌كشند كه در پستوي خانه زماني برملا خواهند شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتي همش سانسور ميشه نظر نديم بهتره

    • علی 11

      این همه توضیح برای فیلمی که هیچ اسمی ازش برده نشده، یعنی یه متن بی هدف برای خواننده، این دیگه چی بود، یسری توضیح برای فیلمی که مخاطب متوجه نمیشه، یعنی هیچی، قرار دادن این مطلب برای چیست

    • بدون نام

      آوا کیه منصور چیه، این متن چیه، یکی بیاد توضیح بده از این متن چی متوجه شده، این اسامی و این چیزایی که گفته شده، برای چیه، الکیه، برای یه فیلمه، داستان چیه!!! ؟؟؟

    • بدون نام

      این درباره فیلم "سال اول دانشکده من" فیلم رسول صدر عاملیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج