۹۱۷۸۱۵
۱۳ نظر
۵۰۰۱
۱۳ نظر
۵۰۰۱
پ

انتقال آبِ خزر، جنگل‌های هیرکانی را نابود می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران (ساری) با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته است آب دریای خزر را به بخش کویر مرکزی ایران انتقال دهد، خاطرنشان کرد: اگر این کار با مسیر پیشنهادی انجام شود، بخش اعظمی از منطقه جنگلی مازندران از بین می‌رود و این برای ما خسارتی جبران ناپذیر است.

ایرنا: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران (ساری) با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته است آب دریای خزر را به بخش کویر مرکزی ایران انتقال دهد، خاطرنشان کرد: اگر این کار با مسیر پیشنهادی انجام شود، بخش اعظمی از منطقه جنگلی مازندران از بین می‌رود و این برای ما خسارتی جبران ناپذیر است.

به گزارش سازمان جنگل‌ها، محسن موسوی گفت: کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی با بازدیدهای میدانی و کارشناسی، مخالفت خود را به شکل مکتوب و در ۹ بند به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام و صراحتا مخالفت خود را با نابودی جنگل‌ها بیان کرده است.

وی همچنین ادامه داد: در نامه استعلامی سازمان حفاظت محیط زیست، کمیته فنی منابع طبیعی مازندران بارها بر تخریب جنگل‌ها تاکید کرده و یادآور شده است با توجه به اینکه در برخی نقاط، مسیر انتقال لوله آب بیشتر از ۱۱ کیلومتر از حاشیه جاده جنگلی عبور می‌کند سطح زیادی از پوشش جنگلی نابود می‌شود.

انتقال آبِ خزر، جنگل‌های هیرکانی را نابود می‌کند

سید محسن موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا مصوبه کمیته فنی منابع طبیعی می‌تواند جلوی قطع درختان جنگلی را بگیرد؟ خاطر نشان کرد: دور از ذهن به نظر می‌رسد که نظر منابع طبیعی در اولویت قرار گیرد!؟

سازمان محیط زیست چه می‌گوید؟

انتقال آب دریای خزر اما و اگرهای فراوانی دارد. در این خصوص حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، به ایرنا گفته بود: این سازمان تاکنون مجوزی برای انتقال آب خزر صادر نکرده است. در راستای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان، تاکنون در سازمان محیط زیست به این جمع‌بندی رسیدیم که مکان تعیین شده برای کشیدن آب در مبداء مناسب نیست و امیدواریم وزارت نیرو پیشنهاد جدیدی به سازمان محیط زیست ارائه دهد. باید توجه داشته باشیم که برای ما فقط شاخص شوری مهم نیست بلکه تنوع زیستی آن منطقه بسیار حائز اهمیت است.

همچنین پیش‌تر، شهرام فداکار مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفته بود: پروژه انتقال آب خزر به سمنان حدود چهار سال در سازمان حفاظت محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما هیچ نظری تاکنون ما را قانع نکرد که ضرورت اجرای این طرح چیست. بارها از مجریان و دست‌اندرکاران این طرح خواستیم که مطالعات سود و زیان محیط زیستی آن‌را به ما بدهند نه مطالعات اقتصادی، اما هنوز چنین گزارشی دریافت نکرده‌ایم.

کافی است در هر متر مکعب از آبی که قرار است برداشت شود، ۱۰۰ لارو از آبزیان باشد حال تصور کنید در ۷۰۰ هزار متر مکعب آبی که قرار است روزانه برداشت شود چه تعداد لارو خواهد بود که از بین می‌روند. هیچکدام از اینها در محاسبات سود و زیان اقتصادی دیده نمی‌شود. متأسفانه در هیچکدام از پروژه‌ها سود و زیان زیست محیطی دیده نمی‌شود در این پروژه هم دیده نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی دریای خزر صاحاب نداره .روسیه هیچی نمیگن که چرا آب این دریارو دارین می دزدین. تکلیف اون دریاچه ارال که خشک شده چی میشه؟اونا چرا تاحالا نگفتن میخوان این کارو کنن که دریاچه رو احیا کنن

      پاسخ ها

      • اشکان

        چندتا رودخانه بزرگ آب شیرین مثل کارون وسفید رود و... داریم اینها رو چرا تو ایران پخش نمیکنن بجاش اب شوردریا رو میخوان بیارن وسط شوره زار.این کارمثل زیره به کرمان بردنه که اقای مدیر بی تدبیر

      • بدون نام

        این همه روخانه اب شیرین داریم انها رو اننقال بدین بدبختها اب شور میخوان چکار.یک بارهم میان آب شور دریا رو شیرین میکنن بابا چقدر دزدی اب شیرین داریم که

      • دونالد ترامپ

        شمالي ها عمرا بزارن اين طرح ها انجام بشه

    • میثم محمدی

      کلا کمر همت رو بستن برای نابودی ایران

    • بدون نام

      چطور اگه روسیه یا کشورهای دیگه استفاده کنن چیزی اتفاق نمیوفته ؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        تاحالا هيچ کشوري استفاده نکرده بلکه روسها از درياي سياه مدام به اين درياچه اب اضافه ميکنن

      • بدون نام

        آی کیو برو ببین روسیه و بقیه کشورها استفاده میکنن یا نه بعدا بیا کامنت بذار نه بقیه کشورهای حوزه خزر اندازه ایران صادرات چوب دارن و جنگلهاشون و میبرن به بهانه ارز آوری نه آب و انتقال میدن روسیه یکی از پربارش ترین کشورهاست نیازی به آب خزر نداره

    • بدون نام

      مگه جنگلی باقی مونده یا سوخت یا ویلا ساختن

    • م.ر.ا

      مگه حسن روحانی این قبول میکنه

    • بدون نام

      همونطور که خاک رو از جنوب صادر کردن چوبهای جنگلی رو سالهاست دارن صادر میکنن بماند که جنگل سراوان تبدیل شده به محلی برای تخلیه زباله دیگر شهرها اصلا انگار دستی درکاره برای نابودی جنگلهای هیرکانی

    • زمانی سوادکوه شمالی

      مگه جنگلی هم باقی مونده ،شما از جاده رد میشیم فکر میکنید ما جنگل داریم ؟لطف کنید یک کیلومتر اخبار برسد فاجعه را ببینید،درختان متنوع که به حق ذخیره ژنتیکی عظیم گیاهی بوده را پاک تراش کردند جای آن گردوی اسرائیلی و صنوبر کاشتند ارگانهای مجوز بهره برداری از جنگل دارند که آدم شاخ در میارن،جنگلی که ما سالها شاهد حضور گوزنن،شوکا، گراز پلنگ،انواع پرندگان مثل نیما،قرقاول،بابت،وغیره بودیم الان شده مخروبه ای که محل دفن زباله شهرداری هاست.

    • امشاسپند پارس

      لعنت خدا و لعنت كائنات و لعنت دو عالم و همه هستي و نيستي بر همه كساني باد كه درختان قطع ميكنند و طبيعت خراب ميكنند ما كه قدرتي در اين مملكت خراب شده نداريم اما بعنوان ايراني راضي نيستم به محيط زيستم احدي آسيب بزنه حالا هركي در هر سمتي و ديني باشه محيط زيستم بيت مال منم هست حتي به اندازه يك پول سياه درآن سهم داشته باشم دوست ندارم و راضي نيستم كسي به حقم صدمه بزنه... خدا مقطوع نسل و بدبخت كنه هر كي كه آسيب به محيط زيست ايران بزنه آمين

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج