۹۲۱۰۴۹
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

معاون توسعه روستایی کشور:

درخواست ۵۰۰ روستا برای تبدیل‌شدن به شهر

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از درخواست ۵۰۰ روستاشهر برای تغییر وضعیت به شهر خبر داد.

خبرگزاری ایلنا: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از درخواست ۵۰۰ روستاشهر برای تغییر وضعیت به شهر خبر داد.

محمد امید (معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تدابیر در نظر گرفته شده برای فعالیت اقتصادی زنان روستایی، گفت: در روستاها زنان به نظام اقتصادی خانواده کمک می‌کنند و همه در داشته‌های خانواده مشترک هستند. معمولا در بسیاری از استان‌های کشور محور کار در دست زنان است و ما منکر این موضوع نیستیم، اما همانطور که گفتم در روستاها اگر دام، زمین و هر چیزی که وجود داشته باشد، متعلق به همه خانواده است.

درخواست ۵۰۰ روستا برای تبدیل‌شدن به شهر

وی با اشاره به اینکه مشارکت زنان روز به روز بیشتر شده است، گفت: در بخش اشتغال روستاییان که یکی از طرح‌های بسیار خوب و مترقی دولت بود، بیش از ۴۰ درصد از مجریان طرح اشتغال در مناطق روستایی زنان هستند و این اولین بار است که با چنین آماری مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در پروژه‌های قبلی اقتصادی در بهترین شرایط نرخ مشارکت زنان به ۲۰ درصد می‌رسید، اما در این طرح زنان در بیش از ۴۰ درصد از طرح‌های اجرا شده یا مجری طرح هستند و یا به عنوان سرمایه‌گذار حضور دارند.

او با اشاره به طرح اشتغال روستایی در روستاها با هدف مهاجرت معکوس به روستاها خاطرنشان کرد: مهمترین مطالبه جامعه زنان روستایی و زنان تحصیلکرده در روستاها اشتغال و کار است. معتقدم زنان در جامعه ایران در یک مقطع گذار قرار گرفته‌اند و آرام، منطقی و با جدیت بدون اینکه بخواهند آسیبی به کیان جامعه وارد شود، در مشاغلی که توانمند هستند، فعالیت می‌کنند.

امید با بیان اینکه مجری بسیاری از استارت‌آپ‌های روستایی زنان هستند، تصریح کرد: متولی بیش از ۶۰ درصد از طرح‌‌های بوم‌گردی زنان هستند. در سی سال پیش شاید کسی باور نمی‌کرد، روزی زنان جایگاه بیشتری در دانشگاه‌ها داشته باشند، اما امروز می‌بینیم آمار قبولی دختران در دانشگاه بیش از پسران است و این نشان دهنده این است که زنان به دنبال پیدا کردن جایگاه اجتماعی و اقتصادی مطلوب هستند و انصافا هر جا که زنان جایگاه خود را پیدا کردند، جامعه با امنیت و اعتماد بیشتری توانسته کار خود را پیش‌ ببرد.

وی همچنین درباره محرومیت‌زدایی در بحث آموزش در مناطق روستایی گفت: ما مدام نشست‌هایی با هدف پیگیری این موضوع با آموزش و پرورش در خصوص محرومیت‌زدایی انجام می‌دهیم به ویژه محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی که دارای ضریب محرومیت ۷، ۸ و ۹ هستند.

تصریح کرد: مشکلات حاد آموزش و پرورش مانند کمبود فضاهای آموزشی، کمبود تجهیزات و مسئله کودکان بازمانده از تحصیل را در این مناطق روستایی احصاء می‌کنیم و در جلساتی با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و ارگان‌های اجتماعی این مشکلات مطرح شده و اتفاقات خوبی در حال شکل‌گیری است.

امید با بیان اینکه استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و البرز از سرانه آموزشی پایینی برخوردار هستند، گفت: در تهران به صورت میانگین ۳۴ نفر در سر کلاس‌ها حضور دارند، در حالی که سرانه کشور ۲۵ نفر است. البته در دو استان البرز و تهران به دلیل کمبود زمین ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، اما در استان سیستان و بلوچستان وضعیت در خصوص سرانه آموزشی اصلا مناسب نیست. خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش نسبت به مناطق محروم بسیار حساس هستند و اقدامات خوبی در دست انجام داریم و امیدواریم مشکلات را برطرف کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روستاشهرها اشاره کرد و گفت: ۵۰۰ روستا شهر در اطراف شهرهای بزرگ کشور وجود دارند که جمعیت بیش از ۳ هزار نفر یا بیش از هزار خانوار در این روستاشهرها ساکن هستند .این روستاها به دلیل حاشیه‌نشینی با مشکلاتی نیز مواجه هستند.

خاطرنشان کرد: تمامی این روستاشهرها می‌خواهند به شهر تبدیل شوند. چنانچه این روستاها به شهر تبدیل شوند خدمات شهری نیز دریافت خواهند، اما باید هزینه‌هایی پرداخت شود. ما بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهیم و قرار است چارچوبی بین ما و وزارت کشور در این خصوص ایجاد شود که براساس آن این روستاها به شهر تبدیل می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیدمحمد میرمهدی

      درتمام کشورهای پیشرفته شهریها ارزوی زندگی روستایی را دارند از بس مدیریت ما خوب عمل کرده وروستاها را رها کرده وامکانات را به شهر داده ومنابع تولید را از بین برده وهمه را به مصرف کننده تبدیل کرده درمملکت ما عکس قضیه صادق است وروستائیان تقاضای شهر شدن دارند تا تبدیل به مصرف کننده شوند . حال پیدا کنید پرتقال فروش را

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت دورد برشما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج