۹۲۱۹۴۳
۱۹ نظر
۵۰۱۱
۱۹ نظر
۵۰۱۱
پ

ترافیکِ دام، پُشت در کشتارگاه

رویگردانی دلالان از خرید گاو و گوسفند باعث نگرانی جدی دامداران شده است.

روزنامه شهروند: «سود گوشت برای دلالان دیگر جذابیتی ندارد و آنها دام را از دامداران نمی‌خرند. این موضوع باعث شده است که ١٠٣ میلیون واحد دامداری ایران با ترافیک سنگین گاو و گوسفند مواجه شود. سعید سلطانی، رئیس اتحادیه مرکزی دامداران، به «شهروند» می‌گوید که امسال ٢٠ میلیون دام جدید متولد شده‌اند و ٣درصد دام‌ها هم چندقلو به دنیا آمده‌اند. این در حالی است که از آن سمت دامی به کشتارگاه نرفته است و دامداری‌ها با ترافیک سنگین دام مواجه شده‌اند.

این موضوع حالا نگرانی دامداران را افزایش داده است. آنها می‌گویند دام‌هایی که باید چند ماه پیش به کشتارگاه می رفتند، چند ماه غذا و داروی بیشتر مصرف کرده‌اند و زیان به بار می‌آورند. علاوه بر این با شروع فصل سرما و شیوع انواع بیماری‌های دامی دامداران حالا نگران هستند که بیماری‌های مهلکی مانند تب برفکی در دامداری‌ها اپیدمی شود و میلیاردها تومان از سرمایه دامداران را از بین ببرد.

آنها می‌گویند که دلال‌ها با کاهش قیمت گوشت قید خرید دام را زده‌اند و حالا دولت یا اجازه دهد که دام‌های اضافه صادر شود یا شرایطی فراهم کند که دامداران دام‌هایشان را به صورت مستقیم به بازار عرضه کنند و قیمت گوشت را از کنترل دلال‌ها درآورند.

تولید دام داریم اما کشتار نداریم

ترافیک دام خطرناک شده است. این موضوع را منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، گفته و در ادامه توضیح داده است: «ترافیک دام‌های سنگین در دامداری‌ها به مرز خطرناک رسیده است و بروز و شیوع سریع بیماری‌ها به دلیل ازدحام بالای دام‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. همچنین تعداد دام‌های سنگین در هر مترمربع دامداری‌های کشور به بیش از حد استاندارد رسیده است که علاوه بر افزایش ازدحام، سن دام‌ها نیز بالا رفته و وزن‌شان رو به افزایش است.»

سعید سلطانی، رئیس اتحادیه مرکزی دامداران، هم با تایید این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «متاسفانه ساختار صحیحی برای دامداری‌ها وجود ندارد و همین موضوع موجب شده است که دلالان بازار را به دست خود بگیرند و الان که دام زیاد شده است و عرضه زیاد قیمت گوشت را کاهش می‌دهد، دلال‌ها خرید دام را به صلاح‌شان نمی‌بینند.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «اکنون دام‌ها پروار شده‌اند و قیمت هر کیلو دام زنده از ٤١ هزارتومان فروردین به ٢٧ هزارتومان رسیده است که به این ترتیب قیمت دام زنده ٣٥درصد کاهش داشته است اما متاسفانه دام به فروش نمی‌رود و به همین جهت مردم نمی‌توانند آثار این ارزانی را حس کنند.»

سلطانی ادامه می‌دهد: «در شرایط عادی دام از طرفی زادوولد و از طرف دیگر کشتار دارد اما اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که زاد و ولد وجود دارد ولی کشتار وجود ندارد.»

او توضیح می‌دهد: «برای عرضه آن به بازار ساختار صحیحی تعریف نشده است. اتفاقی که در سال‌های گذشته می‌افتاد این بود که دلالان و چوبداران دام را از دامداران خریداری و به کشتارگاه‌ها ارایه می‌‎کردند و دام‌ها از این طریق به بازار تزریق می شدند. اکنون که قیمت دام کاهش پیدا کرده است و به نفع دلالان نیست، دلالان هم از خرید و فروش آن ممانعت می‌کنند، زیرا مایلند که دام را به قیمت ارزان بخرند و گران بفروشند.»

او در ادامه توضیح داد: «اگر امکانات فراهم شود، مستقیم دام را از تولید به مصرف می‌رسانیم و با این کار قیمت‌ها در بازار متعادل می‌شود و شرایطی مانند شرایط فعلی به وجود نمی‌آید که دام زنده ارزان باشد و تغییری در روند قیمت‌گذاری گوشت ایجاد نشود.»

به گفته پوریان، رئیس شورای تأمین دام، دام‌های سنگین‌وزن (با وزن بالای٥٠٠ کیلوگرم) در کشور مشتری ندارد اما می‌توان آنها را با قیمت مناسب به کشورهای همسایه صادر کرد تا ازدحام دام‌ها در دامداری‌ها کاهش یابد و از خطرهای ناشی از ترافیک دام جلوگیری شود.»

رئیس شورای تأمین دام کشور تاکید کرد که با توجه به آغاز فصل زایش، دام‌های جدید جایگزین دام‌های صادراتی شده و بازار دچار افزایش قیمت و نوسان نخواهد شد.

پوریان قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین را از دامداران تا وزن ٤٠٠ کیلوگرم ٢٦ تا ٢٧ هزارتومان و هر کیلوگرم دام با وزن بیش از ٥٠٠ کیلوگرم را ٢٤ تا ٢٥ هزارتومان عنوان کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیدحسن

      ما که توان خرید گوشت نداریم
      شما صادرکنید!
      کی گفته یک کیلو گوشت باید مزد یک روز کارگر یعنی95تومان باشد؟
      کارگر همواره با یک روز کار دوکیلونیم تا سه کیلو تا گوشت می خریده
      حالا فکر صادرات نباشید
      دولت بخره تعاونی به مردمش بده تا مردمش از بیماری بیان بیرون
      فکر همه کشورها هستید ،فکر مردم هم باشید

    • بدون نام

      همش حرف مفته ...
      این که دام ها را مستقیم از دامداری سوار کامیون کنند و به کشتارگاه ارسال کنند چه عمل سختی است که آقایان از انجام آن ناتوانند و نیاز به دلال و چوبدار دارند؟!

    • بدون نام

      دولت خودش منتظر ورود دلالها هستش اونوقت موقعی که قیمت گوشت یا هر کالایی بخاطر دلالها یا صادرات گرون میشه میندازه گردن همین دلالها

    • بدون نام

      دیگه بیشتر از این مثل روز باید روشن باشه که تمام این گرونی و بدبختی مستقیما به این دولت بیشرف مربوط میشه ، مقصر اینم لابد دشمنه

    • بدون نام

      قیمتها وقتی در بازار پایین آمد و ثابت شد ، می توان صادرات را آزاد کرد وگرنه باز مردم بازنده نهایی هستند و کسانی که دام را اختکار کرده اند برنده

    • بدون نام

      کل مملکت شده دلال،خود دولت دلال بزرگ اجازه کوتاه شده دست دلال نمیدهد.

    • بدون نام

      اگه این مطلب صحت داشته باشه

      وزیر کشاورز فردا باید به زندان فرستاده بشه

      مردم خرید گوشت براشون آرزو شده و.دلال ها همه جا جولان می دهند

    • صالحی

      ما که نفهمیدیم دلال خوبه یا بد

    • بدون نام

      گوسفند از ۳۰کیلو به بالا بزنه گوشتش سفت میشه خود دامدار میدونه گوساله هم به همین شکل بیشتر الان به جای گوساله گاو میفروشن

    • بدون نام

      لعنت خدا بر این دلالان و مسئولان

    • بدون نام

      غلط می کنند درخواست صادرات می کنند ارزان بدهید ملت می خرند

    • وحید

      خدا از اول تا آخر خائنان مردم رو لعنت کنه.
      مرگ و ننگ بر همه شما که نمیذارید مردم یک نفس راحت بکشن

    • بدون نام

      خیلی جالبه،البته مدیران و مسولینی که با گاوها و گوسفندها سروکار دارند خلق و خوی همین ها را گرفتند!!!چرا؟چون وقتی یک مدیر یا مسولی نمیتواند یک برنامه جامع حمل و توزیع را ارایه دهد همان بهتر که با هم نوع خود زندگی کند!!!البته مدیران و مسولین بخشهای دیگر هم همینطور هستند،گوسفند و گاو نبود گوشت نبود الان وفور این حیوانات است بازم سرسفره مردم گوشت نیست!!!!! این یعنی بی عرضگی بی لیاقتی!

    • نام

      دولت هنگام تعیین نرخ دستمزد حداقل اگر بخواهد قدری کمک حال طبقه مزد بگیر باشد بهتر است همین افزایش قیمت نان و لبنیات و گوشت و مرغ را ملاک قرار دهد وقتی افزایش قیمت گوشت 150% وافراد قیمت پنیر 230% و افزایش قیمت نان 150% است چرا باید افزایش نرخ دستمزد 15% باشد ؟؟؟؟؟؟
      چطور این دولت را مردمی بنامیم حال آنکه نامردمی عمل می کند چطور این حاکمیت را برای مستضعفان بنامیم حال آنکه هم خود اشرافی زندگی می کنند و هم زندگی اشرافی را ترویج برای وابستگان می کند و هم با دست در جیب اقشار ضعیف شرایط زندگی را برای طبقه مرفه فراهم می کند و فاصله طبقاتی روز به روز عمیق تر میشود و دستگاه حاکمه فقط شعار می دهد

    • احسان

      احمدی نژاد کحایی دقیقا کجایی

    • مجتبی

      من دیروز۲آبان 1 کیلو گو شت خریدم کیلو 109 هزارتومان آدرس شیراز میدان اطلسی ،الکی نگین گوشت ارزان شده

    • بدون نام

      هرچه بلا سرتان بیاد حق شماست روزی مردم را سنگ کردین تو گلوی عده ایی مردم ناتوان گیر کرد،حالا بکشید،از رعدو برق برای دمهایتان،له شدن زیر کامیون،سرقت،حمله گرگ،بیماری،همه وهمه حق تونه

    • درین درین

      رفتم تو فکرش که برم دلال بشم! اخه کسی کاری به کارم نداره تو این دولت. ارزون میخرم، گرون میفروشم

    • بدون نام

      گوشت کیلو ۸۰ تومنیو چجوری بخریم خدا لعنتتون کنه با دو ملیون حقوق من کرایه خونه بدم خرج خونه بدم کمک به مدرسه بدم چه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج