adexo3
۹۲۳۱۴۷
۲۴ نظر
۵۰۱۲
۲۴ نظر
۵۰۱۲
پ

سازمان محیط زیست: شکار کنید، اما پنهانی!

کیومرث کلانتری که سال گذشته در توجیه صدور مجوز شکار ۲۰۰ هزار پرنده در استان تهران گفته بود «غرایز شکارچیان باید ارضا شود»، حالا در واکنش به انتشار فیلمی از شکار در کشورمان که افکار عمومی را جریحه دار کرده، نسخه‌ای جدید پیچیده و تاکید کرده که شکار با مجوز بی اشکال است، اما انتشار فیلم و عکس از آن ممنوعیت دارد و مستوجب برخورد قانونی خواهد شد!

تابناک: کیومرث کلانتری که سال گذشته در توجیه صدور مجوز شکار ۲۰۰ هزار پرنده در استان تهران گفته بود «غرایز شکارچیان باید ارضا شود»، حالا در واکنش به انتشار فیلمی از شکار در کشورمان که افکار عمومی را جریحه دار کرده، نسخه‌ای جدید پیچیده و تاکید کرده که شکار با مجوز بی اشکال است، اما انتشار فیلم و عکس از آن ممنوعیت دارد و مستوجب برخورد قانونی خواهد شد!

طی روز‌های اخیر انتشار فیلمی از شکار یک کل جوان در «قرق علی‌آباد چهل‌گزی» واقع در استان یزد، موجی از اعتراضات را در فضای مجازی به همراه داشته است. فیلمی که در آن شکارچی حض وافرش از تبدیل گونه حیات وحش به لاشه را به شکارچیان دیارش هدیه می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند این لذت نصیب همه شان شود!

روایتی که ظاهرا به خودی خود برای جریحه دار کردن افکار عمومی کافی نبوده و معاون عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم به مددش شتافته و با واکنشی عجیب، از یکسو تاکید کرده که شکار صورت گرفته قانونی و با مجوز ایشان بوده و از سوی دیگر تاکید می‌کند که انتشار فیلم و عکس از آن اقدامی نکوهیده، مورد اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست و مستحق برخورد است!

کیومرث کلانتری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفته: «اگر چه شکار انجام شده در یکی از قرق‌های اختصاصی بخش خصوصی استان یزد -که از سال ۹۵ و در چهارچوب مجوز‌های قانونی صادره بوده-، لیکن با توجه به احساسات و عواطف مردم نسبت به حیات وحش کشور این اقدام نکوهیده مورد اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست نیز است و بعد از این در صورت تکرار با مرتکبین برخورد خواهد شد.»

او در ادامه تصریح کرده که «این قرق [بخوانید شکارگاهِ زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست] دارای مجوز قانونی از شورای عالی محیط زیست کشور بوده و بیش از سه سال است که مجوز دریافت کرده، اما دلیلی ندارد که شکارچیان آن با انتشار تصاویری از قرق به احساسات مردم ضربه بزنند؛ به مسئولان قرق‌ها تذکر لازم در این خصوص داده شد.»

واکنشی تامل برانگیز و عجیب که این سوال را به دنبال دارد که اگر انتشار فیلم و عکس از شکار حیوانات نکوهیده و ممنوع است، اساسا چرا برای انجام این امر نکوهیده مجوز صادر می‌شود؟ براستی چگونه ممکن است انتشار فیلم و عکس از اقدامی که برای آن مجوز قانونی صادر شده ممنوع باشد؟! آیا بناست شکار حیوانات به صورت پنهانی و دور از چشم جامعه صورت گیرد تا از تعداد حیوانات شکار شده و مشخصات و سن آن‌ها آماری در دست نباشد؟! آیا مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، جامعه را تا جایی فاقد درک و فهم می‌پندارند که اقدامات قانونی باید دور از چشم آن‌ها صورت گیرد؟

این در حالی است که سال گذشته تدبیری در دستور کار مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و اجرایی شد تا کارکرد قرق‌های اختصاصی را متفاوت از شکارگاه نشان دهد. تدبیری از جنس برگزاری یک تور تفریحی با حضور جمعی از خبرنگاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قرق خصوصی کرمان به این منظور که نشان دهند این قرق ها، مناطقی امن برای وحوش هستند تا در آن‌ها از بهترین شرایط حیات برخوردار باشند؛ گشت و گذاری که حالا با انتشار فیلم اخیر، پرده از واقعیت پنهان شده در آن‌ها تا حدودی برداشته شده است.

پرده دری‌ای که شاید بارزتری دلیل تهدید تلویحی معاون سازمان حفاظت محیط زیست به برخورد با آن دسته از شکارچیانی که فیلم و عکس فعالیت هایشان در این شکارگاه‌ها را منتشر کنند، باشد. تلاشی برای مقابله با ارائه تصاویری واقعی از شکارگاه‌هایی که سازمان تاکید دارد زیستگاه‌های امن و پر آب و علف برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطرات فراوان از جمله انقراض در طبیعت هستند.

حیواناتی که به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید شکار شوند تا درآمد حاصل از فروش پروانه شکار آن‌ها به متقاضیان، برای برقراری امنیت در زیستگاه آن‌ها صرف شود، در حالی که به فروش می‌رسند تا میل به شکار و بلع گوشت آن‌ها ارضا شود و سازمان حفاظت محیط زیست با خیال راحت از پایان دادن به وظایف حفاظتی اش و کمبود‌هایی که سال‌ها محیط بانانش را با آن‌ها تنها گذاشته، کسب درآمد کند و تئوری شکار مفید است را تبلیغ نماید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عیسی کلانتری رییس و کیومرث کلانتری معاون محیط زیسته. اینا باهم نسبت دارن یا تشابه فامیلیه یا توزیع مناصب کشوری بین اقوام و فامیله.

      پاسخ ها

      • @ AAA AAA @

        او میگوید شکار کنید پنهانی
        این‌جمله نشان میدهد این دولت طریقه دزدی به مردم را آموزش میدهد
        اخه جواد
        شکار پرنده گان و حیوان وحشی طبق قانون جرم است چرا بر خلاف قانون حرف میزنی

      • بدون نام

        یک سازمان دیگه باید تشکل بشه جلوی مدیران بی لیاقت و رانتی محیط زیست را بگیره ،

      • @ AAA AAA @

        آقای مسعول طریقه شکار کردن را آموزش دادین
        لطفا طریقه اختلاس را هم‌آموزش دهید که چگونه اختلاس کنیم کسی متوجه نشود

    • بدون نام

      متاسفم برای چنین کسایی و مسئولان

    • بدون نام

      اصلا چیزی به نام شکار قانونی نباید وجود داشته باشد، مگر کشتن یک موجود و گرفتن حق حیاتی که ما بهش نداده ایم قانونی میشه؟؟؟؟؟ قتل همیشه قتل حساب میشه و همیشه هم باید قاتل حیوان وانسان جواب پس بدهد

    • بدون نام

      مسئولین محیط زیست سلماس:به استحضارتان میرسانم که حیوانات وحشی از جمله کبک و کبوتر وحشی جزو داراییهای طبیعت هستند و حق زندگی دارند، و ما متاسفانه به اسامی و روش‌های مختلف نه تنها حق زندگی را از آنها گرفته ایم، بلکه این زیباییهای طبیعت را نیز از بین برده ایم، خواهشا جمعه ها سری به گردنه ی قوشچی و مسر ارتباطی ارومیه سلماس از سه راهی مغول تا گردنه بزنید تا خودتان از چندوچون ماجرا و تقلای نابرابر این حیوانات زبان بسته و بی دفاع را در برابر شکارچیان ببینید، راستی مگر کشتن حیوانات مجاز و غیر مجاز دارد؟؟؟؟؟؟؟؟خودم چندین بار با مراکز مربوط تماس گرفته ام و این جواب را شنیده ام، اونها مجوز دارند، یعنی مجوز قتل حیوانات، راستی یادم رفت به نظرم ما انسانها در حدی نیستیم که مجوز کشتن موجودی را صادر کنیم، در صورتی که آن موجود هیچگونه آزار یا بیماری در طبیعت ندارد........

    • بدون نام

      وای بر مااااا....

    • بدون نام

      اینها دشمنان ایران و ایرانی هستن باید جواب پس بدن در اینده ای نزدیک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته اگه ازایران وایرانی چیزی به جامونده باشه....

    • بدون نام

      مطالب جامع و مستدلی بود اون مسئولی که اجازه شکار میده و بعد صرفا پخش تصاویر حیوان شکار شده را نکوهیده میداند خودش نفهم است اما ملت شریف ایران درک بالایی دارد و همه چیز را میداند.متاسفانه فعلا کسی پاسخگو نیست.

    • پرنده‌باز آلکاتراز

      حراجه!! حراااااااااج!! بیا اینور بازار!! (کف دستهایش را به هم میزند)

    • علی زاهدان

      چوب حراج به مملکت زدن. ....

    • علی

      کار ترامپ

    • بدون نام

      سازمان حفاظت محیط زیست مروج قتل و شکار حیواناته همونطور که حافظ محیط زیست نیست

    • بدون نام

      وای وای وای روحانی کیارومسول کرده

    • @ AAA AAA @

      مردم از مسعولان‌یاد بگیرید
      اختلاس میکنند بدون سر و صدا
      پس شما هم شکار کنید بدون سر و صدا

    • بدون نام

      این کیومرث کلانتری معاون با اقای کلانتری رییس چه نسبتی دارد؟
      این جور شغلها ادم عاشق میخواد عاشق طبیعت حیوان وکارش باشه نه این اقا امروز اینجور گفت دیروز هم برا خارجی ها شکار ازاد کردند .
      لعنت برشما که کشور را از همه جهت محاصره و در حال نابود کردن ان هستید

    • بدون نام

      بفرمائید شما هم خیانت دارید میکنید هم آشکار باگفتارتان وهم پنهانی که فرمودید

    • Engineer

      یا مردمو جاهل فرض کردن یا خودشون نمیدونن چی میگن و چیکار میکنن
      جناب رییس جمهور جان مادرت اینا کی هستن سر کار آوردین ؟

    • CR7

      وقتی میخوای یه مملکت رو نابود کنی ، بیسوادها رو بهشون منصب بده . اینو یه بزرگی گفته بود که اسمش یادم رفته .

    • رضا

      لعنت بر آسیب زنندگان طبیعت

    • علی11

      کلانتری، رئیس اداره ضد محیط زیسته

    • بدون نام

      از سازمانی که طرفدار کشت محصولات تراریخته و انتقال آب دریاچه است بیشتر از این توقعی نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج