۹۲۳۶
۵۰۶۸
۵۰۶۸
پ

سرنوشت نامعلوم ۷ میلیارد دلار يارانه

با گذشت ۹ ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مسئولان دولتی در حالی از حمایت یارانه‌ای از واحدهای تولیدی سخن می‌گویند که اکثر تولیدکنندگان از عدم پرداخت هرگونه تسهیلات یارانه‌ای گلایه‌مندند و مشخص نیست ۷۷۰۰ میلیارد تومان یارانه بخش تولید به چه کسانی پرداخت شده است.

با گذشت ۹ ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مسئولان دولتی در حالی از حمایت یارانه‌ای از واحدهای تولیدی سخن می‌گویند که اکثر تولیدکنندگان از عدم پرداخت هرگونه تسهیلات یارانه‌ای گلایه‌مندند و مشخص نیست ۷۷۰۰ میلیارد تومان یارانه بخش تولید به چه کسانی پرداخت شده است.

براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود در سال اول اجرای این برنامه ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه به بخش صنعت اختصاص یابد که این رقم محقق نشد و چنانچه از اظهارنظر مسئولان مختلف دولتی و مجلس برداشت می‌شود تنها رقم ناچیزی به عنوان تسهیلات یارانه‌ای به تعداد اندکی از واحدهای تولیدی پرداخت شده که البته بازهم مشخص نیست که آیا این رقم از محل یارانه‌ها بوده یا از منابع دیگر تأمین شده است.

رضا فاطمی امین، رئیس ستاد تحول صنایع اخیراً در خصوص سهم صنعت از یارانه‌ها در سال جاری ضمن خودداری از اعلام برآورد و توافقات صورت گرفته در این مورد با سازمان هدفمندی یارانه گفته بود در حال حاضر ۲۵۰ میلیارد تومان منابع مالی در اختیار داریم.

به گفته وی این مبلغ از محل‌های دیگری به جز درآمد هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود ولی در نهایت به عنوان یارانه بخش صنعت هزینه خواهد شد.

فاطمی امین در پاسخ به این سؤال که این مبلغ از چه محلی تأمین خواهد شد گفته بود: محل این منابع برای ما مهم نیست و مهم این است که به بخش صنعت پولی تزریق شود، پس نپرسید که این پول از کجا می‌آید.

ابهام در صحبتهای فاطمی امین در شرایطی مطرح است که اصولاً مشخص نیست یارانه بخشی صنعت در چه زمینه‌ای‌ هزینه شده که حال بابت پرداخت تسهیلات یارانه‌ای این مبلغ باید از محل دیگری تأمین شود.

چند ماه پیش نیز بحث تأمین بخشی از یارانه بخشی صنعت از محل منابع حاصل از واگذاری فولاد هرمزگان مطرح شد که کمیته تطبیق مصوبات دولت در مجلس این مسئله را خلاف قانون اعلام کرد.

در چنین شرایطی ابهاماتی نیز در خصوص میزان مبلغ پرداخت شده به عنوان یارانه بخش صنعت مطرح است به طوری که طبق گفته رئیس کمیسیون صنایع مجلس فقط پانصد میلیارد تومان از سهم ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش صنعت از درآمد حاصل از هدفمند یارانه‌ها به این بخش اختصاص یافته و در مقابل، وزارت صنایع اخیراً این رقم را حدود هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند.

در عین حال رئیس ستاد تحول صنایع اواسط دی سال گذشته از سهم ۹ هزار میلیارد تومانی صنعت از هدفمندی یارانه‌ها طی سال اول اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفته بود سهم صنعت از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها طی ۱۲ ماهه اول اجرای قانون حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و تاکنون پیش پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومانی به بخش صنعت انجام شده است.

وی همچنین در اردیبهشت امسال گفته بود ۸۵۰ میلیارد تومان یارانه صنعت از محل فروش فولاد، هرمزگان تأمین شده است.

با این حساب و با توجه به اینکه مصوبه دولت در مورد تأمین بخشی از یارانه صنعت از محل واگذاری سهام فولاد هرمزگان، این ابهام پررنگتر می‌شود که آیا با لغو این مصوبه امکان تحقق یارانه بخشی صنعت فراهم نشده است و در صورتی که پاسخ این سؤال مثبت باشد باز هم این پرسش مطرح است که پس سهم صنعت از درآمد هدفمندی کجا رفته و چگونه هزینه شده است؟

در عین حال به گفته فرزین، دبیر کار گروه تحول اقتصادی طی ۹ ماهه اول اجرای طرح هدفمندی ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه به بخش تولید اختصاص یافته که هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن سهم بخشی صنعت بوده است. بحث پرداخت این رقم در حالی مطرح است که اکثر صنعتگران از عدم دریافت تسهیلات یارانه‌ای گلایه‌مندند و عنوان می‌کنند که هیچ رقمی از یارانه‌ها نصیب آنها نشده است.

در همین خصوص عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات کشور نیز هفته گذشته اعلام کرد که سهم بخش تولید و صنعت از درآمد یارانه‌ها طی ۸ ماهه اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مجموعاً ۲ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومانی بود که چیزی از این رقم توسط دولت به بخش‌های تولید و صنعت پرداخت نشده است.

ابهام در چگونگی هزینه شدن یارانه صنعت در سال‌ اول اجرای قانون هدفمندی در شرایطی وجود دارد که رئیس ستاد تحول صنایع از هر گونه اظهارنظر در خصوص سهم این بخش از یارانه‌ها در دومین سال اجرای برنامه خودداری کرده و فقط از موافقت با سازمان هدفمندی در این خصوص خبر می‌دهد.

شفاف‌سازی در زمینه پرداخت تسهیلات یارانه‌ای به بخش صنعت و حمایت از این بخش در حالی اهمیت دارد که مقام معظم رهبری نیز اخیراً با انتقاد از ناکامی بخش تولید از کسب درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، بر رفع مشکلات این بخش تأکید کرده بودند.

منبع: فارس

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

سرنوشت نامعلوم 7 میلیارد دلار يارانه


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج