۹۳۶۵۲۲
۱۸ نظر
۵۰۳۸
۱۸ نظر
۵۰۳۸
پ

سرمایه ۲تریلیون دلاری ایرانیانِ خارج‌نشین

فرآیند تصمیم‌گیری سیاست خارجی در دولت‌های توسعه‌یافته اگرچه با پیچیدگی‌های دیوان‌سالارانه مواجه است، اما خروجی آن به شکل تصمیم نهایی خود را نشان می‌دهد و با آفت مراکز متعدد تصمیم‌گیری درگیر نیست، در ایران اما این وضعیت هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده و حداقل در حوزه سیاست خارجی بعضا با تعدد نهادها و موازی‌کاری‌ها مواجه هستیم.

دنیای اقتصاد: فرآیند تصمیم‌گیری سیاست خارجی در دولت‌های توسعه‌یافته اگرچه با پیچیدگی‌های دیوان‌سالارانه مواجه است، اما خروجی آن به شکل تصمیم نهایی خود را نشان می‌دهد و با آفت مراکز متعدد تصمیم‌گیری درگیر نیست، در ایران اما این وضعیت هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده و حداقل در حوزه سیاست خارجی بعضا با تعدد نهادها و موازی‌کاری‌ها مواجه هستیم.

در همین خصوص دکتر صادق حسین جابری‌ انصاری معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه با تاکید بر آسیب‌ها و مشکلات در برخی حوزه‌های تصمیم‌گیری سیاست خارجی معتقد است نیاز به یک نگاه تازه و مبتنی‌بر تحولات جدید ضروری است.

جابری‌ انصاری درخصوص موضوع دوتابعیتی‌ها بر این اعتقاد است که امروزه بسیاری از کشورها بیش از آنکه به‌عنوان یک چالش به دوتابعیتی‌ها نگاه کنند به‌عنوان یک فرصت بزرگ به آن می‌نگرند، بنابراین ایرانیان خارج از کشور یک ظرفیت گسترده به‌شمار می‌روند.

سرمایه ۲تریلیون دلاری ایرانیانِ خارج‌نشین

او در ادامه افزود: مساله‌ دوتابعیتی‌ها یکی از حوزه‌هایی است که بستر امور امنیتی و جاسوسی هم هست، اما اینکه بخشی از این تصویر را به کل تصویر تبدیل کنیم، این موضوعی است که نباید اتفاق بیفتد و این مشکلات ما را افزون‌تر خواهد کرد.

معاون وزیر امورخارجه همچنین بر این نظر است که موضوع تبادل زندانیان می‌تواند به‌عنوان یک موضوع مذاکراتی در روابط ایران و آمریکا مطرح باشد، به‌شرط اینکه طرف مقابل به‌دنبال بازی سیاسی و تاکتیکی و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی نباشد، بلکه اراده‌ واقعی برای به سرانجام رساندن آن داشته باشد.

وی در رابطه با اینکه آیا محاسبه‌ای در مورد سرمایه مادی و فکری ایرانیان خارج از کشور شده توضیح داد: در مورد رقم سرمایه مادی ایرانیان خارج از کشور ارزیابی دقیقی وجود ندارد اما به‌طور تخمینی و اجمالی به رقم‌هایی از یک و نیم تا دو تریلیون دلار اشاره شده است.

موضوعی که قصد داشتم به آن اشاره کنم این بود که ایرانیان در خارج از کشور پیوند ناگسستنی با ایران دارند و با آنچه حوزه‌ تمدنی و فرهنگی و تاریخی ایران تلقی می‌شود؛ ارتباط عمیقی دارند و به‌طور خلاصه ایران‌دوست هستند. حتی اگر مواضع سیاسی خاصی هم دارند، در مسائلی که مرتبط با هویت، موجودیت و کشور ایران است آن مواضع را وارد بازی خود نمی‌کنند.

جابری‌انصاری ادامه داد: اینکه می‌بینید کسی از مقامات سابق رژیم پهلوی، با هزینه خود از موضوع هسته‌ای و سیاست هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی حمایت می‌کند، این جز پیوند با سرزمین و مساله‌ ایران چیزی دیگری نیست، به‌رغم همه‌ مسائلی که آن فرد دارد و انتقادهایی که به او وارد است.

طبیعی است که این نگاه و این پیوندها در قشر وسیعی از ایرانیانی که برای شرایط زندگی بهتر به خارج از کشور رفته‌اند، بسیار عمیق‌تر و پر رنگ است. حال هریک به‌دلیلی مهاجرت کرده‌اند که از قدیم‌الایام تا دوران معاصر نیز مهاجرت وجود داشته و امر غیرقاعده‌ای نیست و به یکی از ویژگی‌های جامعه جهانی تبدیل شده است.

وی افزود: در این زمینه ما گاهی با بزرگنمایی‌ها و هجمه‌های تبلیغاتی هدایت شده با اهداف خاص مواجهیم که مبتنی‌بر مفاهیم جنگ روانی است، اما الزاما این اطلاعاتی که توزیع می‌شود، دقیق نیست و درواقع نوعی نبرد و جنگ روانی هم در جریان است.

اصل مساله‌ مهاجرت امروزه به یک مساله عادی در دنیا تبدیل شده و میان خیلی از کشورها هم جریان مهاجرت وجود دارد. حتی شاکله برخی از کشورها با مهاجرت شکل گرفته و سپس هویت پیدا کرده‌اند. بنابراین در آن نوع نگاه که اشاره کردم به طریق اولی نیاز داریم که از مهاجرت به‌عنوان یک امر عجیب و غریب مبتنی بر نگاه تردید و توطئه عبور کنیم، این نوع نگاه الزاما پاسخگوی تحولات زمان و مفاهیم جدید مرتبط با مهاجرت نیست؛ بلکه این یک مساله‌ اساسی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیارن اینجا تا آقازاده وامثالهم اختلاس کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منظورش پولهایی هست که اختلاس شده.

    • بدون نام

      لعنت به مسولین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیدند با گران کردن مایحتاج و دزدی از جیب مردم نمیتونن کسری بودجه شان را تامین کنند، الان به فکر دزدی از ایرانیان برانداز خارج نشین افتاده اند

    • بدون نام

      خش خاشاکیم ما نمیتونم بریم وگرنه قید همه چیز میزدم خسته شدم دیگر نه بال پرواز دارم نه پای رفتن وبا کوله باری از غم غصه خدایا خودت کمکمون کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو پول شارژ موبایلت را همچنان از بابات میگیری پس بهتره به همین فضای مجازی بچسبی ت را چه به خارج رفتن

    • بدون نام

      آنهم بیارند شما عزیز یک روزه هاپلی میکنید:

    • بدون نام

      ولله فکرکنم شماها بودین که میگفتین ما فکرهای غرب زده نمیخواهیم چطور شد حالا افتادین به دست و پاشن راستی گزینش باید بشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        محبوریم، میفهمی؟ مجبور. بد جوری خوردیم به پیسی. پول لازمیم

    • بدون نام

      نصف. این پول دارها از مقامات کشوری و اقازاده ها هستند

    • بدون نام

      به ما چه وقتی هیچ بخشیش رو تو ایران سرمایه گذاری نمیکنن که هیچ بعضیشون نامه هم نوشتن برای تحریم ایران

    • حسام الدین یونسی

      این تازه پول فیزیکی، ارزش اصلی در فکر و ای ست، اونا چقدر ارزش داشت... به لطف بعضیا، انسانهای توانمند، رفتند...

    • بدون نام

      بدبخت ها
      ایرانی ها تنها پول جمع می کنند چه در خارج و چه در داخل
      شعور استفاده ی درازمدت و ماندگار از پول جمع آوری شده را ندارند
      نسلی هم بجا می گذارند با اندک تفاوت در جمع کردن بیشتر پول

    • حسن آذری

      به تو چه
      سرمایه ترلیون ترلیون ما هم دست چند بی کفایت عین شماست
      مگه ما حرفی زدیم
      یعنی بهتر بگم مگه گذاشتید ما حرفی بزنیم

    • سامی

      با نزدیک شدن به انتخابات چرت پرت گوی این جماعت شروع شد باز

    • بدون نام

      حق با شما درصورت که هم را با ارز آوری تکنولوژی باشد

    • بدون نام

      ایران دوستی ، ظرفیت مالی بالا ، تعلق ملی بالا ،..........* نگاه جدید* از الزامات حیاتی کشور ، برای خروج از این هزار تو ، بحران است و بس .

    • بدون نام

      دیگه نمیتونید تو جیب اونا دست کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج