۹۴۱۵۵۶
۱۹ نظر
۵۰۰۹
۱۹ نظر
۵۰۰۹
پ

آزاد و فرهاد خسروی؛ کولبری و یک تکه نان

دو روز تعطیل آخر هفته را اگر چه مردم در تهران با آلودگی هوا سر کردند و تلویزیون هم سعی کرده که در روز‌های منتهی به یلدا، برای بینندگانش که هر روز کمتر از همیشه می‌شود شب‌های مفرحی را بسازد، اما در مریوان در استان کردستان، جنازه دو برادر کولبر، از ارتفاعات پایین آورده شد؛ مردمی که در تشیع جنازه این دو برادر رفتند تکه‌ای نان در دست داشتند با این استعاره که آنان برای تکه‌ای نان جان خود را از دست داده اند.

تابناک: دو روز تعطیل آخر هفته را اگر چه مردم در تهران با آلودگی هوا سر کردند و تلویزیون هم سعی کرده که در روز‌های منتهی به یلدا، برای بینندگانش که هر روز کمتر از همیشه می‌شود شب‌های مفرحی را بسازد، اما در مریوان در استان کردستان، جنازه دو برادر کولبر، از ارتفاعات پایین آورده شد؛ مردمی که در تشیع جنازه این دو برادر رفتند تکه‌ای نان در دست داشتند با این استعاره که آنان برای تکه‌ای نان جان خود را از دست داده اند.

در ایران مردم، بیش از آنکه بخواهند کمک کننده برای حل مساله باشند، بیشتر آه و ناله را دوست می‌دارند؛ بیش از آنکه به دنبال علاج باشند گریستن بر جنازه را دوست دارند و گرفتار نوعی مناسک گرایی فاقد معنا شده اند. زندگی هشتکی و فعالیت کمپینی و تلاش برای به اشتراک گذاری حداکثری فرصتی برای آگاهی این مردم باقی نگذاشته است. این دو روز، بسیاری از افراد بر مظلومیت این دو برادر هموطن مظلوم گریسته اند، اما کسی حاضر نیست برای حل مسائل آنان، تعصبات فکری و سیاسی خود را کناری بگذارد و راه حل‌های نوین را برای حل مناطق مرزی بیازماید.

همین مردم زمانی که ایده‌ای برای تمرکز زدایی در کشور و توانمند کردن استان‌های دیگر غیر از پایتخت مطرح می‌شود، با تنها ابزاری که در اختیار دارند، یعنی صندوق آراء، به کمک اینگونه ایده‌ها و یا ایده‌های مشابه آن نمی‌روند و به آن پشت می‌کنند و چه کسی است که نداند یکی از راه حل‌های ناگزیر برای محرومیت زدایی از استان‌های مرزی تمرکز زدایی و توسعه امکانات در سراسر کشور است؛ این تمرکز گریزی لابد مطالعه‌ای می‌طلبد و راه حل‌های برای اجرای آن؛ اما این ایده‌ها برای مردم خریداری ندارد؛ مردم گویا سوگواری بر جنازه محرومان این کشور را بیشتر می‌پسندد تا اینکه کاری کنند که در این کشور امکانات بالنسبه مساوی توزیع شود.

در زمانی که ایده‌ای مانند فدرالیسم اقتصادی در کشور مطرح شد، تعصبات سیاسی اجازه نداد که مردم از زاوایای آن مطلع شوند و از یک سو همین روشنفکران و روزنامه نگارانی که هم اینک در شبکه‌های اجتماعی، فقط ناله کردن و افسوس خوردن را یاد گرفته اند، چنان فضای کشور را بر روی چنین ایده‌ای بستند که کمتر کسی از عموم مردم ایران از ایده مطلع شد و از سویی دیگر برخی با نگاه‌های صرف امنیتی این ایده را مورد تخطئه قرار دادند؛ در حالی که همه می‌دانستند یکی از آسیب‌هایی که مناطق مختلف کشور با آن روبرو است، همین تمرکز گرایی است که حول شهر‌های مهم کشور در طول هشتاد سال اخیر به وجو آمده است.

همین افراد اجازه ندادند که مردم مطلع شوند، در فدرالیسم اقتصادی، مبنای اولیه شکوفایی، ایالت‌های اقتصادی بر اساس مزیت‌های نسبی هر ایالت به صورت مستقل و اتفاقا در وابستگی متقابل با سایر ایالت‌ها و حتما با مدیریت واحد سیاسی وامنیتی در مرکز است. این ایده که بر مبنای خودگرانی محلی، شکل گرفته بود از فشار متراکم قومیتی هم در جامعه می‌کاست و البته نیروی گریز از مرکز آنان را نیز از بین می‌برد و این در حالی است که جوامع محلی بر اساس قابلیت‌های همان جوامع و با انتخاب خودشان بر اساس مزیت هایشان به رشد و توسعه دست می‌یافتند و از سویی آن نگرانی امنیتی نیز از بین می‌رفت، چرا که جوامع محلی توسعه یافته اقتصادی، تمایلی کم تری برای جدایی طلبی دارند؛ عموما جوامع یا اقلیت‌ها و یا قومیت‌های مرزی محروم، زمانی که رفاه هم کیشان یا دیگر اقوام خود در آنسوی مرز‌ها را می‌بینند و از سویی خود در محرومیت نسبی هستند، بحث‌های جدایی طلبی بین شان داغ می‌شود و نه زمانی که دارای رفاه هستند و خود امورات خود را توسعه می‌دهند!

ایده تمرکز گرایی سیاسی و تمرکززدایی اقتصادی، فقط یکی از ایده‌هایی است که می‌تواند از محرومیت و مرگ مظلومانه آزاد‌ها و فرهاد‌های خسروی، جلوگیری کند؛ چه بسا ایده‌های ناب و بهتر دیگری هم مطرح شود و کارآمد هم باشند، مشکل اینجاست که در وقت انتخابات، هم تلویزیون و نیز همین روشنفکران و روزنامه نگارانی که صبح تا شب در شبکه‌های اجتماعی بر جنازه‌های مردم مستمند و مظلوم گریه و زاری می‌کنند، اجازه نمی‌دهند جز تعصبات سیاسی فکری و جناحی خود، صدای دیگری به گوش مردم برسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آروانا

      این همه رای دادیم هر انتخابات چندین ساعت تو صف رای گیری
      ولی دهاتمون همونی هس ک ۴۰ سال پیش بود اتفاقا دگ خرابه ی بیش نیس

    • بدون نام

      نیروی مرزبانی سبب مرگشون شده؟؟؟

    • بدون نام

      ازمتن خوب شمامتشکرم.

    • بدون نام

      خدا جوابتون رو از روحانی و نوبخت و جهانگیری و دار و دسته ش بگیره

    • ''''''''Shanjani................'

      ''''' از عرض تسلیت'' مسئولان مملکتی''به جان باختن ' این دو برادر '' کولبر زحمت کش''به خانواده آنان چه خبر????!

    • بدون نام

      مسولان خودشان میبخشن ایا چنین بلای سرشان نمیاد

    • بدون نام

      غصه خوردن دیگه فایده نداره این دوبرادر زنده نمیشن. مسئولین فکری بکنید.

    • بدون نام

      از مسئولین متشکریم که مرتب دارن پیام تسلیت میفرستن!

    • آزاد

      عیب نداره ،فرزندان مسئولین کشور در گرانترین شهرهای دشمن زندگی کنند ،و جوان ایرانی ....

    • بدون نام

      واقعا برای همه ی مسولین اسلامی متاسفم چون کشوری مثل ایران که همه جوره ثروت خدا دادی داره باید جوونی مثل گل پرپر بشه واقعا دردناکه تاسف انگیزه .متاسفم ....روحت شاد جوون خسروان

    • ناشناس

      چه جالب...همه تقصیرا افتاد گردن مردم

    • بدون نام

      مردم یا دولت باید تمرکز زدایی کند ...؟

    • علی باقری

      تبریک به دولت تدییر و امید...
      همچی گرون شده کار هم نیست..ملت همه گرسنه و گرفتار.. .....

    • بدون نام

      شرم بر شما باد

    • بدون نام

      آیا اون فامیل و همسایه و کارفرما در ازای این کودکان هیچ مقصر نستند؟!

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه که بچه های مردم مجبور میشن برای یک لقمه نون اینجوری پرپر بشن

    • سعید

      خداوند قرین رحمت کند»صبرجمیل به پدر ومادرداغ دیده ازاد فرهادعنایت فرماید

    • بدون نام

      چی میشه ایرانم به ایالتهای مستقل و در عین حال زیر نظر مرکز اداره بشه اینجوری منابع هم در ایران پخش میشه

    • بدون نام

      انشاءالله بحق قران کریم بچه های مسولین اقازاده های کاخ نشین و خارج نشینشون هست اینجوری دوتادوتا جنازشون و بزارن جلو دستشون هرکسی که باعث و مقصر این به اینجا رسیدن مردم شده درهر شرایطی ن فقط کولبری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج