۹۴۳۹۹۱
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

ان‌شاا... مجلس بعدی!

دکتر شفیعی کدکنی، اگر اشتباه نکنم در کتاب «درویش ستیهنده»، خاطره بسیار جالبی از قول «علامه فروزان فر» نقل می‌کند که عجیب به حال و روز امروز ما مربوط است.

روزنامه مستقل: دکتر شفیعی کدکنی، اگر اشتباه نکنم در کتاب «درویش ستیهنده»، خاطره بسیار جالبی از قول «علامه فروزان فر» نقل می‌کند که عجیب به حال و روز امروز ما مربوط است. علامه فروزان فروتنی چند از اساتید بی‌نظیر آن دوران، بعد از کلی خواهش و تمنا، یگانه دوران «علامه قزوینی» را مجاب می‌کنند تا در دانشگاه تهران کرسی استادی تاریخ را بپذیرد. در جلسه معارفه ایشان، یکی از اساتید رشته عربی می‌پرسد: «ایشان چه درسی را تدریس خواهند کرد؟!» و بعد از شنیدن پاسخ، ساده‌لوحانه می‌گوید:«تاریخ را که دانشجو خودش می خواند، استاد لازم ندارد!».

علامه قزوینی پس از شنیدن این سخن، می‌گوید: «آری تاریخ، استاد لازم ندارد!» و با ناراحتی جلسه را ترک می‌کند. علی‌رغم اصرارهای بعدی علامه فروزان فر و دیگران، علامه قزوینی دیگر به دانشگاه باز نمی‌گردد و دانشگاه تهران، به همین سادگی و برای همیشه از وجود نابغه‌ای چون «علامه محمد قزوینی» محروم می‌ماند!

داستان آن استاد ساده‌اندیش، داستان برخی از فعالان سیاسی جامعه امروز ما است. تاریخ را، خودشان از سریال‌ها و روزنامه‌ها می‌بینند و می‌خوانند، اقتصاد و جامعه شناسی را از کانال‌های تلگرام یاد می‌گیرند، علم سیاست را از کارشناسان شبکه خبر، و «نقادی و تحلیل» را هم از سخنوران هیجان زده‌ای که نگران باب شدن خلیفه‌کشی در جامعه مسلمین هستند!

فقط می‌ماند فرهنگ و هنر، که آن را هم با حضور در چند جلسه نقد کتاب و یاد گرفتن اسم چند نویسنده و کتاب داخلی و خارجی به راحتی دوپینگ می‌کنند! صحبت دانش «مدیریت و برنامه ریزی» را هم اصلا نکنید که ایشان ذاتا از شکم مادر، مدیر و مدبر به دنیا آمده‌اند!

شاید باورتان نشود، اما با تکیه بر همین ساده انگاری‌ها است که عده‌ای از آدم‌ها و حتی آدم خوب‌ها کاندیدا می‌شوند، عده‌ای لیست و ائتلاف می‌بندند، عده‌ای امید می‌بندند و جانانه برایشان تبلیغ می‌کنند و عده‌ای هم بالاخره رای می‌دهند!

اما آیا تخصص و کارآمدی مورد انتظار برای نمایندگان مجلس، واقعا می‌تواند تا به این حد سطحی و نازل باشد؟!

کسی که همه دانش و فهمش از اقتصاد، چند کلیدواژه شعاری و چند تیتر کلی از مشکلات اقتصادی کشور مانند بیکاری و تورم و رکود است، چطور می‌تواند برای مشکلات پیچیده اقتصاد ایران نسخه بپیچد و قانون وضع کند؟! آن‌هایی که درکشان از علم جامعه شناسی، در حد تعلیمات اجتماعی دوران ابتدایی و راهنمایی و سفر «خانواده آقای هاشمی» از کازرون به نیشابور است و هیچ شناخت علمی و کارشناسانه از تحولات سریع و عمیق جامعه ایران امروز ندارند، چطور می‌توانند برای رشد و تعالی این جامعه، افق طراحی کنند و قانون بنویسند؟!

اگر حواس نخبگان جامعه، به این ظرایف جمع باشد و به جای تعقیب منافع حزبی و قبیله‌ای، دنبال پرسش از کارکردهای واقعی و سنجش علمی تحلیل‌ها، ادعاها و نظرات کاندیداها در حوزه‌های مورد ادعا باشند، تا حدی می‌توان به مجلس بعدی و نمایندگانش امیدوار بود، والا مجلس بعدی هم می‌آید و می‌رود و باز کسی به این نمی‌اندیشد که چرا نسخه‌ها و لیست‌های انتخاباتی سیاسیون ما، هیچ وقت به فرجام مطلوب نمی‌رسند و بهترین مجلس برای جامعه ما، همیشه «مجلس دوره بعدی» است!؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • f moayad

      متاسفانه کشور ما نه تنها در مجلس بلکه در اکثر لایه های مدیریتی مشکل داره دقیقا مثل پیازی که لایه های گندیده داخل داره ولی ار بیرون شکلش تا حدی نرماله اگر اینگونه نبود که مملکتمون این نبود هوای تازه نداریم نفس بکشیم جوونمون نیازهای اولیه اش رو نمی تونه تامین کنه .... مشکل کشور ما با مجلس دوره ی بعد هم حل نمیشه

    • بدون نام

      صحیح است...صحیح است

    • بدون نام

      مشکلات همیشه باقی مانده نه با جابجایی مجلس نه با رئیس جمهور بعدی میان و میرن با کارنامه ناموفق

    • بدون نام

      تحلیل شما درست و منطقی،مجلس بعدی دوباره بعدی و بعدی های دیگر هم همه هیچ!چرا؟‌ ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج