adexo3
۹۴۴۷۳۲
۲۳ نظر
۵۰۰۷
۲۳ نظر
۵۰۰۷
پ

چرا از FATF و قرارداد‌های بین‌المللی وحشت داریم؟

در حالی که منتقدان تصویب لوایح مربوط به همکاری با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بر آن هستند تا حامیان آن تضمینی دهند که در صورت پیوستن کشورمان به آن، وضعیت نظام بانکی دگرگون و وضع معیشتی مردم بهتر می‌شود، حامیان اما خسته از یک پروسه طاقت فرسا بر این نظرند که پیوستن ما به آن تنها می‌تواند وضعیت نامساعد روابط بانکی امروز را نامساعدتر نکند.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: در حالی که منتقدان تصویب لوایح مربوط به همکاری با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بر آن هستند تا حامیان آن تضمینی دهند که در صورت پیوستن کشورمان به آن، وضعیت نظام بانکی دگرگون و وضع معیشتی مردم بهتر می‌شود، حامیان اما خسته از یک پروسه طاقت فرسا بر این نظرند که پیوستن ما به آن تنها می‌تواند وضعیت نامساعد روابط بانکی امروز را نامساعدتر نکند.

وقتی از صدر تا ذیل دستگاه‌های مختلف بر آن می‌شوند تا ساده‌ترین کار در دنیای امروز را که پرداخت دستمزد یک مربی خارجی است، انجام دهند و موانع بانکی این امر را به کاری بس محال مبدل می‌کند و برای چند هفته این فرآیند با هزینه‌ای گزاف به طول می‌انجامد، مشخص است که تحریم‌ها چگونه روابط بانکی و تجاری یک مملکت ۸۵ میلیون نفری را به سطح نازلی کشانده است. مساله آنچه محقق می‌شود نیست، مساله ظرفیت‌هایی است که به خاطر عدم رابطه بانکی معمول از دست می‌رود. ظرفیت‌هایی که حداقل می‌توانست بیکاری و درآمد سرانه کشور را در سطح کشورهای مشابه ما حفظ کند.

در این بستر تقاضای داشتن رویکردی مانند همه کشورهای دنیا منهای کره شمالی، حداقل چیزی است که می‌توان از سیاست‌گذاران انتظار داشت و این نیز تضمینی برای حفظ روابط محدود فعلی است و البته ابزاری است برای شرایطی که با برچیده شدن تحریم‌ها مانع دیگری موجب توسعه روابط بانکی کشور نشود.

اما مساله تنها FATF نیست، بلکه رویکردی که مانع تصویب FATF است به عنصر اصلی مانع تراشی در گسترش تجارت و مراوادات اقتصاد ایران با جهان در داخل بدل شده و این موتور اصلی تولید رفاه برای شهروندان را معیوب ساخته است.

به عبارت دیگر در حالی که دشمنان ایران با ابزار تحریمی شهروندان ما را از داشتن مراودات معمول جهانی محروم کرده‌اند، در داخل نیز این رویکرد با ترس به معدود مراودات با دیگران و سازمان‌های بین‌المللی می‌نگرد. منطق این رویکرد آن است که سازمان‌های بین‌المللی نماینده هژمون قدرت‌های جهانی به خصوص آمریکا هستند و نباید با آنها روابط عادی دیگر کشورها را داشت و طنز تلخ اما آن است که امروز در ایالات متحده گروهی بر سرکارند که همه ارگان‌های بین‌المللی را ابزاری برای چاپیدن آمریکایی‌ها می‌دانند و برآنند تا می‌توانند از هر سازمان و توافق بین‌المللی خارج شوند.

عامل هر دو این رویکردها، درون‌گرایی است. درون‌گرایی بیم از معاهدات بین‌المللی را ایجاد می‌کند؛ اما در صدر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بر برون‌گرایی تاکید شده است. وقتی ملتی اتکا و اعتماد به خود داشته باشد، هیچ بیمی از گسترش روابط و اجرای معاهدات بین‌المللی که تمام کشورهای دنیا از آن پیروی کرده‌اند، وجود نخواهد داشت. اقتصاد ایران برای خروج از درجا زدن یک دهه‌ای خود، نیازمند گسترش روابط با کشورهای دیگر است و تنها یک رویکرد برون‌گراست که می‌تواند موانع بلند خارجی را تا جای ممکن کوتاه کند و اگر این رویکرد مبنای تصمیم بود، تاکنون ‌FATF به سرانجام می‌رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فاتف جلوگیری از دزدی در خارج و داخل کشور و فعالیت های ماجرا جویانه را کنترل و افشا می‌کند به همین دلیل در ایران و کره شمالی تصویب نخواهد شد .

      پاسخ ها

      • سهند

        دقیقا اینجوره

        چون اینا کارهای زیرزمینی زیادی میکنن که نمی‌خوان مردم متوجه بشن

      • @

        چون این لوایح و اینجور توافق نامه های من درآوردی در اتاق فکر سلاطین پخت و پز میشه و بنظرم هیچ فرقی با کاپیتولاسیون نداره! یه چندتا کشور برای تمام جهان تصمیم میگیرن که چیکار کنن!!!! مشخصه که اونا فکر منافع شخصی خودشونن نه باقی کشورها

      • علی

        عالی و دقیق گفتید آفرین حرف ملت همینه

    • کارمند

      چون بعضی ها از شفافیتهای مالی میترسند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون ریگی ب کفشمونه.

      • بدون نام

        اصلا امریکا واسه ماهم مثل ژاپن و کره و المان تصمیم بگیره بهتر از اینکه مثل کره شمالی مستقل باشیم و ملت گدایی کنن مقاومت برا اینکه بعد از یه مدت مردم چیزای بهتری بدست بیاران مقاومتی که یه نسل از اولش تا روزی که بمیرن همیشه تو فشار باشن به چه کار ملت مقاوم میاد از اول تا اخر عمرت فشارو تحمل کنی بیکاری و بی پولی و بی اعصابی بعدشم مرگ حالا این مقاومت به چه کار این نسل اومده اگه به استقلاله مگه ما داریم الان کی میتونه به مسئولا اعتراض کنه و اغتشاشگر نباشه بس ما همین الانم مستقل نیستیم برامون تصمیم میگرن باید اطاعت کنیم فقط اگه به امریکا بگیم چشم تو رفاهیم به مسئولا بگیم تو فشار فرقش فقط تو مخاطب اطاعت کردنه

    • بدون نام

      از fatf ميترسيم چون مانع اختلاسهاي هزار ميلياردي و خروج پولها براي اقازاده ها ميشه

    • بدون نام

      میشه از مزایای قرارداد های قبلی مثل معاهده پاریس که حتی امریکا و روسیه و عربستان حاضر به امضای ان نیستن ولی ما امضا کردیم هم بنویسید.

    • بدون نام

      روزنامه نگاری جهت دار.

    • بدون نام

      چون باعث نابودی مملگت و ملت می شوند ....مثل فرجام ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون برجام بود بیسواد
        فقط یه چیزی شنیدی وباور کردی هنوز نمیخوای بپذیری که ۴۰ساله سرمان کلاه گذاشتند

    • رضا

      شرط پیوستن به fatf لغو همه تحریمها باشه

      پاسخ ها

      • شهریار

        مثل این میمونه که بگیم شرط اینکه اجازه بدم یه میلیارد به من هدیه بدی اینه که یه لندکروز هم به اسمم کنی!

    • بدون نام

      چون دکان بعضیا تعطیل میشه

    • گودرزی

      بگذارید ننگ برجامیان رو فراموش کنیم بعد دنبال یه گند دیگه باشید شما یک جو غیرت داشتید دیگر به دشمنان اعتماد نمی کردید

    • موَّحد

      برای اینکه نمی توانند پول نفت رو هر جا که دلشون میخواد هزینه کنن

    • بدون نام

      چون معلوم میشه چه پولی به چه حسابی واریز میشه..

    • بدون نام

      برای اینکه دست دردها بسته میشود

    • بدون نام

      برای اینکه دست دردها بسته میشود

    • مومن ابن عقیل

      چون میترسیم دزدیهایمان رو شود . هرجا تاریکی هست دین هم هست !

    • بدون نام

      بهتره کار را بیم به کاردان نظر الکی ندیین

    • بدون نام

      بهتره کار را بیم به کاردان نظر الکی ندیین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج