جاباما
۹۴۴۸۸۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پیغام رهبری به مجلس درباره بودجه دولت خاتمی

نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب گفت: مجمع تشخیص مصلحت جایگاهش در قانون اساسی مشخص است؛ بروند هرچقدر می‌خواهند به حضرت آقا مشورت دهند اما در امر قانون‌گذاری دخالت نکنند.

ایلنا نوشت: نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب گفت: مجمع تشخیص مصلحت جایگاهش در قانون اساسی مشخص است؛ بروند هرچقدر می‌خواهند به حضرت آقا مشورت دهند اما در امر قانون‌گذاری دخالت نکنند.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده‌ای که در ادوار مجلس وکیل مردم در خانه ملت بوده است، اعتقاد دارد پارلمان یازدهم بستری برای فتح ساختمان پاستور در دوره سیزدهم خواهد بود اما در سال دوم ریاست جمهوری سیزدهم کشور دچار سردرگمی خواهد شد.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

تعداد زیادی از ناظران سیاسی مجلس فعلی را ناکارآمد می‌دانند. آیا تشکیل نهادهای موازی مقابل مجلس دهم عادی بود؟ عده‌ای بیان می‌کنند جریانی خاص از ابتدای مجلس دهم به دلیل آن‌که اصلاح‌طلبان وارد میدان شدند چوب لای چرخ نمایندگان گذاشت تا نشان دهد هر زمان که جریان اصلاحات پایش به پارلمان رسید، خانه ملت از کارآیی افتاده است ، این فرض را چقدر درست می‌دانید؟

هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد، پارلمان بعدی هم آنطور که در بوق و کرنا کرده‌اند کارآیی نخواهد داشت اما بر این اعتقادم که مجلس یازدهم بستری برای فتح پاستور خواهد بود، زیرا همان طور که گفتید سمت و سو هم همین را نشان می‌دهد. اما جریانی که امروز چوب لای چرخ مجلس دهم می‌گذارد تا خودش وارد مجلس شود باید بداند سال دوم پاستور برخاسته از پارلمان یازدهم برای ما یک آشفتگی در حوزه کارآمدی به وجود خواهد آورد و امور اجرایی کشور قفل خواهد شد.

یکی از آفت‌های بزرگی که در جمهوری اسلامی وجود دارد تمامیت‌طلبی در همه جریان‌های سیاسی اعم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است. اصولگرایان در زمان احمدی‌نژاد یک کاسه شدند تمام مملکت را در دستشان گرفتند، به کجا رسیدند؟ یا در مقطعی اصلاح‌طلبان با سرمداری آقای خاتمی مجلس ششم را به وجود آوردند که مولود دولت اصلاحات بود؛ اما جالب است بدانید ایشان گفتند مجلس پنجم که مخالف من بود همراهی بهتری داشت تا مجلس ششم.

شاید نمایندگان در مجلس ششم درصدد این بودند تا ثابت کنند هویت مستقلی از دولت دارند و به هر طریقی نمی‌خواهند فرمانبردار باشند، چیزی که در دوره‌های بعدی کمتر مشاهده کردیم و امروز در مجلس دهم به اوج خودش رسیده است؟

هیچ‌گاه نگاه نمایندگان مجلس فرمانبرداری نبوده است. پارلمان قرار نیست یَله و رها باشد. بله، بعضی از مواقع ممکن است از سوی مقام معظم رهبری دستور صلاحدیدی بیاید قضیه فرق می‌کند. در مجلس ششم این اتفاق افتاد، ایشان نظرشان را در مورد موضعی بیان کردند اما به جز این موارد خاص که از سوی رهبری تبیین می‌شود، مجلس هویت مستقل دارد.

نمونه دیگر در مجلس پنجم اتفاق افتاد، ما تصمیم گرفته بودیم به یکی از بودجه‌هایی که از سوی دولت آقای خاتمی می‌آید رأی ندهیم، سفت و سخت هم پای حرف خودمان ایستاده بودیم، شدت کار به جای رسید که آقای ناطق در جلسه حاضر نشد و آقای روحانی که نایب رئیس بود ریاست جلسه غیرعلنی را بر عهده گرفت، او بسیار محتاطانه صحبت می‌کرد.

یادم هست خبر به دفتر رهبری رسیده بود، آقای حجازی زنگ زد که بودجه را ردش نکنید! روحانی با یک احتیاط خاصی تماس را مطرح کرد و گفت از سوی دفتر حضرت آقا چنین پیامی داده شده، اما مجلس پنجم که بسیار با مواضع رهبری همسو بود، ان قلت آورد و آخر سر هم نمایندگان گفتند چون صلاحدید مقام معظم رهبری است، می‌پذیریم.

موضوع این است که دیگر نهادها بر سر مجلس نزنند، شورای نگهبان نباید نامزدها را با تهدید رد صلاحیت مواجه کند، اصلاً نیاز نیست چیزهایی را به عنوان تهدید مطرح کند. اگر کسی با نظام مشکل دارد بیخود می‌کند نماینده مجلس شود. ارگان‌های چهارگانه اگر سند و مدرکی دارند منتشر کنند و دلیل رد صلاحیت بیان شود اما تهدید کردن و این‌گونه اقدامات درست نیست.

به طور مثال مجمع تشخیص امروز در کار قانون‌گذاری هم وارد می‌شود، چرا شاهد هستیم نهادهای موازی با مجلس در برخی تصمیم‌گیری‌ها وارد می‌شوند؟

مجمع تشخیص مصلحت چه صیغه‌ای است؟ جایگاهش در قانون اساسی مشخص است؛ بروند هرچقدر می‌خواهند به حضرت آقا مشورت دهند اما در امر قانون‌گذاری دخالت نکنند. گاهی بین مجلس و شورای نگهبان یک امری لباس وحدت نمی‌پوشد، برای این کار مشورت داده می‌شود اما اینکه بیایند ذره‌بین بردارند و بگویند من می‌خواهم نظارت کنم این حق را ندارند، این کار تجاور و تعدی به قانون اساسی است.

ت بیرونی و خارجی باشد، تصمیم گرفت یک وزیر را استیضاح کند، دولت باید به آقای حجتی می‌گفت شما که چندین و چند سال است که وزیر هستی با استعفاء از دولت خداحافظی نکن، بگذارید استیضاح صورت گیرد اگر رای نیاورد که وزیر هستید اگر رأی آورد جوش و خروش مجلس گرفته می‌شود و وزرای دیگر استیضاح نمی‌شوند و کار به جایی نمی‌رسد که هیات دولت بیاید رأی اعتماد بگیرد. باور کنید این محاسبات ساده است، اما امروز وزیر می‌گوید استعفاء هیات دولت هم می‌گوید فی امان الله .

نادیده گرفتن نظر نمایندگان در بحث افزایش قیمت بنزین به حواشی اتفاق افتاده دامن زد، عده‌ای از نمایندگان مطرح کردند در جریان بودند که قرار است قیمت بنزین افزایش پیدا کند، عده‌ای دیگر می‌گفتند که در جریان نبودند و روز جمعه متوجه ماجرا شدند، آیا به واقع برخی از نمایندگان از مسئله افزایش قیمت بنزین بی اطلاع بودند و برخی دیگر مطلع؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج