اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۴۹۱۸۰
۳۶ نظر
۵۰۱۵
۳۶ نظر
۵۰۱۵
پ

مقصران سقوط ۷۳۷ چگونه محاکمه می‌شوند؟

هواپیمای اوکراینی صبح روز چهارشنبه ۶ دقیقه پس‌ از بلند شدن از باند فرودگاه امام سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین و خدمه پروازی آن جان باختند. پس‌ از این حادثه ابهام و شبهات زیادی در خصوص علت حادثه مطرح شد تا اینکه صبح روز گذشته بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح به همه ابهامات پایان داد و خطای انسانی عامل سقوط هواپیمای بوئینگ اعلام شد.

رکنا: هواپیمای اوکراینی صبح روز چهارشنبه ۶ دقیقه پس‌ از بلند شدن از باند فرودگاه امام سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین و خدمه پروازی آن جان باختند. پس‌ از این حادثه ابهام و شبهات زیادی در خصوص علت حادثه مطرح شد تا اینکه صبح روز گذشته بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح به همه ابهامات پایان داد و خطای انسانی عامل سقوط هواپیمای بوئینگ اعلام شد.

رسیدگی به مباحث حقوقی از جمله میزان دریافت دیه، حقوق خانواده‌های جانباختگان، چگونگی برخورد با مسببان و همین‌طور برخورد حقوقی در حوزه بین‌المللی با چنین حوادثی از جمله موضوعاتی است که در اغلب مواقع با ابهام‌هایی روبه‌رواست. ابهام‌هایی که در بسیاری از مواقع در کنوانسیون‌های هوایی به آن پرداخته شده و قابل بررسی است. چراکه کشور ما هم سال‌هاست این کنوانسیون‌ها را پذیرفته و به آن عمل کرده است.

مقصران سقوط ۷۳۷ چگونه محاکمه می‌شوند؟

نعمت احمدی حقوقدان درباره رسیدگی به این پرونده می‌گوید: از لحاظ قوانین حقوقی مسببان این حادثه عمل تسبیب در قتل را مرتکب شده‌اند. حادثه‌ای که می‌شد با اندکی درایت جلوی آن گرفت. با این حال باید به اتهام افرادی که مسبب این حادثه بوده‌اند و همین‌طور افرادی که پس‌از این عمل غیرعمد پنهان‌کاری کرده‌اند با حضور در دادگاه صالحه رسیدگی شود.

این وکیل دادگستری در ادامه تصریح می‌کند: این اتفاق به سبب وضعیت خاص نظامی صورت گرفته اما می‌شد مسئولانی که در حوزه پروازهای مسافری فعالیت می‌کنند به‌خلبان این پرواز یا سایر پروازها اعلام می‌کردند که در چنین شرایطی اقدام به پرواز نکنند.

احمدی در پاسخ به این سؤال که به‌لحاظ حقوقی آیا به این حادثه باید در قالب مقررات داخلی رسیدگی شود یا قوانین بین‌المللی، خاطرنشان می‌کند: مقررات زمینی با قوانین هوایی متفاوت است. در مورد سوانح و حوادث هوایی هیچگاه بر اساس قوانین داخلی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و باید مطابق قراردادهای بین‌المللی و قوانین حوادث هوایی از سوی ایکائو مورد ارزیابی قرار گیرد.

این حقوقدان در جواب این پرسش که آیا خانواده‌های قربانیان این حادثه که شهروند ایران هستند هم باید بر اساس همان قوانین بین‌المللی دادخواهی کنند، می‌گوید: به‌طور قطع در این مبحث تابعیت افراد فرقی نمی‌کند و همه باید تابع قوانین بین‌المللی باشند. مثلاً در همان حادثه‌ای که ناو امریکایی، هواپیمای مسافربری ما را مورد حمله موشکی قرار داد امریکا بر اساس قوانین و میزان دیه اسلامی به خانواده مسافران خسارت پرداخت نکرد و بر اساس قوانین بین‌المللی و سازمان ایکائو خسارت مسافران را به‌صورت دلاری به خانواده هایشان پرداخت کرد.

وی درباره شناسایی و مجازات قانونی مقصران احتمالی می‌گوید: چون عامل سقوط هواپیمای اوکراینی نیروی نظامی بوده در صورت تشخیص خطای انسانی عامل یا عاملان آن باید در دادسرای نظامی محاکمه شود. ضمن اینکه در این پرونده اگر عاملی هم به عمد پنهان کاری کرده باید محاکمه شود. چراکه پنهان‌کاری بر اساس خطای انسانی ضربه شدیدی به اعتماد عمومی جامعه داخلی و بین‌المللی زده است.

جان‌باختن مسافران سانحه هوایی قتل غیر عمد است

عیسی امینی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه حادثه جان‌باختن مسافران پرواز اوکراین در قالب قتل غیرعمد است می‌گوید: به‌طور قطع رسیدگی به این مسأله از جنبه عمومی جرم رسیدگی خواهد شد اما از حیث جنبه خصوصی هم خانواده‌های جانباختگان می‌توانند در صورت نیاز به کانون وکلای دادگستری مرکز مراجعه کنند و ما با کمال میل آنها را همراهی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در مواجهه با سقوط هواپیماها بخصوص هواپیمای اوکراینی می‌توانیم از کنوانسیون‌های ورشو یا مونترال استفاده کنیم، می‌گوید: اگر عامل سقوط هواپیما از درون خود هواپیما یا عوامل انسانی داخل آن مثل کاپیتان بود می‌توانستیم به این کنوانسیون‌ها و دستورالعمل‌های آن اکتفا کنیم اما در حال حاضر علت سقوط این هواپیما یک خطای انسانی در خارج از هواپیما بوده که در این صورت 2 راه قانونی وجود دارد. اول اینکه کشورها در صورت بروز چنین حوادثی تلاش می‌کنند تا با تعامل به توافق برسند و مسأله حل و فصل شود. دومین راه هم منوط به نرسیدن توافق بین کشورهای مرتبط با این حادثه است که در دادگاه‌های بین‌المللی مثل لاهه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

امینی در مورد این مسأله که آیا در نحوه محاسبه و پرداخت خسارت ما قانون مشخصی داریم یا خیر تصریح می‌کند: تا آنجایی که من می‌دانم هیچ کنوانسیون داخلی نداریم و نحوه خسارت جانباختگان بر اساس قوانین بین‌المللی مورد ارزیابی و پرداخت قرار می‌گیرد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: به هرحال وقتی چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد بهترین کار صراحت و شفافیت است و پس از آن هم دلجویی از خانواده‌های جانباختگان و در ادامه هم جبران خسارات مادی و معنوی قربانیان. البته باید در بحث برخورد با عاملان این حادثه هم قاطع عمل کرد و در دادرسی کیفری تحت تعقیب قرار گیرند. یادمان باشد پنهان‌کاری می‌تواند شائبه دیگری را در سطح جامعه بین‌المللی رقم بزند که علاوه بر تأثیرگذاری حقوقی می‌تواند شبهاتی مثل عمد بودن را پررنگ کند.

اگر حادثه در موقعیت حساس نظامی رخ داده باشد قابل رسیدگی کیفری نیست

علی نجفی توانا، حقوقدان و استاد دانشگاه درباره تعیین و پرداخت خسارت به خانواده جانباختگان می‌گوید: در همه سوانح هوایی دو موضوع وجود دارد: یا یک حادثه مربوط به خطا و اشکال در سیستم شرکت هواپیمایی است که کمیسیون بررسی سوانح هوایی همه مسئولیت ناشی از مسائل جانی و مالی افراد را متقبل می‌شود یا اینکه حادثه ناشی از عوامل خارجی است که در این صورت دو مسأله وجود دارد. نخست حوادث مربوط به خرابکاری و اقدامات تروریستی و عمدی است و دوم هم خطاهای غیرعمدی ناشی از خطاهای انسانی که در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی مورد دوم صدق می‌کند که در این حالت با توجه به قراردادهای هوایی شرکت‌های بیمه خسارات جانباختگان را پرداخت می‌کنند و پس از آن هم وجوه پرداختی را از مسبب یا مسببان آن مطالبه خواهند کرد.

نجفی توانا در پاسخ به این سؤال که به لحاظ حقوقی خانواده‌ها امکان پیگیری قضایی دارند یا خیر خاطرنشان می‌کند: اگر ثابت شود که خطای انسانی بر اثر سهل‌انگاری مرتکب چنین کاری شده خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به مراجع ذیصلاح قضایی اقدام به شکایت از مسبب یا مسببان امر کنند اما در مورد هواپیمای اوکراینی که به نظر می‌رسد به خاطر شرایط خاص که اپراتور یا شلیک‌کننده احساس کرده شیء خارجی موشک کروز بوده و این مسأله اثبات شود دیگر پیگیری کیفری معنایی ندارد اما بر اساس قانون 616 مجازات اسلامی دیه حق شرعی خانواده جانباختگان است که باید پرداخت شود.

این حقوقدان خاطرنشان می‌کند: مطالبه جانی بر اساس کنوانسیون‌های ورشو، مونترال و پروتکل‌های 3 گانه آن به‌صورت دلار باید پرداخت شود که در شرایط حاضر بالاتر از نرخ دیه افراد است. منتها در مراجع قضایی ما به خاطر نوسان قیمت دلار با نوعی دوگانگی روبه‌رو هستیم که در اغلب مواقع ترجیح داده می‌شود که دیه بر اساس پول رایج کشور پرداخت شود.وی درباره خسارت به خود هواپیما و شرکت بویینگ هم می‌گوید: معمولاً شرکت‌های بیمه بعد از بروز چنین حوادثی هزینه هواپیما را به شرکت هواپیمایی پرداخت می‌کنند و پس از آن خود شرکت بیمه خسارت پرداختی را از مسببان سقوط مطالبه می‌کند.

در مورد ضررهایی که به موجب آن اعتبار یک شرکت هم مخدوش می‌شود که در اصطلاح حقوقی به آن خسارات معنوی می‌گوییم در صورت اثبات، قابل مطالبه است.عضو سابق ایکائو در پایان خاطرنشان می‌کند: تصدی حمل و نقل هوایی غیرنظامی تابع کنوانسیون شیکاگو 1944 و کنوانسیون‌ها و پروتکل‌هایی است که در اغلب مواقع کشور ما به این کنوانسیون‌ها پیوسته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لطفا ماست مالیش نکنید. انتقام از مسببین. از بالا تا پایین

      پاسخ ها

      • بینام

        همشون شغلشون ارتقا پیدا میکنه مگه اینجا ژاپنه دنبال مقصر بگردن

    • بدون نام

      مثل همیشه با یه جابجایی کوچیک و در نهایت ترفیع درجه!

    • بدون نام

      میشد بدتر از این هم اتفاق بیوفته . چون دولت باید همه پرواز ها رو کنسل میکرد .

    • بدون نام

      پول خسارت هواپیما باید از حقوق شخصی مسولانش پرداخت شود.

    • بدون نام

      یعنی اعدام میشند ؟

    • بدون نام

      یه سرباز صفر پیدا می کنند محکومش می کنند بعد در صدا و سیما اعترافاتش پخش می شود و از تریبونهای خاص تبلیغات شدید راه می اندازند و تمام

    • بدون نام

      والله همینجوریش کشورای درست درمون دنیا با ایران ارتباطی نداشتن چه برسه الان که اگه بخوان بیان ایران باید هرآن منتظر یه موشکی چیزی باشن.چون کشور ما چهل کلا درحالت جنگی قرار داره

    • میلاد م

      محاکمه نمیشوند هیچ پست بهتری هم بهشون میدهند

    • بدون نام

      اصلا مگر قرار محاکمه شوند البته که نه

    • بدون نام

      با تقدیر و تشکر محاکمه میشوند

    • بدون نام

      مقصراصلی دولت وسازمان هواپیمایی

    • بدون نام

      مقصراصلی دولت وسازمان هواپیمایی

    • بدون نام

      میرن با یه شناسنامه دیگه با پست بالاتر مشغول کار میشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به تو چي ميرسه

      • بدون نام

        به خودت که این سوالو کردی چی میرسه

    • اکبری

      باید لحاظ نمود این یک اتفاق غیر عمد بوده و باید راهکار برای جلوگیری از تکرار اون باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درصورتی غیرعمد بود که اعلام میشد

      • بدون نام

        مطمئنی از غیر عمد ؟؟

      • بدون نام

        میشه بگی اگه غیر عمد بوده چرا چمدونها رو بارگیری نکرده بودن.

    • بدون نام

      محاکمه نمیشن چون عدالتی وجود نداره

    • بدون نام

      دادن مقام بهتر و پر حقوق تر و اعدام چنتا سرباز خرفت بیچاره

    • ایلیا

      با سلام ضمن تسلیت به همه خانواده های معزا اگه قراره عاملان این سانحه محاکمه بشن پس مقصر ان تصادف قطار تهران_ مشهد که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از هم وطن های مان شدن چرامحاکمه نشدن حتی یه عذر خواهی هم از مردم نکردن یا مقصران کشتن مردم تو اغتشاشات اخیر چرا محاکمه نشدن یا عذر خواهی نکردن خوبه که نیرو های سپاه پاسداران از همه جلو دوربین ها عذر خواهی کردن اگه بحث محاکمس باید وزیر راه که مقصر اصلی تصادف قطار تهران_مشهد بود یا دولت که مقصر اصلی کشته شدن مردم در اغتشاشات بودن باید محاکمه بشن

    • بدون نام

      خودتی می خوای بین المللی کنی رک و راست بگو!!!!
      چرا حرف تو دهنت می چرخونی

      پاسخ ها

      • امید

        متاسف ام برای بروز همچین اتفاقی که ناشی ازعدم مدیریت ومسئولیت انجام گرفته.وتاسفباراینکه هم وطن ما ‌بجان همدیگه افتاده اند واآگاهی از اظهار نظرندارند..

    • بدون نام

      وطن فروشی ممنوع

      پاسخ ها

      • بت. شکن

        به ملت ایران خ وشی نیامده!

      • یکی مثل بقیه

        فروش جون صدوهفتاد نفر چی؟

      • بدون نام

        دقیقاً انگار نه انگار که ایرانی و مسلمان بود!

    • بدون نام

      محاکمه؟یه بدبخت رو گیر میارن خودشون که محاکمه نمیشن

    • مهدی

      بقول ایرج میرزا؛
      هر وعده که دادند بما باد هوا بود،
      هر نکته که گفتند غلط بود و ریا بود

      خداوند انشاءالله به خانواده‌های عزیزانی که در این حادثهٔ حاصل از اشتباه عمد یا غیر عمد یک عده عزیزان خود را از دست داده‌اند صبر عنایت کند، ولی هیچوقت گناه کتمان و پنهان سازی این فاجعه قابل توجیه نیست و نخواهد بود، مسئولین هر دلیل و توجیهی هم بر فرض داشته باشند، چه درست و چه غلط، میبایستی روز حادثه که کشور در حال جنگ بود و آسمان پر از هر گونه خطری بود، حداقل کار دستور توقف کلیهٔ پروازها به غیر از نظامی صادر میشد، درست مانند دستور حکومت نظامی در شهری اگر دولت تشخیص دهد الزامی است، اگر این حکوت نظامی و ممنوعیت در پروازهای بغیر از نظامی صادر شده بود هیچگاه چنین فاجعه‌ای رخ نمیداد، خداوند از گناهان کسانیکه بنحوی در انجام وظایف خود کوتاهی کردند خود بگذرد یا پاسخ دهد انشاالله.

    • بدون نام

      این که خطا بوده
      خودشون اقرار کردن
      زمان همه چی رو ثابت میکنه.

      همین که آمریکا انگلیس روباه صفت صداشون درومده نشانه نیست؟
      سیاست اونا با ما چکار کرد؟؟
      حالا توییت زده پشت مردمه
      آقا شما برو تحریمارو از سر این مردم بردار
      که همه رو گذاشتی تحت فشار!
      دوست خاله خرسه نمیخوایم

    • سپهر

      دادش مسببین ککشون هم نمیگزد.دیه و جریمه وخسارت هواپیما چه با ریال چه با دلار از بیت المال پرداخت میشه و حضرات هم با گرفتن ترفیع درجه به خدمت صادقانه خود در مسندهای بالاتر مشغول خدمت رسانی به مردم مظلوم میشوند.

    • بدون نام

      اصلاً محاکمه نمیشن, بلکه حمایت هم میشن

    • بدون نام

      ۱۴‌:۳۴اکبری عزیز منطقی ترین صحبت در هر مواقع رو فرمودندسالم وپایدار باشی ای عزیز

    • ایران

      این ماجرا که ابعاد پیچیده ای داره، فکر کنم کار روی این تیتر یه خورده زود بود. نبود آیا؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج