۹۵۲۵۹۱
۷۴ نظر
۵۰۲۰
۷۴ نظر
۵۰۲۰
پ

روایت دختری که در ۱۲ سالگی بیوه شد

ازدواج دختر در سنین کودکی نه تنها از هزینه‌های خانوار کم می‌کند، بلکه سود و منفعت مادی و اقتصادی نیز برای خانواده فراهم می‌کند.

ایلنا: سعیده بیوه ۱۲ ساله‌ای است که در یکی از روستاهای تربت حیدریه در خراسان رضوی زندگی می‌کند. به گفته سعیده در این روستا اگر دختری تحصیل در مقطع ابتدایی را تمام کند و مجرد بماند، خیلی زود به او انگ ترشیدگی می‌‌خورد و عیب و ایرادی هم برایش تراشیده می شود. سعیده کودک همسری است که در ۱۰ سالگی ازدواج کرد و یکسال و نیم بعد، از همسر ۴۲ ساله‌اش جدا شد...

سال‌های سال است که فعالان حقوق کودک برای افزایش سن قانونی ازدواج در ایران تلاش می‌کنند اما تا کنون کمتر به موفقیتی در این زمینه دست پیدا کردند. سال گذشته نمایندگان مجلس لایحه افزایش سن قانونی ازدواج را رد کرد.

بر اساس این لایحه ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال به‌ طور کلی ممنوع می‌شد و دختران بین ۱۳ تا ۱۶ ساله با قیودی مانند اجازه ولی اجازه ازدواج پیدا می‌کردند. سن ازدواج پسران هم در این لایحه ۱۸ سال در نظر گرفته شده بود اما این لایحه هنوز به نتیجه نرسیده و مخالفان بسیاری دارد. مخالفانی که افزایش سن ازدواج در سال‌های اخیر را یکی از دلایل مخالفت خود می‌دانند.

در سال‌های اخیر اگر چه مخالفت‌ها با ازدواج کودکان بیشتر شده اما این پدیده ‌هنوز نه تنها در برخی از شهرها و روستاهای کم جمعیت کشور که در بسیاری از شهرهای بزرگ نیز رواج دارد. سعیده بیوه ۱۲ ساله اهل خراسان رضوی یکی از آنها است.

شب ازدواج چند بار از حال رفتم

سعیده ماجرای ازدواجش را این‌گونه تعریف می‌کند: شوهرم اهل یکی از روستاها‌ی نزدیک محل زندگی ما بود که بعد از فوت همسرش خواهرانش مرا برای او انتخاب کردند. چون وضعیت مالی ما خوب نبود، قرار شد بدون جهیزیه به خانه همسرم بروم وام ازدواجم نیز مال پدرم شد و بعد یک هفته در سن ۱۰ سالگی به اجبار پای سفره عقد نشستم.

سعیده ادامه می‌دهد: شب عروسی توان پاسخگویی به شوهر ۴۲ ساله‌ام را نداشتم و چند بار از حال رفتم و این تازه شروع ماجرا بود چرا که این ناتوانی بارها تکرار شد. شوهرم گفت یا بمانم و تحمل کنم و یا از زندگی او بروم، چون در خانه پدری هم جایی نداشتم به ناچار به زندگی در کنار مردی که زنان دیگری را به بهانه ناتوانی‌ام به خانه می‌آورد ادامه دادم اما پس از یک سال و نیم طاقت هرزگی‌هایش را نداشتم.

او در ادامه از دورهمی هر چند وقت یکبار با دوستان دوران مدرسه‌اش می‌گوید و اضافه می‌کند: شرایط آنها بهتر از من نبود با این تفاوت که آنها مرا به رابطه‌هایی خارج از چارچوب خانواده ترغیب می‌کردند که هرگز هم موفق نشدند، من تصمیم‌ام را گرفته بودم؛ طلاق. اگرچه وضعیت‌‌ام بهتر از زمان قبل نیست و مدام پیشنهادهای بد و بدتر دارم اما از آرامش برخوردارم.

یک تعریف ساده

کودک همسری در تعریفی عامیانه و ساده، به معنی ازدواج دختری ۹ ساله با مردی با سن و سالی بسیار بزرگتر از کودک است، گرچه ازدواج پسر ۱۵ ساله با زن میانسال نیز کودک همسری محسوب می‌شود، اما شایع‌ترین موارد، ازدواج دختران کم سن با مردانی است که به صورت غیر متعارف از آنها بزرگ‌ترند.

در کنوانسیون‌ جهانی حقوق‌ کودک، هر فردی که دارای سنی کمتر از ۱۸ سال باشد، کودک محسوب می شود، ایران نیز در سال ۱۳۷۲ به این کنوانسیون ملحق شد. در مورد ازدواج کودکان طبق ماده ۱۴۰۱ قانون مدنی « عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی، به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح. »

اما با همه این تعاریف و بر اساس آمار یونیسف ، ۱۷ درصد ازدواج‌های ثبت‌شده در کشور در سال ۹۵ مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۸ سال بوده، این در حالی‌ است که این آمار تنها آمار ازدواج های ثبت شده در دوران کودکی است. زیرا بسیاری از این ازدواج ها ممکن است در جایی ثبت نشده باشد.

فقر اقتصادی؛ دلیل اصلی ازدواج کودکان

یک روان‌شناس و مشاوره خانواده در مشهد معتقد است دلیل کودک همسری را باید در فقر اقتصادی و فرهنگی جست و جو کرد. برای مثال مهم‌ترین عامل فقر اقتصادی خانواده‌ها است که آنها را مجبور به چنین کاری می‌کند. پدر، مادر و یا ولی کودک معمولا برای ازدواج دختران‌شان پولی بابت مهریه و شیربها از خانواده مرد مطالبه می‌کنند.

اصغر کیهان‌نیا می‌افزاید: ازدواج دختر در سنین کودکی نه تنها از هزینه‌های خانوار کم می‌کند، بلکه سود و منفعت مادی و اقتصادی نیز برای خانواده فراهم می‌کند. در زمینه علل اجتماعی و فرهنگی هم می‌توان به بحث سنت، عرف و رسم اشاره کرد. برای مثال در مناطقی که دختران از امنیت زیادی برخوردار نیستند تصور والدین بر این است که ازدواج می‌تواند سپر محافظتی آنان باشد.

وی تصریح می‌کند: علاوه بر سنت و عرف، کلیشه‌های جنسیتی نیز در این زمینه موثر هستند. نگاه‌های جنسیتی و فرمانبردانه به دختران سبب می‌شود مردانی در سنین بالا تمایل به ازدواج با دختران کم سن باشند که نتیجه این امر به وجود آمدن پاره‌ای از پیامدها و آسیب‌ها است.

آسیب‌پذیری در برابر انواع عفونت‌های زنانه

کیهان‌نیا توضیح می‌دهد: بسیاری از این کودک همسران به دلیل سن پایین و شرایط فیزیکی بدن‌شان مستعد ابتلاء به بیماری‌های مقاربتی هستند. دهانه رحم دختران در این سن، سلول‌های حفاظت‌ کننده ندارد و به راحتی آسیب می‌بیند. طبق آمار، احتمال آلودگی به انواع ویروس‌های خطرناک از جمله هپاتیت و ویروس ایدز در زنان بیشتر از مردان است. همچنین بیشترین آمار ابتلاء دختران در سن ۱۵ تا ۲۴ است در حالی‌که بیشترین آمار پسران آلوده ۱۰ سال بعد از این سنین است. بنابراین، کودک همسران بیشتر در معرض انواع بیماری‌های مقاربتی و خطرناک هستند.

قصه پر غصه کودک همسری؛ روایت دختری که در 12 سالگی بیوه شد

وی اضافه می‌کند: عوارضی مانند فشار خون بارداری، عفونت خون در بارداری و خونریزی در زنان جوان کمتر از ۱۵ سال، بیشتر از زنانی است که در بیست سالگی ازدواج کرده‌اند و این عوارض بیشتر آنها را در خطر مرگ قرار می‌دهد. به طور کل مادران باردار زیر بیست سال، بیشتر از زنان بالغ با خطر مرگ و میر مواجه هستند.

این مشاور خانواده ابراز می‌کند: مطالعات نشان داده‌اند که خطر به دنیا آوردن نوزادان با وزن کم و نارس و مرگ و میر نوزادان در زنان زیر ۱۸ سال، بیشتر است. حتی اگر نوزادان در سال اول زنده بمانند، میزان مرگ و میر کودکان (زیر ۵ سال) مادران جوان بالاتر است. به طور کلی، مادران جوان به دلیل عدم بلوغ عاطفی و جسمی، تغذیه نامناسب، عدم دسترسی به خدمات باروری و اجتماعی و همچنین خطر ابتلاء به بیماری‌های عفونی، بیشتر در معرض خطر مرگ و میر نوزادان خود هستند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، مادران جوان مهارت تصمیم‌گیری و زندگی را به اندازه کافی ندارند. زنان جوان نمی‌توانند درباره مسائل مربوط به مراقبت‌های بهداشتی خود تصمیم بگیرند و این همسر و خانواده همسران‌شان است که در تصمیم‌گیری‌های آنها دخالت می‌کنند.

فرار از خانه و خودکشی، تاثیر مخرب ازدواج کودک

کیهان‌نیا می‌گوید: آثار سوء روانی و عاطفی یکی از تأثیرات مخرب ازدواج کودک است. در واقع با چنین ازدواجی، کودک به نوعی از دوران کودکی خود فاصله گرفته و ارتباطش با خانواده و دوستانش قطع شده و از دیگر سو مسئولیت زندگی نیز مزید بر علت می شود و فعالیتش محدود به امور خانه و بچه‌داری خواهد شد. این امر منجر به پیدایش افسردگی و اضطراب در وی می‌شود. همچنین کودکان به دلیل عدم تحمل شرایط نابرابر و ناتوانی در قدرت حل مشکلات، معمولاً فرار از خانه، خودکشی و یا کشتن همسر را انتخاب می کنند که بیشتر چنین اعمالی در زنانی مشهود است که با فقر مالی و مهارت گفت و گو رو به رو هستند.

وی مطرح می‌کند: عموما در این نوع ازدواج‌ها طرفین به دلیل تفاوت سنی آشکار نمی توانند با یکدیگر گفت و گو کرده و زندگی خود را با تفاهم پیش ببرند و رابطه زن و شوهری شبیه رابطه پدر و فرزندی می‌شود.

از سوی دیگر دخترانی که زودتر از سن قانونی ازدواج می‌کنند، بیشتر در معرض خشونت خانگی، سوء استفاده و روابط جنسی اجباری هستند، زیرا سن پایین، ندیدن آموزش زناشویی، نداشتن مشارکت و تصمیم‌گیری در امور خانه، باعث می شود تا اعتماد به نفس آنان به شدت پایین آمده به طوری که در بزرگسالی نتوانند مانند دیگر همسالان خود از سلامت جسم و روح خود به خوبی محافظت کنند، این اتفاق به ویژه در اولین رابطه جنسی پس از ازدواج، بیشتر نمایان می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آریایی های متمدن.خخخخخخخخخخخخخخخ
      فرهنگمون از آدمخوار های آفریقا هم کمتره.فقط ادعا داریم.

      پاسخ ها

      • سعید

        عزیز برو مطالعه کن و بعد نظر بده این فرهنگ آریایی نیست. لعنت بر فقر

      • من

        آریایی کجا بود بابا.
        یه کم مطالعه کن.
        ما آریایی نیستیم.
        منتخب جهان ژنتیکیم.

      • ایرانی

        تو سعی ڪن اینجور نباشی
        فرهنگ رو از خانواده خودت شروع ڪن
        وبه جماعت آریائی توهین نڪن
        ڪمبود خودت رو به آریائی نچسبان

      • بدون نام

        ازدواج درسن کم سفارش اسلام است

      • ن

        دیوانه

      • بدون نام

        قانون شریعت اجرا میشه نه فرهنگ آریایی

      • بدون نام

        داستان این دختر هیچ ربطی به شرع و قانون نداشت.اشتباه یک خانواده بود. همین

    • سردار دلها

      مسئولین به پا خیزید فکر کنید اینها فرزندان خودتان هستند

      پاسخ ها

      • مریم

        آخه کدام مسئول تا به حال به پا خواسته درد مردم دوا کرده ما که برای مسئولین مهم نیستیم بچه های اونا بهترین امکانت داره حکایت همان هست سیر از گرسنه خبر نداره سواره از پیاده ...

    • بدون نام

      ما که توانایی شو داشتیمم شوهرمون خیانت کرد با انگ اینکه بعد دوران زایمان بخاطر رسیدگی بچه نمیتونستم مثل قبل باشم چون هم کار خونه و هم کار بیرون و هم بچه داری میکردم .نمیدونم با خودشون چی فکر میکنن بنظرشون زن از آهن ساخته شده. مردا همه همین یک مشت ادم پست فطرت که زنا رو یا برای بهره برداری جنسی میخوان یا مالی و با وجود تمام فداکاری ها باز هم خیانت میکنن جلو چشمت و حقشونم میدونن.

      پاسخ ها

      • عباس بابایی

        من بعنوان یک مرد تمام حرفهای شما رو تایید میکنم.
        متاسفانه مردههای ایرانی به چیزی پایبند نیستند و راحت به خانواده خیانت میکنند.
        من در جامعه زیاد این مسائل رو میبینم.
        مردها راحت به همسرشون ظلم میکنند .
        دخترهای ایرانی از هر نظر در دنیا نمونه هستند اما متاسفانه از حقوق انسانی محرومند .
        در جامعه ایران به زن خیلی ظلم میشه.
        کاش روزی بیاد که خانمها بیشتر به حقوق حقه خودشون بها بدن و از حق قانونی و شرعی خودشون در برابر مردهای بوالهوس دفاع کنند.

      • بدون نام

        من ازمردبودنم خجالت کشیدم...حق باشماست...سرما به اصلاح مردپایینه...هرچی بگین حق داری؟؟وامصیبتا...شرف ..مردانگی..ناموس.همه چیزمونوازدست دادیم..

      • بدون نام

        تازه با پررویی چهار همسری رو هم تبلیغ میکنن...مملکت مرد سالار

      • بدون نام

        کاربر محترم16.10 با نظرت کاملا موافقم

      • امیر

        از این گارد گرفتنت معلومه چجور شوهرداری کردی

      • بدون نام

        با این طرز تفکر همون شوهر هم از سرت زیاده

      • بدون نام

        متاسفانه تو مملکتی زندگی می‌کنیم که حتی جنس زن مرد را محق میدونه و برای خودش اندک حقی قائل قوانین هم که پشت مردهاست

      • رشید

        به شما هم حق میدم ولی تمام مردها که اینجوری نیستند

      • رضایااا

        بهش بیشتر برس تا خیانت نکنه خااانوم

      • بدون نام

        خاک تو سر اون شوهر بی لیاقتت کنن. جدا شو بچه رو هم بده به خودش دوست دختراش بزرگ‌ کنن.

      • بدون نام

        الهی امین

      • بدون نام

        واقعیت جامعه است چرا بهتون برخورد . البته مردا قدیم بحثشون با پسرا و مردای امروز فرق میکنه اونا متعهد نسبت به زن و زندگی بودن . برای زن و بچه شون مایه میذاشتن. اما الان ... تنها چیزی که براشون مهم هوسبازی و ...

      • بدون نام

        خانم محترم اگر همسر خوب بودی امکان نداشت که اینگونه مرداها خطاب کنید پس به عمل خودت فکر کن و بییبن که کجا به ناکحا آباد رفته ای؟ توخین به همه درست نیست

      • بدون نام

        مرد ایرانی برای خیانت کردن به هر چیزی متوسل میشه برای بهانه. من که هرگز ازدواج نخواهم کرد چون شرایط جامعه واقعا مشمئز کننده ست

    • بدون نام

      وقتی عقد نمیکنن به صورت رسمی چطور وام رو باباش گرفته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعضی وقتا این داستانها ساختگی هم هست

      • بدون نام

        اون دور وبر پره مهاجره

      • بدون نام

        این داستان ساختگی بود

    • بدون نام

      واقعا خجالت اوره مسئولین دختران خودشونو تا درس و دانشگاه و........شوهر نمیدن برای مردم فقیر نسخه میپیچن این مرده چقدر کثیف بوده که صبر نمیکرده ......بیشتر امادگی پیدا کنه ومیرفته زنان هرزه میاورده !!! تف به مردانگی.... .جلو زن بچه سالت برای .......زن میاوردی

    • بدون نام

      من مخالف خشونت هستم ولی با خوندن این خبر میگم که باید اینجور افراد را با بدترین نوع خشونت فراتر از تصور مجازات کرد . با حذف این آشغالها جمعیت هم متعادل میشه

      پاسخ ها

      • dami

        باید کسانی را که میتوانند قوانینی برای جلوگیری از کودک همسری وضع کنن ویا اینکنه از این امر جلو گیری نمیکنن اول مجازات کرد..واقعا شریک جرم هستند..

    • بدون نام

      فقط ادعای تمدن و مسلمونی داریم وگرنه از کافر هم کافرتریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب اینا هم طبق قانون اسلام دخترشون رو تو اون سن شوهر دادن دیگه. الان تو اعتراضت به کیه؟؟

    • بدون نام

      عامل اکثر مشکلات فقر فقر فقر فقر فقر و فقر فرهنگی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله اگه فقرنبودپدرش نگه میداشت نونش میدادبعضی ازخانوادهاهدفشان نون خوراضافی حساب میکنن دخترانشان وگرنه درهمان شهرهستندخانوادهایی که دخترانشان مشغول تحصیل و شاغل هستن

    • بدون نام

      خدایا این اخر دنیا نیست؟

    • رامین سعیدی سامانی ۵۶ سال از تهران

      مکه دختران، ماست وشیر هستند. که ترشیده باشند.عقایده قدیمی رو بریزید. دور الانه قرنه ۲۰۲۰ میلادی ،هستیم.در این دوران زندگی میکنیم. باید ،دختران هماننده پسران تحصیل کنند.و الا اصلان وقتی دنیا آمدن بکشیدشان بهتر نیست،؟تحصیلات بهتر زندگی بهتر هر کی هر چی میکه برای خودش میکه عقیده اش برای خودش محترمه من قبول ندارم. علما اشتباه میکنند. میخوان دختران در عقب ماندگی باشند.

    • م م

      یه بچه ۱۲ ۱۳ ساله چطوری میتونه اینجوری صحبت کنه
      خبره مشکوکه

    • بی طرف

      مسئولان محترم بشنوند و کلاهشان را
      بلاتر بگذارند ( حضرت علی ع می فرمایید
      فقر از هر دری که وارد شد از در مقابل
      ایمان خارج می شود)

    • مهر

      کاش در کتابهای درسی به بچه ها آموزش لازم برای بهتر زندگی کردن و گزارش این موارد رو یاد بدن

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      واقع متاسفا ام واسه کسانی که این کارو میکن.و همچنین واسع دفاتری که این کار ها انجام میدن

    • هاشمی

      اقا اینا را ننوبسید چاپ نکنید اعصاب ادم نمیکشه.پدر فقر بسوزه چرا بایدپدری از سرناچاری دختربچه شو شوهر بده.هرچندکارش اصلا درست نبوده پس چرا تو کتاب ها نوشتن پدر کوه رنج..پس چرا نوشتن بابا نان داد بی انکه بدانیم بابا برای نان تمام جوانیش را داد..چرا باید کشوری ک تمام منابع انرژی داره رو سرمایه خوابیده نفری باید ۴۵ تومن یارانه بگیرن.ک هیچ پدری شرمنده بچه ش نشه چرا و چراااا و چراااااااااااا...خواهش میکنم چاپ کنید خواهششش

    • بدون نام

      اون پدر بی وجدان نباید شوهرش میداده

    • بدون نام

      (کودک همسری) چه فرقی با آزادی رابطه جنسی که در اکثر نقاط دنیا رایجه داره؟

      پاسخ ها

      • یلدا

        کجای دنیا پدر و مادرا میزارن بچشون تو ده سالگی رابطه با مرد 42 ساله رو تجربه کنه؟
        مگر اینکه تجاوز باشه که داستانش فرق میکنه

    • بدون نام

      فقط مشکل فقر نیست اگه فردا یه نماینده بخواد یه طرح بیاره و جلوی این تجاوز رو بگیره نیم دیگه مسوالان کشور جلوشو میگیرن که این قانون شرع

    • بدون نام

      جامعه ای که در فقر دست و پا میزند ، آینده خود را به اماها و اگرها سپرده است .

    • من

      کسی که نمیتونه خرج بچه ش رو بده بیخود می‌کنه بچه دار میشه.
      چرا قانون اجرا نمیشه؟
      کدوم دفتر ثبت ازدواجی ازدواجشان رو ثبت کرده؟
      همه افراد دخیل در این ازدواج باید زندانی بشن.

    • طاهر

      دختره مجبور بوده،اون مردک احمق چی؟یه بیشرف واقعی.

    • بدون نام

      نمایندگان وحشی و بی مسیولیت .

    • از دیار کوروش

      لعنت به چنین مردان اشغالی..‌‌.اینها غده های عفونی هستن..

    • بدون نام

      این نه به فقر کار داره نه به جمهوری اسلامی من یک دختر دارم اگه زمین زیر رو بشه به کسی که دوست نداره شوهرش نمیدم البته بعد بیست سالگی چون تا اون سن که اصلا شوهرش نمیدم

    • بدون نام

      شرمندهم که تو این کشور به دنیا آمدم خدایا چقدر اشک بریزم خدایا....‌

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچی

    • م

      اوج خفت و بی فرهنگی دوران جاهلیت رو یاد اوری میکنه

    • بدون نام

      چشمام پر اشک و دلم شکست از این ننگ ازدواجها لعنت بر مسبب فقر مظلومیت کردن این طفل معصومها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من یه دختریم که با خوندن این مطلب ها حالم از جنس مخالف بهم میخوره ما هم بی تقصیر نیستیم

    • بدون نام

      لطفا کسی نیاد بگه..ازدواج توسن کم خوبه..نمیدونم مامان بزرگم ،عمم خالم مامانم اینجوری بودن مشکلی نداشتن..اگه سواد دارن خوب بخونن..حالیشون بشه...البته فکر نکنم رو بعضی ها جواب بده..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا..این زمان خیلی فرق میکندباقدیم

    • بدون نام

      اشک و آهش برسه به مسئولی که مسبب اینهمه غصه و درد تو زندگی این آدمها هستش که به خاطره وام ازدواج رضایت با فروش کودک ده ساله میده ، مملکت رو انداختن به این روز با اینهمه آدم ندارو مظلوم ،سنگ کشورهای اطرافم میزنند به سینه پر ازدرد ما ،چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است

    • بدون نام

      به بهانه بالا رفتن سن ازدواج جلو چنین جنایتی را نمی‌گیرند!!!!

    • بدون نام

      چطور میشه آدم بچش یه همچین کاری بکنه خدا باعث و بانیشو لعنت کنه مردشور این قوانین عصر حجرتون رو ببره

    • بدون نام

      همه این اتفاقات بد ودرد آور از بی فرهنگی ودرست تربیت شدن آدما در نسلهای متمادی ست،مشکل عمیق تر از این حرفاس،با فحش وبدو بیراه مشکل حل نمیشه

    • بدون نام

      اینها همه اش زیر سر مسولانی هست که این همه رفاه و آسایش برای مردم آوردن و باید روز قیامت جوابگو باشند، اخه این کودک ده ساله چه گناهی کرده که به این روز گرفتار شده،،

    • بدون نام

      واقعان آدم فکرش میکنه گریه اش میگیره. اگه ما چشمون بیشتر باز کنیم ده ها‌ سعیده اطراف خودمون میبینیم

    • سپهر

      در کشوری که افراد جامعه فاقد اخلاق و فرهنگ باشند میبایست حاکمان آن مملکت را ملامت کرد .سخنرانی یکی از بزرگان که کلیمش هنوز موجوده

    • بدون نام

      چرت پرت نگوتابیکاری فقرنحومی باش۱۰۰۰تاهم‌لایحه بنویسین بی فایدس

    • بدون نام

      شکر خدا مسئولین بلایی به سرمون اوردن که فکر ازدواج از سر همه پریده.این تیر اخرم بزنید تا این ازدواج هم بره پی کارش .کاملن منقرض شیم یره رد کارش همه از دستمون راحت شن

    • بدون نام

      یا زهرا (س)... :(

    • بدون نام

      خدایا آه هیچ مظلومی زمین نمونه

    • ناشناس

      متاسفانه اینقدر بی فرهنگ و بی سواد هستید که نمیدونید ازدواج زیر 18 سال چه دختر چه پسر پیامد های منفی زیادی رو برای جامعه به بار میاره اخه بیوه شدن در این سن! اصلا تصورش هم زننده اش ارتباط یه دختر 13 ساله با مرد 40 ساله حتی تصورش بسیار شنیع و تهوع اوره این نوع ارتباط ها از دسته ارتباط های زناشویی به طور کامل خارجه متاسفانه اینجا نمیشه مطرح کرد ولی با یه جستجو دستتون میاد

    • بدون نام

      یعنی بعضی از مناطق ایران هنوز در دوران پارینه سنگی زندگی می کنند با اون فرهنگ عقب مونده شون. یعنی واقعا فقط بخاطر فقر اقتصادیه یا فقر فرهنگی هم هست. مگه فقط این استانه، بقیه مناطق کشور هم هست. اون خانواده های احمقشون رو کمی آموزش بدین. البته اگر قانون سفت و سختی باشه که جلوی کودک همسری رو بگیره که نمی تونند همچین غلطی رو بکنند

    • بدون نام

      واقعا یه همچین مردایی باید از مرد بودنشون شرم کنن. مردونگی که به بازوی کلفت و شونه های پهن و سبیل نیست... مردونگی یه نوع مَنشه، که خیلی از مردا ندارن...در عوض خیلی از زنا این مَنشو با خودشون یدک میکشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج