۹۵۷۴۲۵
۳۶ نظر
۵۰۱۷
۳۶ نظر
۵۰۱۷
پ

اولین مافیا خودرو در کشور را بشناسید

در سال ۶۱ گروهی با ۴میلیارد دلار وارد کشور شدند و هسته اولیه مافیای صنعت خودرو را شکل دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در سال ۶۱ گروهی با ۴ میلیارد دلار وارد کشور شدند و هسته اولیه مافیای صنعت خودرو را شکل دادند.

تحریم های اقتصادی، افزایش نرخ ارز و مسدود شدن حساب های بانکی کلماتی است که در چرایی صنعت خودرو شنیده ایم اما این تمام ماجرا نیست.

فساد در خودروسازی از جمله معضلاتی است که امروزه با آنها مواجه هستیم، و فقط مربوط به امروز نیستند و خیلی از اتفاقات از یک مکان خاص و در یک زمان خاص و با جمع شدن افراد خاص در سال هایی دور به امروز رسیدند. در سال ۶۱ گروهی با ۴ میلیارد دلار وارد کشور شدند و هسته اولیه مافیای صنعت خودرو را شکل دادند.

فساد در خودروسازی موضوع جدیدی نیست. به گفته یکی از نمایندگان مجلس در دهه ۷۰ که بزرگترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳ میلیارد بود، برای طراحی سمند، ۱۲۰ میلیارد تومان با ارز ٤٠٠ تومانى، معادل ٣٥٠٠ میلیارد تومان امروز، پرداخت شد تا این طراحى گران که نه جذاب بود نه استاندارد. انجام شود.

به گفته کارشناسان، برخی افراد و گروه ها صنعت خودرو را به انحصار خود در آورده اند. خودروسازان اعتقاد به ساخت خودروی ملی دارند اما کارشناسان معتقد هستند که این توان با وجود مافیای خودرو امکان پذیر نخواهد بود و تنها توان مونتاژ کاری خودور را داریم.

حال سوالی که به وجود می آید اگر خودروهای داخلی مونتاژ کاری است چرا باید تکانه های دلاری قیمت خودرو را نیز افزایش دهد؟ چراکه داخلی سازی مسئله ای است که به آن پرداخته نشده و تولیدات داخلی نداریم.

مافیایی که با رانت کار خود را پیش می برند

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ما دچار تله بنیان‌گذار شده ایم، مافیای ناخواسته از ابتدا به نحوی جلو بردنمان که در یک تله‌ای افتادیم که تمامش دچار یک شبکه خاص و پیچیده‌ای است که اسمش را مافیا نمی‌شود گذاشت، چرا که اسم آن رانت است.

او بیان کرد: مافیا صد در صد گرفتار رانتیر‌هاست. مافیا به گروه‌هایی گفته می‌شود که برای رسیدن به اهدافشان از حذف فیزیکی یا مقابله‌های این چنینی استفاده می‌کنند. صنعت خودروسازیمان صد درصد رانتیر است، یعنی شما را به دلایلی می‌گذارند مدیر عامل یکی از خودروسازی‌ها، به دلایلی می‌شوند عضو هیئت مدیره یا معاون یکی از خودروسازی‌ها؛ این دلایل تخصصی و شایسته‌گزینی نیست، یک سری دلایل دیگر که خودتان بگذارید سه نقطه!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تشریح کرد: اگر روزی دیدید که درب دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه پلی تکنیک، به روی خودروسازی ها باز است می توان گفت مافیا در این صنعت وجود ندارد.

دادفر گفت: باید از مغز نخبه‌ای که امروز مانند ضربان قلب من و شما می‌زند و ایده‌های نو و جدید مدیریتی، غیر مدیریتی، صنعتی، تولیدی و ... را طراحی می‌کند، استفاده کرد. اگر روزی دیدید نخبگان کشور در صنعت خودروسازی ورود پیدا کرده اند بدانید که یک اتفاق خیلی جدید و درست می‌افتد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه دست پنهان مافیای خودروسازی کشور بر دولت فشار وارد می‌کند تا نتواند واردات را آزاد کند، گفت: اکنون واردات خودرو ممنوع شده است که یکی از عوامل آن را می توان مافیا دانست.

او بیان کرد: دست پنهان مافیای خودروسازی کشور بر دولت فشار وارد می‌کند تا نتواند واردات را آزاد کند و هم کالا‌ها در گمرک انبار شوند تا بتواند از این فضا به نفع خود بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد. سهم واردات خودرو فقط ۵ درصد در بازار و فقط یک درصد از کل ارزش کالا‌های وارداتی در سال ۹۷ بود.

دادفر با بیان اینکه زمانی که واردات خودرو آزاد بود مردم بدون هیچ معطلی می‌توانستند در کمترین زمان خودرو تهیه کنند، گفت: این یک امتیاز مثبت برای واردکنندگان بود. خودروسازان داخلی وقتی توان تحویل به موقع خودرو را نداشته و ندارند از شیوه‌هایی برای در دست گرفتن بازار خودرو و انحصار استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: خودروسازان دولت و مردم را به جایی می‌رسانند که هر امتیازی که می‌خواهند، بگیرند. نهاد‌های نظارتی و امنیتی باید نظارت ریزبینانه‌تری به این موضوع داشته باشند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در خصوص آخرین وضعیت ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک گفت: در فضایی که همه دنیا تلاش می‌کنند به هر شکل ممکنی ایجاد نارضایتی در کشور کنند، چرا ما کالای موجود در گمرک را که به طور کامل پول آن پرداخت شده را معطل می‌کنیم؟

او با بیان اینکه مصوبه هیات دولت ۴ ماه پس از صدور اعتبار دارد، ولی تا به الان به گمرکات در خصوص ترخیص خودرو‌ها ابلاغیه‌ای فرستاده نشده است، افزود: تعطیلات زیادی پیش‌رو داریم و نباید با تعلل در کار سبب انباشت خودرو‌ها در گمرک شویم.

او با بیان اینکه دولت باید مصوبه‌های اثربخش صادر کند، گفت: پیگیر موضوعات از طریق سازمان و ارگان‌های مربوطه هستیم تا این مشکل به زودی حل شود.

دادفر ادامه داد: شرایط واردکنندگان خودرو بسیار نامساعد است، تکلیف بَد بهتر از بلاتکلیفی است. فضا به سمت تعدیل نیروی انسانی و کمتر شدن فعالیت تجاری و بازرگانی پیش می‌رود.

نعمت بخش: من معتقد به وجود مافیا نیستم

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت: من معتقد به مافیا نیستم. به نظر من دولت نمی‌تواند به عنوان یک بنگاه دار خوب باشد و باید ساختار صنعت خودرو سازی تغییر کند و خوشبختانه بنا به مصوبه مجلس، دولت باید ظرف ۳ سال سهم خود را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار کند.

او بیان کرد: اگر خصوصی سازی به طور کامل انجام شود شاید مافیایی که می‌گویید برطرف شد، اما من این چنین حسی نداشتم که مافیا وجود داشته باشد.

بازار انحصاری خودرو در دست مافیای خودرو

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو راجع به مافیای خودرو، اینکه در خودروسازی هم مافیا وجود دارند؟، گفت: اصلا شک نکنید که هسته‌های قدرت ایجاد می‌شود، اسمش را می‌خواهیم بگذارید مافیا یا هر چیز دیگری، وقتی که شما در یک چارچوب اقتصادی برخی ارزش ها را مشخص کنید، معنی آن این است که قصد دارید بازار را در انحصار نگه دارید.

او بیان کرد: بازار انحصاری یعنی یک سری منتفع انحصاری که به آن مافیا میگویند یا هر چیز دیگری، قطعه‌سازانی که وجود دارند و پرقدرت هستند بسیاری از سهام‌داران شرکت‌های خودروسازی حالا این‌ها داخل خود دولت‌اند و قانونی است.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: کسانی که انتظار دارند از حقوق صنایع منباب ارتشاع و فساد، استفاده کنند، پشت داستان‌هایی مثل اشتغال و ارز‌بری پنهان قایم می‌شوند.

زاوه افزود: کمتر ایرانی پیدا می‌شود که از تولید محصولات ایرانی افتخار کند چرا که این محصولات را نامرغوب می‌دانند. عامل میلیارد‌ها دلار مصرف انرژی اضافی در کشور است، باعث قتل هزاران نفر در سال می‌شوند مگر جای افتخار دارد؟. زمانی که اصرار دارید این فضا را ادامه دهید قطعا انسانی‌هایی هستند که قدرت دارند و از این قدرتشان سوء استفاده می‌کنند.

او افزود: حالا این قدرت ممکن است اقتصادی یا سیاسی باشد، ولی به هر صورت سوءاستفاده اتفاق می‌افتد که این بازار باز و متوقف نشود، و همیشه هم آنطوری که گفته می‌شود در راستای چرخاندن بازار است، وگرنه تجربیات جهانی نشان می‌دهد که بازار‌های رقابتی نه تنها منجر به از بین رفتن اشتغال نمی شود.

کیفیت پایین خودرو‌هایی داخلی ریشه در مافیای خودرو دارد و انتظار می‌رود که ارگان‌های داخلی به این موضوع اهمیت بیشتری دهند تا هم دست مافیا از این صنعت قطع شود و هم کیفیت خودرو‌ها ارتقا پیدا کند و در کنار آن از نخبگان کشور استفاده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا دلت جلوشو نمیگیره حتما خودش هم جز ای مافیاست مملکت مدیر نداره ...

      پاسخ ها

      • باید خون گریست...

        سوال: مسئولین انقلاب سال 61 نمیدونستن چخبره تو این صنعت؟!!!!!! ؟؟؟؟!؟! ؟

      • امید محمدی

        دقیقا همینه چون کل سیستم فاسد

    • بدون نام

      کجای این مملکت دست مافیا نیست ؟

    • بدون نام

      بیچاره من و امثال من که تو کف یه پردایدن.چرا انقد بدید

      پاسخ ها

      • بی نام

        واقعا....

    • بدون نام

      مافیا ، تنها در تولید داخلی مونتاژ نیست ، بلکه مافیای واردات خودرو ، مافیای قطعات یدکی ،.... همه و همه یک واقعیت انکار ناپذیر در تصمیم سازیهای کشور هستند .

    • بدون نام

      البته بنده از ممنوع بودن واردات راضیم در جهت رشد و شکوفایی صنعت خودرو سازی ولی اگه اینایی را گفتید درست باشه ما رشدی نخواهیم دید

    • amir

      کجای ایران مافیا نداره که توی خوردو داشته

    • بدون نام

      پس کارحاکم اسلامی چیست نباید دراین ۴۰ سال به این مسله شخصاورود میکردند یافقط نظاره گر هستند وسکوت پیشه کرده چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون خودش هم فاسد است .

    • بدون نام

      کجای ایران رانت و دزدی نیست کل سیستم دزد و فاسده خدا نجاتمون بده

    • بدون نام

      واردات هم یه سری بخور بخور ورانت توش داره نه اینکه این بخش سالم هست کلا مملکت فاسد شده آغو

    • بدون نام

      چشم بسته غیب گفتی!!!!
      هرکسی میدونه تو این صنعت وبقیه صنایع سنگین وبزرگ مافیا دست داره،اما اگه جرأتشو داری بگو اون مافیا کیه؟!!!
      تواین مقاله دولت رو بی تقصیر میدونی من نتیجه میگیرم اون مافیا خود حکومته
      سرچشمه ش بیت رهبریه
      گرچه میدونم چاپ نمیشه،اما همه میدونن سرمنشأ همه رانتها وفسادها اونجاست

      پاسخ ها

      • رزمنده دوران دفاع

        کارت تمومه پسر...میان سراغت..این خطـ اینم نشون..

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      لعنت خدا بر مسولین حامی خودروسازان که مردم ایران رو بیچاره کردن

    • بدون نام

      دولتی که نتونه جلوی مافیا رو بگیره به درد لای جرز میخوره !! فقط کافیه این دولت تعرفه وارادات رو صفر کنه ببینم کدوم مافیایی میتونه دوام بیاره خودشون کاسه کوزه شونو جمع میکنن منتها مشکل اینجاست که دولت هم دستش با مافیا یکیه...

    • علی

      والا تو اخبار رادیو تلویزیون که ما یه کشور پیشرفته با انواع و اقسام اختراعات هستیم که نهایت آمریکا و انگلیس تو برخی موارد با اختلاف جزئی بهتر از ما هستن و تو خاور میانه که همه خر ما هستن

    • صادق

      وقتی اون بزرگشون درصدی از هر تولید خودرو میگیره باید خواب ارزون شدن ببینیم

    • بدون نام

      مردم برید صف وایستید و رای بدید!!!!!!!!!!

    • محمد

      واقعا دولت نمیتونه جلوی گرونی رو بگیره می‌تونه ولی خودشون نمیخوان چون دارن پول میگیرن واقعا داریم تو یک کشور پر از فساد زندگی میکنیم همه دارن دزدی میکنند کسی به فکر مردم نیست هر کی هم داره از مردم حرف میزنه سیا بازیه

    • بدون نام

      چرا دولت جلوی این گرانی نمیگیره چرا این فساد تو کشور رایج شده بعد میگن با دولت و صندوقهای رای قهر نکنید خجالت اوره .
      پ اون مسئول ک دم از عدالت و کنترل قیمت میزنه کجاس کجا خوابیده از کجا داره میخره و میخوره مگه وضعیتو شاهد نیستن

    • بدون نام

      ۹۰ در صد فاسدن

    • بدون نام

      باشه عیبی نداره،باز هم با همه این اوصاف باید برویم رأی بدهیم!!

      پاسخ ها

      • ارباب

        میریم رای میدهیم

    • مهدی

      اگر مافیا نبود راحت واردات ازاد میشد هم اینکه دلارهای سرگردان از دستان مردم خارج میشد هم اینکه دولت به سود بیشتری از طریق واردات دست میافت هم ماشینها به قیمت خودشون نزدیک میشدن.ولی الان اکثر واردکننده ها تو بازار داخلی وارد شدن و این جوری روزانه قیمت ماشین ها بالا میره.خنده داره پراید ۶۰ میلیون شده.

    • امین

      قبلا هم یاشار سلطانی گزارش مفصلی از این مافیا ارائه کرده بود

    • redtiger

      خوب اولین مافیای خودرو را بشناسید خوندیم ولی کسی معرفی نشد، هر وقت رسانه ها جرات کردند اسم اشخاص ذینفع بگن درسته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه redtigar گرامی و عزیز بچه پنج ساله هم ميدونه، این وقاحت است که خود را به خریت میزنن بعد میگویید همه دور ور خر ما هستن والا ما هنوز خرولی یا عنبرنسای افغانستان هم نیستیم، چرا الکی بخودتان دروغ میگویید و خود را گول میزنید، استعلام بگیرند اگر ترکیه افغانستان، پاکستان، کارگر میخواد بریم کار کنیم کارگری نه چیز دیگه در افغانستان کار میکنیم روزی چهار پنج بست میزنیم دوپینگ بشیم،

      • بدون نام

        به مصلحت نظام نیست.

    • چ چ

      صرفا جهت اطلاع;اگر هرمقام ومسئولی وهر گزارشگری بیان نمود درفلان جا اقای الف وخانم ب فلان کار را انجام دادند قطعا بدانید همین شخص مسیول وگزارشگر دروغگو است والا دوران بگم بگم میگم میگم گذشته اگر میدانید این گروه کی هستند چرا با نام ومشخصات اعلام نمیکنید این بیشرف بازیهای سیاسی تاکی میخواهد دراین کشور وحود داشته باشد اقای الف خانم ب البته بنده منکر مافیای خودرو نیستم لاکن باید با دلیل ومدرک ونام ونشان گزارش تیتر شود نه ایماواشاره

    • وای فای

      اینا عذر بدتر از گناهه . داستان حسین کرد شبستریه . گیریم که درسته . چرا کسی مانع نشد . چرا دولتهای وقت مانع نشدن . چون براشون سود جذابی داشت . لطفا حواس مردم رو پرت نکنید و به شعور مردم احترام بزارید.

      پاسخ ها

      • لواسانی

        بابا تحریم کنید نخرن بخدا التماس می کنن ما خودمون تقصیر داریم

    • قلمراد

      توی متنی که نوشتی قراربودبشناسیم اماکسی معرفی نشدکه
      اینایی هم که گفتی گفتن نداره چون همه میدونستیم

    • قلمراد

      مافیای واقعی خودملت هستن همونایی که این آهن پاره هارومیخرن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج