اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۷۱۷۵
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

استفتاء درباره اهدای عضو در قصاص

برخی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی درباره اهداء عضو در قصاص و اعدام اظهار نظر کرده اند.

خبرآنلاین: برخی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی درباره اهداء عضو در قصاص و اعدام اظهار نظر کرده اند.

۶ تن از مراجع تقلید در پرسش شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) درباره اهدای عضو در قصاص و اعدام پاسخ گفته اند. متن پرسش و پاسخ تعدادی از مراجع تقلید بدین شرح است:

پرسش: ۱- آیا در مواردی که اعدام برای قصاص از قتل صورت می پذیرد می توان با توافق خانواده شاکی و فرد اعدامی، اهداء اعضاء حیاتی صورت پذیرد؟

۲- در مواردی که اعدام به دلیلی غیر از قصاص صورت می پذیرد آیا می توان با توافق محکوم و قاضی به جای اعدام، فرد از طریق اهداء اعضای حیاتی معدوم شود؟

نام مرجع

پاسخ استفتاء

آیت الله مکارم شیرازی

اهدای عضو در قصاص و اعدام جایز نیست.

آیت الله شبیری زنجانی

اجازه این امر به عهده حاکم شرع است . وی می تواند با در نظر گرفتن مصلحت جامعه و مصلحت اولیای دم و مصلحت خانواده فرد اعدامی از این راه مبادرت به اعدام کند. بنابراین حکم در هر مورد ممکن است با مورد دیگر متفاوت باشد.

آیت الله نوری همدانی

اهدای عضو در قصاص و اعدام جایز نیست.

آیت الله موسوی اردبیلی

در مورد قصاص در فرض توافق شاکی و فرد اعدامی مانعی ندارد و در غیر قصاص نیز در صورتی که نحوه خاصی برای اعدام در شرع تعیین نشده باشد اعدام از طریق اهداء اعضاء با توافق فرد اعدامی و حاکم شرع مانعی ندارد.

آیت الله صانعی

اگر درباب قصاص باشد؛ ولی دم حق دارد قاتل را بکشد ولی نمی تواند او را به نحوی بکشد که اذیت شود، پس در چنین جایی ولی دم می گوید آیا حاضر هستی بیهوشت کنیم و مثلا قلب تو را برداریم،اگر گفت :آری، مانعی ندارد ولی اگر گفت :نه، چنین حقی را ولی دم ندارد، چون اولا قلب و عضو او مال خودش است و ولی دم به بیشتر از گرفتن جانش حق ندارد و ثانیا اگر ادعا می کند اذیت می شود ولو با بیهوشی با فرض ادعاها هم نمی توان او را چنین کشت. و اگر در باب حدود باشد، اگر نوع قتل خصوصیت دارد و جزا معین شده مثل ضرب به سیف مثلا نمی توان چنین کاری کرد ولی اگر اصل کشتن به نوع آن معین نشده در این جا محکمه با رضایت او چنین کاری را دارد و اما بدون رضایت او چنین قتلی را ندارد چون محکمه فقط به خونش حق دارد.

آیت الله سید سعید حکیم

۱- در صورتی که فرد محتاج فعلا موجود باشد وزنده ماندن ایشان موقوف بر عضو باشد با توافق آنها بلکه بدون توافق شاکی مانعی ندارد.

۲- مورد مانند سابق است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      من فکر کنم سوال این بود که فرد قاتل بعد از اعدام که شد میتواند قلب خود را اهدا کند به بیمار دیگر یا نه چون شاید اقای احسان علیخانی نتواند موقع افطار از این خانواده دعوت کند یا قلب یک قاتل در بدن یک نفر دیگر بتپد من اینطوری فهمیدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج