۹۸۶۱۲۶
۲۱ نظر
۵۰۱۶
۲۱ نظر
۵۰۱۶
پ

کاهش نرخ سود چه اثری بر بازار مسکن دارد؟

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک از احتمال ورود نقدینگی در پی کاهش سود سپرده بانکی به بازار مسکن و همچنین افزایش اجاره بها در ماه های آینده خبر داد.

خبرگزاری مهر: نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک از احتمال ورود نقدینگی در پی کاهش سود سپرده بانکی به بازار مسکن و همچنین افزایش اجاره بها در ماه های آینده خبر داد.

حسام عقبایی درباره اثراتی که کاهش سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد می‌تواند بر دو بازار «خرید و فروش» و «رهن اجاره» مسکن داشته باشد، گفت: در نگاه کلان و کلی اقتصاد، هم فعالان واقعی و شناسنامه دار اقتصادی و هم اقتصاددانان همواره بر لزوم کاهش نرخ سود سپرده‌ها تأکید داشته اند، حتی کاهش نرخ سود سپرده‌ها، از آنجایی که بر نرخ سود تسهیلات نیز اثر مثبت دارد، می‌تواند در کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن نیز مؤثر باشد که در این صورت، قدرت وام دهی مسکن بانک‌های تخصصی بخش مسکن را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که با یک کاهش اجباری نرخ سود سپرده بانکی، نمی‌توان آن را ترمیم کرد و باید مشوق‌های اقتصادی دیگری هم در نظر گرفت تا مردم خصوصاً مستأجران در نابسامانی‌های بازار مسکن دچار آسیب نشوند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: با کاهش سود سپرده‌های بانکی، این دغدغه وجود دارد که بخشی از نقدینگی سرگردان وارد بازار مسکن شود که بتوانند در آن نابسامانی ایجاد کنند و قیمت‌ها به یک باره دچار جهش شود.

وی یادآور شد: همچنین این نگرانی نیز وجود دارد که با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، موجران و مالکانی که با درآمد حاصل از اجاره داری، گذران زندگی می‌کنند، اقدام به کاهش ودیعه مسکن (پول پیش) کرده و خواهان افزایش رقم اجاره ماهانه پرداختی از سوی مستأجران شوند؛ به خصوص که این اقدام بانک مرکزی مبنی بر کاهش سود سپرده‌ها، با آغاز فصل جابه جایی مستأجران یا تمدید قراردادهای اجاره مسکن همزمان شده است.

عقبایی ادامه داد: حتی ممکن است برخی موجران برای جبران مابه التفات نرخ سود سپرده‌های بانکی با تورم عمومی، رقم ودیعه مسکن را به طور نامتعارفی افزایش دهند و درنتیجه متقاضیان رهن کامل، با کمبود شدید واحد مسکونی اجاره‌ای که با نقدینگی خانوار متناسب باشد، مواجه شوند.

وی گفت: باید در کنار کاهش سود سپرده‌های بانکی، کاهش تورم عمومی در دستور کار قرار گیرد تا به مستأجران فشار نیاید و موجران، تورم را به عنوان اصلی‌ترین بهانه افزایش اجاره بها، مستمسک قرار ندهند.

فعال صنفی بخش املاک، با بیان اینکه در حال حاضران، اصلی ترین قشری که از کاهش سود سپرده‌ها آسیب می‌بینند، مستأجران هستند تصریح کرد: اگر سیاست‌های اقتصادی که قرار است متمم سیاست کاهش سود سپرده باشد، اجرا نشود، بیم آن می‌رود که نقدینگی به سرعت به بازار مسکن هجوم آورده و این کالای مصرفی را بیش از گذشته به کالای سرمایه‌ای تبدیل کند. بازار مسکن در سال‌های اخیر عمدتاً یک کالای سرمایه‌ای بود و ۸۰ درصد معاملات در ۴ سال گذشته، سرمایه‌ای بوده است نه مصرفی.

صندوق ودیعه مسکن می‌تواند اجاره بها را کاهش دهد؟

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره تشکیل صندوق ودیعه رهن و اجاره برای جمع آوری پول پیش که نزد موجران است و سپس پرداخت سود بیشتر از سپرده‌های بانکی به مالکان خانه‌های اجاره‌ای با هدف کاهش اجاره بهای پرداختی از سوی مستأجران، بیان داشت: مالکان معمولاً برای خود استقلال قائل و مایل هستند مستقلاً اجاره بها را دریافت کنند ضمن اینکه در ایران، موجران اکثراً خرده مالک هستند و به طور سنتی و فرهنگی، مایل به تجمیع ودیعه‌ها با سایر مالکان و موجران نیستند.

وی افزود: این سیاست صندوق ودیعه، درازمدت است و نیازمند اصلاح قانون موجر و مستأجر است؛ چیزی شبیه همان طرحی که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کرد که باید قراردادهای اجاره از یک سال به دو سال افزایش یابد که اقدامی نشدنی بود.

به گفته عقبایی، به دلیل آنکه بسیاری از موجران، با فرهنگ بازار سرمایه آشنایی ندارند، از احتمال از بین رفتن رقم ودیعه در چنین صندوق‌هایی می‌ترسند؛ بنابراین تا زمانی که این طرح‌ها برای مردم شفاف سازی نشود و اعلام نشود که روش‌های درآمدزایی صندوق‌های ودیعه مسکن چیست، امکان استقبال مردم از آنها پایین است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آ+دم

      موافقم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تجربه ثابت کرده کاهش نرخ سود بانکی باعث تورم در بازار مسکن دلار طلا وخودرو خواهد شد...

      • ر ی

        مسلما باعث افزایش قیمت مسکن و همینطور اجاره بها میشه

      • بدون نام

        بازار سرمایه جای مناسبی است

    • م ر

      کاملا درست است

    • بدون نام

      آنقدر جو بدید تا صاحبخانه های بی انصاف شروع کنند به بالا بردن اجاره ها. رئیس صنف مشاورین املاک و... هم که فقط حرف میزنه.

    • بدون نام

      افزایش قیمت مسکن و اجاره، نتیجه واضح کاهش سود بانکی، میگین نه، حالا میبینین!

    • کارشناس بانکی

      در سیاستهای پولی و مالی این یه اصل به حساب میاد زمانی که دولت تصمیم به سیاست انقباظی پولی میگیره و نرخ سود رو پایین میاره در مقابل تورم و رونق اقتصادی باید افزایش پیدا کرده باشه ولی در چنین شرایط دولت با اجبار و زور و بدون منطق سود بانکی رو کم کرده و نمی تونه فشار تحریم رو کم و رونق اقتصادی ایجاد کنه وتورم رو بیاره پایین پس مردم فقط چوب بی کفایتی دولت رو می خورن

    • بدون نام

      اقای کاشناس اگر سودسپردهاپائین باشد حسابها خالی مشود وبه سوی طلا...منحرف می شود ودیگر پولی دربانک نمی ماند که وام کم بهره بدهند وتورم نیز به شدت بالا می رود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا افرین ،کلا کارشناس مونگول میارن نظر بده

      • بدون نام

        واقعا دولت هدف دار وبه موقع تیشه به ریشه مردم مزند

      • بدون نام

        با کاهش سود بانکی که دستوری صورت گرفته پولهای مشتری از بانک ها خارج ودر بازار بصورت نزول یا اسلامی تر ربا سرازیر میشه مزه شه خیلی خوبه حالا ما خواستم پول بزاریم تو بانک هم دولت ازش استفاده بکنه هم ما با خیال آسوده ماهی چندرخاز گیریمون بیاد مگه میازارند آخرش ما رو انداختن تو کار نزول خوری .خدا از شما نگذره نمی زارید سالم باشیم.

    • بدون نام

      گند زدن.به همه چی رفت

    • بدون نام

      لعنت بردلال مسکن که هرروزقیمت خونه رومیبرن بالا.آخه باکدوم پول یاروبیایدخونه بخره خداتومن.حرومتون باشه

    • بدون نام

      این آش رو بهم نزنید بدتر میشه

    • بدون نام

      در سیاستهای پولی و مالی این یه اصل به حساب میاد زمانی که دولت تصمیم به سیاست انقباضی پولی میگیره و نرخ سود رو پایین میاره در مقابل تورم و رونق اقتصادی باید افزایش پیدا کرده باشه وای در چنین شرایط دولت با اجبار و زور و بی منطق سود بانکی رو کم

    • بدون نام

      فقط میخوان مستاجران رو چادر نشین کنن کسی به فکر شون نیست چون از طبقه ضعیف جامعه هستن وصداشون ضعیفه

    • کارشناس بانکی

      در سیاستهای پولی و مالی این یه اصل به حساب میاد زمانی که دولت تصمیم به سیاست انقباضی پولی میگیره و نرخ سود رو پایین میاره در مقابل ان تورم کاهش و رونق اقتصادی باید افزایش پیدا کرده باشه ولی در چنین شرایط دولت با اجبار و زور و بی منطق سود بانکی رو کم کرده بخاطر اینکه بطونه کثری بودجه شو با حیله گری جبران کنه و به عبارتی دست تو جیب مردم کرده که این عمل دولت باعث تورم در بخش مسکن و طلا و ارز خواهد شد

    • بدون نام

      اصلا اثر تصمیمات همیشه غلطتتون مگه مهم هم هست......ملت رو دوباره بیچاره کنید.....

    • بدون نام

      هر رور یک طرح ونقشه برای ببچاره کردن مردم ضعیف ویک نقشه برای
      پولدارکردن ثروتمندان مطرح می کنند خدا ابروی شمارا بریزد
      همانطور که ابروی ما رامیریزید

    • بدون نام

      همه چی گرون میشه...مسکن ماشین طلا سکه و مایحتاج...این ی برنامه ی بسیار بسیار دقیقه... تورم پایان ۹۹ احتمالا ۵۰ درصد افزایش حقوق ۲۱ درصد کارگر و ۱۵ درصد کارمند...بیکارهام باید برن بمیرن...والله شاید کرونا حداقل تعدادی رو به کام مرگ کشوند که خودشون راضی بودن و باشن...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج