اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۸۹۵۱۴
۱۳ نظر
۵۰۱۳
۱۳ نظر
۵۰۱۳
پ

بی‌تعادلی عرضه با تقاضا در بازار مسکن

در شرایطی که حدود نیمی از معاملات در واحدهای کمتر از ۸۰ متر مربع انجام می‌شود، طرف عرضه کماکان به تولید واحدهای بالای ۸۰ متر می‌پردازد.

خبرگزاری ایسنا: در شرایطی که حدود نیمی از معاملات در واحدهای کمتر از ۸۰ متر مربع انجام می‌شود، طرف عرضه کماکان به تولید واحدهای بالای ۸۰ متر می‌پردازد.

عدم تناسب عرضه با تقاضا در گروه‌های متراژی، بازار مسکن را کماکان در وضعیت بی تعادلی قرار داده است؛ به طوری که به دلیل فشار تقاضا در واحدهای کوچک متراژ، سایه تورم بر آینده این واحدها سنگین شده است.

اسفند ماه ۱۳۹۸ در شرایطی که حدود ۵۰ درصد معاملات در واحدهای ۴۰ تا ۸۰ متر انجام شده، سهم این نوع فایل ها در بازار کمتر از ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد عرضه را خانه های بالای ۸۰ متر مربع به خود اختصاص دادند.

همچنین با توجه به اینکه ۷۷ درصد معاملات از نوع سفته بازانه و سرمایه گذارانه است، متقاضیان واقعی سهم چندانی از خرید و فروش واحدهای کوچک متراژ ندارند. این علائم نشان می دهد طی سال های گذشته تقاضای نهفته ای در واحدهای کوچک متراژ ایجاد شده که همچنان وجود دارد و اگر مجال بروز پیدا کند، قطعاً خانه های کوچک سهم بیشتری از معاملات را در بر خواهد گرفت.

به دلیل جهش قیمت مسکن در ۲.۵ سال گذشته، قدرت پوشش دهی وام صندوق پس انداز و اوراق تسهیلات نیز به شدت کاهش پیدا کرده است. با توجه به میانگین ۱۵.۳ میلیون تومان هر متر مربع قیمت مسکن در شهر تهران طی فروردین ماه ۱۳۹۹ در حال حاضر با وام ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس انداز مسکن یکم می توان ۱۰.۵ متر و با وام ۲۴۰ میلیون تومانی اوراق تسهیلات می توان ۱۵.۵ متر خانه خریداری کرد.

در این شرایط عمده خرید و فروش ها یا از نوع سرمایه گذاری و یا جابجایی است و نمی توان ردپایی از خانه اولی ها در بازار مسکن شهر تهران پیدا کرد.

خانه‌های کوچک، پیشتاز تورم بازار مسکن

واحدهای مسکونی کمتر از ۴۰ متر مربع با ۵۱ درصد و واحدهای ۴۰ تا ۶۰ متر مربع با ۵۰ درصد رشد قیمت سالیانه، بالاترین نرخ افزایش قیمت مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار به دست آمده از بازار مسکن شهر تهران که از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ارائه شده نشان می‌دهد در ماههای پایانی سال گذشته واحدهای کوچک متراژ واقع در مناطق جنوبی تهران بیشترین نرخ رشد قیمت مسکن را داشته‌اند. ‌ از سوی دیگر خرید و فروش های سرمایه گذارانه در مناطقی از شمال و شمال غرب تهران افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در بهمن ماه ۱۳۹۸ بالاترین نرخ رشد متوسط قیمت نسبت به بهمن ۱۳۹۷ به منطقه ۱۹ با ۵۶.۱ درصد تعلق داشته است. بعد از آن مناطق ۱۱، ۱۶ و ۱۵ به ترتیب با نرخ رشد سالیانه ۵۵.۶ درصد، ۵۳.۳ درصد و ۵۱.۶ درصد قرار گرفته اند.

افت شدید معاملات در آغاز سال

فروردین ۱۳۹۹ بازار مسکن تحول چندانی را تجربه نکرد؛ چراکه اساساً در سیطره ویروس کرونا مجالی برای تغییر نداشت. با این حال در یک مدیوم کوچک با سطح مقاومت قیمتی مواجه بود که نشان داد رکود می‌تواند منجر به ثبات یا حتی کاهش قیمت شود.

کاهش ۲.۱ درصدی ماهیانه قیمت مسکن

وضعیت قیمت منطقه‌ای نشان می‌دهد رشد قیمت نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۸ در ۱۲ منطقه بین ۱ تا ۹.۷ درصد منفی، در هفت منطقه بین ۱.۱ تا ۷.۴ درصد مثبت و در سه منطقه صفر بود. در حالت کلی نیز نرخ ماهیانه ۲.۱ درصد کاهش نشان داد. کمترین نرخ رشد سالیانه هم به منطقه یک معادل ۲۹ درصد تعلق داشت. رشد سالیانه در کل شهر تهران هم ۳۵ درصد بود.

بیشترین افت ماهیانه قیمت در منطقه ۱۶ معادل ۹.۷- درصد و بالاترین افزایش در منطقه ۴ با ۷.۴ درصد به ثبت رسید. البته تعداد معاملات به قدری پایین بود (۱۲۴۳ فقره) که قراردادهای خرید و فروش در پنج منطقه جمعاً نتوانست سه رقمی شود. تعداد معاملات در مناطق ۱۳، ۱۶، ۱۷، ۱۹ و ۲۲ به ترتیب ۱۷، ۱۷، ۱۹، ۱۵ و ۱۳ فقره بود. فقط در سه منطقه ۲، ۴ و ۵ معاملات از ۱۰۰ فقره فراتر رفت.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه ۱۳۹۹ به ۱۲۴۳ فقره رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸۷.۸ و ۶۳.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. میانگین قیمت نیز ۱۵.۳ میلیون تومان بود که نسبت به اسفند پارسال ۲.۱ درصد کاهش و نسبت به فروردین پارسال ۳۵.۷ درصد افزایش یافته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تورو خدا به دادمردم برسید مستاجرها دارن له میشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای بابا مستاجر چیه همه مردم دارن له میشن.

    • بدون نام

      تولید خونه های کوچیک بدون رسیدگی به سهرستانها بیشتر به معضل مهاجرت دامن خواهد زد

    • متذکر

      این تصور باطلی است که با کاهش متراژ خریداران وادار به خرید مسکن با قیمت فضائی خواهند شد! هیچ کسی حاضر نمی شود برای تهیه مسکن آنرا به هر قیمتی با متراژ پائین بخرید! قطعاً همه مایلند در خانه ای با متراژ بالاتر زندگی کنند تا ناچار باشند در خانه های کوچک زندگی کنند
      صد در صد ارزش مسکن بسیار پائین تر از قیمتهای فضائی است و سقوط آزاد قیمت مسکن حتمی است!

    • فرهاد

      بیش از اندازه فشار رویه مستاجر هست. اوضاع مسکن بیش از اندازه خراب شده.

    • فرهاد

      همش مقصر آمریکا هست که اجاره خونه ها را میبره بالا. آمریکا اون بر دنیا هست ولی روز به روز اجاره خانه ها را گرانتر میکند.

    • بدون نام

      برخی با خیالات خام فکر می کنن اگر متراژ کوچکتر بسازند می توانند آنرا با قیمت توهمی به خلق الله قالب نمایند. ولی زهی خیال باطل! کسی 10 برابر ارزش یه خونه پول پرداخت نمی کند تا در جائی با 10 برابر متراژ کوچکتر زندگی کند!

    • بدون نام

      بیش از 90% قیمتهای اعلامی تخیلی است! زمانی می توان از رونق مسکن سخن گفت که قیمتها سقوط کرده و به ارزش واقعی مسکن یعنی کمتر از 10% قیمتهای فعلی برسد!

    • بدون نام

      خدالعنت کنه هرچی دلاله.خونه اینقدرکشیدن بالاکه قیمتا نجومی شده

    • بدون نام

      خونه تابستون گرون میشه شک نکنید الکی هم سرخودمونو گول نزنیم بااین وضعیت تورم اجتناب ناپذیره برادرمن حالا میگی نه دوماه دیگه ببین چی میشه اونایی که میخوان بخرن الان بهترین فرصته تو اصلاح قیمت باید خرید نه وقتی رفت تو اوج

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما شک نداریم تو هم شک نکن! کسی نمی خره!
        الان 3 چهار ساله دارید تو و املاکی های کلاش و دلالان بی همه چیز دارید تند تند این ادعای افزایش قیمت مسکن رو می کنید! مطمئن باشه کسی گول امثال تو رو نمی خوره! اون زمونا تمام شد. قسمت مسکن فقط می تونه سقوط کنه مفت هم کسی نمی خره شماها تا ضررهای سنگینو به چشتون نبینید باور نمی کنید!

      • بهزاد تهرانی

        دلال و یا بنگاهی جان، خونه تو همین دو ماهه ۴۰٪ گران تر شده، دیگه کجا میخواد بره؟
        جنوب شهر شده متری ۱۵ میلیون!!!!
        در حالی که قیمت کف ساخت مسکن متری ۳ تومن است.

    • شیخ

      انگار که نه انگار این مملکت رئیس جمهور داره وزیر راه داره مملکت را سپرده به دلال چون توی دلالی سهم دارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج