جاباما
۹۹۲۱۹۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

روند صعودی قیمت نفت موقتی است؟

قیمت نفت در روزهای اخیر با خوش بینی معامله‌گران به بازگشایی اقتصادهای کرونا زده و آغاز بهبود تقاضا، روند صعودی داشته است اما برخی از تحلیلگران هشدار می‌دهند که روند صعودی نفت ممکن است زودهنگام باشد.

خبرگزاری ایسنا: قیمت نفت در روزهای اخیر با خوش بینی معامله‌گران به بازگشایی اقتصادهای کرونا زده و آغاز بهبود تقاضا، روند صعودی داشته است اما برخی از تحلیلگران هشدار می‌دهند که روند صعودی نفت ممکن است زودهنگام باشد.

قیمت وست تگزاس اینترمدیت در مدت بیش از یک هفته دو برابر شده و از ۱۲ به ۲۴ دلار در هر بشکه رسیده است. شواهدی از به کف رسیدن افت تقاضا و آغاز بهبود آن از رکورد پایین اخیر وجود دارد. تقاضا برای بنزین در آمریکا به مدت دو هفته متوالی رشد داشته و از ۵.۱ میلیون بشکه در روز در اواسط آوریل به ۶.۶۶ میلیون بشکه در روز در اول ماه مه رسید.

در بخش عرضه هم علاوه بر اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس، تعطیلی‌های تولید در خارج از این گروه انجام شده و تولید نفت آمریکا از اواخر مارس به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است و در ابتدای ماه مه به پایین ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید.

تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: در حالی که قیمت نفت تا دو هفته پیش روند نزولی داشت و همه درباره منفی شدن قیمت وست تگزاس اینترمدیت صحبت می‌کردند، خوش بینی اکنون همه جا ملموس است.

افزایش قیمتهای نفت منعکس کننده صعود بازارهای مالی است. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج از اواسط مارس حدود ۳۰ درصد صعود کرده است. بانک مرکزی آمریکا تریلیونها دلار نقدینگی به بازارهای سهام و اوراق قرضه تزریق کرده است.

اما در کنار خوش‌بینی بازار مالی، حدود ۳۳ میلیون نفر در آمریکا متقاضی دریافت بیمه بیکاری شده‌اند. کسب و کارهای کوچک همه جا در حال از بین رفتن هستند و شکاف عظیمی بین بازارهای مالی و اقتصاد واقعی به وجود آمده که ناپایدار است.

در بخش نفت و گاز هم وضعیت مشابهی مشاهده می‌شود. سهام انرژی از مارس و با وجود فشار نزولی شدیدی که در بازار وجود داشت، رشد چشمگیری داشته است و با وجود محدودیت ماندن ظرفیت مخازن نفت، قیمتهای نفت روند صعودی پیدا کرده است. قیمت پایین ۳۰ دلار وست تگزاس اینترمدیت برای صنعت نفت وحشتناک است اما افزایش چشمگیر قیمت نفت در دو هفته گذشته را نمی‌توان نادیده گرفت.

تحلیلگران کومرس بانک با اشاره به این که بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت روز پنج شنبه به ۳۳ دلار در هر بشکه صعود کرد، هشدار دادند ما بر این باوریم که رونق فعلی در بازار نفت زودهنگام است.

در بازارهای گاز طبیعی هم وضعیت مشابهی دیده می‌شود. در حالی که قیمت گاز طبیعی بازار نایمکس در اکثر اوقات سال ۲۰۲۰ پایین دو دلار به ازای هر یک میلیون واحد حرارتی بریتیش (MMBtu) بود، اما از اواسط آوریل بیش از ۳۰ درصد رشد کرده و در پنجم ماه مه به دو دلار و ۱۳ سنت رسید. دلیل این افزایش تا حدودی زیادی به تعطیلی‌های صورت گرفته در تولید منطقه پرمیان و انتظار برای کاهش استخراج گاز و انفجار خط لوله تتکو مربوط بوده است.

اما تحلیلگران بانک گلدمن ساکس با اشاره به منطقی بودن افزایش اخیر با توجه به انتظارات برای کاهش چشمگیر تولید، اظهار کرده‌اند که قیمت گاز بازار نایمکس در تابستان ۲۰۲۰ بیش از حد رشد کرده است.

با این حال صعود قیمتهای نفت خیره‌کننده‌تر بوده است. به گفته بیورنار تونهاگن، مدیر بازارهای نفت شرکت تحقیقاتی "ریستاد انرژی"، مسئله این نیست که آیا افزایش قیمتها متوقف خواهد شد یا نه بلکه سوال این است که چه زمانی این اتفاق می‌افتد. تعطیلی‌های صورت گرفته در بخش تولید به کاهش اشباع عرضه کمک کرده اما مسئله این است که همچنان میان عرضه و تقاضا توازن وجود ندارد و محدودیت بیشتر عرضه ضروری است. قیمتهای نفت احتمالا تا پایان مه کاهش بیشتری پیدا می‌کنند تا زمانی که پازل تعطیلی چاه‌های نفت کامل شود.

بانک استاندارد چارترد اخیرا در گزارشی اعلام کرد زخمهای متعدد ماندگاری از بحران جاری به وجود آمده که حل آنها سال‌ها طول خواهد کشید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بعلاوه همان طور که تحلیلگران کومرس بانک عنوان کردند، پاندمی جهانی به پایان نمی‌رسد و اقتصاد جهانی برای بهبود به سختی تقلا خواهد کرد. خطر موج دوم ابتلا به ویروس کرونا و تعطیلی گسترده اقتصادی واقعی است. حتی با وجود ازسرگیری فعالیت اقتصادی، تقاضا ممکن است در سالهای آینده پایین‌تر از سطح سال ۲۰۱۹ بماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج