اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۹۴۱۹
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تجارت ایران در سال ۱۳۹۳

مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک در یادداشتی به بررسی چشم انداز تجارت ایران در سال ۱۳۹۳ پرداخته است.

خبرآنلاین: مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک هدف اصلی نگارش مقاله خود را ترسیم چشم انداز بخش تجارت خارجی ایران در فضای سال ۱۳۹۳ عنوان کرده است: « هدف اصلی این مقاله ترسیم چشم‌انداز بخش تجارت خارجی ایران در فضای سال ۱۳۹۳ بر اساس واقعیت‌های جهانی و شرایط محیطی اقتصاد کشور است. »

او در ادامه توضیح داده است: « در این راستا ضمن بررسی و تحلیل وضعیت موجود کلان اقتصادی، وضعیت اقتصاد در سال آینده به ویژه حوزه تجارت خارجی بر اساس رفتار متغیرهای برون‌زای سیاستی (در اختیار سیاستگذار) و متغیرهای برون‌زای غیر‌سیاستی پیش‌بینی و شبیه‌سازی می‌شود و پس از آن ضمن ترسیم شرایط مطلوب به بررسی الزامات مورد نیاز آن پرداخته خواهد شد. »

در بخش دیگری از تحلیل رییس کل گمرک در رابطه با دورنمای تجارت ایران آمده است: « سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به عنوان دو سال نخست اجرای برنامه پنجم توسعه، در شرایطی سپری شد که فراز و نشیب‌های جدید و جدی در اقتصاد کشور به وجود آمد. اقتصاد کشور از اواسط سال ۱۳۹۰ وارد یک دوره رکود اقتصادی شد. این رکود در سال ۱۳۹۱ به همراه افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به رکود تورمی تبدیل شد، به قسمی که رشد اقتصادی از سه درصد در سال ۱۳۹۰ به ۵.۸- درصد در سال ۱۳۹۱، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از یک درصد در سال ۱۳۹۰ به ۲۱.۹- درصد در سال ۱۳۹۱، رشد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان از ۱.۸درصد در سال ۱۳۹۰ به رقم بی‌سابقه ۳۲- درصد در سال ۱۳۹۱ و رشد مصرف بخش خصوصی از ۷.۷ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۱.۹- درصد در سال ۱۳۹۱ تنزل یافت و به ناچار باعث افزایش ظرفیت‌های خالی و بلااستفاده در اقتصاد شد و در نتیجه رتبه فضای کسب‌ و ‌کار ایران در بین ۱۸۳ کشور از رقم ۱۲۹ در سال ۱۳۹۰ به ۱۴۴ در سال ۱۳۹۱ تنزل یافت. از سوی دیگر، افزایش همزمان رشد نقدینگی از ۱۹.۴ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۰.۸ درصد در سال ۱۳۹۱ و نرخ تورم از ۲۱.۵ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۰.۵ در‌صد در سال ۱۳۹۱ باعث تبدیل رکود اقتصادی به رکود تورمی شد. »
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج