۹۹۴۳۵۲
۱۴ نظر
۵۰۰۳
۱۴ نظر
۵۰۰۳
پ

معاملات بازار خودرو دو قفله شد

با وجود کاهش قیمت در بازار خودرو و تعیین تکلیف نرخ کارخانه محصولات خودروسازی کشور، خرید و فروش همچنان در رکود به سر می‌برد به‌طوری‌که اگر تا دیروز بازار قفل بود، حالا دو قفله شده است. بنابر گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای داخلی حداقل ۱۰ میلیون تومان ریزش طی هفته جاری داشته است، با این حال رکود خرید و فروش که در یکی دو هفته پایانی اسفند آغاز شد، همچنان ادامه دارد.

دنیای‌اقتصاد: با وجود کاهش قیمت در بازار خودرو و تعیین تکلیف نرخ کارخانه محصولات خودروسازی کشور، خرید و فروش همچنان در رکود به سر می‌برد به‌طوری‌که اگر تا دیروز بازار قفل بود، حالا دو قفله شده است. بنابر گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای داخلی حداقل ۱۰ میلیون تومان ریزش طی هفته جاری داشته است، با این حال رکود خرید و فروش که در یکی دو هفته پایانی اسفند آغاز شد، همچنان ادامه دارد.

آغاز این رکود اما ریشه در شیوع کرونا داشت، چه آنکه به‌دلیل شیوع این ویروس در اواخر بهمن و جدی شدن آن در اواسط اسفند، حضور شهروندان در بازار خودرو افت کرد و خرید و فروش کاهش یافت. پس از تعطیلات نوروز نیز با توجه به رکود فصلی از یکسو و تداوم بحران کرونا، بازار خودرو همچنان راکد باقی ماند. این رکود درحالی بود که قیمت خودروهای داخلی صعودی شدید را تجربه کرد و کف آن به ۹۰ میلیون تومان رسید. با رسیدن قیمت پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی داخلی به ۹۰ میلیون تومان، سایر خودروها نیز صعودی شدید را تجربه کردند، آن هم در شرایطی که خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گرفت.

همزمان با صعود قیمت در بازار، خودروسازان و مشتریان در تب و تاب اعلام نرخ کارخانه‌ای جدید خودروهاو در بلاتکلیفی قرار داشتند. سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو بازگشت و مجوز افزایش ۱۰ تا ۲۳ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کرد. در کنار اعلام قیمت کارخانه‌ای خودروها، طرح جدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای فروش خودرو در کارخانه و بازار نیز رونمایی شد. مجموع این اتفاقات سبب شد قیمت‌ها در بازار خودرو ریزش کند، با این حال همچنان خرید و فروش زیادی صورت نمی‌گیرد. این موضوع را می‌توان در دو سناریو بررسی کرد. نخست اینکه طرح جدید فروش خودرو به‌ویژه اعلام سقف قیمت در بازار، فروشندگان را منصرف و خریداران را (بابت افت بیش از اینهای قیمت) متوقع کرده است. طبق اعلام سازمان حمایت، قیمت فروش خودرو در بازار نباید از نرخ کارخانه‌ای به علاوه ۱۰ درصد سود تجاوز کند.

به‌عنوان مثال، پراید که قیمت کارخانه‌ای‌اش ۴۲ میلیون تومان است، با احتساب ۱۰ درصد سود، نباید بیش از ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار قیمت‌گذاری شود. سازمان حمایت اعلام کرده تخطی از این فرمول، در حکم گران‌فروشی خواهد بود و طبعا قابل پیگرد است. با توجه به سقف قیمتی در نظر گرفته شده برای بازار، طبعا فروشندگان راضی به فروش خودروهای خود با این فرمول نیستند و این را می‌توان از قیمت‌های فعلی بازار به وضوح مشاهده کرد.

از آن سو خریداران نیز با توجه به مصوبات اخیر، انتظار ریزش بسیار زیادی (مانند همین پراید ۴۶ میلیون تومانی) را داشته و توقع دارند فروشندگان به این قانون پر ابهام تن دهند. همین پراید که طبق قانون سازمان حمایت باید نهایتا ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته شود، درحال‌حاضر حداقل ۷۲ میلیون تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد بازار دستور و فرمان را نمی‌پذیرد. هرچه هست، مصوبه سقف قیمتی سازمان حمایت برای بازار خودرو می‌تواند یکی از دلایل اصلی قفل شدن معاملات در بازار با وجود ریزش قیمت‌ها باشد.

سناریوی دوم اما بر این موضوع تاکید دارد که مشتریان به‌خصوص خریداران، به هوای تغییر قیمت‌ها در آینده فعلا صبر پیشه کرده‌اند. با توجه به بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری، احتمالا برخی گمان می‌کنند که قیمت در آینده ریزش بیشتری خواهد داشت، مخصوصا اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر این موضوع تاکید می‌کند. همین دیروز سرپرست این وزارتخانه تاکید کرده که بازار خودرو تا عید فطر از شرایط بهتری برخوردار و از التهاب آن کاسته خواهد شد. در این شرایط، خیلی‌ها به گمان اینکه قرار است خودرو ارزان‌تر شود، خرید را به آینده موکول کرده‌اند که البته با توجه به واقعیت‌های اقتصادی کشور از جمله تورم عمومی، تضمینی بابت پایین آمدن قیمت وجود ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرمان عظیمی

      وقتی یک سری خودرو با قیمت های بالاتر، خرید و فروش کرده اند، معلومه به این قیمت‌ها، راضی نیستند. برای همینه پراید زیر 70میلیون اصلا پیدا نمیشه(منظورم صفر است)، ای کاش مردم چند ماه طرف بازار خودرو نمی رفتند تا عین خیلی از کشورها، واسه خرید، التماس کنند!!! اما در پیش فروش های متعدد، چندبرابر ظرفیت هجوم میارن و حاضرند حتی دوسال معطل کمپانی بمونن(اسمی یکساله و در عمل نامعلوم)، یک دوستی گفته بود اگه ما نخریم، دلال ها همه را می خرند!! آقا بزار دلال بره هزار دستگاه بخره، وقتی خریدار نباشه؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درسته..متاسفانه این ما مردم هستیم که با رفتارمون بستر چنین نابسامانی ها و گرانفروشی های طرف مقابل رو محیا میکنیم

      • بدون نام

        بزودی التماس کردن جوجه دلالها برای فروش لگنها را خواهی دید،زودتر از انچه تصور کنی؟د

    • علی حقانی

      الان چند ساله که مردم شاهد این داستانها هستند، واقعیت اینه که اراده ای برای مقابله وجود نداره، نمونه اش اینکه چه برخوردی با اون نماینده مجلس سردسته دلالها شد؟!

    • بدون نام

      چه حرف مسخره ای مصوبه سقف قیمتی باعث نخریدن خودرو یا شایدم مردم از اینکه ارزون تر شده ناراحتن .
      شما خودتونو مسخره کردید. قیمت ها اینقدر بالاست که مردم دیگه پول ندارن . یه پراید حلبی شده آرزوی ما . پراید بیشتر از ۲۰ میلیون نمی ارزه .

    • بدون نام

      ارزان شدن خودرو دو را داره 1 مردم حداقل دو ماه نخرن 2 دولت خودرو سازها رو مجاب کنه تولیدشان را افزایش و به روز تحویل مردم بدهند

      پاسخ ها

      • بی نام

        فقط چاره گرونی نخریدن هست..اونوقت مثل قبل شرائطی و التماس به مردم میفروشن

    • اس

      اقتصاد دستوری جلو نمیره دوستان این قیمت گذاری منو یاد دلار ۴۲۰۰ تومنی میندازه که دولت مییگفت دلار ۴۲۰۰ تومنه بعد تو بازار داشت ۱۳ تومن معامله میشد الآنم باید پراید حدود ۶۰ تومن قیمت بخوره تا خودرو ساز تولید رو ببره بالا و نیاز جامعه رفع بشه و تو بازار هم یکی دو تومن بالا تر از کارخونه قیمت بخوره با این مدل قیمت گذاری فروشنده ای نیست و خریدار هم انتظار قیمت ۴۰ تومن رو داره در نتیجه خریداری هم نیس خلاصه ملت الان ول معطلن پ همیشه بازار مسیر خودشو طی می‌کنه

    • bahram

      اونایی ک خودرو گرون خریدن بعد از ثبت نام خودرو های جدید مجبور ب فروش یا نگهداری خودروی هفتاد ملیونیشون میشن.ضررشون اجتناب ناپذیره حالا هی برن واسه ملت بیچاره کیسه بدوزن

    • بدون نام

      باید خودروهایی که در نمایشگاه هستند با مصوبه وزارت صنعت با ۱۰ درصد سود بالاتر از قیمت کارخانه فروخته شوند یا اگر نمی فروشند باید خودرو را از نمایشگاه خارج کنند ، اگر هم بالاتر بفروشند که گرانفروشی است و باید نمایشگاه پلمپ شود در اینصورت شاید این کار نتیجه دهد

    • بدون نام

      همه اش کار دشمن است که قیمتها بالا وپایین می شود

    • بدون نام

      از روزی که بنده وضعیت بورس و دیدم دیگه امیدم تموم شد . امیدی به این ملت ندارم .
      ملت عزیز و شریف ایران ، لیاقت شما همین حکومت هست ، یعنی قشنگ به هم میاین ، در و تخته جور هست .

    • بدون نام

      خبر جوری تنظیم شده که انگار یه دلال خودرو اونو نوشته

    • امیر

      چرا فکری به حال مسکن نمیکنن خودرو نهایت ۱۰ بالا پایین واقعا مردم گرفتن ‌سکه طلا ارز مسکن ووو مردم همیشه در صحنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج