۹۹۶۳۱۷
۴۵ نظر
۵۰۱۹
۴۵ نظر
۵۰۱۹
پ

ایرانِ سی سال بعد؛ بحران ایزی‌لایف و واکر

پیش‌بینیِ هولناک از منحنی جمعیت در ایرانِ سی سال بعد، نشان از آن دارد که احتمالا سه دهه بعدتر، نیاز بیشتری به نظام‌های حمایتی داریم. در آن سال‌ها مورد بحث و تصور، دغدغه‌هایی نظیر تامین شغل و اشتغالات ذهنی جوان‌ها احتمالا مساله فرعی خواهد بود، وجود یک نظام درمانی کارآمدتر و پیش‌بینی تامین مایحتاج دوران سالمندی حتی در جزئیاتی مثل «ایزی‌لایف» مساله خواهد شد، به قولی علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

برترین‌ها: پیش‌بینیِ هولناک از منحنی جمعیت در ایرانِ سی سال بعد، نشان از آن دارد که احتمالا سه دهه بعدتر، نیاز بیشتری به نظام‌های حمایتی داریم. در آن سال‌ها مورد بحث و تصور، دغدغه‌هایی نظیر تامین شغل و اشتغالات ذهنی جوان‌ها احتمالا مساله فرعی خواهد بود، وجود یک نظام درمانی کارآمدتر و پیش‌بینی تامین مایحتاج دوران سالمندی حتی در جزئیاتی مثل «ایزی‌لایف» مساله خواهد شد، به قولی علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

ایرانِ سی سال بعد؛ بحران ایزی‌لایف و واکر

در همین رابطه روزنامه رسالت با هشدار درباره کاهش جمعیت جوان در کشور نوشت: با ادامه روند فعلی تغییرات جمعیتی، ایران به سرزمین پیران تبدیل خواهد شد!

این روزنامه نوشت:

* جمعیت همواره از مهم‌ترین اركان جوامع انسانی و اساس شكل گیری تمدن‌ها است.اقتدار اقوام و ثبات كشورها علاوه بر بزرگی سرزمین و امكانات تحت اختیارشان، با تعداد نفوس آن‌ها نیز ارزیابی می شود. جوامع پر جمعیت عموما موفق به حفظ استقلال خود هستند و تمدن‌های بزرگ و پایدار متعلق به ملت های بزرگ و توانمند است. جمعیت از عوامل مختلفی نظیر عوامل تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی تأثیر می پذیرد؛ هرچند تغییراتش كند و نامحسوس است اما تعیین‌كننده سرنوشت جوامع است. همین امر سبب شده كه حاكمان و سیاستمداران عموما نسبت به تغییرات جمعیت شان بی تفاوت نباشند.

ایرانِ سی سال بعد؛ بحران ایزی‌لایف و واکر

* از نگاه سیستمی باید توجه داشته باشیم كه ساختار كلی جمعیت همانند یك اندام واره است كه باید بین تمام بخش‌های آن نوعی تعادل پویا و تجدید شونده برقرار باشد و نمی توان یك وضعیت جمعیتی ثابت و مفروضی را به عنوان یك وضعیت مطلوب در نظر گرفت زیرا تغییرات جمعیتی علاوه بر اینكه از عوامل جمعیتی ناشی می شود از بسیاری از عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كه به مرور زمان در مسیر تحول كشورها رخ می‌دهد؛ تأثیر می پذیرد. با این مقدمه باید تأکید کرد، مطابق نتایج مطالعات انجام شده، به چند نکته اشاره کرد، اول اینکه نرخ باروری ایران از حدود ۶/۴فرزند در اوایل دهه ۶۰ شمسی به کمتر از ۱.۸ فرزند در سال‌های اخیر رسیده یعنی کمتر از حد جانشینی نسل، درحالی‌که نباید این عدد از ۲/۱ کمتر باشد. نرخ باروری در جهان بیش از ۲/۵ و در ایران کمتر از ۲ و کمتر از حد جایگزینی عنوان می‌شود.

* دوم اینکه «در حال حاضر جمعیت ایران به سرعت در حال انتقال سنی است و در اثر کاهش باروری و افزایش امید زندگی به طور روزافزون به جمعیت میان‌سال و سالخوردگی افزوده و از جمعیت نوجوان و جوان کاسته می‌شود. نتایج پیش‌بینی جمعیت کشور توسط سازمان ملل با روند رشد متوسط نشان می‌دهد در سال ۲۰۴۵ حدود ۷۰ درصد از جمعیت کشور در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۶۴ ساله، ۱۴ درصد در گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال و بقیه در گروه‌های سنی زیر ۱۵ سال قرار خواهند گرفت و میانگین سنی به حدود ۳۹ سال افزایش خواهد یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۳۷۵ شاخص کلی سال‌خوردگی جمعیت کشور حدود ۴/۲۲ درصد بوده است. بر اساس نتایج اولیه سرشماری سال ۱۳۸۵، به حدود ۲۹ درصد رسیده و این به آن معنا است که در سال ۱۳۸۵، در مقابل هر۱۰۰ نفر جمعیت زیر ۱۵ سال، حدود ۲۹ نفر جمعیت بالای ۶۰ سال در کشور زندگی می‌کنند. ‌

ایرانِ سی سال بعد؛ بحران ایزی‌لایف و واکر

* این شاخص در سال 2050 به 145 نفر جمعیت سالخوردگی در مقابل هر 100 نفر جمعیت زیر 15 سال خواهد رسید. بنابراین جمعیت سالخوردگی ایران تا سال 2050 حدودا پنج برابر خواهد شد.» اما همان طور که پیش تر اشاره شد، کشور با بحران تازه ای به نام «کرونا» روبه روست که این مسئله هم می تواند جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد. به تازگی در گزارشی به این موضوع پرداختیم که در شرایط حال حاضر، پس از شیوع ویروس، ورای تردیدها، تجزیه وتحلیل آمارهای رسمی و شمار قربانیان، برخی بر رابطه معنادار میان کرونا و تحولات جمعیتی تأکید کرده و با اظهار به اینکه «در صورت تداوم وضع فعلی، رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۵ به صفر خواهد رسید، ابراز کرده اند، این ویروس بر رشد جمعیت اثر منفی می گذارد و حتی ما را زودتر به نقطه بحران نزدیک می سازد یا میزان زادوولد را به طرز فزاینده ای کاهش می دهد.»

* باید در نظر داشت که ارائه حمایت های رسمی و غیر­رسمی حداقل از کاهش بیشتر باروری و رشد کاهنده جمعیت در آینده پیشگیری می­‌کند. 2- توجه همزمان به موهبت پنجره جمعیتی و موضوع سالخوردگی جمعیت: ایران در حال حاضردر دوران پنجره جمعیتی قرار دارد، یعنی دو سوم جمعیت در سنین فعالیت (۶۴ - ۱۵ سال) هستند و پتانسیل اشتغال، تولید، ذخیره و سرمایه گذاری را دارند.3-علاوه بر آن، سرمایه گذاری در حوزه ­های آموزش و بهداشت در دوران بعد از انقلاب اسلامی باعث افزایش تحصیلات و بالارفتن طول عمر در کشور شده و به سرمایه انسانی عظیمی منجر شده است که در طول تاریخ تحولات جمعیتی ایران بی نظیر است.

* توجه و بهره‌­گیری از ظرفیت­‌های این نیروی انسانی از طریق افزایش اشتغال، بهره‌­وری و ایجاد فضای کسب و کار، ضمن رونق تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به طور خاص بر آن تأکید شده است، می ­تواند به تحقق سایر اهداف زندگی جوانان از جمله تشکیل خانواده و فرزند­آوری نیز کمک کند، و به تبع آن دوران سالمندی سالم‌­تری را تجربه کنند. به بیان دیگر، برنامه‌­ریزی و توجه همزمان به پنجره جمعیتی و آمادگی برای سالخوردگی جمعیت در آینده لازم و ملزوم همدیگرند. 3- بهره ­مندی از فرصت هایی که در دوران طلایی جمعیت به‌دست آمده است می‌­تواند به افزایش سود و سرمایه جمعیتی منجر شود، و در دوران سالمندی نیز سود دوم جمعیتی حاصل شود. در غیر این صورت با توجه به کمبود نیروی کار در دوران سالخوردگی همراه با شرایط ویژه سالمندان و هزینه ­هایی که برای مراقبت از آنان مورد نیاز است، کشور در دهه ­های آینده با چالش های اساسی روبه‌رو خواهد بود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      این تیترا رو نزنین الان بعضیا میرن ایزی لایف و واکر برای 30 سال دیگه انبار میکنن:)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راست میگی، آدم بیشرف زیاد داریم که ازین کارها بکنن.

    • بدون نام

      الان که جوانیم مثل پیرها شدیم .دلت خوش

    • بدون نام

      بهتر ازینه که در اوج جوانی همه ناامید هستند

    • بدون نام

      همه چی برای ما دهه ۶۰ ها همیشه کم یاب بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم متولد ۶۷ هستم، آخ که گفتی...

    • ناخدا

      فقط حرفش زده میشود یا اینکه واقعا به فکر هستند. فاجعه است.

    • بدون نام

      مردم اگر اعتقاد به حرف‌ها و عملکرد مسوولان داشته باشند، زادوولد می‌کنند،
      مشکل جای دیگست

    • فرهاد

      من چهل سال دارم هر چی در آمد دارم خرج خودم تنهایی میشه. این دو سال خیلی گرونیها بیداد میکند . مجرد هم هستم. باید جمعیت کم بشه. بهتره. با کارگری نمیشه ازدواج کرد.

      پاسخ ها

      • مهدی

        افرین داداش همه جا شده قرار دادی شرکتی پیمانکاری نه امنیت شغلی هست نه حقوق خوب... بعدشم تمام پیمانکارا خود مسولان اون اداره هستند... ما دهه شصتی ها که در اوج جمعیت جوان کشور بودیم چه گلی به سرمون زدن.. که بخایم زن بگیریم... بزار همون پیر بمونه... به خدا وقتی میگن جمعیت کم میشه ... خیلی کیف میکنم... چون الان این بد بختیای ما برا جمعیت زیاده

    • فرهاد

      تبلیغات بچه آوری و ازدواج جوانان و مردم زیاد شده. فکر نون مردم کنید. اول اوضاع اقتصادی را درست کنید. ازدواج با فقر بدرد نمیخوره.

      پاسخ ها

      • بینام

        جدا نظرت عالی هست
        اما گوش شنونده ای نیست

    • آرین

      اینا با چه رویی خواهان افزایش جمعیت هستن؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با همون رویی که همه چیز گرونه ومردمو بدبخت کردن

      • دونالد ترامپ

        با همون رويي که ازت درخواست ميکنن که راي بدي و توهم شرکت ميکني

      • بدون نام

        با روی سنگ پای قزوین

    • بدون نام

      خوش بحال آقایان خون مردمو تو شیشه کردن مردمم از شدت فقر و نداری دیگه بچه میخوان چیکار

    • جعفر۴۴

      واسه متولدین ۱۴۰۰عالی میشه ، مسکن ، دانشگاه ، شغل و همه چیز فراوون و دردسترس ، البته اگه اینا بزارن

    • بی نام

      بدبخت ما دهه شصتیا,واقعا نسل سوخته بودیم مدرسه می رفتیم

      جا نداشتیم خواستیم سرکار بریم به در بسته خوردیم وکار پیدا نکردیم .اون زمان هم حتما برای مردن قبر پیدا نمیکنیم

      پاسخ ها

      • مرده متحرک

        داقیقا، میگیم آتیشمون بزنن وقتی مردیم

    • هانیا

      به جهنم تو زندگی که نه تونی شکم خودتو سیر کنی بچه میخوای چکار

    • آیدا

      سی‌سال دیگه که ما از گرسنگی نسلمون منقرض شده و جامونو لبنانی ها و فلسطینی ها گرفتن

      پاسخ ها

      • احسان

        بله متاسفانه

    • بدون نام

      بااین مدیریت نا کار امد فقط ملت بدبختر مشود چون بی کفایتن

    • بدون نام

      آیا قیمت مای بیبی رو میدونی چقدره؟؟؟ از قیمت لباس بچه خبر داری آیا؟؟؟ از وضعیت بیکاری خبر داری آیا؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینها. نفسشون از جای گرم درمیار، اصلا درکی از مردم عادی ندارن.

    • بدون نام

      با این همه گرونی های عجیب،چه توقع احمقانه ای از مردم دارن

    • بدون نام

      خدا رو شکر
      عقل مردم به جایی رسیده که با نیوردن بچه دارن لهش بهترین هدیه ی زندگی رو میدن
      هرچند عده ای فندق مغز هنوزم دلشون بچه می خواد ولی ته جیبش شپش
      .
      خواستم بگم با اوردن بچه هم آینده ی اون رو تباه کردی و هم بزرگترین ظلم‌رو بهش کردی

    • بدون نام

      خداابادکنه شهرستان ادم ۲۰ساله میشه ولی اماتهران فقط نمیدوم چه مرگشه

    • بدون نام

      خالم که روستامی اومدهی می گفت تهران فایده نداره من تازه فهمیدم

    • بدون نام

      تا اوضاع اقتصادی درست نشه ومردم نگران ایندشون باشن همین اش و همین کاسه است

    • بدون نام

      چه بهتر وقتی من یه جونم که تو این کشور هیچ ارزشی واسه من قائل نیستن نه اینده ای دارم نه شغلی برای چی باید ازدواج کنم بچه دار شم چند نفر دیگم بدبخت کنم مثه خودم بهتر که ایتجور بشه.زدن ایرانو نابو کردن این اجنبی ها ی به ظاهر ای ایرانی

    • مجید

      تو این مملکت فردا رو نمیشه روش حساب کرد شما میای صحبت از 30 سال بعد میکنی!!؟

    • مهدی یونایتد

      چرا چرت مینویسین مگه این مملکت چ گلی ب سر نسل جوونش زده جز سر خوردگی چی داره برامون بزا پیر شیم تموم شیم بابا حوصله داری

    • مسعود

      دوستان قدر جوانی رو بدونید افسوس ما قدرشو ندونستیم حالا که آفتاب لب بامیم میفهمم که اون زمان که باید به تفریح میپرداختم همش با کار گذشت چون هیچ وقت فکر نمیکردم اینقدر زود پیر و‌ناتوان بشم .

    • بدون نام

      جوان با چه امیدی ازدواج کنه ؟ ! درآمد یا حمایت ؟! مجرد تو خرج خودش مونده . یک کارمند با حقوق دراند معمول چطور میتونه از مس خرج خودش و هنسرش بر بیاد ؟! بهتره زاد و ولد رو به عهده نمایندگان و مسولان کشور بذاریم که درامدشون کافیه . اقای جنتی رو اینطور نگاه نکین پاش بیفته ۱۰ تا ۱۵ بچه دیگه میتونه به جمعیت اضافه کنه . یا لاریجانی که بیکار شده بره خونه تو کار زاد ولد . ادمین اگه پخش نکنی در مقابل پیر شدن جمعیت مسول هستی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر تو

    • بدون نام

      خداروشکر

    • بدون نام

      نگران آینده نباشید شما هم مثل چین وآمریکا که باتبانی هم ویروس کرونا را ساختند چرا چون جمعیت پیر کشورهاشون زیاد شده بود وخانه سالمندانشان پر از پیران ودیگه باید براشون هزینه میکردند این ویروسرا ساختند که جمعیت پیرشون را نابود کنه که میبینید کرونا فقط پیرها را هدف قرار داده شما هم سی سال دیگه به این علمها دست پیدا میکنید وپیرها را میکشید نگران نباشید مردم بیچاره را انقدر تشویق به فرزند آوری نکنید مردم نه کار دارند نه پول دارند نه خونه دارند نه جوانها شرایط ازدواج دارند این بلاهایی است که مسئولین سر ملت آوردند عواقبش هم با شما بی فکرها است

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه خدا ازتون نگذره چه کردید با ده شصتیها وبا بقیه جوانان چه دختر وچه پسر فرصت ازدواج را وزندگی کردن را ازشون گرفتید وبه فرزندان خودتان پرداختید تمام جوانها را فدای خودهاییاتون کردید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا ازشون نگذره.

    • بدون نام

      شما که از حالا میدونید تولید و ببرید بالا

    • مهدی

      الان که بش فکر میکنم میبینم یه چشم بهم بزنیم 30 یا 40 سال بعد اومده. همه دهه شصتیای مظلوم،پیر شدن و خسته از حدود شصت هفتاد سال مبارزه نفسگیر برا تامین نیازها اینبار باید دنبال ایزی لایف بگردن....

    • سیا

      بدبخت دهه شصت

    • میتی

      باید علت این آمارها ریشه یابی بشه

      علتش هم نبود کار و شغل پایداره

      به شخصه قردادی هستم و جرات بچه آوری ندارم

      دهه شصت که زیاد بودن یه دلیلش این بود که پدرانشون تا 90% استخدام رسمی بودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج