جاباما
۹۹۷۰۷۹
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

اجباری در بازگشایی ترم دانشگاه‌ها از مهرماه نیست

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هیچ اجباری بر بازگشایی دانشگاه‌های کشور از ابتدای مهرماه نیست و دانشگاه‌هایی که بازگشایی آنها با چالش‌های کرونایی همراه باشد می‌توانند ترم تحصیلی خود را از بهمن‌ماه آغاز کنند.

ایرنا: معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هیچ اجباری بر بازگشایی دانشگاه‌های کشور از ابتدای مهرماه نیست و دانشگاه‌هایی که بازگشایی آنها با چالش‌های کرونایی همراه باشد می‌توانند ترم تحصیلی خود را از بهمن‌ماه آغاز کنند.

علی خاکی صدیق عصر چهارشنبه در وبینار چالش‌های دانشگاه‌های غیردولتی به میزبانی موسسه طلوع مهر قم، اضافه کرد: اولویت اصلی وزارت علوم بر بازگشایی ترم تحصیلی جدید دانشگاه‌های کشور از ابتدای مهرماه است اما هر دانشگاه بنا بر ویژگی‌های دانشجویی خاص خود می‌توانند این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: در برخی از دانشگاه‌های کشور بیش از ۵۰ درصد از دانشجویان را افراد غیربومی شامل می‌شود که همین مساله امکان بازگشایی مراکز آموزش عالی را به دلیل خطراتی که از جانب خوابگاه‌ها احساس می‌شود، دشوار کرده‌است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسئولان دانشگاه‌هایی که ۵۰ درصد از دانشجویان آن‌ها غیربومی هستند خواستار بازگشایی ترم جدید از ابتدای بهمن‌ماه می‌باشند.

خاکی صدیق افزود: شرایط در دانشگاه‌های پیام نور و غیردولتی با دانشگاه‌های دولتی متفاوت است و بیشتر دانشجویان این مراکز را افراد بومی شامل می‌شود و این موسسات خواستار بازگشایی ترم جدید به روال سال‌های قبل هستند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل امکان اجرای یک سیاست واحد در بین دانشگاه‌های کشور نیست و با هر دانشگاه بر اساس ویژگی و بافت دانشجویی آن باید برنامه‌ریزی شود.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

اجباری در بازگشایی ترم دانشگاه‌ها از مهرماه نیست

خاکی صدیق در ادامه عنوان کرد:مشکلات موسسات غیردولتی در نوع قابل‌توجه است و هرکدام از این مراکز آموزشی نیز مشکلات منحصربه‌فردی دارند و نمی‌توان راهکار واحدی برای حل هم‌زمان آن‌ها در نظر گرفت.

وی ابراز داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش می‌شود اساسنامه جدیدی در رابطه با موسسات غیردولتی به تصویب برسد و بخشی از مشکلات کنونی و دغدغه مسوولان این مراکز از بین برود.

خاکی صدیق یادآور شد: برای تسهیل در امور موسسات غیردولتی در ایام کرونایی رایزنی های مطلوبی با وزارت علوم انجام‌شده و معضلات بخشی از این مراکز آموزشی حل‌شده است.

وی ابراز کرد: با اجرای طرح تعاون بین دانشگاهی بخشی از مشکلات اختصاص رشته های تحصیلی از بین می‌رود.

حذف ترم تحصیلی به دانشگاه‌ها واگذارشده است

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی وزارت علوم نیز تصریح کرد: حذف‌ترم تحصیلی جاری به دانشگاه‌ها واگذارشده و آن‌ها می‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

فرزانه شمیرانی اضافه کرد: درصد تبادلات فکری بین بخش دولتی و غیردولتی در نظام آموزشی کشور ارتقا پیداکرده است.

وی اظهار داشت: درگذشته روند جذب اعضای هیات علمی در موسسات غیرانتفاعی بسیار طولانی بود که با موافقت وزیر علوم اعضای هیات علمی دانشگاه‌های غیردولتی که پرونده علمی آن‌ها مورد تایید اعضای هیات علمی استانی باشد می‌توانند در روال مطلوب‌تری جذب موسسات غیرانتفاعی شوند.

شمیرانی یاداور شد: اگر شورای گسترش آموزش عالی شرایط متفاوت اعضای هیات علمی دانشگاه‌های غیرانتفاعی را صادر کند و مصوبه جداگانه‌ای را در رابطه با دانشگاه‌های غیرانتفاعی تصویب کند مشکلات اعضای هیات علمی موسسات غیردولتی از بین می‌رود.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی وزارت علوم همچنین گفت: فقط ۵۰ درصد از رشته های یک‌بار پذیرش در دوره ارشد می‌توانند مجوز تمدید بگیرند و امکان تمدید مجوز برای ۵۰ درصد دیگر وجود ندارد.

شمیرانی تصریح کرد: برای افزایش سهم ۵۰ درصدی رشته های یک‌بار پذیرش در جلسات بعدی شورای گسترش آموزش عالی رایزنی خواهیم کرد.

توسعه آموزش مجازی اجتناب‌ناپذیر است

مدیرکارگروه آموزش الکترونیک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه عنوان کرد: با شرایط جدیدی که در کشور بر اثر بیماری کرونا به وجود آمده، نظام آموزشی کشور چاره‌ای جز این ندارد که به سمت آموزش‌های مجازی و غیرحضوری حرکت کند.

سید اکبر صفوی ابراز کرد: تصوری از پایان کرونا وجود ندارد و برای عقب نماندن از مباحث علمی و پژوهشی باید زیرساخت‌های آموزش غیرحضوری و مجازی در کشور تقویت شود.

وی ابراز داشت: طی دو هفته آینده تصمیم نهایی در رابطه با شکل هم‌زمان آموزش حضوری و غیرحضوری در سطح دانشگاه‌های کشور گرفته می‌شود.

صفوی تصریح کرد: اگر دانشگاه‌ها بتوانند دروس عملی و آزمایشگاهی را با رعایت فاصله‌گذاری برگزار کنند مانعی در این زمینه پیش روی آن‌ها وجود ندارد نیست.

وی یادآور شد: آموزش‌های غیرحضوری هزینه مصرف اینترنت در بین دانشجویان را افزایش داده و که برای کاهش این هزینه‌ها نیز برنامه‌هایی در دستور اجرا می‌باشد.

نگاه به دانشگاه‌های غیرانتفاعی تغییر کند

دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور نیز در بخش پایانی این وبینار عنوان کرد: نگاه دولتی به دانشگاه‌های غیرانتفاعی از چالش‌های اساسی این موسسات است.

علی آهون منش اضافه کرد: برای قرار گرفتن موسسات غیردولتی در جایگاه واقعی خود باید در درجه اول نگاه بر این موسسات در بین مسوولان وزارت علوم تغییر کند.

وی اظهار داشت: خارج شدن از حالت جمود فکری حاکم در رابطه با دانشگاه‌های غیردولتی پیش شرط حل مشکلات موسسات غیرانتفاعی است.

دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور ادامه داد: برای حل مشکلات جذب رشته در دانشگاه‌های غیردولتی چاره ای جز تجدید نظر در برخی مصوبات شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم نیست.

آهون منش با اشاره به مشکلات این مراکز آموزشی ابراز کرد: وزارت علوم باید تکلیف خود را در رابطه با عملکرد بخش خصوصی در آموزشی عالی کشور مشخص کند.

وی ابراز داشت: وزارت علوم دچار فلج پارادایمی در رابطه با دانشگاه‌های غیرانتفاعی شده و همین جمود سبب ادامه مشکلات این موسسات می‌شود.

وی در ادامه گفت: آموزش‌های از راه دور و مجازی که بر اثر کرونا ایجادشده یکی از فرصت‌های مهم کرونا است و در قرن حاضر چاره ای جز تقویت آموزش‌های مجازی و غیرحضوری نیست.

آهون منش تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم و تجربیات موسسات غیرانتفاعی ایران برای آموزش‌های مجازی ناکافی است همچنین شناخت دقیقی از آسیب‌های این نوع از آموزش‌ها نیز در دست نیست.

وی بابیان اینکه با تامین زیرساخت‌ها ضرورتی برای حضور دانشجویان در دروس عمومی نیست، اظهار داشت: موسسات غیرانتفاعی می‌توانند تمام دروس عمومی را از بستر آموزش مجازی ارائه دهند.

وی با اشاره به شکل آزمون دروس مجازی در شکل غیرحضوری آموزش نیز گفت: در صورتی "مرکز آزمون دانسته‌های دانشجویان در رابطه با آموخته‌های مجازی" در وزارت علوم راه‌اندازی شود هر دانشجو در طول سال تحصیلی می‌تواند ۴ مرتبه در آن آزمون داده و نمره نهایی از این طریق مشخص شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو رو خدا یه فکری بکنین به خدا با این کلاس های مجازی نمیشه امتحان داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالامدرک بگیری میخوای چکارکنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج