اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۹۸۰۸
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

پادشاهی که می‌میرد و همچنان زنده است!

به نظر می رسد خبر منتشر شده درباره کناره گیری ملک عبدالله از قدرت به همان بی اعتباری ده ها خبر قبلی درباره مردن یا در حال مرگ بودن یا نیست و نابود شدن خاندان آل سعود باشد.

خبرآنلاین: به نظر می رسد خبر منتشر شده درباره کناره گیری ملک عبدالله از قدرت به همان بی اعتباری ده ها خبر قبلی درباره مردن یا در حال مرگ بودن یا نیست و نابود شدن خاندان آل سعود باشد.

مشخص نیست که این بی قراری برای مرگ عبدالله در کشور ما ریشه در کجا دارد و قرار است مثلا چه اتفاق خاص و نادری بعد از مرگ عبدالله یا کنار رفتن او از قدرت بیفتد که اینگونه اخبار کذب و بی اصل و اساس درباره پادشاه عربستان از هر منبع نامعتبر یا کم اعتبار دیگری برداشته و در بالاترین سطوح رسانه ای منعکس می شود.

با این همه به نظر می رسد فقط در کشورما نیست که ماهی چندبار خبر مرگ یا درحال مرگ بودن و حالا کناره گیری پادشاه عربستان به گوش می رسد. این بار یک رسانه مصری که چندان نام آشنا نیست خبر داده است که عبدالله قرار است تا ساعاتی دیگر از قدرت کناره گیری کند. البته از زمان انتشار این خبر تا کنون چند ساعت که هیچ بلکه ساعت ها است که گذشته اما عبدالله همچنان پادشاه عربستان است.

تا این لحظه منبع اصلی انتشار این خبر مشخص نیست، روزنامه الیوم السابع مصر به نقل از شبکه النهار و این شبکه بدون اشاره به هیچ منبع مشخصی ادعا کرده است اطلاعاتی در زمینه کناره گیری عبدالله از قدرت دارد.

ممکن است استفاده ملک عبدالله از دستگاه اکسیژه در هنگام ملاقات با اوباما، الهام بخش جعل این خبر بوده باشد چرا که می تواند این شایعه را به حقیقت نزدیک تر جلوه دهد و از همین رو تصمیم گرفته شده است موج جدیدی از شایعات درباره ضعف او در اداره مملکت و این بار کناره گیری او از قدرت به راه بیفتد.

اما حقیقت این است که برخلاف این موج خبری بی اساس که تقریبا از دو سال گذشته خصوصا از زمان اوج گیری جنگ داخلی در سوریه به راه افتاده و براساس آن هر از چندگاهی ملک عبدالله می میرد و می میرد و باز می میرد، او هنوز زنده است و هر بار سالم تر از قبل یا دیدار مهمی انجام می دهد یا تصمیمات مهم حکومتی از جمله انتصاب های چند روز گذشته را اتخاد می کند.

با این همه بازهم رسانه های ما تحت تاثیر شایعاتی که در منابع خبری نا معتبر منتشر می شود قرار می گیرند و متاسفانه حتی دیده می شود که بر اساس این اخبار کاملا کذب و بی اساس تحلیل نیز ارائه می دهند.

سوال من این است که واقعا مرگ عبدالله، یا کناره گیری او از قدرت، سوای از اینکه می تواند برای رسانه ها یا محافل سیاسی یک خبر مهم باشد، و ممکن است دل مردم را به خاطر نا رضایتی از سیاست های ضد ایرانی یا مداخلات خونبار کشورش در بحرین و سوریه و لبنان خنک کند، چقدر برای منافع ملی کشور ما حیاتی و مهم است؟ آیا تضمینی هست که دوره بعد از عبدالله به مراتب برای ایران بدتر از دوران عبدالله نباشد؟ آیا مرگ یا کناره گیری عبدالله از قدرت تاثیر شگرفی در مناسبات ایران و عربستان یا مناسبات منطقه و صحنه آرایی ها و توازن موجود خواهد گذاشت؟

حتی اگر پاسخ این سوالات همگی مثبت هم باشد، دلیلی ندارد که هر از چندگاهی با استناد به اخبار نا معتبر و بی اساس درباره تحولات مربوط به عربستان سعودی به استقبال مرگ یا کناره گیری عبدالله از قدرت برویم و آن را بازتاب دهیم . خصوصا اینکه ممکن است برخی از این اخبار کذب درباره ملک عبدالله ریشه در خود خاندان حکومتی آل سعود داشته باشد، چه اینکه برخی از آنها نسبت به مرگ وی حریص و مشتاق هستند چون از آن منتفع می شوند و در کمترین حالت امیدوارند از این نمد کلاهی برای خود بدوزند و دیگر اینکه ممکن است با انشتار اینگونه اخبار بخواهند به خیال خود موجبات تضعیف حکومت او را فراهم کنند و در ضعف بوجود آمده در نحوه حکومت او، آینده ای بهتر برای خود رقم بزنند و نهایتا اینکه ممکن است این اخبار را برای تضعیف اطرافیان ملک عبدالله که ممکن است در مدت زمان باقی مانده از حکومت او به پست های مهمتر یا تعیین کننده تر دست یابند، منتشر می سازند.

با چنین پیش فرض هایی بازتاب دادن این اخبار ممکن است حتی به معنی خدمت کردن به طراحان این سناریوها در دربار آل سعود باشد چرا که به هرحال کسانی که این اخبار را از درون خاندان سعودی جعل می کنند به خوبی می دانند که محل مصرف آنها در داخل عربستان نیست، بلکه بیرون از مرزها است و اگر تاثیری هم قرار است بگذارد از همانجا می گذارد.

متاسفانه وقتی در کشورما اینگونه اخبار ناصحیح و غلط از خاندان سعودی با آب و تاب و اشتیاق منتشر می شود و بعضا براساس آنها تحلیل هم ارائه می شود، می توان به این نتیجه رسید که دست کم اطلاعات رسانه ای ما از عربستان سعودی بسیار ناچیز و ضعیف است و باید امیدوار بود این ضعف، فقط به منابع رسانه ای ما، محدود باشد و سیاستمداران ما براساس این اخبار نا معتبر تصمیم گیری نکنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • افشین

      در واقع مرگ عبدالله برای آن مهم است که مرگ آن خبر ظهور را میدهد واین مطلب را ایه الل کورانی تایید کرده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج