۱۲۰۳۸۶۴
۳۹ نظر
۵۵۹۷
۳۹ نظر
۵۵۹۷
پ

ناسپاسی نکنیم، اسکوچیچ بماند

موقعی که اسکوچیچ مربی تیم ملی شد، ما امید چندانی برای صعود به جام جهانی نداشتیم. او با درایت تیم ملی را به جام جهانی برد. سبک بازی‌اش دفاعی نیست و به همین دلیل بازیکنان هجومی پرشمار تیم ملی، می‌توانند بازی متعارف خودشان را ارائه دهند و ناچار نیستند در عین برخورداری از توانایی‌های هجومی فراوان، یک‌سره مشغول دفاع کردن شوند.

 عصر ایران: اهورا جهانیان- ‌هم‌گروه شدن ایران با انگلیس و آمریکا و برندۀ بازی اسکاتلند-اوکراین در جام جهانی ۲۰۲۲، جذابیت‌های سیاسی خاص خود را دارد اما به لحاظ فوتبالی نیز نکته‌های جذابی دارد.

  اگر اسکاتلند در بازی پلی‌آف اوکراین را ببرد و به جام جهانی بیاید، ایران مخالف نظم جهانی لیبرال در واقع به باید مصاف دو لیبرال‌دموکراسی مهم دنیا برود: آمریکا و بریتانیا. ولی بریتانیا با دو تیم انگلیس و اسکاتلند در جام جهانی حضور دارد.

  تکرار دیدار سیاسی با آمریکا، قطعا دیدنی است و طبیعتا آمریکایی‌ها انگیزۀ زیادی دارند برای گرفتن انتقام شکست جام جهانی ۱۹۹۸. فوتبال آمریکا از ایران قوی‌تر است و ما در همان جام جهانی ۱۹۹۸ هم اگر خوش‌شانس نمی‌بودیم، به آمریکا می‌باختیم.

   در آن مسابقه، آمریکایی‌ها دو یا سه بار تیر دروازۀ ما را به لرزه درآوردند و در نیمۀ اول نمایش هجومی‌تری نسبت به ایران داشتند. اما مشکل فوتبال آمریکا، فقدان خلاقیت در بازیکنان آمریکایی است. فوتبال فقط پول و علم و تاکتیک و دوندگی و سرعت و حرفه‌ای‌گری نیست. چیزی به نام تکنیک و خلاقیت هم لازم دارد.

   بازی با انگلیس، مسابقه‌ای تازه برای تیم ملی ایران در جام جهانی است. قاعدتا انگلیسی‌ها شانس بیشتری برای پیروزی در این بازی دارند ولی انگلیس، اسپانیا نیست. شاگردان ساوتگیت هم آن قدرها تکنیکی و خلاق نیستند و ایران شاید بتواند با یک بازی دفاعی جانانه، انگلیس را متوقف کند.

   اگر کی‌روش مربی تیم ملی بود قطعا در هر سه بازی به شدت دفاع می‌کردیم و بسیار کم حمله می‌کردیم، با این حال به نظر می‌رسد بازی دفاعی در برابر انگلیس ممکن است به کار تیم ملی ایران بیاید.

   تیم کی‌روش اما چون اساسا برای دفاع کردن وارد زمین می‌شد، اگر در آغاز بازی یا در نیمۀ اول گل می‌خورد، همچنان سبک بازی دفاعی‌اش دست‌نخورده باقی می‌ماند. مثل بازی با اسپانیا و پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸. در آن جام اگر در ابتدای مسابقه با مراکش هم گل می‌خوردیم (که قاعدتا باید چنین می‌شد)، نمی‌توانستیم مکررا به دروازۀ مراکش حمله کنیم.

   به هر حال احتمال گل خوردن در اولین بازی در جام جهانی برای تیم‌های ضعیف‌تر، کم نیست. بنابراین در بازی با انگلیس، یک مربی کاملا دفاعی به درد تیم ایران نمی‌خورد.

   اگر اسکاتلند اوکراین را شکست دهد، ما برای دومین بار در جام جهانی به مصاف اسکاتلند خواهیم رفت. ایران در جام ۱۹۷۸ با اسکاتلند به تساوی ۱ بر ۱ رسید و همین تساوی مانع صعود اسکاتلند به مرحلۀ بعد شد. در حالی که هلند و پرو هر کدام با اختلاف ۳ گل ایران را برده بودند، اسکاتلند در برابر ایران متوقف شد و حتی پیروزی در برابر هلند در بازی پایانی نیز نتوانست موجب صعود اسکاتلند به مرحلۀ بعد شود.

   بنابراین اسکاتلندی‌ها خرده‌حسسابی تاریخی با ما دارند و اگر به قطر برسند، مثل آمریکایی‌ها می‌آیند تا با ما تسویه‌حساب کنند. ولی به نظر می‌رسد تیم ملی ایران شانس قابل توجهی برای پیروزی در برابر اسکاتلند یا اوکراین داشته باشد.

  اسکاتلند مثل ایران هیچ وقت در جام جهانی از گروهش صعود نکرده و اساسا تیم زهرداری نیست. اوکراین شاید به دلایل سیاسی باانگیزه‌تر از اسکاتلند باشد برای درخشش در جام جهانی. بازیکنانش هم خلاقیت بیشتری نسبت به اسکاتلندی‌ها دارند. اما فی‌الحال به نظر می‌رسد که اوکراین و اسکاتلند برای ایران حریفان راحت‌تری در قیاس با آمریکا باشند.

   اگرچه دو پیروزی در برابر آمریکا و اوکراین/اسکاتلند امر بعیدی نیست، ولی از کاغذ تا عمل راه بسیار است! کاملا محتمل است که ایران حتی با سه باخت جام جهانی را ترک کند. بنابراین نباید پیشاپیش دربارۀ صعود به مرحلۀ یک‌هشتم نهایی جام جهانی روده‌درازی کنیم!

   هدف حداقلی ما باید کسب یک برد و یک تساوی باشد. با چهار امتیاز شاید بتوانیم از گروه صعود کنیم ولی احتمالش زیاد نیست. یک برد و دو تساوی یا دو برد به احتمال بسیار زیاد ایران را برای اولین بار به یک‌هشتم نهایی جام جهانی می‌فرستد.

   اما مهم‌تر از صعود به مرحۀ حذفی، شاید زیبا بازی کردن یا ارائۀ "بازی خودمان" باشد. تیم کارلوس‌ کی‌روش قطعا شایستۀ احترام بود ولی فوتبال که ارائه می‌کرد، با روح و تاریخ فوتبال ایران و حتی با بازی‌های متعارف تیم‌های باشگاهی ایران، چه در داخل کشور چه در مسابقات باشگاهی آسیا، تطابق نداشت.

   فوتبال ایران آن قدر دفاعی نیست که عصاره‌ و چکیده‌اش منجر به شکل‌گیری تیم ملی‌ای شود با آن نمایش کاملا دفاعیِ تیم کی‌روش. تیم کی‌روش در دو جام جهانی دو گل زد و یکسره دفاع کرد و از گروه هم صعود نکرد. دلیلی ندارد این بار هم کاملا دفاع کنیم و نهایتا حذف شویم. می‌توانیم فوتبال طبیعی ایران را به نمایش بگذاریم. مثل ۱۹۷۸ و ۱۹۹۸.

   در ۱۹۷۸ اگرچه تیم ایران دو گل بیشتر نزد، ولی در بازی سوم مقابل پرو، مدام حمله می‌کرد چراکه پیروزی مقابل پرو تنها راه صعود ایران به مرحلۀ بعد بود. در ۱۹۹۸ هم بازی خودمان را کردیم.

   همچنین باید گفت که تیم ملی ایران در پنج دورۀ گذشتۀ حضورش در جام جهانی، هیچ وقت موفق نشده بیش از دو گل بزند. در ۱۹۷۸ و ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ دو گل زدیم، در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ هم یک گل. البته در ۲۰۱۸ مدافع مراکش هم یک گل برای ایران زد. به هر حال در این جام اگر بتوانیم بیش از دو گل بزنیم، گامی به پیش برداشته‌ایم.

   انگلیس اولین حریف ایران در جام جهانی است. سپس به مصاف اوکراین یا اسکاتلند می‌رویم و نهایتا با آمریکا بازی داریم. بازی با آمریکا، حتی اگر تا آن موقع حذف شده باشیم، به دلیل حساسیت سیاسی‌اش، قطعا برای بچه‌های تیم ملی جدی خواهد بود. اگر هم در دو بازی اول حذفمان قطعی نشده باشد، بازی با آمریکا بسیار نفس‌گیر می‌شود.

   به دلیل شباهت فوتبال انگلیس و اسکاتلند، شاید بهتر باشد اسکاتلند حریف دوم ما باشد نه اوکراین. بازی با انگلیس قطعا در ارتقای شانس ایران برای پیروزی مقابل اسکاتلند موثر خواهد بود.

ناسپاسی نکنیم، اسکوچیچ بماند

   و نهایتا اینکه، کمتر از 10 ماه به آغاز جام جهانی باقی مانده است. در این مدت کوتاه، هر که بر طبل تغییر سرمربی تیم ملی بکوبد، قطعا عنصری باندباز است که منافع شخصی و گروهی‌اش را به منافع ملی ترجیح می‌دهد.

  موقعی که اسکوچیچ مربی تیم ملی شد، ما امید چندانی برای صعود به جام جهانی نداشتیم. او با درایت تیم ملی را به جام جهانی برد. سبک بازی‌اش دفاعی نیست و به همین دلیل بازیکنان هجومی پرشمار تیم ملی، می‌توانند بازی متعارف خودشان را ارائه دهند و مجبور نیستند در عین برخورداری از توانایی‌های هجومی فراوان، یکسره مشغول دفاع کردن شوند.

  تغییر سرمربی تیم ملی از سوی مقامات فدراسیون فوتبال ایران در این فاصلۀ اندک به آغاز جام جهانی، مصداق بارز ناسپاسی است. کسانی هم که در پشت پرده مشغول چنین تلاشی‌اند، نمی‌توانند داعیۀ خدمت داشته باشند چون تنها به اغراض خود وفادارند.

  کوتاه این که ناسپاسی نکنیم. همان‌که ما را در اوج نومیدی و دل‌سردی و زودتر از همیشه به جام جهانی برد برای نشستن روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022  سزاوارتر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایراننننننننننننن عزیز

      امیدوارم از متنت بعد جام جهانی بتونی دفاع کنی .
      با کیروش مقابل اسپانیا و پرتقال ۴ امتیازی شدیم . بفهم ک ضعف ما دفاعه . والا در حمله مهره بقدر کافی هست

    • ناشناس

      یادشون رفته خیلی ها که ویلتموس با اون پول هایی که گرفت چه بلایی سرتیم ملی آورد

    • ناشناس

      آره بماند
      یخورده پول بذارید واسه مردم بمونه
      بهترین مربی هم چند تا میخوره تیم
      پس همون بهتره

    • ناشناس

      اسکوویچ مگه مربیه.اگه ایران سعود کرد فقط به لطف بازیکنان بود

    • ناشناس

      بین تیمها فقط کره یکم قوی بود که به اونم باختیم

    • ناشناس

      میبینید اسکوویچ توجام جهانی چه آبروریزی به بارمیاره

    • سیدعلوان

      آرامش به تیم ملی تزریق کنیم..... الان وقت تغییرات نیست قرار نیست جام فتح کنیم.. به تیم کمک کنیم

    • ناشناس

      فقط کی روش

    • ناشناس

      عمرا بازی که جلوی آرژانتین کردیم با کیروش بتونه این بازی کنه جلوی کره دیدیم دیگه

    • ناشناس

      با دستاوردهای کی روش داره بازی میکنه

    • ناشناس

      فیفا باید محرومشون میکرد ایتالیا حیف شد

    • بی نام

      اسکوچیچ در دو سه بازی آخر خیلی پر اشتباه بود
      خودمونو الکی گول نزنیم

    • مجید حیدری

      همه بدبختی مردممون تصمیمات از روی احساسه نگاه به توانایی اشخاص در طول زمان و در برابر مشکلات بزرگتر رو نمیتونیم قبول کنیم که وضعمون اینجوری داغون شده
      طرف یک تیم در حد جام جهانی تو گروهمون بود نتایج رو در رو رو ندیدند

    • ناشناس

      اسکوچیچ باید بماند.

    • امیدوارم بعد اتمام جام جهانی هم همین نظرات روداشته باشین

    • حسن

      اقا بحث مشدی بازی نیست بحث. ابروی کشوره که باید یه تیم قوی و کادر قوی داشته باشیم نمیشه زنگ تفریح دیگران بشیم بخاطر مشدی بازی

    • ز ب

      اگر تیم کیروش دفاعی بازی می کرد بخاطر اینکه با تیم گردن کلفتی مثل اسپانیا پرتغال و مراکش همگروه بود وخیلی نتیجه خوب گرفت که مطمئن هستم اسکوچیچ هیچ دانش درستی نداره

    • مهدی

      خب آخه بااسکوچیچ نظم و تاکتیک تیمی نداریم .درسته با کی روش دفاعی بازمیکردیم ولی یادم باشه ک تیم خیلی خوب باری میکرد این نسل کی روشه

    • سعید ترک

      اخه نویسنده عزیز
      مبخای زنگ تفریح بقیه باشیم این غیرت ایرانی بود که به جام جهانی برد وگرنه مربی تیم والله هیچی از فوتبال نوین نمیدونه

    • ناشناس

      به چند علت باید مربی عوض بشه ۱ بازی در این گروه حیثینی است ۲شانس داریم به مرحله بعد صعود کنیم

    • بدون نام

      از قلعه نوعی بهتره .

    • بینام

      شک ندارم که اهورا جهانیان بهترین فوتبالی که تو عمرش دیده از تیم خونه به خونه بوده

    • ناشناس

      اسکوچیچ درحدجام جهانی نیست. حتما باید مربی بزرگ وباقدرت بیاوریم. اسکو این کاره نیست.

    • ناشناس

      درود بر شما و حرف حق شما
      باید جلوی باند بازان ایستاد
      ما که تا الان صعود نداشته ایم لااقل بگذارید تیم بازی خودش را بکند

    • خودم

      آره حیف خوب داره دلالی میکنه چیکارش دارین

    • بينام

      كلا بي خيال تيم ولز شدين ؟برنده اسكاتلند و اكراين بايد با ولز بازى كنه ،يادتون رفت ؟

    • ناشناس

      آخه این در حد جام جهانی نیست که

    • ناشناس

      بیخود

    • ناشناس

      دستور از بالاست کسی پشت پرده نیست، اسکوچیچ برای اولین بار ایران رو بدون اما واگر برد جام جهانی درحالیکه در بازیهای رفت بدون اسکوچیچ تیم ملی عملکرد بسیار بدی داشت

    • کورش( آبی عشق )

      اسکوچیچ مفت گرونه..اگه مربی ایران باشه در هر سه مسابقه سوراخ میشیم...باید یه مربی شایسته مثل بکن بائر که یه مربی درجه اول بین‌المللی هست مربی ایران باشه..خود من اگر مربی ایران باشم تضمین ایران قهرمان جهان میشه..

    • حرف حق

      باند باز کسانی هستند که میخواهند دلالویچ را حفظ کنن

    • ناشناس

      عزیزم ولز منتظر برنده اوکراین و اسکاتلند هست و احتمال ولز میاد بالا که شما از قلم انداختین

    • ناشناس

      آره ناسپاسی نکنیم تا زنگ تفریح گروه شویم،

    • ناشناس

      درود بر اسکوچیچ

    • پرویز

      اره بماند که با ۳ شکست آبرو ایران بره

    • J N

      به نظر من نویسنده این مطلب خیلی کارشناسانه و منصفانه این مطالب را نوشت

    • ناشناس

      عزیز
      تو این بازی ما ۴ تا از بازیکنان اصلی رو نداشتیم

    • ناشناس

      تو دیگه کی هستی
      کیروش چکار کرد واسه ایران

    • ناشناس

      ایران داشت سقوط میکرد
      اسکوچیچ نگهش داشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج