۱۲۰۵۴۴۶
۱ نظر
۵۴۲۸
۱ نظر
۵۴۲۸
پ

کیش، میزبان ایران و شاید ۲ تیم خارجی

بعد از انتخاب کشور قطر به‌عنوان میزبان جام‌جهانی در دوم دسامبر۲۰۱۰ مردم کشورمان به‌دلیل نزدیکی این کشور حوزه خلیج‌فارس با ایران بابت حضور و تماشای دیدارها ابراز امیدواری کردند.

فرهیختگان: با قرعه‌کشی دور گروهی مسابقات جام‌جهانی در ۱۲فروردین۱۴۰۱ به میزبانی شهر دوحه قطر، ۲۹ تیم حاضر در مسابقات رقبای خود را در مرحله گروهی شناختند و با راه احتمالی خود در مراحل حذفی مسابقات آشنا شدند. طبق روال گذشته تیم‌های حاضر در مسابقات بعد از مشخص شدن دیدارهای پیش‌روی خود با برنامه‌ای دقیق خود را آماده حضور مقتدرانه در مسابقات می‌کنند.  بعد از انتخاب کشور قطر به‌عنوان میزبان جام‌جهانی در دوم دسامبر۲۰۱۰ مردم کشورمان به‌دلیل نزدیکی این کشور حوزه خلیج‌فارس با ایران بابت حضور و تماشای دیدارها ابراز امیدواری کردند، البته این حس تنها بین مردم ایران نبود و مسئولان سیاسی و ورزشی ایران از ۱۲سال گذشته تلاش‌هایی را برای مشارکت در میزبانی جام‌جهانی، استفاده از ظرفیت توریستی و تزریق ارز به ایران انجام دادند.

این دیپلماسی ورزشی از دوسال اخیر بیش از گذشته در برنامه‌های مسئولان ذی‌ربط قرار گرفت و با دیدار رئیس‌جمهور منتخب سیدابراهیم رئیسی با امیر قطر تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی در اسفندماه به اوج خود رسید. بعد از این دیدار مسئولان عالی‌رتبه ایران ازجمله سیدحمید سجادی وزیر ورزش و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه بابت همکاری و همراهی در راه میزبانی شایسته قطر در جام‌جهانی۲۰۲۲ ابراز امیدواری و خرسندی کردند. همین صحبت‌ها باعث ایجاد شائبه بین فوتبال‌دوستان ایرانی شد و آنها به اشتباه تصور کردند قرار است حین برگزاری مسابقات جام‌جهانی ایران میزبان کشورهای حاضر در مسابقات باشد اما خیلی زود مشخص شد این اتفاق خلاف قانون مسابقات زیرنظر فیفا است و تمام تیم‌های حاضر در مسابقات حین برگزاری در مسابقات باید در خاک قطر اقامت داشته باشند.

همکاری ایران و قطر با ۲ هدف

بعد از بررسی تمام جوانب این گفت‌وگوهای سیاسی که در راستای بهبود روابط ایران در دیپلماسی ورزشی است متوجه خواهیم شد همکاری و همراهی ایران در راه برگزاری شایسته جام‌جهانی2022 قطر در 2 راستا است. هدف اولی که مسئولان برای ایران متصور شده‌اند میزبانی از تماشاگرانی است که قصد دارند برای حضور در مسابقات عازم قطر بشوند اما به‌دلیل مساحت کوچک قطر و هزینه‌های زیاد اقامت در قطر موفق به حضور دائمی در خاک برگزار‌کننده بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی نمی‌شوند. دیگر مقصود ایران میزبانی از کشورهایی است که بابت آماده‌سازی و آشنایی با آب‌وهوای این کشور قصد شبیه‌سازی و برگزاری اردو در کشورهای مجاور قطر را در برنامه‌های خود گنجانده‌اند.

جزیره کیش و قشم در سال‌های گذشته به‌دلیل جذابیت و فضای بکر خود همواره مقصد محبوبی برای گردشگران بوده‌‌اند که همین موضوع باعث بهبود امکانات ورزشی این جزایر نیز شده است. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود برخی کشورهای حاضر در جام‌جهانی که به‌دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند، پیش از شروع این مسابقات در این دو جزیره کمپ آماده‌سازی خود را برپا کنند؛ چراکه تقریبا هزینه کمپینگ در ایران، یک‌دهم کشورهای مشابه مثل امارات است.

فرضی‌پور: شاید میزبان یک یا دو تیم خارجی باشیم

این مساله باعث شد با عزیزالله فرضی‌پور، سرپرست موسسه ورزش و تفریحات سالم جزیره کیش تماس بگیریم تا اطلاعات بیشتری درمورد این همکاری کسب کنیم. او درمورد این همکاری به «فرهیختگان» گفت: «این یکی از ابعاد همکاری است و عمده کار در حوزه گردشگری و میزبانی از تماشاگران تیم‌های حاضر در جام‌جهانی2022 قطر با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری جزیره کیش از نظر فرودگاهی، بندرگاهی، مراکز اقامتی، تفریحی و مراکز خرید است. این موارد عمده اتفاقات خوبی است که رقم خوردن آن را متصور می‌شویم. در حوزه ورزش نیز در وهله اول میزبانی از تیم‌ملی ایران مدنظر است و به‌صورت خوش‌بینانه شاید یک یا دو کشور خارجی هم بتوانند با برنامه‌ریزی از امکانات کیش استفاده کنند.»

وی همچنین درمورد برگزاری اردوی تیم‌ملی ایران در کیش افزود: «با توجه به سابقه برگزاری اردوی تیم‌ملی ایران در سال1400 که خدا را شکر توانستیم یک میزبانی خوب و درخور شأن داشته باشیم و با توجه به شباهت آب‌وهوایی کیش با قطر، حضور در کیش می‌تواند در برنامه‌های فدراسیون فوتبال قرار گیرد. همچنین تیم‌ملی بانوان سابقه دوبار برگزاری اردو در سال1400 را در کیش داشته است که با رضایت‌مندی کاملی درمورد این میزبانی داشته‌اند. با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و حضور کشاورز به‌عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و پیگیری‌های خوبی که معاونت عمرانی سازمان پورزادی و ازسوی دیگر شهردار جزیره کیش نجفی داشتند شروع کار زمین‌های فوتبال زده شد و ما بنا را بر این قرار داده‌ایم که اولین زمین هیبریدی در جزیره کیش ایجاد کنیم. استادیوم شماره یک از نظر رختکن‌ها، دوش‌ها، اتاق کنفرانس، سرویس بهداشتی، حضور تماشاگر و زمین چمن مشغول استانداردسازی است. مضاف بر این ورزشگاه شماره 2 در دستورکار است و همچنین ایجاد 3زمین تمرینی تا مجموعا 5زمین چمن تا قبل از آبان‌ماه با قول پیمانکار قرار است به ما تحویل داده شود و با توجه به روند کار که دوشیفته انجام می‌شود احساس می‌کنم بسیار زودتر زمین‌ها تحویل داده شود.»

فرضی‌پور درمورد تاریخ دقیق تحویل این امکانات ورزشی نیز گفت: «طبق وعده‌ای که به ما داده شده است تا آخر شهریور ورزشگاه شماره 1 و 2 به ما تحویل داده خواهد شد و اواخر مهرماه 3زمین تمرینی دیگر تحویل داده می‌شود.»

وی همچنین درمورد امکانات اقامتی کیش اعلام کرد: «کیش دارای 54هتل است که مجموع این هتل‌ها شامل 17هزار تخت می‌شود و تا آغاز جام‌جهانی تلاش می‌کنیم ظرفیت را به 20هزار تخت برسانیم که 3500تخت آن شامل هتل‌های پنج‌ستاره می‌شود تا قابلیت مناسبی برای میزبانی از هواداران فراهم شود. همچنین فراهم‌کردن امکانات تفریحی نیز در دستورکار قرار دارد.»

سرپرست موسسه ورزش و تفریحات سالم درمورد فراهم کردن امکانات سفر به قطر نیز اعلام کرد: «با توجه به تشکیل ستاد پیگیری امور جام‌جهانی2022 قطر که اعضای آن متشکل از معاونان سازمان و بخش خصوصی که شامل بازاریان و بازرگانان، انبوه‌سازان، جامعه سرمایه‌گذاران و حوزه‌های دیگر مثل ستاد جشنواره‌ها و مناسبت‌ها می‌شود پیگیری‌هایی انجام شده است تا هموطنان بتوانند از طریق کشتی‌های کروز و خطوط پروازی از کیش به قطر سفر کنند و به‌راحتی موفق به برگشت به ایران شوند.»‍

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خوب چرا تیم خودمون نمیاد کیش یا قشم اقامت کنه؟؟!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج