adexo3
۱۲۰۶۹۳۲
۱ نظر
۱۱۳
۱ نظر
۱۱۳
پ

به این‌ جوان‌های لیگ برتر اعتماد کنید

اولین رقابت‌های پیش روی تیم امید مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال تاشکند ازبکستان است که از ۱۰ تا ۲۸ خرداد امسال برگزار خواهد شد. تنها دلیل برگزاری این رویداد، قهرمانی آسیاست و تیم‌های واجد شرایط برای کسب سهمیه المپیک پاریس باید جواز صعود را در مسابقات ۲۰۲۴ کسب کنند.

فرهیختگان: فوتبال ملی ایران با ناکامی‌های مختلفی مواجه بوده است. یکی از این حسرت‌ها به تیم ملی امید مربوط می‌شود. آخرین حضور فوتبال ایران در المپیک به مسابقات ۱۹۷۶ مونترال کانادا برمی‌گردد. مسابقاتی که ایران توانست با پیروزی مقابل کوبا به جمع ۸ تیم نهایی بپیوندد. بعد از این حضور جذاب دیگر فوتبال ایران با حضور در مسابقات المپیک بیگانه شد. ادامه این ناکامی‌ها سبب شد تا این بار بازیکن پرافتخار سابق و مربی جوان و باآتیه امروز یعنی مهدی مهدوی‌کیا هدایت تیم زیر ۲۳ سال ایران را برعهده بگیرد. یک انتخاب جذاب که می‌تواند به حسرت ۴۸ ساله پایان دهد اما یک مورد بزرگ می‌تواند این حسرت را به بیش از نیم قرن برساند. عدم ایفای نقش اصلی توسط بازیکنان تیم ملی امید در باشگاه‌های خود، موردی است که تمام فوتبال‌دوستان و سرمربی تیم زیر ۲۳ سال را با نگرانی مواجه کرده است.

اولین رقابت‌های پیش روی تیم امید مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال تاشکند ازبکستان است که از ۱۰ تا ۲۸ خرداد امسال برگزار خواهد شد. تنها دلیل برگزاری این رویداد، قهرمانی آسیاست و تیم‌های واجد شرایط برای کسب سهمیه المپیک پاریس باید جواز صعود را در مسابقات ۲۰۲۴ کسب کنند. همین اتفاق باعث شده است تیم ملی امید ایران فرصت آزمون و خطا را پیش روی خود ببیند و طبق شنیده‌ها مهدی مهدوی‌کیا قصد دارد در مسابقات ۲۰۲۲ تاشکند تیمی را راهی مسابقات کند که برای حضور در مسابقات ۲۰۲۴ از نظر شرایط سنی مشکلی نداشته باشند. در ادامه به بررسی وضعیت این بازیکنان در تیم‌های باشگاهی خود می‌پردازیم.

به این‌ جوان‌های لیگ برتر اعتماد کنید

محمد خدابنده‌لو

 هافبک 22 ساله و بااستعداد و تاثیرگذار ذوب‌آهن اصفهان که در این فصل مجموعا 2032 دقیقه برای شاگردان مهدی تارتار به میدان رفته است که ماحصل آن به ثمر رساندن 3 گل و 2 پاس‌گل بوده است. این بازیکن یکی از بازیکنان تاثیرگذار گاندوهای اصفهان در راه خروج از بحران و کسب 4 پیروزی متوالی بود.

میلاد کر

 مدافع وسط 18 ساله تیم‌های پایه ذوب‌آهن که در دیدار مقابل نپال، لبنان و تاجیکستان موفق به ثبت آمار 264 دقیقه حضور و یک گل شد. مهدی تارتار به کر برای بازی در تیم بزرگسالان اعتماد نکرده است.

محمدحسین اسلامی

 هافبک 21 ساله ذوب‌آهن در لیگ بیست‌ویکم و جام حذفی 440 دقیقه به میدان رفته است. او توانست در این دقایق یک گل و یک پاس‌گل به ثمر برساند. اوج درخشش او به بازی هفته بیست‌ودوم برمی‌گردد که با تاثیرگذاری خود روی 2 گل موجبات جدایی رسول خطیبی را از آلومینیوم اراک فراهم کرد.

بهزاد سلامی

هافبک دفاعی 20 ساله تراکتور که دستاوردش در دوره بیست‌ویکم لیگ برتر 778 دقیقه بازی و به ثمر رساندن یک گل مقابل فولاد بوده است.

سعید ایرانخواه

 این مدافع 21 ساله در اردوهای اخیر تیم ملی امید نقش پررنگی از خود نشان داده و در فصل جاری 248 دقیقه برای تراکتور به میدان رفته است.

امیرعلی صادقی

 بازیکن اسبق سایپا که در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی گذشته با نظر فرهاد مجیدی به تیم استقلال پیوست. این هافبک چپ 128 دقیقه در لیگ برتر 120 دقیقه در جام حذفی با پیراهن آبی‌پوشان پایتخت به میدان رفته است که موفق شد در این دقایق یک پاس‌گل را برای خود ثبت کند.

فردین رابط

هافبک چپ فعلی پدیده مشهد در پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستانی از تیم دالکورد سوئد پیشنهاد داشت که باشگاه اسبقش استقلال ترجیح داد او را با قراردادی قرضی در اختیار باشگاه مشهدی قرار دهد. عملکرد این بازیکن در فصل جاری 364 دقیقه حضور بدون به ثمر رساندن گل و پاس‌گل بوده است.

امیر جعفری

 هافبک چپ پدیده‌ها که در لیگ بیست‌ویکم 233 دقیقه برای تیم استان خراسان رضوی به میدان رفته است.

پیام پارسا

سنگربان 19 ساله صنعت نفت که در این فصل به دلیل حضور احمد گوهری، فرزین گروسیان و نیما میرزاد فرصت بازی نصیبش نشد. تنها بازی لیگ برتری او به لیگ بیستم و رویارویی مقابل پیکان برمی‌گردد که ماحصل آن دریافت یک گل بوده است.

احمد شریعت‌زاده

 هافبک چپ تیم صنعت نفت که در اردوهای اخیر تیم ملی امید، به دلیل کثرت هافبک چپ و ضعف در پست مهاجم از او در این پست استفاده شده است. این بازیکن 19 ساله در فصل اخیر مسابقات 550 دقیقه برای آبادانی‌ها به میدان رفته که ماحصل آن ثبت یک پاس‌گل بوده است. این بازیکن در فصل قبل 924 دقیقه در مستطیل سبز حاضر شد و با به ثمر رساندن یک گل و 2 پاس‌گل جواب اعتماد سیروس پورموسوی را داد.

سعید آهنی

دفاع راست 21 ساله نفت مسجد سلیمان پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستانی به ترکیب نماینده استان خوزستان اضافه تا با عملکرد خوب خود مانع سقوط این تیم شود که البته در این چند بازی محمود فکری و محمدرضا مهاجری به او اعتماد نکردند.

محمدمهدی احمدی

دفاع چپ مورد وثوق فراز کمالوند، محمود فکری و محمدرضا مهاجری که در این فصل، 1528 دقیقه با پیراهن نفت مسجدسلیمان به میدان رفته است و با پاس‌گل خود مقابل پرسپولیس نمایش قابل‌قبولی داشت.

مهدی هاشم‌نژاد

 بازیکن اسبق تیم ملوان که در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی به جمع مسجد سلیمانی‌ها پیوست. این هافبک 20 ساله در بازی‌های نیم‌فصل دوم موفق به ثبت آمار 481 دقیقه بازی و یک گل شده است. گلی که او مقابل ذوب‌آهن به ثمر رساند باعث کسب سومین برد فصل نفتی‌ها و خروج از منطقه سقوط و تکیه زدن به جایگاه چهاردهم شد.

علیرضا باویه

هافبک بازی‌ساز 19 ساله فولاد که در فصل جاری تنها 22 دقیقه بازی مقابل نفت مسجدسلیمان نصیبش شده است.

حسین نخودکار

 هافبک چپ 20 ساله تیم امیر قلعه‌نویی که 147 دقیقه در لیگ برتر و جام حذفی جاری به میدان رفته است که او موفق شد یک گل مقابل شهرداری آستارا در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی به ثمر برساند. اوج عملکرد این بازیکن مستعد به مسابقات زیر 23 سال تاجیکستان برمی‌گردد که او با 2 گل و 2 پاس‌گلی که مقابل نپال و تاجیکستان از خود ارائه داد یکی از بازیکنان تاثیرگذار در راه کسب جواز صعود به مرحله بعدی مسابقات و حضور در مسابقات ازبکستان بود.

امیرحسین هوشمند

مدافع وسط 21 ساله آلومینیوم اراک در فصل جاری مسابقات 703 دقیقه برای تیم دیار امیرکبیر به میدان رفته است که ماحصل آن به ثمر رساندن یک گل مقابل فجرشهید سپاسی در مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی بوده است. اوج درخشش او به سال قبل برمی‌گردد که با 2572 دقیقه حضور و به ثمر رساندن 2 گل مقابل مس رفسنجان و تراکتور و یک پاس‌گل برابر صنعت نفت توانست توانایی‌ها و ارزش‌های خود را اثبات کند.

امیرحسین حسین‌زاده

بازیکن اسبق سایپا که در ابتدای فصل با نظر فرهاد مجیدی به جمع آبی‌پوشان پایتخت پیوست و در همان اولین بازی رسمی مقابل الهلال عربستان، علاقه‌مندان فوتبال را وادار به تمجید و تحسین کرد. این هافبک 21 ساله و تکنیکی 2124 دقیقه برای استقلال تهران به میدان رفته است که ماحصل آن به ثمر رساندن 5 گل مقابل صنعت نفت آبادان(2گل)، نفت مسجد سلیمان(2گل) و تراکتور تبریز و یک پاس‌گل مقابل فولاد خوزستان بوده است. این عملکرد درخشان باعث دعوت این پدیده جوان به اردوی شاگردان دراگان اسکوچیچ و 7 دقیقه بازی مقابل کره‌جنوبی و لبنان شد. یکی دیگر از نکات درخشان کارنامه این بازیکن حضور در جام‌جهانی زیر 17 سال 2017 است. او در این تورنمنت معتبر 374 دقیقه به میدان رفت و با دادن یک پاس‌گل مقابل کاستاریکا شایستگی‌های خود را به نمایش گذاشت.

سبحان خاقانی

هافبک 22 ساله استقلال که در این فصل 505 دقیقه برای آبی‌پوشان به میدان رفته است. اوج درخشش این بازیکن به فصل قبل برمی‌گردد که با 502 دقیقه بازی توانست 2 گل و یک پاس‌گل مقابل پدیده مشهد و نفت مسجدسلیمان و گل‌گهر بدهد. او با این عملکرد موفق شد به بهترین نحو جواب اعتماد محمود فکری و فرهاد مجیدی را در مستطیل سبز بدهد. او نیز جزء تیم اعزامی ایران به مسابقات 2017 هند بود. وی در این رقابت‌ها 72 دقیقه با پیراهن تیم ملی ایران مقابل کاستاریکا به میدان رفت.

علیرضا رضایی

 عملکرد درخشان این سنگربان در فصل قبل با 1530 دقیقه حضور، 17 گل خورده و 5 کلین‌شیت منجر به پسندیده شدن این گلر توسط فرهاد مجیدی و پیوستنش در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی فصل جاری شد. این دروازه‌بان خوش‌قامت و با کیفیت در لیگ بیست‌ویکم و سی‌وپنجمین دوره جام حذفی توانست 630 دقیقه درون چهارچوب دروازه استقلال بایستد.

یاسین سلمانی

هافبک 20 ساله سپاهان که به دلیل مصدومیت طولانی‌مدت تنها در فصل جاری مسابقات توانسته است در 520 دقیقه از رقابت‌ها حضور پیدا کند و یک گل مقابل صنعت نفت آبادان به ثمر برساند. اوج درخشش این ستاره به فصل 1400- 1399 برمی‌گردد که با زدن 4 گل به تیم‌های ذوب‌آهن، تراکتور، مس رفسنجان و پدیده و ثبت 3 پاس‌گل مقابل آلومینیوم اراک(2 پاس گل) و فولاد خوزستان توانست ارزش‌های خود را اثبات کند. همچنین می‌توان لقب ستاره ایران در رقابت‌های ترکمنستان با تاثیرگذاری روی 6 گل را به سلمانی داد.

علیرضا کوشکی

بازیکن اسبق پیکان که در نقل‌وانتقالات زمستانی به جمع شاگردان جواد نکونام پیوست. او در این فصل موفق شده 1732 دقیقه با پیراهن دو تیم به میدان برود که حاصل آن به ثمر رساندن چهار گل مقابل ذوب‌آهن، پرسپولیس، سپاهان و آلومینیوم اراک بوده است. همچنین این بازیکن موفق به دادن 3 پاس‌گل مقابل پرسپولیس و هوادار(2 پاس‌گل) شده است. او نیز جزء شاگردان عباس چمنیان در جام‌جهانی سال 2017 بود اما فرصت بازی به این بازیکن نرسید.

سامان فلاح

مدافع وسط شاگردان مجتبی حسینی که عملکردش در فصل جاری مسابقات با پیراهن پیکان 1313 دقیقه حضور و یک پاس‌گل مقابل نساجی بوده است. او در سال فوتبالی 1400-1399 نیز توانست با 1515 دقیقه حضور و به ثمر رساندن 2 گل مقابل ماشین‌سازی و صنعت نفت ارزش‌های خود را اثبات کند و جواب اعتماد مهدی تارتار را به بهترین نحو بدهد.

یونس اکبرپور

 دفاع چپ مس رفسنجان که در فصل جاری مسابقات 286 دقیقه برای نماینده استان کرمان به میدان رفته است. این دقایق کوتاه نیز نتوانست اعتماد سرمربی تیم ملی را نسبت به او کم کند و عملکرد قابل‌قبول او مقابل لبنان و تاجیکستان از او یک بازیکن مطمئن و تاثیرگذار برای تیم ملی امید ساخته است.

امید حامدی‌فر

هافبک 21 ساله و تاثیرگذار شاگردان علیرضا منصوریان در فصل جاری مسابقات موفق به 1173 دقیقه حضور و یک پاس‌گل مقابل آلومینیوم اراک شده است. او در مسابقات ترکمنستان نیز جزء بازیکنان اعزامی بود. اما تنها 7 دقیقه به او فرصت بازی رسید.

مهدی لیموچی

 هافبک چپ فولاد که در روزهای پایانی نقل‌وانتقالات تابستانی به قهرمان دور گذشته جام حذفی ملحق شد. او در این فصل تنها 6 دقیقه مقابل تراکتور به میدان رفته است، اما حتی این موضوع نیز نتوانسته اعتماد مهدوی‌کیا را نسبت به او کمرنگ کند. لیموچی 22 ساله در مسابقات تاجیکستان با به ثمر رساندن 2 گل مقابل نپال و لبنان از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی امید در این تورنمنت کوتاه بود.

اللهیار صیادمنش

 مهاجم 20 ساله هال سیتی انگلیس و سابق زوریا لوهانسک اوکراین که در ابتدای این فصل، 2021 دقیقه به میدان رفته است و 10 گل و 4 پاس‌گل در رقابت‌های لیگ اوکراین، چمپیونشیپ انگلستان و لیگ کنفرانس اروپا به ثمر رسانده است. البته باتوجه به لژیونر بودن این فرد باید احتمال کمی را بابت حضور در مسابقات 2022 ازبکستان متصور شد اما به دلیل شرایط سنی صیادمنش، او از مهره‌های اصلی ایران برای کسب جواز صعود به المپیک در مسابقات سال 2024 است.

محمد شریفی

هافبک دفاعی پرسپولیس که در سال 2017 به همراه وینیسیوس جونیور، جیدون سانچو، مویزه کین، اریک هالند و فران تورس جزء 60 استعداد برتر دنیا از دیدگاه گاردین قرار گرفت. عملکرد این استعداد 22 ساله در فصل جاری مسابقات 285 دقیقه حضور و یک گل مقابل ویستا توربین بوده است. او همچنین در سال 2017 با درخشش خود مقابل گینه، آلمان و مکزیک یکی از ستارگان تاثیرگذار بابت صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی و دیدار با اسپانیا بود.

یونس دلفی

 مهاجم گوریتسا کرواسی که در این فصل 792 دقیقه برای این تیم بازی کرده و یک گل مقابل ربیکای کرواسی به ثمر رسانده است. او نیز مثل صیادمنش، شریفی، حسین‌زاده، کوشکی و خاقانی جزء بازیکنان حاضر در جام‌جهانی زیر 17 سال هند بود. درخشش دلفی مقابل ژرمن‌ها با ثبت 2 گل و یک پاس‌گل جزء لحظات جذاب و تکرار نشدنی آن رقابت‌ها بود.

لیگی که جوانان را نمی‌پسندد

بعد از رصد موارد بالا متوجه خواهیم شد که در بحث حضور ستارگان جوان و زیر 23 سال در لیگ برتر ایران و تیم ملی بزرگسالان با ضعفی عجیب مواجه هستیم. برای درک بهتر این موضوع لزومی ندارد به سال‌های خیلی دور و به حضور مهدی مهدوی‌کیا 20 ساله و مهرداد میناوند 22 ساله در جام‌جهانی 1998 برگردیم. می‌توان تیم تحت هدایت علیرضا منصوریان را مثال زد که بازیکنانی مثل حامد لک، شجاع خلیل‌زاده، احسان حاج‌صفی، محسن مسلمان، آرش افشین، کریم انصاری‌فرد، بختیار رحمانی و پیام صادقیان را در اختیار داشت. بازیکنانی که در همان سال در باشگاه‌های خود مهره‌هایی تاثیرگذار و تعیین‌کننده بودند و در جام ملت‌های آسیا 2011 نیز بازیکنان جوانی مثل انصاری‌فرد، افشین و حاج‌صفی در لیست افشین قطبی قرار گرفته بودند.

در سال‌های اخیر به دلیل کم شدن تعداد مربیانی که تلاش برای کشف جوانان دارد و رفتن فوتبال به سمت و سوی نتیجه‌گرا بودن شاهد عدم اعتماد به بازیکنان جوان و مستعد هستیم. شاید اگر مربیانی مثل مجتبی حسینی، مهدی تارتار و فرهاد مجیدی در لیگ ایران فعالیت نداشتند روند پوست‌اندازی فوتبال ایران به‌شدت کند می‌شد.

به نظر می‌رسد روزهای بسیار سختی پیش روی مهدوی‌کیاست. خیلی از بازیکنان درخشان و تاثیرگذار مثل حسین‌زاده و رضایی نمی‌توانند تیم ملی امید را در مسابقات انتخابی المپیک پاریس همراهی کنند که این موضوع می‌تواند تیم امید را با معضلی جدی مواجه کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ه

      خداکنه تیم خوب راهی جام جهانی کنه الا بااینهای که بازی کردن هیچ امیدی نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج