۱۲۰۷۳۹۵
۵۵
۵۵
پ

قلی‌زاده: خوش‌بینی فریب‌مان ندهد

علی قلی‌زاده از برنامه‌هایش برای درخشش در جام‌جهانی می‌گوید او امیدوار است به آرزویش که بازی در لیگ اسپانیا‌ست، دست پیدا کند

روزنامه همشهری: علی قلی‌زاده، ملی‌پوش ایرانی تیم شالروا بلژیک ازجمله بازیکنانی است که بدون حضور در یکی از ۲تیم استقلال و پرسپولیس به پیراهن تیم ملی رسید و لژیونر شد. شاید به همین دلیل برخی مواقع در فضای مجازی آن حمایت لازم از او انجام نمی‌شود و در سایه بازیکنانی قرار می‌گیرد که سابقه پوشیدن پیراهن سرخابی‌ها را دارند. هافبک خوش‌تکنیک فوتبال کشورمان در این گفت‌وگو به سؤالات ما پاسخ داده است.

بدون حضور در استقلال و پرسپولیس توانستی به تیم ملی بروی و پس از دعوت‌شدن هم بلافاصله لژیونر شدی. برخی مواقع نگاه‌های رنگی باعث می‌شود در فضای مجازی به بازی‌کردنت در تیم ملی انتقاد شود. نظر خودت در این‌باره چیست؟

این موضوع که همیشه هست. خودم هم از فضای مجازی خیلی پیام‌ها می‌گیرم ولی خیلی اهمیت نمی‌دهم. فقط سعی می‌‌کنم چیزی را که مربی از من می‌خواهد و به تیم ملی کمک می‌کند، انجام بدهم. بقیه چیزها برایم مهم نیست. درست است که از استقلال و پرسپولیس به تیم ملی نیامدم و خیلی هم حرف و حدیث می‌شنوم اما حرف و حدیث‌ها زیاد برایم مهم نیست، فقط کمک‌کردن به تیم ملی برایم مهم است وگرنه حرف که همیشه هست. بهتر از لیونل مسی که نیست اما پشت سر او هم حرف می‌زنند. در فوتبال همیشه حرف هست. برای همین می‌گویم اصلا فضای مجازی برایم مهم نیست.

هر بازیکنی برای جام جهانی هدفی دارد و می‌خواهد در این رقابت‌ها بدرخشد. خودت برای جام جهانی پیش‌رو چه هدفی را دنبال می‌کنی؟

طبیعتا از روزی که به جام جهانی صعود کردیم، انگیزه مضاعفی بین همه بازیکنان به‌وجود آمد. من هم سعی دارم بیشتر تلاش و کار کنم که برای جام جهانی آماده شوم. البته هدفم این نیست که فقط خودم را نشان بدهم بلکه می‌خواهم به تیم ملی کمک کنم. خیلی‌ها گفته‌اند من فقط برای خودم بازی می‌کنم اما این حرف‌های پوچ برایم مهم نیست. می‌خواهم تیم موفق باشد و اگر تیم به موفقیت برسد، من هم موفق خواهم شد.

از اهداف و برنامه‌های شخصی‌ات هم برایمان بگو.

دوست دارم به لیگ اسپانیا بروم. آرزوی شخصی‌ام این است و تلاشم را می‌کنم. حالا نشد هم مهم نیست، به لیگ‌های دیگر می‌روم. ولی بشخصه هدفم این است که در لیگ اسپانیا بازی کنم و تمام تلاشم را برایش می‌کنم. حالا ببینیم خدا چه می‌خواهد.

امیر عابدزاده هم همیشه می‌‌گفت لیگ اسپانیا را دوست دارد و الان در لیگ دوم آنجا بازی می‌کند.

بله، امیر پشتکار خوبی دارد و حتما موفق می‌شود‌. خیلی هم خوب کار می‌کند. ان‌شاءالله همیشه همینطور باشد. نه فقط امیر، بلکه همه گلرهای تیم ملی همینطور هستند.

در مورد شرایط گروه‌مان در جام جهانی هم صحبت می‌کنی؟

قبلا گفتم دوست دارم در جام جهانی در گروه خوبی بیفتیم و خوشبختانه گروه‌مان با حضور تیم‌های انگلیس، آمریکا و برنده پلی‌‌آف اروپا خیلی خوب است. مردم می‌گویند ایران از گروهش صعود می‌کند ولی اصلا کار راحتی در جام جهانی نداریم. البته من دوست داشتم با تیم‌های قوی مثل برزیل هم‌گروه شویم که تا الان با آنها بازی نکرده ایم. هم‌گروه‌شدن با آلمان را هم دوست داشتم. هرچند اگر به این تیم‌ها می‌خوردیم کارمان خیلی سخت‌تر می‌شد. خوشبختانه به یک تیم قوی و سخت یعنی انگلیس هم خوردیم که حس می‌کنم بازی خوبی خواهد شد.

چه درخواستی از مسئولان فدراسیون فوتبال و البته نهادهای بالاتر از فدراسیون برای آماده‌سازی‌ تیم ملی داری؟

بیشتر تیم‌ها تا جام جهانی برنامه بازی‌های خود را مشخص کرده‌اند و خیلی از تیم‌ها هم بازی رسمی دارند. هرچند برگزاری بازی دوستانه خوب و مناسب، خیلی سخت است ولی باید هر جوری شده بازی‌‌های دوستانه خوبی برگزار کرده و خودمان را خیلی خوب آماده کنیم. جام جهانی ویترین فوتبال جهان است و کل دنیا این بازی‌ها را می‌بینند. هرچه خودت را برای این مسابقات آماده کنی، باز هم کم است. به همین دلیل از همه مسئولان می‌خواهم تمام تلاش خود را برای آماده‌سازی‌ تیم ملی به‌کار بگیرند.

پیش‌بینی‌ات در مورد نتایج تیم ملی ایران در جام جهانی چیست؟

من هیچ‌وقت پیش‌بینی نمی‌کنم. ان‌شاءالله بتوانیم همه تلاشمان را بکنیم تا با کسب نتایج خوب دل مردم شاد شود.

دیدار با آمریکا برای ما خاطره‌انگیز است. فکر می‌کنی بتوانیم پیروزی سال۹۸ را دوباره تکرار کنیم؟

فضا و انگیزه در جام جهانی خیلی متفاوت از بازی‌های باشگاهی و دور مقدماتی است. ما ایرانی‌‌ها خاطره بسیار خوبی از دیدار با آمریکا داریم و امیدوارم در قطر هم این خاطره را تکرار کنیم و باز هم مقابل این تیم برنده شویم.

در جام جهانی روسیه با وجود اینکه همراه تیم ملی بودی اما در لیست ۲۳نفره کی‌روش قرار نگرفتی‌. امسال قطعا انگیزه خیلی بالایی برای جام جهانی داری.

دوره قبلی بدشانسی آوردم اما همراهی تیم ملی تجربه خوبی برای من شد‌. امسال جزئی از پازل تیم ملی هستم و اگر قسمت باشد و در لیست جام جهانی قرار بگیرم، چه یک دقیقه بازی کنم چه ۹۰دقیقه، یا حتی روی نیمکت و سکو بنشینم، تلاش می‌کنم بهترین کارایی را داشته باشم و به تیم ملی کمک کنم. البته 4سال پیش ما در گروه مرگ بودیم اما امسال ژاپن در این گروه قرار گرفته است.

چقدر می‌توانیم به جام جهانی خوش‌بین باشیم؟

اصلا نباید خوش‌بین باشیم زیرا خوش‌بینی بی‌خیالی می‌آورد. برای درست انجام‌دادن کارمان باید نسبت به همه‌‌چیز در جام جهانی بدبین باشیم. در این حالت هیچ وقت کار را راحت نمی‌گیریم.

با این وصف تیم ملی می‌تواند مقابل حریفان بزرگش با شجاعت و جسارت بازی کند؟

نه‌تنها در جام‌جهانی بلکه در همه حال باید شجاعت و جسارت داشت اما بدون برنامه‌ریزی هم نمی‌توان موفق شد. ریسک‌کردن بدون محابا اصلا درست نیست. مثلا ما حق نداریم تیمی مثل آمریکا را که بیشتر بازیکنان اصلی‌اش در تیم‌های بزرگ اروپایی مانند دورتموند، چلسی، منچسترسیتی، یوونتوس، بارسلونا و... بازی می‌کنند، دست‌کم بگیریم.

با این وضعیت ایران شانسی برای صعود از گروهش دارد؟

امیدوارم هرچه خیر است پیش بیاید اما کار بزرگ نیاز به برنامه‌ریزی بزرگ دارد.

 آیا روی تصمیمت برای جدایی از شارلوا در پایان فصل هستی؟

فعلا 6بازی مهم در لیگ بلژیک داریم که ابتدا باید آنها تمام شوند. بعدش باید دید خدا چه می‌خواهد. البته طبق بندی که در قرارداد من و همسرم وجود دارد، اگر من از شارلوا جدا شوم او هم جدا خواهد شد.

کری با  مربی انگلیسی

بعد از قرعه‌کشی با مربی انگلیسی شارلوا صحبت و شوخی کردیم. هرچند با هم کری خواندیم اما برای تیم ما هم آرزوی موفقیت کرد. البته با همبازیانم در تیم شالروا هم در مورد قرعه‌کشی صحبت کردیم. برخلاف آنها که اعتقاد داشتند گروه ما آسان است، من می‌گویم هیچ قرعه‌ای در جام جهانی آسان نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج