۱۲۰۸۴۵۸
۹۹
۹۹
پ

پاتوسی و شیمبا بهتر از ستاره لالیگایی فولاد

نکته‌ قابل‌تامل و تعجب‌آور درمورد رقابت‌های برگزارشده فولاد در لیگ قهرمانان آسیا -که کمتر به آن پرداخته‌شده است- به نقش کم‌رنگ و بی‌تاثیر هافبک باتجربه اسپانیایی این تیم ایبای گومز ۳۲ ساله برمی‌گردد.

روزنامه فرهیختگان: بامداد شنبه دیدار دو تیم فولاد ایران و الغرافه قطر در ورزشگاه ملک عبدالله جده برگزار شد و شاگردان جواد نکونام موفق شدند روی همکاری دو بازیکن خارجی خود آیاندا پاتوسی و لوسیانو پریرا در دقیقه ۱۵ دروازه‌ یوسف حسن را بگشایند و در ادامه با درخشش سنگربان باتجربه خود شهاب گردان این نتیجه را حفظ کنند. قهرمان فصل گذشته‌ جام حذفی با کسب این پیروزی با ۱۱ امتیاز صعود خود را قطعی کرد و باید چهارشنبه ۷ اردیبهشت برای کسب جایگاه نخست با شاگردان مربی اصالتا ایرانی مهدی علی در تیم شباب الاهلی که با ۹ امتیاز در جایگاه دوم قرار دارند، رقابت پایانی خود را در دور گروهی انجام دهند.

نکته‌ قابل‌تامل و تعجب‌آور درمورد رقابت‌های برگزارشده فولاد در لیگ قهرمانان آسیا -که کمتر به آن پرداخته‌شده است- به نقش کم‌رنگ و بی‌تاثیر هافبک باتجربه اسپانیایی این تیم ایبای گومز ۳۲ ساله برمی‌گردد که طبق مصاحبه‌های کادر مدیریتی و فنی این تیم با رقمی پایین و مناسب تنها برای ۶ دیدار آسیایی فولادی‌ها مقابل الغرافه قطر، شباب الاهلی امارات و آخال ترکمنستان به جمع شاگردان نکونام اضافه شده است.

 کارنامه‌های فریبنده

بازیکن اسبق اتلتیک‌بیلبائو و دپورتیوو آلاوز که سابقه گشودن دروازه‌ تیم‌های ویارئال (3بار)، مالاگا، بارسلونا (2بار)، والنسیا، ختافه، رئال‌مادرید (3بار)، اسپانیول، اوساسونا، رئال‌سوسیداد، رئال‌وایادولید (3بار)، رایو وایکانو (2بار)، خیرونا (3بار)، لاس‌پالماس (2بار)، اتلتیک بیلبائو، آلمریا (2بار)، رئال‌ساراگوسا اسپانیا، ناپولی ایتالیا، المپیک لیون فرانسه، شالکه آلمان و اسپورتینگ لیسبون پرتغال با تبلیغات فراوان به جمع تیم دیار کارون پیوست، اما در 5 دیدار برگزارشده شاگردان نکونام مقابل رقیب‌های قطری، اماراتی و ترکمنستانی تنها 59 دقیقه فرصت بازی به او رسید و در دیدارهای سوم و پنجم این تیم مقابل آخال و الغرافه اصلا در لیست بازیکنان ذخیره‌ صدرنشین فعلی گروهc  قرار نگرفت.

در این جدال‌های تنگاتنگ و حساس به آیاندا پاتوسی که همواره در 2 فصل اخیر مورد انتقادهای شدید سرمربی فولاد نکونام قرار گرفته بود با 221 دقیقه حضور اعتماد بیشتری نسبت به هافبک اسپانیایی شد و این هافبک 29 ساله اهل آفریقای جنوبی با به‌ثمر رساندن یک گل و یک پاس گل به‌خوبی جواب اعتماد کادرفنی فولاد را داد و همراه شیمبا و کولیبالی-که در فاز تهاجمی و تدافعی آمار خوبی به‌جا گذاشتند- عملکرد مثبتی ارائه کرد.

البته بعد از بررسی کارنامه و رزومه‌ این بازیکن متوجه خواهیم شد این عدم آمادگی قابل‌حدس و پیش‌بینی بود. این بازیکن اروپایی از 25 تیر 1400 به‌عنوان بازیکن آزاد در دسترس باشگاه‌های مختلف بوده است، اما هیچ‌تیمی تا 19 اسفند 1400 سراغ این بازیکن نرفت و او بعد از 237 روز بدون تیم بودن سرانجام به جمع شاگردان نکونام پیوست. این بازیکن که متولد بزرگ‌ترین شهر سرزمین باسک، یعنی شهر بیلبائو است در فصل فوتبالی 21-2020 در زمانی که هدایت تیم اهل شهر باسک برعهده گازیکا گاریتانو بود 9 دیدار آغازین فصل را به‌دلیل شکستگی از ناحیه‌ استخوان ترقوه از دست داد و بعد از بهبود مصدومیت تا هفته‌ بیست‌وسوم فرصت بازی در مستطیل سبز به این هافبک نرسید و دستاورد این بازیکن در این سال فوتبالی 419 دقیقه حضور در تیم تحت‌هدایت مارسلینو گارسیا تورال بود.

او همچنین در فصل فوتبالی 2020-2019، 869دقیقه برای اتلتیک‌بیلیائو به میدان رفت و موفق شد یک گل در کوپا دل ری مقابل تیم دسته چهارمی سی‌اف اینترسیتی به ثمر برساند. گومز در 21 بازی عملکرد هم‌تیمی‌های خود را از روی نیمکت به نظاره نشست. وی همچنین 4 دیدار را به‌دلیل مصدومیت از ناحیه‌ ساق پا، آسیب کشاله ران و مشکلات عضلانی از دست داد. نکته تاریک زندگی ورزشی گومز به فصل فوتبالی 16-2015 برمی‌گردد که 40 دیدار را به‌دلیل آسیب‌دیدگی زانو، پارگی فیبر عضلانی و مشکلات عضلانی از دست داد. او همچنین در سال فوتبالی 2011-2010، 50 بازی را به جهت شکستگی کاسه زانو از دست داد تا کلکسیون مصدومیت‌ها را در زندگی ورزشی خود تجربه کرده باشد.

 بدون پاس کلیدی و شوت در چهارچوب

با بررسی وضعیت 3 سال منتهی به حضور این بازیکن در تیم فولاد به‌نظر می‌رسد مدیران و کادرفنی تیم خوزستانی تنها به بررسی رزومه و عملکرد قابل‌دفاع این هافبک بسنده کرده‌اند و چندان وضعیت و سطح فنی فعلی بازیکن 32 ساله در معیارهای سنجش آنها نبوده است. ایبای گومز 32 ساله که سابقه گشودن دروازه‌ سنگربان بزرگی همچون کپا آریزابالاگا، یاسپر سلیسن، دیگو آلوز، دیگو لوپز، ایکر کاسیاس، ویکتور والدز، کلودیو براوو و روی پاتریسیو را در سابقه ورزشی خود می‌بیند در 59 دقیقه حضورش در لیگ قهرمانان آسیا مجموعا آمار 18 پاس، 13 پاس موفق، یک شوت، یک نبرد هوایی ناموفق، یک خطای متحمل شده و یک قطع توپ را ثبت کرده است که با عملکرد بازیکنی باسابقه 226 بازی در لالیگا، 33 حضور در کوپا دل ری، 4 بازی در لیگ قهرمانان اروپا، 2 بازی در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا، 15 بازی در لیگ اروپا و 5 بازی در مرحله مقدماتی لیگ اروپا فاصله‌ای عجیب و چشمگیر دارد.

فولادی‌ها که در تاریخچه‌ 36 ساله خود 2 قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی جام حذفی و یک قهرمانی در سوپرجام را می‌بینند درتاریخ برگزاری لیگ برتر همواره با خرید بازیکنان تاثیرگذار خارجی مثل لوسیانو پریرا، فابیو جانواریو، عماد محمدرضا، لئوناردو پادوانی، آلویس نانگ، لئونارد مساریچ و ماتیاس چاگو بازیکنان باکیفیتی را وارد چرخه‌ فوتبال داخلی و آسیایی کرده است، اما به‌نظر می‌رسد درمورد جذب ایبای گومز فریب زرق‌وبرق و کارنامه‌ پرطمطراق این هافبک 179 سانتی‌متری را خوردند و با جذب این بازیکن یکی از تلخ‌ترین و بی‌فرجام‌ترین خریدهای تاریخ خود را در 21 دوره برگزاری لیگ انجام داده‌اند، خریدهایی که در تیم فولاد که همواره تیمی مسنجم و با برنامه نشان داده کم‌سابقه است، اما فوتبال دوستان چندان با آن غریبه نیستند و گاهی پیش می‌آید این ستارگان سابق با حضور در فوتبال ایران تا مبلغ 800 هزار یورو تیم‌های ایرانی را در فیفا و دادگاه‌های عالی ورزش محکوم کرده‌اند و با دریافت این مبالغ اعلام بازنشستگی خود را اعلام می‌کنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج